Moro, onko kellään kokemusta tälläisestä viasta? Auto on sammunut kesken moottoritie ajon, ei pätki mitenkään. Kun ottaa avaimen pois, laittaa takas ja käynnistää ni kaikki toimii taas normaalisti. Tehnyt tempun kahdesti 10tkm aikana.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E91 330xd outo ongelma!
Collapse
X
-
Vanhassa autossa oli suutin vika ja toi on mielestäni kaukana siitä. Teki tempun taas, tossa kolmannen kerran pari päivää sitten. Kone siis sammuu kuin seinään, virrat jää päälle ja rattilukko auki. Virrat pois ja uusi startti ni kaikki on taas normaalisti. täytyy lukea koodit, en ole vaan saanut uudempaa inpaa toimimaan ja vanhalla ei pääse E9x malleihin. Auto on -06 mutta mittarissa on 135tkm. täytyy selvitellä asiaa.
Comment
-
-
Veikataan viallista laturin jännitteensäädintä, joka "päästää" jännitteen jonnekin 18V tietämille, jolloin ohjainlaitteet sanovat tilapäisesti varoitoimenpiteenä "moikka". Useampi tällainen on tullut vastaan E6x ja E9x autoissa.
Tässä tapauksessa lähes kaikilta ohjainlaitteilta pitäisi löytyä ylijännitteeseen liittyviä vikakoodeja.E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
F20 LCI2 118dA M-Sport '19
Comment
-
-
Originally posted by niko-77 View PostVanhassa autossa oli suutin vika ja toi on mielestäni kaukana siitä. Teki tempun taas, tossa kolmannen kerran pari päivää sitten. Kone siis sammuu kuin seinään, virrat jää päälle ja rattilukko auki. Virrat pois ja uusi startti ni kaikki on taas normaalisti. täytyy lukea koodit, en ole vaan saanut uudempaa inpaa toimimaan ja vanhalla ei pääse E9x malleihin. Auto on -06 mutta mittarissa on 135tkm. täytyy selvitellä asiaa.
Suosittelen pikin miten selvittämään mistä johtuu, tarpeeks monta kertaa jos tekee ni voip mennä moottorinohjaus paskaksE91 335D ///M-Sport -07
Ex: E46 330D -03 / E39 528i -96
Comment
-
-
Lisää tietoa asiasta, kävin Rahun luona luettaa auton. Autossa ei ollut mitään vikakoodeja ja epäily kääntyi cas-moduliin. Ensin luulin että vika on toisessa avaimessa mutta sammuilee kummallakin aivaimella. Sammuilu ei ole säännöllistä, saattaa toimia pitkänkin aikaa ilman sammumista.
Missäs tuo päärele on E91:ssä? Voiko testata jotenkin?
Comment
-
-
Mulla teki joskus X5 samaa. Meno katkeaa kuin veitsellä leikaten ihan milloin vaan. Ajotilanteella ei vaikutusta. Syynä oli viallinen suutin. Jos suutin päästää paineen karkaamaan paluupuolelle niin silloin auto vetää pelit seis varotoimenpiteenä. Tämän jälkeen virrat pois ja uusintastartti niin kaikki pelittää, kunne se tekee sen taas... En tiedä oliko siitä jäänyt vikakoodia, mutta merkkiliike vaihtoi uuden suuttimen muistaakseni 5-pyttyyn ja homma sillä selvä.BMW F11 520d -11
MINI Cooper D -11
BMW E90 318i -11
BMW E90 318i -06
Ex:
BMW E46 316i -04
E70 X5 3.0sd M-Sport -08
E46 325iA -03
E39 540iA Individual Limonit Metallic -99
Comment
-
-
Itsellä on ollut samaa tautia autossa jo varmaan puolen vuoden ajan(330d M57). Saattaa olla että vika iskee kerran puolen vuoden aikana tai sitten heti peräkkäisinä päivinä. Luonnollisesti mitään koodia asiasta ei tule... Auto siis tyypillisesti nykäisee kuten tekisi totaalisen stopin käynnistä joka 0,1s ajan tai sitten on myös mahdollista että koko auto sammuu tuolloin. Muistelisin että mittaristossa välätää jotain ylimääräisiä valoja myös nykyäyksen aikana vaikka matka jatkuisikin heti. Yleensä kun tuo on esiintynyt niin olen ajanut aivan pintakaasulla hiukan rontilla parin tonnin kierroksilla.
Paitsi kerran auto jätti käynnistymättä ensimmäisellä startilla ja saattaa olla että ko. koodi on kyseisestä tilanteesta. Jossain on ollut viestiä että näiden kanssa on joskus ollut murhetta railpaine antureiden liittimien kanssa. Pitääkö tuo paikkaansa? Muistaakseni omassa nuo johdot olivat joskus nirhaantuneet moottorin päälle olevaan muoviin(tai sen alla olevaan alumiiniseen lämpösuojaan) ja korjasin ne muistaakseni juottamalla.
Voi voiko koodi johtua siitä että dde oletti että moottori ei käy, mutta siitä huolimatta painetta on vielä 110bar? ja se olettaa että paine pitäisi olla matalempi? Kierrosluku on kuitenkin nolla ja koodin kertoo kuitenkin maksimin ylityksestä.... "Exceeds maximum for compensation"Last edited by fraatti; 01-08-2017, 10:57.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostItsellä on ollut samaa tautia autossa jo varmaan puolen vuoden ajan(330d M57). Saattaa olla että vika iskee kerran puolen vuoden aikana tai sitten heti peräkkäisinä päivinä. Luonnollisesti mitään koodia asiasta ei tule... Auto siis tyypillisesti nykäisee kuten tekisi totaalisen stopin käynnistä joka 0,1s ajan tai sitten on myös mahdollista että koko auto sammuu tuolloin. Muistelisin että mittaristossa välätää jotain ylimääräisiä valoja myös nykyäyksen aikana vaikka matka jatkuisikin heti. Yleensä kun tuo on esiintynyt niin olen ajanut aivan pintakaasulla hiukan rontilla parin tonnin kierroksilla.
Paitsi kerran auto jätti käynnistymättä ensimmäisellä startilla ja saattaa olla että ko. koodi on kyseisestä tilanteesta. Jossain on ollut viestiä että näiden kanssa on joskus ollut murhetta railpaine antureiden liittimien kanssa. Pitääkö tuo paikkaansa? Muistaakseni omassa nuo johdot olivat joskus nirhaantuneet moottorin päälle olevaan muoviin(tai sen alla olevaan alumiiniseen lämpösuojaan) ja korjasin ne muistaakseni juottamalla.
Voi voiko koodi johtua siitä että dde oletti että moottori ei käy, mutta siitä huolimatta painetta on vielä 110bar? ja se olettaa että paine pitäisi olla matalempi? Kierrosluku on kuitenkin nolla ja koodin kertoo kuitenkin maksimin ylityksestä.... "Exceeds maximum for compensation"
Vikakoodia tuli suutinryhmä 1 ohjauksesta. Tosin vasta sitten kun vika oli sammuttanut auton.F20 118iA M-sport 2016
EX E91 335d M-sport 07´
EX e39 02' 530i touring
Comment
-
-
Originally posted by Samppale View PostViallinen suutin teki minulla tuota nopeaa pätkimistä. Pätkiminen ei näkynyt inpan livedatassa, ohjelma ei kerennyt päivittyä kun pätkäisy oli niin nopea. Auto saattoi myös sammua yllättäen. Käynnistyi uudelleen kun käytti virrat nollassa. 3 sylinterin suutin oli maavuodossa.
Vikakoodia tuli suutinryhmä 1 ohjauksesta. Tosin vasta sitten kun vika oli sammuttanut auton.
Olettaisin että jouduit vaihtamaan suuttimen? Onko vinkkiä ostopaikasta mikäli näin käy myös itsellä? Miten sait lopulta viallisen suuttimen paikallistettua?
Tuo oma laite on tehnyt vastaavaa myös täyskaasukiihdytyksessä jossain 3-4000 kierroksen välissä kerran tai kaksi. Epäilin tuolloin että mahtaako kyse olla samasta viasta vai jostain softaan liittyvästä asiasta mutta varmuutta tuolle en ole vielä saanut. Tänään sain teston päälle ja sen ottamaan logia tuosta tapahtumasta. Kone oli vain tuon kanssa sen verran juntturassa että saa nähdä mitä logiin on jäänyt. Sen verran kerkesin tuota tutkimaan että vikakoodia tuokaan ei aiheuttanut vaikka auto sammui. Jahka pääsee töistä kotiin niin täytyy tutkia kertooko logi mitään.
Tosin tässähän oli aikoinaan H*:n softa josta oli vikakoodit aikoinaan jotakuinkin kaikki pyyhitty pois. Myöhemmin softauksen yhteydessä niitä laiteltiin takaisin mutta mahtaisko sitten jotain olla jäänyt uupumaan siltikin?F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostKiitos, hyvä tietää.
Olettaisin että jouduit vaihtamaan suuttimen? Onko vinkkiä ostopaikasta mikäli näin käy myös itsellä? Miten sait lopulta viallisen suuttimen paikallistettua?
Tuo oma laite on tehnyt vastaavaa myös täyskaasukiihdytyksessä jossain 3-4000 kierroksen välissä kerran tai kaksi. Epäilin tuolloin että mahtaako kyse olla samasta viasta vai jostain softaan liittyvästä asiasta mutta varmuutta tuolle en ole vielä saanut. Tänään sain teston päälle ja sen ottamaan logia tuosta tapahtumasta. Kone oli vain tuon kanssa sen verran juntturassa että saa nähdä mitä logiin on jäänyt. Sen verran kerkesin tuota tutkimaan että vikakoodia tuokaan ei aiheuttanut vaikka auto sammui. Jahka pääsee töistä kotiin niin täytyy tutkia kertooko logi mitään.
Tosin tässähän oli aikoinaan H*:n softa josta oli vikakoodit aikoinaan jotakuinkin kaikki pyyhitty pois. Myöhemmin softauksen yhteydessä niitä laiteltiin takaisin mutta mahtaisko sitten jotain olla jäänyt uupumaan siltikin?
Testo ohjelmalla ehkä olisi voinut päästä kiinni vialliseen suuttimeen, kun se piirtää sitä graafista käyrää. Mutta en tajunnut kokeilla.
1,2 ja 3 sylinterin suuttimet kävi jossain dieselhuollon testipenkissä ja kolmos suutin ei ollut läpissyt testiä. Se vaihtoon ja vika hävisi. En tiedä saisiko tuollaista mitenkään itse mitattua yleimittarilla, ellei suutin oli täysin tiltissä. koska vika tulee päälle virrat päällä ja kuormalla.
Olivat hommanneet suuttimen 350€ hintaan. Kattelin että saksasta olisi saanut alle 300€ mutta ovat pantillisia osia. Eli ei juuri säästöä yhden suuttimen takia. Fixuksessa oli suutin samaa hintaluokkaa.F20 118iA M-sport 2016
EX E91 335d M-sport 07´
EX e39 02' 530i touring
Comment
-
-
Muutkin saavat kommentoida jos vain omaavat jotain mahdollisesti tärkeää tietoa...
Polttoaineen määrä tankissa ei vaikuta asiaan mitenkään.
Kun ajelin töistä vilkuilin samalla suuttimien korjausarvoja, tyhjäkäynnillä ne pyörivät tuossa +-0,5mg nurkilla ja 20km työmatkan aikana ajossa suurimmaksi arvoksi jäi noin 1,2mg jollain kierrosluvulla X. Noiden puolesta homma lienee ok.
Sain myös hiukan aukaistua testolla rullattua logia. Koneella sattui olemaan joku vuosia vanha versio siitä ja se näytti tuuppaavaan parametrit saksaksi. En tiedä olisiko uudempi versio sitten tuupannut nuo jollain muulla kielellä...
No kuitenkin tämän sain selville:
Ylimmäisessä käppyrässä on punaisella kierrosluku. Kierrosluku jatkaa vielä nousuaan pätkäisystä huolimatta. Alin vihreä viiva on aika. Myös siinä tulee katkos samalla kohdalla koska suora ei etene suorana viivana. Välistä puuttunee vajaa 100ms. Voiko ecu herätä sähkökatkoksesta 100ms? Kaasun asento/pyynti lienee alimmassa käppyrässä oleva valkoinen viiva. Keskimmäisissä graafeissa näkyy railpaine sekä ruiskutusmäärä. Kun nykäisy tulee niin koko laite kokee totaalisen halvauksen.... :thinkLast edited by fraatti; 02-08-2017, 02:46.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Jahka ensimmäinen nypäys oli tullut ja annoin auton liusua vapaalla tien sivuun tuli myös toinen katkos ja auto sammui.
Myös tässä kohtaa loggaukseen on tullut katkos ajassa.
Railpaine jää sammumisen jälkeen 21-24barin välille ja jää siihen seuraavaan starttiin saakka.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Comment