Kyseessä on 330iA -08 prefacelift, jolla on ajettu noin 110 000 km.
Onko normaalia, että näin talvikylmillä ja -kosteilla kylmänä osa vaihdoista on sellaisia "tunnokkaampia"? En nyt tiedä, puhuisinko luistosta, mutta sellaista pientä "samantyylistä" tuntuu, kun ajelee ihan pintakaasulla ja automaatti vaihtaa isommalle noin 40 nopeudessa ja taas siitä seuraavalle 50 nopeudessa. Ei mitään nykimistä tai kytkeytymistä, mutta sellainen "tunnokas vaihto". Yleensä tuon huomaa tosiaan sellaisessa tilanteessa, että kiihdyttää ihan pintakaasulla tuohon nopeuteen, mutta ei sen yli. Eli esim. kiihdyttää 50 nopeuteen ja ajonopeus jää sellaiseksi, että laatikko juuri ja juuri vaihtaa isommalle.
Tuota ei tapahdu jokaisella vaihdolla edes samaan nopeuteen kiihdytettäessä. Eli tilanne voi olla se, että ensin tuo tuntuu ja vaikka saman tien hiljentää ja kiihdyttää sitten uudestaan samalla lailla samaan nopeuteen, niin sitten ei tunnu taas mitään. Muutaman kilometrin ajon ja auton lämpenemisen jälkeen vaihdot huomaa oikeastaan pelkästään kierroslukumittarista.
Laatikkoon on vaihdettu viime kesänä kaikki öljyt huuhtelulla. Mietin vaan, että onko tällainen käyttäytyminen nyt sitten sitä normaalia talvikäyttäytymistä, kun tosiaan lämpenemisen jälkeen vaihtoja ei käytännössä huomaa ollenkaan?
Onko normaalia, että näin talvikylmillä ja -kosteilla kylmänä osa vaihdoista on sellaisia "tunnokkaampia"? En nyt tiedä, puhuisinko luistosta, mutta sellaista pientä "samantyylistä" tuntuu, kun ajelee ihan pintakaasulla ja automaatti vaihtaa isommalle noin 40 nopeudessa ja taas siitä seuraavalle 50 nopeudessa. Ei mitään nykimistä tai kytkeytymistä, mutta sellainen "tunnokas vaihto". Yleensä tuon huomaa tosiaan sellaisessa tilanteessa, että kiihdyttää ihan pintakaasulla tuohon nopeuteen, mutta ei sen yli. Eli esim. kiihdyttää 50 nopeuteen ja ajonopeus jää sellaiseksi, että laatikko juuri ja juuri vaihtaa isommalle.
Tuota ei tapahdu jokaisella vaihdolla edes samaan nopeuteen kiihdytettäessä. Eli tilanne voi olla se, että ensin tuo tuntuu ja vaikka saman tien hiljentää ja kiihdyttää sitten uudestaan samalla lailla samaan nopeuteen, niin sitten ei tunnu taas mitään. Muutaman kilometrin ajon ja auton lämpenemisen jälkeen vaihdot huomaa oikeastaan pelkästään kierroslukumittarista.
Laatikkoon on vaihdettu viime kesänä kaikki öljyt huuhtelulla. Mietin vaan, että onko tällainen käyttäytyminen nyt sitten sitä normaalia talvikäyttäytymistä, kun tosiaan lämpenemisen jälkeen vaihtoja ei käytännössä huomaa ollenkaan?
Comment