Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57N2 turbon jäähdytys sammutuksen jälkeen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Croway
    Bimmer Rookie
    • May 2016
    • 147
    • Karjalan perämetsät

    M57N2 turbon jäähdytys sammutuksen jälkeen?

    Morjesta taas, ei löytynyt googlella eikä foorumilta selvää vastausta, joten kysytään täältä.

    Eli, sigun autosta kyselen, onko autossa jotain sammutuksen jälkeistä "jäähdytystä" tai öljynkiertoa turbolle. Eli onko oikeastaan tarvetta edes tyhjäkäyttää autoa ajon jälkeen muutamaa sekuntia pidempään?

    Kyseessä siis se, että lopettaako auto heti sen öljynkierron, voitelun ja jäähdytyksen ku auto sammutetaan, vai onko siellä sähköiset osat jotka antaa öljyn/veden virrata vielä sammutuksenkin jälkeen?

    Kiitos jo etukäteen!
    F11 LCI 530d xDrive -16

    Ex: BMW 325d E90 LCI -09
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Ei ole mitään jälkikiertoja turbolle. Jos on kunnolla antanut happea, niin toki kannattaa tovi tasoitella lämpöjä ennen sammuttamista.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Croway
      Bimmer Rookie
      • May 2016
      • 147
      • Karjalan perämetsät

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Ei ole mitään jälkikiertoja turbolle. Jos on kunnolla antanut happea, niin toki kannattaa tovi tasoitella lämpöjä ennen sammuttamista.
      Näin olenkin tehnyt. Ohjearvoja en löytänyt mistään, eli mikä aika olisi "tarpeen". Itse jos olen happea antanut tai ajanut moottoritiellä/matkaa monta tuntia putkeen, annan käydä jopa 5min tyhjäkäynnillä ennenkuin sammutan.

      Jos taas ajan lyhyen matkan nätisti kauppaan, niin en anna kuin jonkun 10 sek tyhjäkäydä.
      F11 LCI 530d xDrive -16

      Ex: BMW 325d E90 LCI -09

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1828
        • N/A

        #4
        Ei kai se haitaksi ole, mutta nämä jälkikäyttöohjeet olivat yleisempiä 80-luvun turboissa. Sihen aikaanhan joissakin autoissa taidettiin suositella tyhjäkäyntiä ennen ajoon lähtöäkin.

        Hapetuksen jälkeen kyllä tyhjäkäytän itsekin ahdettuja autojani.
        Nyt:
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        BMW 850i (e31)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • Tontsa80
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 271
          • pori

          #5
          Jep

          Ei ole ohjekirjassakaan mitään mainintaa aiheesta... samalla taktiikalla edennyt myös, kovasta ajosta pidempi ja lyhyestä pienempi. Tosin mahtaako se 10sek vaikuttaa yhtään mitään... epäilen.
          Vikakoodien lukua porin suunnalla

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎