Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 LCI M57N2 vauhtipyörä mennyt RATKAISTU: Dampperi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Croway
    Bimmer Rookie
    • May 2016
    • 147
    • Karjalan perämetsät

    E90 LCI M57N2 vauhtipyörä mennyt RATKAISTU: Dampperi

    Moro, taas tullaan ongelman kera forkalle.

    Autona sigun E90 LCI M57N2 6v manuaaliaskilla, 275tkm ajettu.

    Toissapäivänä ohjelmoitu, lukemia ei vielä tiedetä kun ei ole penkitetty tai ei päästy kokeilemaan rail-paineiden kautta laskemista.

    Eilen tosiaan niin yhtäkkiä alkoi tyhjäkäynnillä kauhea kalkatus ja kierrosten hyppiminen, ja auton heiluminen. Heti kun nosti kierrokset tasaisesti 900 tyhjäkäynnillä, käy normaalisti.

    Vedossa ei mitään ongelmia, ei ravista, ei jurise tms. Normaaliajossa ei oireile, muuten kuin silloin tällöin nykäisee moottorijarrutuksessa tai tasaisessa, hiljaisessa kiihdytyksessä, ja tuntuu että tulee juurikin tuolta laatikon/kytkimen alueelta.

    Tyhjäkäynnillä kun kolisee, ääni tulee selkeästi auton alta. Kova kolina. Ekana epäiltiin kaveriporukalla että vaihdelaatikon kiinnitykset ois pettäny, taas vanhempi kaveri sano suoraan et "sulta on kaksoismassa menny".

    Oireisiin kuuluu myös että ajon jälkeen kun hiljentää vauhtia, tai pysähtyy, tulee sellainen kumin/jarrujen käry kabiiniin, ja paikansin hajun laturin suunnalle. Samoihin aikoihin tuli ilmoitus, että akku ei pysty lataamaan itseään paikallaan, ja sitten ilmoitus että akku ei lataa ollenkaan, mutta se hävisi 1min jälkeen. Nyt aloin lataamaan akkua ja akku ollut nyt melkein 24h latauksessa. Kun aloitin latauksen, varausta oli 11.6V, nyt 12,5V.

    Onko akulla mitään tekemistä muka kytkimen kanssa? Nämä tuli melkein ihan samaan aikaan.

    Luin foorumia läpi ja googlettelin, kuulostaa vahvasti vauhtipyörän oireilta, mutta varmistetaan nyt täältä ennekuin aletaan tuhansia taas sijoittamaan bemariin.

    Samalla kysyn, että onko "kestävämpää" kytkinasetelmaa lastutetulle autolle? Kovaan vauhtipyörään ei ilmeisesti ole koskemista noilla väännöillä?

    Tästähän tuli pitkä, kiitos kaikille jo etukäteen jos jaksoitte lukea ja auttaa!

    EDIT:

    Vikana oli dampperi. Vaihdoin dampperin ja samalla moniurahihnan. Mitää edellämainituista vioista ei tullut takaisin.
    Last edited by Croway; 20-11-2017, 22:33.
    F11 LCI 530d xDrive -16

    Ex: BMW 325d E90 LCI -09
  • arska86
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 309
    • Helsinki

    #2
    Tuo kumin haju ja huono lataus voisi johtua rikkinäisestä värinänvaimentimesta. Kumi revennyt ja keskiosa pyörii välillä/kokoajan tyhjää. Eli tarkista kampiakselin hihnapyörän kunto

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Dampperin tarkistaisin itsekin ensimäisenä noilla oireilla. Ellei siitä löydy vikaa, niin auto nosturille ja auton alle kuuntelemaan stetoskoopilla mistä se ääni tulee.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Croway
        Bimmer Rookie
        • May 2016
        • 147
        • Karjalan perämetsät

        #4
        Originally posted by arska86 View Post
        Tuo kumin haju ja huono lataus voisi johtua rikkinäisestä värinänvaimentimesta. Kumi revennyt ja keskiosa pyörii välillä/kokoajan tyhjää. Eli tarkista kampiakselin hihnapyörän kunto
        Originally posted by HTK12 View Post
        Dampperin tarkistaisin itsekin ensimäisenä noilla oireilla. Ellei siitä löydy vikaa, niin auto nosturille ja auton alle kuuntelemaan stetoskoopilla mistä se ääni tulee.
        Noniin, kiitos vastauksista. Arska86, tarkoitit varmaan kampiakselin hihnapyörällä juurikin dampperia?

        Nyt auto kävi kaverin nosturilla, ja selvisi että dampperissa oli vikaa ja moniurahihna kulunut.

        Dampperi otti n. 1,8km matkan aikana yllättävän kovasti lämpöjä, pystyi kuitenkin koskettamaan ilman etti poltti. Ei ollut välystä, mutta kun auto käynnistettiin ja annettiin kaasua, dampperi liikkui edestakasin, auton suuntaisesti ja luisti.

        Eli se menee tilaukseen, ja uusitaan se.

        Mutta se ei mielestäni siltikään selittänyt sitä kierrosten hyppimistä ja auton tärisemistä ja kolinaa joka kuului auton alta.


        Auto oli tähän päivään mennessä seissyt 3 vuorokautta. Kylmänä kun ajoin hallille, niin ei tullut kolinaa eikä mitään ajossa, eikä tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti lämpimänä tekee tuota. Mistähän johtuisi?

        Ja samalla huomasin, että tasakaasulla ajettaessa (vakkarilla) auto ihankuin yskisi, niiailee vauhti. Aaltomaista, ihankuin jarruja painettaisiin ihan vähäsen vähän väliä. Samalla kuuluu sellainen raapiva ääni. Mitä ihmettä? Liekö tuokin dampperin tekosia?
        F11 LCI 530d xDrive -16

        Ex: BMW 325d E90 LCI -09

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎