Potilas BMW E91 325i 2006 automaattivaihteistolla.
Hiihtolomaviikon kovilla pakkasilla (-15…-20) kylmällä autolla muutama sata metriä liikkeelle lähdön jälkeen jouduin tekemään kohtuu tiukan jarrutuksen noin 50 km/h:sta, jonka yhteydessä automaattilaatikon suunnalta kuului aika pahaa rutinaa, kun öljyt olivat kylminä vielä jäykät ja moottori taas yritti kylmänä pakolla pitää kierroksia korkeana (~1500rpm jarrutuksen aikana).
Silloin matkan aikana ensimmäiseen pidempään pysähdykseen asti vaihteiston suunnalta kuului selkeä "hankaava" ääni, kun kaasun nosti / jarrutti eli vaihteistossa oli moottorijarrutusta. Myös 80-90 km/h nopeudessa kierroslukuviisari liikkui viisarin leveyden verran, eli voisi viitata momentinmuuntimen ongelmaan? Kun auto oli seissyt reilu puoli tuntia ja lämpö tasaantunut (maantienopeudessa ei lämmennyt riittävästi?), ongelmat katosivat.
Nyt pakkasten jatkuessa yli 10 asteessa liikkeelle lähdön jälkeen ensimmäiset kilometrit samalla tavalla kuuluu hankaavaa ääntä moottorijarrutuksissa. Vähänkin kun kaasuun koskee, niin vedon aikana ei ylimääräistä ääntä kuulu. Vaihteiston lämmettyä (tai jos antaa auton käydä tyhjäkäynnillä muutamia minuutteja ennen liikkeelle lähtöä, että vaihteistoöljy lämpenee) tai ~alle 10 asteen pakkasilla ääntä ei kuulu lainkaan ja kaikki toimii normaalisti.
Mikäs tuolla on nyt ottanut itseensä, pelkkä momentinmuunnin vai itse vaihteisto?
Edit: vaihdelaatikko ilmeisesti ssi GA6HP19Z
Hiihtolomaviikon kovilla pakkasilla (-15…-20) kylmällä autolla muutama sata metriä liikkeelle lähdön jälkeen jouduin tekemään kohtuu tiukan jarrutuksen noin 50 km/h:sta, jonka yhteydessä automaattilaatikon suunnalta kuului aika pahaa rutinaa, kun öljyt olivat kylminä vielä jäykät ja moottori taas yritti kylmänä pakolla pitää kierroksia korkeana (~1500rpm jarrutuksen aikana).
Silloin matkan aikana ensimmäiseen pidempään pysähdykseen asti vaihteiston suunnalta kuului selkeä "hankaava" ääni, kun kaasun nosti / jarrutti eli vaihteistossa oli moottorijarrutusta. Myös 80-90 km/h nopeudessa kierroslukuviisari liikkui viisarin leveyden verran, eli voisi viitata momentinmuuntimen ongelmaan? Kun auto oli seissyt reilu puoli tuntia ja lämpö tasaantunut (maantienopeudessa ei lämmennyt riittävästi?), ongelmat katosivat.
Nyt pakkasten jatkuessa yli 10 asteessa liikkeelle lähdön jälkeen ensimmäiset kilometrit samalla tavalla kuuluu hankaavaa ääntä moottorijarrutuksissa. Vähänkin kun kaasuun koskee, niin vedon aikana ei ylimääräistä ääntä kuulu. Vaihteiston lämmettyä (tai jos antaa auton käydä tyhjäkäynnillä muutamia minuutteja ennen liikkeelle lähtöä, että vaihteistoöljy lämpenee) tai ~alle 10 asteen pakkasilla ääntä ei kuulu lainkaan ja kaikki toimii normaalisti.
Mikäs tuolla on nyt ottanut itseensä, pelkkä momentinmuunnin vai itse vaihteisto?
Edit: vaihdelaatikko ilmeisesti ssi GA6HP19Z
Comment