Announcement

Collapse
No announcement yet.

325iA 2006 vaihteisto-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O.K.
    Moderator
    • Nov 2003
    • 4854
    • Espoo

    325iA 2006 vaihteisto-ongelma

    Potilas BMW E91 325i 2006 automaattivaihteistolla.

    Hiihtolomaviikon kovilla pakkasilla (-15…-20) kylmällä autolla muutama sata metriä liikkeelle lähdön jälkeen jouduin tekemään kohtuu tiukan jarrutuksen noin 50 km/h:sta, jonka yhteydessä automaattilaatikon suunnalta kuului aika pahaa rutinaa, kun öljyt olivat kylminä vielä jäykät ja moottori taas yritti kylmänä pakolla pitää kierroksia korkeana (~1500rpm jarrutuksen aikana).

    Silloin matkan aikana ensimmäiseen pidempään pysähdykseen asti vaihteiston suunnalta kuului selkeä "hankaava" ääni, kun kaasun nosti / jarrutti eli vaihteistossa oli moottorijarrutusta. Myös 80-90 km/h nopeudessa kierroslukuviisari liikkui viisarin leveyden verran, eli voisi viitata momentinmuuntimen ongelmaan? Kun auto oli seissyt reilu puoli tuntia ja lämpö tasaantunut (maantienopeudessa ei lämmennyt riittävästi?), ongelmat katosivat.

    Nyt pakkasten jatkuessa yli 10 asteessa liikkeelle lähdön jälkeen ensimmäiset kilometrit samalla tavalla kuuluu hankaavaa ääntä moottorijarrutuksissa. Vähänkin kun kaasuun koskee, niin vedon aikana ei ylimääräistä ääntä kuulu. Vaihteiston lämmettyä (tai jos antaa auton käydä tyhjäkäynnillä muutamia minuutteja ennen liikkeelle lähtöä, että vaihteistoöljy lämpenee) tai ~alle 10 asteen pakkasilla ääntä ei kuulu lainkaan ja kaikki toimii normaalisti.

    Mikäs tuolla on nyt ottanut itseensä, pelkkä momentinmuunnin vai itse vaihteisto?

    Edit: vaihdelaatikko ilmeisesti ssi GA6HP19Z
    Last edited by O.K.; 01-03-2018, 19:27.
    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
    E34 525i
  • amisqo
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 1614
    • Vantaa

    #2
    Paljos on askiöljyillä menty? Jos siel on paskat öölit sisällä mistä ominaisuudet alkaa häviimään ni ongelmat voi olla mitä ihmeellisimpiä :think

    Itelläki oli suht omituista käyttäytymistä laatikolla ekoilla pakkasilla, mutta öljynvaihdolla tuli kuin "uusi"

    Että jos muutama touhusatanen löytyy lähtisin ihan ekana vaihtamaan niitä öljyjä ja jos ei sillä helpota alkaisin miettimään mikä sielä hajosi.
    G30 530e iPerfomance M-sport -18
    Ex: F30 330D M-sport -15
    Ex: E90 330D M-sport -06
    Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
    Ex: e30 320i -89
    Ex: e30 318iS -90

    Comment

    • O.K.
      Moderator
      • Nov 2003
      • 4854
      • Espoo

      #3
      Alkuloman aikana olin useampi yhtä kovan pakkasen liikkeelle lähtö ilman näitä ongelmia, joten epäilen kyllä jotakin hajonneen Laatikkoöljyillä menty nyt ~50-60tkm.
      Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
      Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
      E34 525i

      Comment

      • O.K.
        Moderator
        • Nov 2003
        • 4854
        • Espoo

        #4
        Tuli myös mieleen, että kierrosten nousu on voinut johtua siitä, jos momentinmuuntimen lukitus ei ole kunnolla irronnut (paksun öljyn takia). Eli siellä suunnalla joku hankaisi. Pari kustannusarviota olen pyytänyt nyt momentinmuuntimen vaihdosta, mutta ensin pitäis käyttää jossakin huollossa hiukan tutkituttamassa / paikallistamassa vikaa.
        Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
        Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
        E34 525i

        Comment

        • O.K.
          Moderator
          • Nov 2003
          • 4854
          • Espoo

          #5
          Mikä lie olikaan, on poissa

          Tänään oli -15, eli lämpimän (ja oireettoman) jakson jälkeen jälleen kylmempää. Heti käynnistyksen jälkeen liikkeelle ja kaikki toimi normaalisti :think Ehkä joku sakkauma tms. ollut sitten liikkeellä ja nyt liikkunut eteenpäin, kun on ajettu enempi. Näillä näkymin vaihdatan varmuudeksi vaihteistoöljyt, mutta muuten ongelma näyttää täysin kadonneen
          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
          E34 525i

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎