Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 330d - täristää jarrutettaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CtD
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 160
    • Urjala

    e91 330d - täristää jarrutettaessa

    Otsikon perusteella klassinen ongelma, mutta silti kysyisin onko kukaan vastaavaan törmännyt.
    Auto siis e91 330da -09.

    Viime vuoden heinäkuussa katsastuksessa hylky, kun toinen etuiskari rikkin. Molempien iskarien vaihto uusiin Saschin kaasu-sporteihin. Leima paperiin.
    - Kohta tämän jälkeen, elokuussa, alkoi ratti ravistaa jarrutettaessa. En muista aiemmin tätä pistäneeni merkille. Nopeudella ei ollut väliä. Sen suurempia miettimättä vaihdoin jarrulevyt ja palat edessä uusiin, zimmerman. Tällöin ajettu autolla 220 000km. Ongelma korjaantu.

    Nyt viimeisen kuukauden aikana alkanut jälleen ratti tärisemään kun kevyesti jarruttaa ja vain 60-70km/h nopeus alueella. Autolla ajettu nyt 237 000km. 100km/h vauhdissa kevyesti jarruttamalla ei mitään. Tai alhaisemmissa nopeuksissa.
    Kun täristääkin ja vain painaa jarrua tehokkaammin, niin tärinä lakkaa.
    Eilen 21.2, renkaiden tasapainotus tarkistettu.

    Onko levyt jälleen kierot vai olisiko vain jarrusatulat herkistelyn tarpeessa. Luin vanhoja threadejä ja syinä olleet raidetangonpäät jne. Mutta itseäni ihmetyttää tuo nopeus asia.

    Mistä kannattaisi aloittaa? Kieltämättä olen kuunnellut, että olisiko pyöränlaakeri menossa.
    Last edited by CtD; 27-02-2017, 15:48.
  • kye
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 320
    • Forssa

    #2
    Jarrulevyt kannattaa nyt mitata kellolla ennen uusien osien ostoa/vaihtoa.
    Reaktiotangon puslat kannattaa tarkastaa. Tuon puslan/puslien ollessa rikki pyörä pääsee liikkumaan auto pituussuuntaan jarrutettaessa, josta seurauksena tärinää.

    Onko poljin voimalla merkitystä tärinään? Meneekö esim. niin että kevyehkö jarrutus tärinää. Kovempi jarrutus ei tärinää. No nyt on kyllä kelit sellaisia ettei kovin rajuja jarrutuksia saa tehdyksi. No niin tämä olikin jo ekassa viestissä selvittynä.

    Vielä varmemmin reaktiotangon puslat edellisen perusteella.
    Last edited by kye; 22-02-2017, 20:12.
    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
    - N42/46 jakopäät
    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

    tied. 0407247465

    Comment

    • CtD
      Bimmer Rookie
      • Jul 2013
      • 160
      • Urjala

      #3
      Originally posted by kye View Post
      Jarrulevyt kannattaa nyt mitata kellolla ennen uusien osien ostoa/vaihtoa.
      Reaktiotangon puslat kannattaa tarkastaa. Tuon puslan/puslien ollessa rikki pyörä pääsee liikkumaan auto pituussuuntaan jarrutettaessa, josta seurauksena tärinää.

      Onko poljin voimalla merkitystä tärinään? Meneekö esim. niin että kevyehkö jarrutus tärinää. Kovempi jarrutus ei tärinää. No nyt on kyllä kelit sellaisia ettei kovin rajuja jarrutuksia saa tehdyksi. No niin tämä olikin jo ekassa viestissä selvittynä.

      Vielä varmemmin reaktiotangon puslat edellisen perusteella.
      Viikonloppuna olisi tarkoitus koitaa ehtiä tutkimaan paremmin. Jarrulevyt on tarkoitus kellottaa.
      Jotenkin vain tuntuu, että syy ei olisi jarrulevyissä. Lujempaa ajettaessa ja jarrutettaessa, tärinän luulisi vain olevan voimakkaampaa. Ja näin oli ennen levyjen vaihtoa.
      Eilen kävin vain jarruttelemassa, niin tuntuu, että tärinän voimakkuuskin vaihtelee vaikka nopeus/jarrutus ois sama. Niin epäilen kanssa, että jossain on vain välystä.

      Ilmoittelen jahka vika paikantuu

      Comment

      • aku1979
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2015
        • 1152
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by CtD View Post
        Viikonloppuna olisi tarkoitus koitaa ehtiä tutkimaan paremmin. Jarrulevyt on tarkoitus kellottaa.
        Jotenkin vain tuntuu, että syy ei olisi jarrulevyissä. Lujempaa ajettaessa ja jarrutettaessa, tärinän luulisi vain olevan voimakkaampaa. Ja näin oli ennen levyjen vaihtoa.
        Eilen kävin vain jarruttelemassa, niin tuntuu, että tärinän voimakkuuskin vaihtelee vaikka nopeus/jarrutus ois sama. Niin epäilen kanssa, että jossain on vain välystä.

        Ilmoittelen jahka vika paikantuu
        Mulla tärinää aiheutti reaktiotangon antautunut kumi.

        Comment

        • Peksu
          Bimmer Fanatic
          • May 2014
          • 272
          • Lähellä Tre

          #5
          Originally posted by CtD View Post
          Otsikon perusteella klassinen ongelma, mutta silti kysyisin onko kukaan vastaavaan törmännyt.
          Auto siis e91 330da -09.

          Viime vuoden heinäkuussa katsastuksessa hylky, kun toinen etuiskari rikkin. Molempien iskarien vaihto uusiin Saschin kaasu-sporteihin. Leima paperiin.
          - Kohta tämän jälkeen, elokuussa, alkoi ratti ravistaa jarrutettaessa. En muista aiemmin tätä pistäneeni merkille. Nopeudella ei ollut väliä. Sen suurempia miettimättä vaihdoin jarrulevyt ja palat edessä uusiin, Schmiedmann. Tällöin ajettu autolla 220 000km. Ongelma korjaantu.

          Nyt viimeisen kuukauden aikana alkanut jälleen ratti tärisemään kun kevyesti jarruttaa ja vain 60-70km/h nopeus alueella. Autolla ajettu nyt 237 000km. 100km/h vauhdissa kevyesti jarruttamalla ei mitään. Tai alhaisemmissa nopeuksissa.
          Kun täristääkin ja vain painaa jarrua tehokkaammin, niin tärinä lakkaa.
          Eilen 21.2, renkaiden tasapainotus tarkistettu.

          Onko levyt jälleen kierot vai olisiko vain jarrusatulat herkistelyn tarpeessa. Luin vanhoja threadejä ja syinä olleet raidetangonpäät jne. Mutta itseäni ihmetyttää tuo nopeus asia.

          Mistä kannattaisi aloittaa? Kieltämättä olen kuunnellut, että olisiko pyöränlaakeri menossa.
          No itse väittäsin että levyt ovat jälleen kierot. Levyjä on monenlaisia ja vaikka ne olisi ostettukin hyvästä paikasta, ei se tarkoita, että levyt kestävät käytössä.
          Osta joko orggislevyt tai Zimmermanit Klik
          G08 LCI iX3 M Sport

          Comment

          • CtD
            Bimmer Rookie
            • Jul 2013
            • 160
            • Urjala

            #6
            Originally posted by Peksu View Post
            No itse väittäsin että levyt ovat jälleen kierot. Levyjä on monenlaisia ja vaikka ne olisi ostettukin hyvästä paikasta, ei se tarkoita, että levyt kestävät käytössä.
            Osta joko orggislevyt tai Zimmermanit Klik
            Juu. Levyt on kierot. Alustassa ei mitään vikaa ole.

            Ekassa postauksessa vaihdettujen levyjen merkin muistin väärin ja juuri Zimmermanit vaihdoin. 17tkm kestivät ja levyjen vaihdon jälkeen lopetin vakkarilla jarruttelun, että mahdollissimman vähän lämpiäisivät.

            Tuossa on 348 x 30mm levyt.
            Last edited by CtD; 27-02-2017, 16:05.

            Comment

            • kye
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 320
              • Forssa

              #7
              Miten suoritit mittauksen?
              - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
              - N42/46 jakopäät
              - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

              tied. 0407247465

              Comment

              • CtD
                Bimmer Rookie
                • Jul 2013
                • 160
                • Urjala

                #8
                Viikonloppuna vaihtelin uudet levyt alle. Putsailin paikat ja satulat. Liukutapit putsasin ja kuparitahnaa väliin.
                Siihen loppu ravistelut

                Jarrulevyjä en alkanut sen erityisemmin mittaamaan. Viime viikolla kävin paikallisella katsastuskonttorilla ja jarrutesterissä hyvin näkin kuinka jarrutusvoima seilaa.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎