Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 LCI tärinä/jurina vasemmasta etupyörästä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Croway
    Bimmer Rookie
    • May 2016
    • 147
    • Karjalan perämetsät

    E90 LCI tärinä/jurina vasemmasta etupyörästä

    Potilaana sigun E90 LCI

    Eli tuntuu että vasen etupyörä olisi ihan väljä seuraavanlaisissa tilanteissa:

    Renkaat käännettynä reilusti myötäpäivään, tiukka käännös oikealle tai peruuttaessa takaoikean suuntaan, tuntuu että vasen etupyörä jurisee tai tärisee todella paljon. Tämä tapahtuu siis matalissa vauhdeissa; <30km/h.

    Kuuluu ratiseva/nariseva ääni jos kääntää parkissa rattia vastapäivään, ääntä ei kuulu jos kääntää myötäpäivään.

    Tätä ei tapahdu jos kääntyy vasemmalle tai peruuttaa takavasemmalle.

    Jos ajaa kovaa, 200+ ja lähtee sieltä jarruttamaan kevyesti, tuntuu että vasen etupyörä lähtisi irti, täristää siis ihan helvetisti jarruttaessa. Jos jarruttaa jostain <100kmh, tätä ei tapahdu.
    Jarrut tarkistettu, on suorat ja toimii niinkuin pitääkin.

    Kokeilin tunkata vasemman etukulman ylös, laakeri ei tunnu rahisevan, eikä kolisevan. Rengas pysyy kiinni eikä liiku mihinkään suuntaan.

    Autolla ajettu nyt 275tkm, eikä etulaakerien vaihdosta ole tietoa. Voisiko tämä tulla laakerista, vai jostain muualta?
    F11 LCI 530d xDrive -16

    Ex: BMW 325d E90 LCI -09
  • uusis
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2016
    • 192
    • finland

    #2
    vetari.tuntuu aika hullulta jos auto käyttäytyy noin ja ajat vielä ihan kokeilun vuoksi +200kmh

    Comment

    • Croway
      Bimmer Rookie
      • May 2016
      • 147
      • Karjalan perämetsät

      #3
      Originally posted by uusis View Post
      vetari.tuntuu aika hullulta jos auto käyttäytyy noin ja ajat vielä ihan kokeilun vuoksi +200kmh
      Auto takaveto, ja etupyörä oireilee 99% varmasti. Miten se vois olla vetari? :think

      Ja 200+ testattu tietysti suljetulla alueella
      F11 LCI 530d xDrive -16

      Ex: BMW 325d E90 LCI -09

      Comment

      • Smistik
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1130
        • Kanta-Häme

        #4
        Itse vaihtaisin koiranluut jos et ole itse siihen koskaan vaihtanut. Halvat ja helppo vaihtaa. Sen jälkeen eteen molemmat laakerit. Nekin on helppo vaihtaa itse. Jos ei näillä lähde, niin sitten varmaan kannattaisi viedä esim. katsastajalle tarkastukseen.
        ex E91 320d käsiaskilla
        ex E46 330dat
        japski
        ranu

        ex E30 316i 4d

        Comment

        • Croway
          Bimmer Rookie
          • May 2016
          • 147
          • Karjalan perämetsät

          #5
          Originally posted by Smistik View Post
          Itse vaihtaisin koiranluut jos et ole itse siihen koskaan vaihtanut. Halvat ja helppo vaihtaa. Sen jälkeen eteen molemmat laakerit. Nekin on helppo vaihtaa itse. Jos ei näillä lähde, niin sitten varmaan kannattaisi viedä esim. katsastajalle tarkastukseen.
          Koiranluut vaihoin oikeeseen etukulmaan. Tuskin siitä johtui kun koiranluusta johtui sellainen koliseva ääni.

          Laakereita on niin moni veikkaillu ja oem laakerit siellä tehtaalta asti ollu, joten kuitenkin vaihdon tarpeessahan ne on.
          F11 LCI 530d xDrive -16

          Ex: BMW 325d E90 LCI -09

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4629
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Croway View Post
            Koiranluut vaihoin oikeeseen etukulmaan. Tuskin siitä johtui kun koiranluusta johtui sellainen koliseva ääni.

            Laakereita on niin moni veikkaillu ja oem laakerit siellä tehtaalta asti ollu, joten kuitenkin vaihdon tarpeessahan ne on.
            Rengas ilmaan ja sormet jousen kierteisiin ja samalla pyörittää rengasta. Jurina paljastaa viallisen laakerin...
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • Dusty
              Bimmer Rookie
              • May 2017
              • 112
              • Vantaa

              #7
              Mul oli sama setti ja oli yläpään laakerit.
              Kolhujen oikasut maalaamatta.

              Comment

              • uusis
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2016
                • 192
                • finland

                #8
                Mulla on toisessa käyttö autossa vähän samaan viittaavaa "jurinaa"
                niin 40kmh vauhdissa kuin sitten 100kmh jälkeen.tolla välillä aika hiljaista,tai ei kuulu mitään.huolto epäili vasemman pyörän laakeria ja kun se vaihdettiin niin ääni senkun jatkui
                nyt sitten meinaavat vaihtaa oikean puolen laakerin.
                sanoin kyllä ihan suoraan että nyt sitten saa loppua arpominen ja auto pitää tulla kuntoon ettei kaikkia osia aleta vaihtelemaan fiilis pohjalta.
                kerroin tuon jousi testaus menetelmän eikä olleet kuullutkaan aikasemmin.
                mutta saas nyt nähdä onko se laakeri vika mikä siellä pitää sellaista laakerimaista jurinaa.mitään väljää ei kuulemma tunnu renkaassa eikä mitään ääntäkään kun rengasta pyörittää.autossa liukulaakerit niin johtuuko sitten siitä.olen nyt ajanut jo 1000km tuon äänen kanssa eikä se siitä mihinkään ole muuttunut, pyöränlaakerin ääni yleinsä voimistuu ajan mittaan ja aika nopeastikkin:think

                Comment

                • Smistik
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1130
                  • Kanta-Häme

                  #9
                  Originally posted by Dusty View Post
                  Mul oli sama setti ja oli yläpään laakerit.
                  Tämä myös. En muistanutkaan, kun itsellä oli käytännössä aikoinaan muurautunut nuo laakerit umpeen, josta seurasi pauketta kääntäessä.
                  ex E91 320d käsiaskilla
                  ex E46 330dat
                  japski
                  ranu

                  ex E30 316i 4d

                  Comment

                  • Dusty
                    Bimmer Rookie
                    • May 2017
                    • 112
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Smistik View Post
                    Tämä myös. En muistanutkaan, kun itsellä oli käytännössä aikoinaan muurautunut nuo laakerit umpeen, josta seurasi pauketta kääntäessä.
                    Jep oli semmonen pauke kyllä et luulin että jousi olisi ollu poikki. Ne laakerit kerää ajanmyötä paskaa sinne sisälle aikalailla. Voitte myös yrittää että avaatte sen korkin päältäpäin ja ammutte rasvaa täyteen. Voipi hetken auttaa.
                    Kolhujen oikasut maalaamatta.

                    Comment

                    • Croway
                      Bimmer Rookie
                      • May 2016
                      • 147
                      • Karjalan perämetsät

                      #11
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Rengas ilmaan ja sormet jousen kierteisiin ja samalla pyörittää rengasta. Jurina paljastaa viallisen laakerin...
                      Originally posted by Dusty View Post
                      Mul oli sama setti ja oli yläpään laakerit.
                      Originally posted by uusis View Post
                      Mulla on toisessa käyttö autossa vähän samaan viittaavaa "jurinaa"
                      niin 40kmh vauhdissa kuin sitten 100kmh jälkeen.tolla välillä aika hiljaista,tai ei kuulu mitään.huolto epäili vasemman pyörän laakeria ja kun se vaihdettiin niin ääni senkun jatkui
                      nyt sitten meinaavat vaihtaa oikean puolen laakerin.
                      sanoin kyllä ihan suoraan että nyt sitten saa loppua arpominen ja auto pitää tulla kuntoon ettei kaikkia osia aleta vaihtelemaan fiilis pohjalta.
                      kerroin tuon jousi testaus menetelmän eikä olleet kuullutkaan aikasemmin.
                      mutta saas nyt nähdä onko se laakeri vika mikä siellä pitää sellaista laakerimaista jurinaa.mitään väljää ei kuulemma tunnu renkaassa eikä mitään ääntäkään kun rengasta pyörittää.autossa liukulaakerit niin johtuuko sitten siitä.olen nyt ajanut jo 1000km tuon äänen kanssa eikä se siitä mihinkään ole muuttunut, pyöränlaakerin ääni yleinsä voimistuu ajan mittaan ja aika nopeastikkin:think
                      Originally posted by Smistik View Post
                      Tämä myös. En muistanutkaan, kun itsellä oli käytännössä aikoinaan muurautunut nuo laakerit umpeen, josta seurasi pauketta kääntäessä.
                      Originally posted by Dusty View Post
                      Jep oli semmonen pauke kyllä et luulin että jousi olisi ollu poikki. Ne laakerit kerää ajanmyötä paskaa sinne sisälle aikalailla. Voitte myös yrittää että avaatte sen korkin päältäpäin ja ammutte rasvaa täyteen. Voipi hetken auttaa.
                      Kokeilin nyt nosturilla pyörittää molempia eturenkaita, kummastakaan ei kuulu minkäännäköistä ääntä eikä välystä ole. Ei jurise eikä laahaa tms. Hyvin pyörii.

                      Etuiskarit on uusittu maaliskuussa ja sen jälkeen ajettu n. 30-40tkm. Tuskin oem sachsit menis tuossa ajassa?

                      Kaikki koiranluut ja tukivarret tms oli kunnossa, ja näytti hyvältä. Ei ollut välyksiä. Ei ne katsastuksessakaan löytänyt tuolta mitään.

                      Erikoinen tapaus. 275tkm ajettu kuitenkin etulaakereilla, että koetetaan nyt uusia ne ensimmäisenä
                      F11 LCI 530d xDrive -16

                      Ex: BMW 325d E90 LCI -09

                      Comment

                      • hakkis1701
                        Newbiemmer
                        • Aug 2017
                        • 3
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Onko selvinnyt mikä etupäässä piti jurnuttavaa ääntä? Laakeri itsellä huusi ja se loppui kun vaihtoi, mutta tuollainen jämerä jurnutes jäi.
                        Autossa uutta iskarit, jouset, yläpäät, koiranluut ja pyöränlaakerit. Ainoastaan raidetangon pää näyttäisi olevan erikoisessa asennossa ja ehkä hieman lähempänä jarrulevyä kuin toisella puolella..🤔
                        Ääni alkaa siinä 40 ja sileällä pinnalla on hiljainen, röpelöisellä kovempi ääni. Uudet renkaat ja vanteetkin on ja ääni vain kuskin etukulmasta..

                        Comment

                        • Croway
                          Bimmer Rookie
                          • May 2016
                          • 147
                          • Karjalan perämetsät

                          #13
                          Originally posted by hakkis1701 View Post
                          Onko selvinnyt mikä etupäässä piti jurnuttavaa ääntä? Laakeri itsellä huusi ja se loppui kun vaihtoi, mutta tuollainen jämerä jurnutes jäi.
                          Autossa uutta iskarit, jouset, yläpäät, koiranluut ja pyöränlaakerit. Ainoastaan raidetangon pää näyttäisi olevan erikoisessa asennossa ja ehkä hieman lähempänä jarrulevyä kuin toisella puolella..🤔
                          Ääni alkaa siinä 40 ja sileällä pinnalla on hiljainen, röpelöisellä kovempi ääni. Uudet renkaat ja vanteetkin on ja ääni vain kuskin etukulmasta..
                          Ei ole selvinnyt muuta kuin se että etupään laakerit ne ei ole. Kuuluu vaan tietyssä asennossa ja silloin ku auto aliohjautuu, tuntuu että rengas tärisee.. Kaipa se sitten katsurilla selviää, tai sitten itsestään. En ole tuohon nyt talvekeleillä kiinnittänyt huomiota.
                          F11 LCI 530d xDrive -16

                          Ex: BMW 325d E90 LCI -09

                          Comment

                          • Happyhands
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2017
                            • 71
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by Dusty View Post
                            Jep oli semmonen pauke kyllä et luulin että jousi olisi ollu poikki. Ne laakerit kerää ajanmyötä paskaa sinne sisälle aikalailla. Voitte myös yrittää että avaatte sen korkin päältäpäin ja ammutte rasvaa täyteen. Voipi hetken auttaa.
                            Katkoo muuten sitten jousen aika nopeasti, joten tuon laakerin vaihdossa ei kannata aikailla, ettei tule lisäkustannuksia. Itsellä oli menny poikki. Tosin avaamaan sen iskaripaketin joutuu kuitenkin.
                            E91 330xd käyttöauto - Japsiautoharrastaja

                            Comment

                            • Croway
                              Bimmer Rookie
                              • May 2016
                              • 147
                              • Karjalan perämetsät

                              #15
                              Originally posted by Happyhands View Post
                              Katkoo muuten sitten jousen aika nopeasti, joten tuon laakerin vaihdossa ei kannata aikailla, ettei tule lisäkustannuksia. Itsellä oli menny poikki. Tosin avaamaan sen iskaripaketin joutuu kuitenkin.
                              Ölpänvaihdon yhteydessä tuttu mekaanikko kuunteli tarkasti ja tsekkas et onko laakerit, ei kuulemma ole. :think
                              F11 LCI 530d xDrive -16

                              Ex: BMW 325d E90 LCI -09

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎