Announcement

Collapse
No announcement yet.

325d kylmäkäynnistys ja huono käynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tk-
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2002
    • 387
    • Jyväskylä

    325d kylmäkäynnistys ja huono käynti

    Mikähän voisi olla syynä, kun kylmäkäynnistyksissä (noin 0-5 astetta ja kylmemmällä) käynti on epätasaista ja pahankuuloista 5-10s ajan. Tämän jälkeen käy ihan tasaisesti.

    Tässä video vastaavasta käytöksestä, oma tosin vähän pahempi:


    Vikakoodeja ei anna, eli esim. hehkut lie kunnossa. Käyntiin lähtee myös muuten ihan lyhyellä noin sekunnin startilla, tänä aamuna oli -23. Muuten toimii ihan ok, käyntiäänestä voi tosin välillä kuulla vähän ylimääräista naputusta, joten voisiko olla suutinvika? Suutinten korjausarvot ei mene rajojen yli.
    325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82
  • aku1979
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2015
    • 1152
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by -Tk- View Post
    Mikähän voisi olla syynä, kun kylmäkäynnistyksissä (noin 0-5 astetta ja kylmemmällä) käynti on epätasaista ja pahankuuloista 5-10s ajan. Tämän jälkeen käy ihan tasaisesti.

    Tässä video vastaavasta käytöksestä, oma tosin vähän pahempi:


    Vikakoodeja ei anna, eli esim. hehkut lie kunnossa. Käyntiin lähtee myös muuten ihan lyhyellä noin sekunnin startilla, tänä aamuna oli -23. Muuten toimii ihan ok, käyntiäänestä voi tosin välillä kuulla vähän ylimääräista naputusta, joten voisiko olla suutinvika? Suutinten korjausarvot ei mene rajojen yli.
    Täällä samaa ongelmaa 330d. Löytyikö ratkaisua?

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      #3
      Originally posted by aku1979 View Post
      Täällä samaa ongelmaa 330d. Löytyikö ratkaisua?
      Eikai oo harisen ohjelmaa. Voi olla koodit tulematta.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • aku1979
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2015
        • 1152
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by fraatti View Post
        Eikai oo harisen ohjelmaa. Voi olla koodit tulematta.
        Ei ole. Miten nuo vikakoodit on disabloitu ohjelmasta...mitään ei tule vai jotkut tietyt on piilotettu?

        Comment

        • -Tk-
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2002
          • 387
          • Jyväskylä

          #5
          Tätä epäilen omassani, varmaan osa hehkuista pimeänä. Softattu on nimittäin ainakin DPF ja EGR pois. Vikakoodeja ei hehkuista siis tule.
          325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4629
            • Tampere

            #6
            Originally posted by aku1979 View Post
            Ei ole. Miten nuo vikakoodit on disabloitu ohjelmasta...mitään ei tule vai jotkut tietyt on piilotettu?
            Riippuen kuun asennosta ja mitä softan tekijän mielessä on pyörinyt. Multa oli poistettu miltei kaikki koodit softasta. Jahka softa tehtiin uudestaan niin hehkuthan siellä heti ilmoitti toimimattomuudestaan...
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • Motorbit
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 50
              • Tuusula, Finland

              #7
              Originally posted by -Tk- View Post
              Tätä epäilen omassani, varmaan osa hehkuista pimeänä. Softattu on nimittäin ainakin DPF ja EGR pois. Vikakoodeja ei hehkuista siis tule.
              Varmaan löysit jo vian?
              Oireet viittaa hehkujen toimimattomuuteen.

              Jatkossa jos joku muu epäilee että ECU -ohjelmasta on pimennetty diagnostiikkaa enemmänkin, voi tehdä helpon pikatestin. Irrota suuttimen, hehkun, ilmamassamittarin, ahtopaineanturin tms. liittimiä. Käännä sytytysvirta päälle (ei käyntiin) ja lue vikamuisti. Jos vikamuisti on edelleen puhdas irrotettujen antureiden osalta, johtuu se luultavasti siitä että moottoriohjainlaitteen diagnostiikka rutiineja on poistettu holtittomasti.

              Tässä tapauksessa 5-6 eri diagnostiikkapolun sulkeminen olisi riittänyt. Nollattuja (siniset "000") on muutama enemmän.



              Näihin liittyy usein myös muita järjettömiä ohjelmamuutoksia kuten vikatilan vääntörajoitus ylös esim. 1000 Nm arvoon, jne. Ei vikakoodeja, ei vikatilaa. Ja jos tulee niin vääntöä rajoitetaan 1000 Nm jälkeen.

              Tässä malliesimerkki. Jo luulisi 1200 Nm arvo vikatilan vääntörajoituksessa pitävän auton täystehoisena.



              Auton omistaja ei voi tietää mitä ohjelmaan on tehty. Se karu totuus yleensä selviää kun auto on kiertänyt useamman korjaamon eikä vieläkään tule kuntoon. Lopulta joku päätyy viimein palauttamaan vakio-ohjelman huomatakseen että parin tonnin "viat" on ennaltaehkäisevästi korjattu tukkoisen polttoainesuodattimen takia


              Terveisin,

              Pekka Lahtinen
              Motorbit Oy
              p. (09) 753 7533
              Last edited by Motorbit; 27-03-2018, 21:38. Reason: Kuva lisätty

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎