Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 oikeassa takapyörässä väljää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Semiamis
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 89

    E91 oikeassa takapyörässä väljää

    Kävin äsken nosturilla, kun katsastus kolkuttelee ovelle ja huomasin, että oikeaa takapyörää heilutellessa tuntuu hieman välystä. Eli kun pyörään tarttuu kello 12 ja kello 18 kohdilta ja hemputtelee sitä, tuntuu välys pyörän yläosassa. Otin renkaan irti ja hemputtelin jarrulevyä samalla tavalla ja välys tuntui myös jarrulevyssä kello 12 kohdalla. Osaisiko joku sanoa tämän kuvailun perusteella, mikä voisi olla syyllinen? Välys tuntuu vain kello 12:ssa. Voisiko esim. väljä koiranluu aiheuttaa tuon, tai jokin ylimääräinen muhju jarrulevyn ja navan välissä?

    Ohessa linkki google driveen, missä pari kuvaa pelipaikalta.

    Hieman offtopiccina, mutta samalla katselin tuota 12-sakaraista vetarin päässä olevaa pulttia. Milläköhän tuon avaa, jos on tarve? On melkoisen ruostunut ja ruuvimeisselillä tuntui murenevan mutteri reiluisti. KYllä sieltä kovaa lopulta löytyi, mutta ei tuntunut tuo 36mm hylsy löytävän sieltä mitään vastakappaletta.



    Niin ja autona on E91 320d 2006 276tkm.
  • arben
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2011
    • 1120
    • suomi

    #2
    Originally posted by Semiamis View Post
    Kävin äsken nosturilla, kun katsastus kolkuttelee ovelle ja huomasin, että oikeaa takapyörää heilutellessa tuntuu hieman välystä. Eli kun pyörään tarttuu kello 12 ja kello 18 kohdilta ja hemputtelee sitä, tuntuu välys pyörän yläosassa. Otin renkaan irti ja hemputtelin jarrulevyä samalla tavalla ja välys tuntui myös jarrulevyssä kello 12 kohdalla. Osaisiko joku sanoa tämän kuvailun perusteella, mikä voisi olla syyllinen? Välys tuntuu vain kello 12:ssa. Voisiko esim. väljä koiranluu aiheuttaa tuon, tai jokin ylimääräinen muhju jarrulevyn ja navan välissä?

    Ohessa linkki google driveen, missä pari kuvaa pelipaikalta.

    Hieman offtopiccina, mutta samalla katselin tuota 12-sakaraista vetarin päässä olevaa pulttia. Milläköhän tuon avaa, jos on tarve? On melkoisen ruostunut ja ruuvimeisselillä tuntui murenevan mutteri reiluisti. KYllä sieltä kovaa lopulta löytyi, mutta ei tuntunut tuo 36mm hylsy löytävän sieltä mitään vastakappaletta.



    Niin ja autona on E91 320d 2006 276tkm.
    Paina jarrua ja koita häviääkö välys. Jos häviää vika laakerissa. Napamutteri aukeaa 30mm 12 kulmaisella hylsyllä muistelisin..myös itse vetari voi olla tiukassa.
    -Pyöränlaakeri
    -narinahela
    -tukivarsi

    Comment

    • N.T
      Bimmer Rookie
      • Apr 2017
      • 49
      • LPR

      #3
      Pyöränlaakeri syyllinen aika varmasti.
      E91 330IA M-performance BLACK SAPPHIRE METALLIC
      EX:e91 320i

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Veikkain ylätukivartta tai laakeria. Koiranluu se ei ainakaan ole. Akselin mutteri on sitten tiukassa, joten kunnon hylsy ja väännin & putki tai tehokas pulttipyssy.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Semiamis
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 89

          #5
          Tässä hallilla juuri kaverin kanssa todettiin, että välys on ja pysyy samanlaisena myös jarrua painettaessa. Eli laakeri sieltä on antautunut. Kumma vaan, kun ei äännä mitään, tai sitten nastojen ropinaan häviää äänet.

          Mutta onkos näitä foorumilaiset vaihdelleet itse, vai pitääkö nyt nöyrtyä ja viedä vaihdettavaksi? Hallilta kyllä löytyy iso pulttipyssy ja 36mm 12-sakarainen hylsy ja nyt viimeisimpänä työkaverin x5:een olen eteen vaihtanut ulomman vetonivelen pään, että kyllä noita alustaosia on tullut pideltyä. Mutta mietityttää tuo ruostunut vetarin mutteri, että millä tuon avaa, kun päätä ei juuri ollut. Vingulla leikkaa halki?

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by Semiamis View Post
            Tässä hallilla juuri kaverin kanssa todettiin, että välys on ja pysyy samanlaisena myös jarrua painettaessa. Eli laakeri sieltä on antautunut. Kumma vaan, kun ei äännä mitään, tai sitten nastojen ropinaan häviää äänet.

            Mutta onkos näitä foorumilaiset vaihdelleet itse, vai pitääkö nyt nöyrtyä ja viedä vaihdettavaksi? Hallilta kyllä löytyy iso pulttipyssy ja 36mm 12-sakarainen hylsy ja nyt viimeisimpänä työkaverin x5:een olen eteen vaihtanut ulomman vetonivelen pään, että kyllä noita alustaosia on tullut pideltyä. Mutta mietityttää tuo ruostunut vetarin mutteri, että millä tuon avaa, kun päätä ei juuri ollut. Vingulla leikkaa halki?
            Kun se välys EI häviä jarrua painamalla, niin silloin vika tuskin on laakerissa. Eli veikataan edelleen sitä ylätukivartta.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Semiamis
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 89

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Kun se välys EI häviä jarrua painamalla, niin silloin vika tuskin on laakerissa. Eli veikataan edelleen sitä ylätukivartta.
              Aaivan, siis juuri näin. Ei pitäisi postailla väsyneenä ja nälissään, kun sormet menee nopeammin kuin ajatus. Eli siis pitää vielä käydä tutkimassa, että löytyy se välyksellinen ylätukivarsi.

              Comment

              • Smistik
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1130
                • Kanta-Häme

                #8
                Tuohon laakeriin sen verran että aika heikosti laakerin ääni mullakin kuului vaikka oli ihan finaalissa. Mutkaan ajaessa kuului vaimea ulina/sirinä. Radio päällä ei meinannu erottaa ollenkaan.
                ex E91 320d käsiaskilla
                ex E46 330dat
                japski
                ranu

                ex E30 316i 4d

                Comment

                • amisqo
                  BTCF Member
                  • Apr 2011
                  • 1612
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Smistik View Post
                  Tuohon laakeriin sen verran että aika heikosti laakerin ääni mullakin kuului vaikka oli ihan finaalissa. Mutkaan ajaessa kuului vaimea ulina/sirinä. Radio päällä ei meinannu erottaa ollenkaan.
                  tämä myös itellä, sitteku nosti auton ylös piti jo miettiä uskaltaako ajaa metriäkään kun rengas heilu niin hemmetisti
                  G30 530e iPerfomance M-sport -18
                  Ex: F30 330D M-sport -15
                  Ex: E90 330D M-sport -06
                  Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                  Ex: e30 320i -89
                  Ex: e30 318iS -90

                  Comment

                  • Semiamis
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 89

                    #10
                    Kävin hallilla uudestaan asiaa ihmettelemässä. Vääntöraudan kanssa koitin kaikki mahdolliset tukivarret käydä läpi, mutta mistään ei löytynyt väljää. Jarrulevy osuu heilutellessa jarrukilpeen, mutta mikään muu osa/tukivarsi ei liiku, että kyllä sen on laakeri oltava. Ääntä tuo ei (vielä) pidä, eikä jouseen tunnu mitään ylimääräistä. Välyskään ei ole vielä iso ja uusi SKF:n laakeri on tulossa.

                    Onko foorumilaisilla jotain tiettyä paikkaa, mitä voisi Tampereelta tai sen lähiympäristöstä suositella, missä tuon saisi vaihdatettua? Ei taida sen ihmeellisempi vaihdettava olla, mutta prässiä ei ole, niin pitää nöyrtyä ja viedä muualle. Vai voisiko saman tyylisellä työkalulla, millä narinahelan saa vaihdettua, tehdä myös tuon? Sellaisen askartelin, kun piti vuosi sitten ne uusia.

                    Edit: Vastaan itse itselleni, eli nopealla googlettelulla ja haulla ei pitäisi olla mahdottoman kallis operaatio ja ilman kunnon työkaluja voi olla veemäinen tehdä.
                    Last edited by Semiamis; 12-02-2018, 20:53.

                    Comment

                    • amisqo
                      BTCF Member
                      • Apr 2011
                      • 1612
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by Semiamis View Post

                      Edit: Vastaan itse itselleni, eli nopealla googlettelulla ja haulla ei pitäisi olla mahdottoman kallis operaatio ja ilman kunnon työkaluja voi olla veemäinen tehdä.
                      No ainut mikä siinä voi olla ja on vittumaista ni vetarin irrotus ja kiinnitys. Saattaa olla aika v*tun jämptisti kiinni. Takasinlaiton kanssa kanssa malttia, ettei käy niiku mulla, että saa metsästää uusia vetareita
                      G30 530e iPerfomance M-sport -18
                      Ex: F30 330D M-sport -15
                      Ex: E90 330D M-sport -06
                      Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                      Ex: e30 320i -89
                      Ex: e30 318iS -90

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by amisqo View Post
                        No ainut mikä siinä voi olla ja on vittumaista ni vetarin irrotus ja kiinnitys. Saattaa olla aika v*tun jämptisti kiinni. Takasinlaiton kanssa kanssa malttia, ettei käy niiku mulla, että saa metsästää uusia vetareita
                        Voi olla tosiaan tiukassa saada se vetari irti, kunnon ulosvetäjä on hyvä olla. Kasaus menee helposti, kun puhdistaa boorit vetarista ja navasta.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Jarppa63
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 759
                          • Kerava

                          #13
                          Originally posted by Semiamis View Post
                          Kävin hallilla uudestaan asiaa ihmettelemässä. Vääntöraudan kanssa koitin kaikki mahdolliset tukivarret käydä läpi, mutta mistään ei löytynyt väljää. Jarrulevy osuu heilutellessa jarrukilpeen, mutta mikään muu osa/tukivarsi ei liiku, että kyllä sen on laakeri oltava. Ääntä tuo ei (vielä) pidä, eikä jouseen tunnu mitään ylimääräistä. Välyskään ei ole vielä iso ja uusi SKF:n laakeri on tulossa.

                          Onko foorumilaisilla jotain tiettyä paikkaa, mitä voisi Tampereelta tai sen lähiympäristöstä suositella, missä tuon saisi vaihdatettua? Ei taida sen ihmeellisempi vaihdettava olla, mutta prässiä ei ole, niin pitää nöyrtyä ja viedä muualle. Vai voisiko saman tyylisellä työkalulla, millä narinahelan saa vaihdettua, tehdä myös tuon? Sellaisen askartelin, kun piti vuosi sitten ne uusia.

                          Edit: Vastaan itse itselleni, eli nopealla googlettelulla ja haulla ei pitäisi olla mahdottoman kallis operaatio ja ilman kunnon työkaluja voi olla veemäinen tehdä.
                          Itse teetätin tohon E93:een takapyörän laakerin vaihdon Autosalvassa. Vein oman SKF -laakerin ja veloitettavia tunteja taisi kulua 2.
                          Hajosi muuten oikea ja vasen laakeri vuoden sisään -> tasalaatuista siis.

                          Jarppa
                          BMW i4M50 individual -23
                          exiä: BMW 545e -21
                          BMW F33 435xd -15
                          M550xd-12
                          e93 330da -08
                          Dodge Stealth RT/TT -91
                          Ford Thunderbird SC -91
                          Olds Supreme avo -71
                          Chevy Chevelle 2d HT -72

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎