Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattivaihteiston toiminnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zamppa86
    Newbiemmer
    • Jul 2016
    • 27
    • Uusimaa

    Automaattivaihteiston toiminnasta

    Kyseessä on 330iA -08 prefacelift, jolla on ajettu noin 110 000 km.

    Onko normaalia, että näin talvikylmillä ja -kosteilla kylmänä osa vaihdoista on sellaisia "tunnokkaampia"? En nyt tiedä, puhuisinko luistosta, mutta sellaista pientä "samantyylistä" tuntuu, kun ajelee ihan pintakaasulla ja automaatti vaihtaa isommalle noin 40 nopeudessa ja taas siitä seuraavalle 50 nopeudessa. Ei mitään nykimistä tai kytkeytymistä, mutta sellainen "tunnokas vaihto". Yleensä tuon huomaa tosiaan sellaisessa tilanteessa, että kiihdyttää ihan pintakaasulla tuohon nopeuteen, mutta ei sen yli. Eli esim. kiihdyttää 50 nopeuteen ja ajonopeus jää sellaiseksi, että laatikko juuri ja juuri vaihtaa isommalle.

    Tuota ei tapahdu jokaisella vaihdolla edes samaan nopeuteen kiihdytettäessä. Eli tilanne voi olla se, että ensin tuo tuntuu ja vaikka saman tien hiljentää ja kiihdyttää sitten uudestaan samalla lailla samaan nopeuteen, niin sitten ei tunnu taas mitään. Muutaman kilometrin ajon ja auton lämpenemisen jälkeen vaihdot huomaa oikeastaan pelkästään kierroslukumittarista.

    Laatikkoon on vaihdettu viime kesänä kaikki öljyt huuhtelulla. Mietin vaan, että onko tällainen käyttäytyminen nyt sitten sitä normaalia talvikäyttäytymistä, kun tosiaan lämpenemisen jälkeen vaihtoja ei käytännössä huomaa ollenkaan?
    Last edited by Zamppa86; 26-12-2017, 18:02.
  • majgul
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 891
    • Oulu

    #2
    Ainakin itsellä tuntuu vaihto "isompana nykäisynä" juurikin tuolla 50-60 hujakoilla. Lähtee pois lämpimänä tosiaan. Veikkaan että aika normaalia, ja juurikin tekee helpommin tuota pintakaasulla. Autona 335xi

    Comment

    • Zamppa86
      Newbiemmer
      • Jul 2016
      • 27
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by majgul View Post
      Ainakin itsellä tuntuu vaihto "isompana nykäisynä" juurikin tuolla 50-60 hujakoilla. Lähtee pois lämpimänä tosiaan. Veikkaan että aika normaalia, ja juurikin tekee helpommin tuota pintakaasulla. Autona 335xi
      Kiitos paljon vastauksesta! Itselläkin tosiaan tuo esiintyy suurimmaksi osaksi tuossa 50-55 nopeudessa ja ihan muutaman kerran vaan tullut vastaan yhtä vaihdetta alempana lievässä ylämäessä samanlaisessa pintakaasutilanteessa. Oletinkin kyseessä olevan ominaisuuden, mutta halusin kuitenkin kysyä.

      Eihän tämän teholuokan autoja oikein edes ole suunniteltu tuollaiseen "sukkasillaan pintakaasulla kiihdyttämiseen", mutta nämä etelä-suomen liukkaat nollakelit pakottavat tuollaiseen talviajoon, kun muuten tuntuu vaan sutivan enemmän tai vähemmän.

      Nätisti tuo kyllä noin muuten vaihtaa, kun kelit vaan sallivat puolikaasulla kiihdyttelemisen.

      Comment

      • Nettipepe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1341
        • Kajaani

        #4
        Olisiko kyseessä nyt laatikon lämmitystoiminto?
        Näissähän kierrätetään laatikon öljyjä kylmänä voimakkaammin, että saataisiin laatikon öljyt lämpenemään nopeammin...
        Käytännössä tuon huomaa siitä, että kylmällä laatikolla se vaihtaa isommalle korkeimmilla kierroksilla ja silloin on aina vääntöä ja tehoa enemmän... Tuosta voi seurata töksätävämpi vaihto jossain olosuhteissa.

        Warming-up program

        The warming-up program is activated after each engine start with the engine temperature lower than approx. 60 C. In the warm-up program, the automatic gearbox remains in the performance-oriented characteristic map E or XS until a certain temperature is reached. The gears are only shifted at higher engine speeds. This enables the engine and the catalytic converter to reach their operating temperatures more quickly.

        Up to a transmission oil temperature of approximately 35 C, the converter lockup clutch is neither controlled nor closed.
        Last edited by Nettipepe; 26-12-2017, 19:47. Reason: lisäys
        F30 320xia
        Ex E90 325da
        Ex E90 320da
        Ex E46 330D

        Comment

        • Zamppa86
          Newbiemmer
          • Jul 2016
          • 27
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by Nettipepe View Post
          Olisiko kyseessä nyt laatikon lämmitystoiminto?
          Näissähän kierrätetään laatikon öljyjä kylmänä voimakkaammin, että saataisiin laatikon öljyt lämpenemään nopeammin...
          Käytännössä tuon huomaa siitä, että kylmällä laatikolla se vaihtaa isommalle korkeimmilla kierroksilla ja silloin on aina vääntöä ja tehoa enemmän... Tuosta voi seurata töksätävämpi vaihto jossain olosuhteissa.
          Joo olen huomannut tuon saman asian. Joskus oikein kylmällä kierrokset pyörivät siellä 2000-2200 korvilla ja vasta sen jälkeen laatikko vaihtaa isommalle.

          Kuvailemani tapahtuma ei kuitenkaan nyt liity suoraan tuohon. Tuo 50-55 nopeudessa vastaan tuleva "tunnokkaampi vaihto" meinaan tapahtuu matalammillakin kierroksilla. Normaalisti ainakin oma auto vaihtaa isompaa, kun pintakaasulla on kiihdyttänyt kierrosluvulle 1800-1900. Jos ajaa oikein sopivasti pintakaasulla ja tuolloin tapahtuu vaihto, niin silloin joskus se on ennen kunnollista lämpeämistä tunnokkaampi.

          Comment

          • Nettipepe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1341
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by Zamppa86 View Post
            Joo olen huomannut tuon saman asian. Joskus oikein kylmällä kierrokset pyörivät siellä 2000-2200 korvilla ja vasta sen jälkeen laatikko vaihtaa isommalle.

            Kuvailemani tapahtuma ei kuitenkaan nyt liity suoraan tuohon. Tuo 50-55 nopeudessa vastaan tuleva "tunnokkaampi vaihto" meinaan tapahtuu matalammillakin kierroksilla. Normaalisti ainakin oma auto vaihtaa isompaa, kun pintakaasulla on kiihdyttänyt kierrosluvulle 1800-1900. Jos ajaa oikein sopivasti pintakaasulla ja tuolloin tapahtuu vaihto, niin silloin joskus se on ennen kunnollista lämpeämistä tunnokkaampi.
            Olin juuri lisäämässä,että tuossa leikkaamassani tekstissä tuo xs moodi on extreme sport, luulisi silloin olevan myös nopeammat vaihdot käytössä
            F30 320xia
            Ex E90 325da
            Ex E90 320da
            Ex E46 330D

            Comment

            • majgul
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 891
              • Oulu

              #7
              Testailin itse tarkemmin niin mulla se tapahtuu noin 40-45 nopeudessa. Ja joo, kylmänä pitää kierrokset yli 2000 rpm ennen ku vaihtaa.
              Last edited by majgul; 27-12-2017, 06:29.

              Comment

              • Zamppa86
                Newbiemmer
                • Jul 2016
                • 27
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by majgul View Post
                Testailin itse tarkemmin niin mulla se tapahtuu noin 40-45 nopeudessa. Ja joo, kylmänä pitää kierrokset yli 2000 rpm ennen ku vaihtaa.
                Itsekin tänään testailin. Etelässä 2-3 astetta plussaa ja vettä tulee, eli "lämmin" on. Sen pohjalta tänään vaihdot olivat paljon "kevyempiä" ja vähemmän tunnokkaita. Juuri ja juuri pystyi takapuolella tuntemaan, että nyt vaihtoi tai sitten vain kierroslukumittarista.

                Oletettavasti siis ominaisuus, joka tulee eteen pakkasen puolella sopivissa tilanteissa.

                Comment

                • TuomoA
                  BTCF Member
                  • Apr 2009
                  • 538
                  • Krs

                  #9
                  Näissä on varmaan pieniä eroja moottoristakin johtuen, lähinnä luonteen (turbo/vapari/vääntö) Meillä talon diesel vaihtaa kylmänä 1->2 vaihteelle toisinaan vähän töksäyttäen, mutta tuo bensa vehjes vaihtaa aina todella pehmeästi, en ole saanut sitä nykäisemään oikeastaan ikinä. kylmänä eli talvella ensimmäinen vaihto tapahtuu korkeammilla kierroksilla kuten jo tässä ketjussa aiemmin on todettu.
                  Autot siis E90 325iA -07 120tkm ajettu (laatikolle tai öljyille ei ole tehty mitään) ja E82 118dA -12 54tkm.
                  G26 420iA Msport SanremoGreen
                  F22 220iA Msport EstorilBlau
                  F20 118i MsportValenciaOrange
                  E82 118dA TitanSilber

                  Comment

                  • amisqo
                    BTCF Member
                    • Apr 2011
                    • 1614
                    • Vantaa

                    #10
                    Itellä oli laatikon kanssa 2-3 vaihossa kylmällä erittäin töksähtävää vaihtoa ja pelkäsin jo lodjun rikkoutumista (zf6hp26). Kävin öljypisteellä vaihattamassa öljyt ja öp:n huuhtelemalla (sama BG:n kone kun laakkosella) Ja ei ole ikinä ollut lodju niin hyvä kuin nyt.

                    Eli jos on ongelmaa vaihtojen kanssa niin suosittelen ehdottomasti sijoittamaan sen 600€ siihen öljynvaihtoon. Mulla hävis ongelmat kokonaan

                    Noissi pemarin ikiöljyissäkin se toimivuus vaan katoaa jossain vaiheessa, ja itellä oli vähän pinnatkin vajaalla kun kaapeliholkki vuoti. Senkin jätkät vaihtoi samaan rahaan
                    G30 530e iPerfomance M-sport -18
                    Ex: F30 330D M-sport -15
                    Ex: E90 330D M-sport -06
                    Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                    Ex: e30 320i -89
                    Ex: e30 318iS -90

                    Comment

                    • aku1979
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2015
                      • 1152
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by amisqo View Post
                      Itellä oli laatikon kanssa 2-3 vaihossa kylmällä erittäin töksähtävää vaihtoa ja pelkäsin jo lodjun rikkoutumista (zf6hp26). Kävin öljypisteellä vaihattamassa öljyt ja öp:n huuhtelemalla (sama BG:n kone kun laakkosella) Ja ei ole ikinä ollut lodju niin hyvä kuin nyt.

                      Eli jos on ongelmaa vaihtojen kanssa niin suosittelen ehdottomasti sijoittamaan sen 600€ siihen öljynvaihtoon. Mulla hävis ongelmat kokonaan

                      Noissi pemarin ikiöljyissäkin se toimivuus vaan katoaa jossain vaiheessa, ja itellä oli vähän pinnatkin vajaalla kun kaapeliholkki vuoti. Senkin jätkät vaihtoi samaan rahaan
                      Olisi suunnitelmissa vaihtaa öljyt laatikkoon jo toistamiseen, kun edellinen työnlaatu vähän epäilyttää. Kohta 70tkm ajettu uusilla. Mikä osa tuo kaapeliholkki on? Itsellä on vähän märkää suodattimen ja öljynlauhduttimen tienoilla.

                      Comment

                      • buksin-1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 4592
                        • Keski-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by amisqo View Post
                        Itellä oli laatikon kanssa 2-3 vaihossa kylmällä erittäin töksähtävää vaihtoa ja pelkäsin jo lodjun rikkoutumista (zf6hp26). Kävin öljypisteellä vaihattamassa öljyt ja öp:n huuhtelemalla (sama BG:n kone kun laakkosella) Ja ei ole ikinä ollut lodju niin hyvä kuin nyt.

                        Eli jos on ongelmaa vaihtojen kanssa niin suosittelen ehdottomasti sijoittamaan sen 600€ siihen öljynvaihtoon. Mulla hävis ongelmat kokonaan

                        Noissi pemarin ikiöljyissäkin se toimivuus vaan katoaa jossain vaiheessa, ja itellä oli vähän pinnatkin vajaalla kun kaapeliholkki vuoti. Senkin jätkät vaihtoi samaan rahaan
                        Miten paljon oli ajettu alkuperäisillä öljyillä?
                        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                        SISUSTAT modaukset

                        Comment

                        • amisqo
                          BTCF Member
                          • Apr 2011
                          • 1614
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by aku1979 View Post
                          Olisi suunnitelmissa vaihtaa öljyt laatikkoon jo toistamiseen, kun edellinen työnlaatu vähän epäilyttää. Kohta 70tkm ajettu uusilla. Mikä osa tuo kaapeliholkki on? Itsellä on vähän märkää suodattimen ja öljynlauhduttimen tienoilla.
                          Mulla tuli noilla uusilla ölpillä nyt 60tkm vaihtoväli. Ja tämä mulla ainakin falskas. osa nro 1
                          http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=24_1014

                          Originally posted by buksin-1 View Post
                          Miten paljon oli ajettu alkuperäisillä öljyillä?
                          230tkm
                          G30 530e iPerfomance M-sport -18
                          Ex: F30 330D M-sport -15
                          Ex: E90 330D M-sport -06
                          Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                          Ex: e30 320i -89
                          Ex: e30 318iS -90

                          Comment

                          • majgul
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 891
                            • Oulu

                            #14
                            Itsellä eka öljynvaihto oli nyt 150tkm. 1000km uusilla vasta ajettu. Mitään eroa oikeastaan vanhoihin. 1-2 vaihto välillä enemmän tuntuu mutta taitaa ihan auton perus luonteeseen(335i) se vaihto mennä, että ei huoleta.

                            Comment

                            • aku1979
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2015
                              • 1152
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by amisqo View Post
                              Mulla tuli noilla uusilla ölpillä nyt 60tkm vaihtoväli. Ja tämä mulla ainakin falskas. osa nro 1
                              http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=24_1014

                              230tkm
                              Ok kiitos tiedosta. Ai ne ihan suositteli 60tkm vaihtoväliä? Mullahan mennään sitten jo yliaikaa. Pitääpä tilata aika öljypisteeltä.

                              Ai niin vaihdettiinhan myös suodatin? Käyttävät varmaan kelpo öljyjä?
                              Last edited by aku1979; 28-12-2017, 23:33.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎