Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen ilmaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 594
    • Espoon haja-asutus

    Jarrujen ilmaus?

    E91 kaipailisi tuoretta jarrunestettä.

    Mikä on "virallinen" ilmausjärjestys E9x:n jarruille nestettä vaihdettaessa? Taka oikea, taka vasen, etu oikea, etu vasen?

    Käytössä on Eezibleed, ilmeisesti noin 1 bar olisi ainakin vielä turvallinen paineistus vai pitääkö tässä vehkeessä olla enemmän tai vähemmän jostain syystä? DISiä tms. pumppua käyttävää testeriä ei juuri nyt ole käytössä, mutta eiköhän tuossa suurin osa nesteistä kuitenkin vaihdu tuoreeseen.

    E
  • voimapenari
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 30
    • Hyvinkää

    #2
    Itsellä kokemusta vain takaputkien vaihdosta ja takapään ilmauksesta mutta ilmaus onnistuu perinteisin metodein. Huolehtii vaan että nestepintasäiliössä pysyy riittävänä luonnollisesti. Oikea taka kauimmainen, joten siitä aloitin itse.

    Uutta nestettä säiliöön, sopiva letku ilmausnippaan ja edelleen purkkiin jossa nestettä, jottei ime ilmaa takaisin. Huomasin että vanha vaseliinitemppu on must. Sivele reilusti vaseliinia ilmausnipan juureen avaamisen jälkeen. Näin ei imaise ilmaa kierteiden välistä. Nyt vaan survot rauhallisesti jarrupoljinta ees taas ja lisäät nestettä säiliöön. Onnistuu yksin ja on vieläpä kohtuu nopea temppu. Samalla metodilla vaihtanut e36 abs koko järjestelmän nesteet. Sekä e36 että e91 sain aikaiseksi jämäkän jarrufiiliksen.
    Last edited by voimapenari; 19-12-2017, 06:07.
    E36 325 rataroskapönttö

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by ErkkiE View Post
      E91 kaipailisi tuoretta jarrunestettä.

      Mikä on "virallinen" ilmausjärjestys E9x:n jarruille nestettä vaihdettaessa? Taka oikea, taka vasen, etu oikea, etu vasen?

      Käytössä on Eezibleed, ilmeisesti noin 1 bar olisi ainakin vielä turvallinen paineistus vai pitääkö tässä vehkeessä olla enemmän tai vähemmän jostain syystä? DISiä tms. pumppua käyttävää testeriä ei juuri nyt ole käytössä, mutta eiköhän tuossa suurin osa nesteistä kuitenkin vaihdu tuoreeseen.

      E
      Itse laittaisin alle 1 barin paineen, 0.5 bar riittää jo ihan hyvin. Ihan sama missä järjestyksessä vaihdat, kunhan vaan riittävästi nestettä lasket läpi. Multa löytyy myös eezibleed ja on kyllåä todella näppärä vaihtaa nesteet tai ilmata jarrut.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 594
        • Espoon haja-asutus

        #4
        Kiitoksia vinkeistä HTK12:lle. Eiköhän näillä pärjäillä joululomalla harrastaessa, kunhan vaan nipat aukeaa sakemannien jäljiltä.

        Edit: ja nyt kun vaihdettu, niin hienosti onnistui Eezibleedillä ja noin 0.6...0.8 bar paineella. Kytkimen nippa oli kivasti nelivedossa etukardaanin takana, joten kytkinpuolen vaihto jäi ensi kertaan. Varmaan jollain ihme menetelmällä sen olisi saanut tehtyä, mutta käytännössä lienee helpompaa ottaa etukardaani irti ja sivuun. Liemeksi ATE SL6.

        E
        Last edited by ErkkiE; 31-12-2017, 15:30.

        Comment

        • baku
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 346
          • Kausala

          #5
          Lainataas vanhaa topiccia. Hetken mielenhäitiöstä pihaan ilmestyi taas yksi E91, preface 325I. Vähään aikaan ei tuolla ollut ajettu ja jarrut oli hieman pehmeät. Kun levyt ja palat oli jo aika huonossa kuinnossa, niin vaihdoin uudet joka nurkkaan.

          Ei sattunut ensimmäiseen ilmaukseen ketään kaveriksi, niin ilmasin alipaineimurilla. Jarrunestettä kului reilu puoli litraa, joten eiköhän tuolta kaikki vanhat saatu pois. Poljin oli samalla lailla pehmeä kuin ennen remonttia. Seuraava ilmaus tehtiin sitten kaverin kanssa perinteisellä pumppausmenetelmällä. Yhdestäkään satulasta ei tullut ilmaa pihalle. Takasatulatkin on oikein päin, eli nipat yläosassa. Lopputulos oli aivan sama, poljin on edelleen pehmeä. Jonkin aikaa tuolla oli ajettu, mutta tilanne ei muuttunut miksikään.

          Seuraava ilmausyritys oli sitten ISTAn kanssa. Tai yritykseksihän se jäi kun ei ISTAssa ole mitään valikko tuolle. ISTA ehdottaa ylipaineilmausta, mutta tuollaista laitetta ei minulla ole. INPAaa en olekaan aikoihin käyttänyt, mutta sieltä sitten löytyi valikko jossa ajetaan ilmaus läpi nurkka kerrallaan. En tiedä mikä INPAssa oli vikana, mutta se tahtoi pätkiä yhteyttä vähän väliä. Tässä vaiheessa taisi sitten poksahtaa mittaristoon keltaiset valot ja herja venttiileiden synkronoinnista.

          Asensin INPAn uusiksi ja nyt toimi yhteys jo selkeästi paremmin. Sain muut nurkat ajettua läpi, paitsi kuskin etujarrun kanssa heitteli vieläkin pihalle. Nyt oli pakko lopettaa kun nesteet loppui. Läpi oli ajettu kaikkiaan varmaan luokkaa 2l ja lopputulos edelleen pehmeä poljin ja nuo merkkivalot/ häiriöilmoitus.

          Surkuhupaista tuossa oli vielä se, että tein tuon viimeisen ilmauksen puoliltapäivin ja katsastus oli myöhemmin iltapäivällä. Merkkivalot minulle paljastui vasta juuri kun olin konttorille lähdössä ja hylsyhän tuolta noiden takia tuli. Jarrut piti kyllä tasaisesti, mutta poljintuntuma on pehmeä,

          Nyt sitten ISTAlla tutkimaan. Vikakoodit pitäisi saada pois ajamalla venttiileiden kalibrointi. Vähän aikaa kalibrointi ruksuttaakin, mutta keskeytyy menemättä läpi. Mahdollisia syitä taisi olla että joku painaisi poljinta, no. Ilmaa järjestelmässä? Vuoto? Vai sitten viallisia komponentteja.

          Pitkä stoori, mutta mitähän tuolle nyt keksisi tehdä? Se ylipaineilmaus on vielä kokeilematta, mutta jotenkin tuntuu hullulta, että tuolla enää ilmaa olisi. Vai voisiko kyseessä olla kuitenkin komponentti/ juotosvika, sillä mielellä, että poljin on lopulta ihan samantuntuinen kuin aloittaessa.
          F20 116d
          E63 645
          E28 528
          F30 320d x-drive
          F31 335d x-drive

          ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

          KTM 1290 Super Adventure
          K1200S
          ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1265
            • Kajjjaani

            #6
            Itse olen ilmaillut tuollaisella, onko tuo nyt sellainen ylipaineilmauslaite.

            https://m.motonet.fi/fi/tuote/765160...-ilmaustyokalu
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • baku
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 346
              • Kausala

              #7
              Originally posted by alpine3 View Post
              Itse olen ilmaillut tuollaisella, onko tuo nyt sellainen ylipaineilmauslaite.

              https://m.motonet.fi/fi/tuote/765160...-ilmaustyokalu
              Hain tuollaisen ittelleni ja kävin taas kertaalleen kaikki nurkat läpi. Nestettä meni läpi reilu puoli litraa. Lopputulos oli aivan sama kuin ennen, eli löysä poljin.
              F20 116d
              E63 645
              E28 528
              F30 320d x-drive
              F31 335d x-drive

              ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

              KTM 1290 Super Adventure
              K1200S
              ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Minusta tuo on ali paine ilmaaja. Imee satulalle päin nestettä säiliöstä.

                Ylipaineilmaus olisi tämä;
                Jarrunestesäiliön korkkiin reikä reilu 10mm, sitten siihen tubeless venttiili eli auton vanteessa oleva venttiili. Sitten teet väliletkun jossa on molemmissa päissä auton venttiiliin sopiva liitin, ylimääräinen autonrengas johon laitat painetta max 0.5bar. letkut kiinni ja ilmaamaan. Yksi pyörä kerralla ja vahdi että se säiliö ei tyhjene
                Last edited by BMW525Xda; 17-06-2020, 21:09.

                Comment

                • baku
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 346
                  • Kausala

                  #9
                  Tuota noin, siis alipainesysteemillä minä tuon aloitin ja imin satuloiden nipoista nestettä ulos. Tämä viimeisin on ylipainesysteemi, jolla tuupataan pieni paine nestesäiliöön ja nesteet säiliöön siirtyy välissä olevan pienen pullon kautta.

                  Eli tekee tuon miten vaan, niin ilmaa ei näy tulevan ulos mistään ja silti poljin on pehmeä. Varoitusvalot palaa mittarissa eikä ISTAlla saa venttiileiden kalibrointiajoa ajettua.
                  F20 116d
                  E63 645
                  E28 528
                  F30 320d x-drive
                  F31 335d x-drive

                  ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                  KTM 1290 Super Adventure
                  K1200S
                  ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                  Comment

                  • tryffis
                    BTCF Member
                    • Aug 2012
                    • 271
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by baku View Post
                    Tuota noin, siis alipainesysteemillä minä tuon aloitin ja imin satuloiden nipoista nestettä ulos. Tämä viimeisin on ylipainesysteemi, jolla tuupataan pieni paine nestesäiliöön ja nesteet säiliöön siirtyy välissä olevan pienen pullon kautta.

                    Eli tekee tuon miten vaan, niin ilmaa ei näy tulevan ulos mistään ja silti poljin on pehmeä. Varoitusvalot palaa mittarissa eikä ISTAlla saa venttiileiden kalibrointiajoa ajettua.
                    Voisiko nyt systeemissä olla kumminkin ihan oikeata vikaakin, laittele dsc:n koodit tänne niin voisi jotain ehkä selvitä sen perusteella. Itse näitä ilmaillut bleederillä ja oldschool pumpaten ja aina on tullut hyvä. Tuota dsc yksikön ilmausta ei muistaakseni saanut istalla ajaa ilman paineistusta säiliössä ainakaan ohjeen mukaan niin itse olen vain koputellut runkoon lenkillä samalla kun imee, ettei jäisi kuplia muhimaan.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎