Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 335da -07 ei ahda. Jelppiä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • like_a_glove
    Newbiemmer
    • Jun 2017
    • 21
    • Vantaa

    E91 335da -07 ei ahda. Jelppiä?

    Ensimmäinen tämän merkin auto ja diesel. Hieman menee siis opiskeluksi...

    Eli hyvinkin pitkälti ei ahda. Tuntuis menevän parhaiten pintakaasulla, pohjaan painaminen aiheuttaa vaan parin pykälän alas pudottamisen ja kulku ei muutu mihinkään.

    Piuhassa käytin, ja koodia tarjoo ilmeisesti ahtopaineen säätimeen. (41A2 Boost Pressure Actuator - Open Circuit)

    Kellään laittaa kuvaa missä tää säädin sijaitsee ja mikä se niistä (kolmesta) on? Mistä kannattas kysellä tällästä säädintä? Bematorille soitin ja oli sitä mieltä että 335:ssa on ihan omansa, eli ei käy niistä missä on yksi ahdin. Myöskään alkupään 535d:stä ei ilmeisesti käy...
    F22 M240i -16

    Ex.F20 M135i -13
    Ex.E91 335d -07
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Oletko tarkistanut, että liitin on kunnolla paikallaan? Tuohan herjää avoimesta piiristä.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4049
      • Turku

      #3
      Siellä on kaksi samanlaista aktuaattoria keskenään, toinen ison ahtimen hukkaportille ja toinen sille turbiiniläpälle. Kolmas solenoidi paineläpälle.

      Löytyy hyllystä kaikki, mutta todennäköisesti joko turbiiniläpän tai hukkaportin säädin on rikki.
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • like_a_glove
        Newbiemmer
        • Jun 2017
        • 21
        • Vantaa

        #4
        no en oo tarkastanu ku en tiedä mitä tarkastais.

        Eikös tollanen säädin voi ihan vaan kyrvähtääkkin?

        Oisko jotain havainnollistavaa kuvaa?

        Veto tosiaan paranee hieman kun saa kierrokset yli 2500rpm.

        Alas sai hieman paremmin hönkää kun otti egr;ltä alipaine letkun irti....tämä myös alensi hieman pakoääniä, eli egr on tuo vika päällä ilmeisesti auki kokoajan?
        F22 M240i -16

        Ex.F20 M135i -13
        Ex.E91 335d -07

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4049
          • Turku

          #5
          Kyllä näitä on kyrvähtänyt justiinsa uudempia säätimiä. Moottorin suojat ja tuulilasin edestä paneeli pois niin siellä kaksi samanlaista mokkulaa.

          Oireen kuvaus sopii turbiiniläpän solenoidiin.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • like_a_glove
            Newbiemmer
            • Jun 2017
            • 21
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by suppari View Post
            Kyllä näitä on kyrvähtänyt justiinsa uudempia säätimiä. Moottorin suojat ja tuulilasin edestä paneeli pois niin siellä kaksi samanlaista mokkulaa.

            Oireen kuvaus sopii turbiiniläpän solenoidiin.
            Minkä hintasta herkkua on noi säätimet? varmaan ois parasta vaihtaa ne kaikki kolme kerralla?
            F22 M240i -16

            Ex.F20 M135i -13
            Ex.E91 335d -07

            Comment

            • pnovak
              Newbiemmer
              • Dec 2017
              • 5
              • Tampere

              #7
              Herätellään aihetta

              Vika alkoi siten, että pysähdyksissä lähdettäessä pienellä kaasulla auto kiihtyy normaalin oloisesti aina ~2000rpm. Kun kaasupolkimen painaa enemmän pohjaan, jossain puolenvälin kohdilla teho häviää tyystin ja mitään ei tapahdu. Auto ei kiihdy ja tuntuu kuin isompi turbo ei ahtaisi ollenkaan.

              Diagnostiikka antaa vikakoodin 4180 "Charging pressure actuator or turbine control flap, activation". Asiantuntijankin mukaan omituista, että koodi antaa kaksi vaihtoehtoa vialle. Kyseinen henkilö osasi kuitenkin viitata minulle että kyseessä todennäköisimmin turbon solenoidi joka ohjaa alipainetoimista kelloa.

              Ensimmäinen osa joka minulle tuli tästä mieleen oli heti moottorin etuosassa näkyvä pieni alipainekello, mikä ohjaa turbojen ohivirtausventtiiliä. Olin jo aikaisemmin vaihtanut alipainelinjastoon uudet letkut vanhojen rispaantuneiden tilalle, joten tämä hyvin yleinen letkurikko ei enää ollut tudennäköinen syy. Tilasin hölmönä käytetyn uuden venttiilin sen ihmeemmin asiaa tutkimatta ja nyt purettuani autoa huomasin että taisi olla turha ostos. En enää epäile mekaanista vikaa, sillä olen lukenut aiheesta lukuisilta foorumeilta ja näyttää siltä että todennäköisin vika on kuten sanottu joissain näistä ohjaavista solenoidiventtiileistä. Pohjustan nyt tässä viestissäni syvemmin tietämystäni aiheesta josko se auttaisi jotakuta muuta hädässä.

              Molemmat turbot näissä koneissa ahtaa pakokaasulla. Turbojen toimintaa ohjaa pääasiassa kolme venttiiliä. Yksi ON/OFF -solenoidiventtiili, mikä ohjaa edellä mainittua ohivirtausventtiiliä ja kaksi portaattomasti säätyvää painemuunninta, mitkä säätävät korkeapaineturbolle syötettävää pakokaasuvirtaa ja toinen mikä ohjaa matalapaineturbon ahtopainetta. Viestiin liitetty diagrammi kertoo näiden toiminnasta tarkemmin.

              ON/OFF -solenoidiventtiili näyttää tältä:



              Painemuuntimet nätyttävät kutakuinkin tältä:



              Turbojen alipainelinjasto toimilaitteineen näyttää tältä:



              Missä #4=ON/OFF -solenoidiventtiili, #1=painemuunnin, #9=tyhjiösäiliö... Harmaana näkyvä putki kaiken takana, suurin piirtein keskellä kuvaa, missä näkyy kamman oloisesti ylöspäin suunnattuja liitoskohtia vieri veiren on suoraan kytketty alipainepumppuun moottorin etuosassa ja on jatkuvasti paineistettu. Tästä putkesta alipainejärjestelmä ottaa syötön. Järjestelmä alkaa hahmottua kun seuraa mikä letku on mihinkin liitetty ja ymmärtää näiden venttiilien tarkoituksen.

              Asennettuna paikoilleen venttiilit näyttävät autossani tältä:



              Missä #12=ON/OFF -solenoidiventtiili mikä ohjaa turbojen ohikiertoventtiiliä, #10=painemuunnin mikä ohjaa turbiinien ohjausventtiiliä ja #9=painemuunnin mikä ohjaa poistokaasuluukkua.

              Seuraavassa diagrammissa selviää paremmin nämä ahdinten rakenteet ja toimilaitteet:



              Missä #1=pakosarja, #2=matalapaineturbo, #3=korkeapaineturbo, #4=ottoilman sisääntulo ilmanputsarilta, #5=pakopuolen liitos, #6=ahdetun ilman ulostulo, #7=ohikiertoventtiili, #8=poistokaasuluukku (paineenrajoitusventtiili isolle turbolle), #9=turbiinien ohjainventtiili (säätää pakokaasuvirtausta ison ja pienen turbon välillä).

              Varsinainen turbojärjestelmän toiminta oli minulle suhteellisen vieras kunnes löysin tämän hienosti selvitetyn diagrammin verkosta. Diagrammista käy selville eri kierrosalueiden tapahtumat kun turboahtimet toimivat:




              Missä #2 ja #3=painemuuntimet, #8=ohikiertoventtiili solenoidiventtiilineen, #9=välijäähdytin, #6 ja #7=turboahtimet...

              En ala tässä nyt koko toimintaa kääntämään.

              Itse olen nyt tästä saanut sen kuvan, että syyllinen voisi olla jatkuvasti täysin auki jumittunut poistokaasuluukkua ohjaava painemuunnin (diag. #3) ja koska kaasupoljinta alas painettaessa tuo turbo-ohjainventtiiliä ohjaava painemuunnin (diag. #2) avautuu portaattomasti selittäisi se koko ahtamisen häviämisen kun pakokaasu kierrätetään molemman turbon ohi. Onko muilla parempaa tietoa ja/tai kokemusta asiasta? Olisi aika saada 35d taas ajoon kun noin upeita kelejäkin!

              Tämän lisäksi olen mitannut ON/OFF -solenoidiventtiilin vastuksen mikä on Pierburgin teknisten dokumenttien mukaisesti 28,5 ±1,5 ‎Ω ja toiminnan tarkastin ulkoisella 12 V virtalähteellä, sulkeutuu ja avautuu oikein. Aikomukseni on suorittaa Pierburgin ohjeiden mukainen toiminnantarkastus painemuuntimille myös, mutta yleismittarini kynät eivät yltäneet pinneille joten menee ensi viikkoon.

              ***EDIT*** Lisätietona autosta on tyhjätty DPF, mutta diagnostiikka viittasi siihen, ettei ole koodattu tämän jälkeen (tarkoitus viedä ohjelmoitavaksi heti kun ajokelpoinen). Koodit 4166 "Particulate-filter system" ja 4CF3 "Exhaust backpressure sensor, signal" näkyvät (esiintyy harvoin), voivatkohan liittyä nyt jollain tapaa toisiinsa nämä kolme koodia? Autosta myös poistettu EGR-järjestelmä, tätäkään ei koodattu mutta ohjaava alipainelinja tulpattu, sekä jäähdytyslinjat tulpattu.

              Tässä linkit noihin Pierburgin dokumentteihin:
              http://www.pierburg-service.de/ximag...087_en_web.pdf
              http://www.pierburg-service.de/ximag...050_en_web.pdf
              http://www.partinfo.co.uk/files/Elec...%20control.pdf
              http://www.pierburg-service.de/ximag...076_en_web.pdf
              https://az25411.vo.msecnd.net/pdf/5/...5_en_51393.pdf

              Suurin osa tiedosta kerätty täältä: https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1066141
              https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1107630
              Last edited by pnovak; 07-04-2019, 18:09. Reason: Lisätietoja

              Comment

              • pnovak
                Newbiemmer
                • Dec 2017
                • 5
                • Tampere

                #8
                Pävitystä

                Päivitetään tilannetta.

                Mittasin näistä kolmesta venttiilistä vastusarvot ja ilmeni seuraavaa:

                *ON/OFF-solenoidiventtiili 29,4 Ω (valmistaja viitearvo 28,5 ±1,5 ‎Ω)
                *Turbiinin ohjainventtiiliä säätelevä painemuunnin 9,7 Ω (viitearvo 11-16 Ω, ei sama valmistaja)
                *Poistokaasuluukkua säätelevä painemuunnin 12,4 Ω (viitearvo 11-16 Ω, ei sama valmistaja)

                Minun painemuuntimien valmistaja on Bosch (BMW nro 11658509323), mutta näiden tuotanto on lopetettu eikä tietoja tuntunut löytyvän. Viitearvot otettu Pierburgin teknisistä dokumenteista. Oletan että näiden tulisi olla melkolailla samat, korjatkaa jos on tietoa. Näistä mittaustuloksista päättelen että ainakin turbiiniohjauksen painemuuntimessa jotain häikkää. Tuossahan tapauksessa pakokaasu virtaa (oireista päätellen) aina molempien turbojen läpi ja kaasupoljinta painettaessa pienemmän turbon ohivirtaus käynnistyy tuolla ON/OFF-venttiilillä jolloinka kone ottaa isolta turbolta ahtoilman joka ei jaksa ahtaa. Tämä on mun teoriani vailla sen syvempää kokemusta näistä järjestelmistä.

                Ajatukseni on nyt ilman sen kummempia ihmettelyitä ja pidempää testausprosessia tilata molemmat painemuuntimet eBaysta, joko Kayser tai Pierburg. Tämä siitä syystä että mielestäni molemmat voivat olla yhtä lailla syyllisiä näihin oireisiin. Nämä sitten paikalleen ja kaikki nuo pienimmätkin alipaineletkun pätkät uusiksi ja ihmetellään sitten uudemmin jos ei ala urut soimaan.

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 2003
                  • Tampere/kainuu

                  #9
                  Turbinecontrol flap on alipaineettomana low pressure ahtimen suuntaan.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • pnovak
                    Newbiemmer
                    • Dec 2017
                    • 5
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Turbinecontrol flap on alipaineettomana low pressure ahtimen suuntaan.
                    Kiitos tiedosta. Olen kuullut että mekaaniset ongelmat näiden painemuuntimien kanssa yleisempiä joten voihan tässä toki tilanne olla mikä hyvänsä, tiedä vaikka jumittunut juuri toiseen ääriasentoon. Tai vaikka tuo wastegaten painemuunnin jumissa... :think Selviää kun osat saapuvat.

                    Comment

                    • pnovak
                      Newbiemmer
                      • Dec 2017
                      • 5
                      • Tampere

                      #11
                      Päivitystä

                      Päivitellään tilannetta.

                      Tilasin 2 kpl Pierburg painemuuntimia 11658509323. Saapuivat Saksasta noin viikon kuluttua tilauksesta. Eivät aivan istuneet kuten alkuperäiset Boschin venttiilit, mutta pienellä hionnalla sain paikalleen. Vaihdoin samalla koko alipainejärjestelmän letkut ja yhdepalat.



                      Kuvassa näkyy miten muovisesta telineenosasta täytyi sahata "jalka" irti, sillä uuden painemuuntimen sähköliitin törmäsi siihen. Eri kohdassa siis kuin Boschilla on ollut.



                      Myös painesäiliöstä täytyi hioa kulmavahviketta pois. Toisen painemuuntimen liitin oli hyvin lähellä/osui tähän.

                      Löin paketin kiinni ja auto toimii taas! Talvesta asti ajanut Seat Ibizalla niin oli melko hurjaa menoa tuoreella vesisateella kun pitkästä aikaa tuo isompi turbo järähtää Toivottavasti tästä tarinoinnista on muillekin hyötyä joskus.

                      Comment

                      • _j00na_
                        BTCF Member
                        • Sep 2013
                        • 126
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Tästä oli suuri apu omassa 535D vastaavassa tilanteessa.

                        Hienosti ja hyvin selostettu juttu ja arvokasta tietoa.
                        Bemarit:

                        -E61 535d M-sport LCI -07 Tiefseeblau Metallic
                        - ½ E34 ///M5 touring -92 Diamantschwarz Metallic

                        - Harraste: Chevy Camaro LT1 V8 & T56 Manual -95


                        Ex: -E36 318is dakargelb M-technic
                        -E34 520i Touring -96 Fjordgrau Metallic

                        Comment

                        • Coutsi
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2011
                          • 57
                          • Tampere

                          #13
                          Suurkiitokset diagnosoinnista, helpotti omaa hommaa paljon! E70 X5 oli sama ongelma, vaihdoin ensin kaikki alipaineletkut turbojen puolelta (4m meni letkua). Mittasin solenoidien vastukset ja taaempi oli luokkaa 22kOhm, tilasin kaksi solenoidia ebay.de:stä, joiden asennuksen jälkeen lähti ahtamaan taas normaalisti!

                          Tarjoan kahvit tai kaljan vaivannäöstä, jos joskus törmätään
                          G05 X5 45e M-sport 550hp/900nm

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎