Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320D / Outo sammuilu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ValtteriT
    Newbiemmer
    • Apr 2018
    • 15
    • Oulu

    E91 320D / Outo sammuilu

    Tervehdys

    Tuli hommattua tällainen -07 vuosimallin E91 320D M47N2 -koneella ja nyt ongelmana on epämääräinen sammuilu.

    Toimii muuten hyvin, mutta jos ajelee jonkin aikaa ja pysähtyy esim. 5 minuutin kauppareissun ajaksi, saattaa uudelleen käynnistäessä sammua heti käynnistyksen jälkeen. Käynnistyy kyllä napista yleensä heti, mutta voi sammahtaa parikin kertaa. Välillä ehtii ajelemaan hetken ja sitten sammuu. Parin sammumisen jälkeen on taas toiminut normaalisti.
    Jos pitää parkissa vähänkään pidempään (15-20 min), toimii myös normaalisti.
    Em. sammuilua on tapahtunut nyt muutaman kerran.

    Äsken katselin Torquella vikakoodeja ja antoi tällaisen: P2620 Throttle Position Output Circuit Open. Vikavaloja ei pala mittaristossa.

    Pikaisella googlettelulla vikakoodilla olisi jotain tekemistä kaasuläpän kanssa? Voiko tuo olla syynä sammuiluun vai onko hyviä vinkkejä, mistä muualta vikaa kannattaa alkaa haeskelemaan?
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Originally posted by ValtteriT View Post
    Tervehdys

    Tuli hommattua tällainen -07 vuosimallin E91 320D M47N2 -koneella ja nyt ongelmana on epämääräinen sammuilu.

    Toimii muuten hyvin, mutta jos ajelee jonkin aikaa ja pysähtyy esim. 5 minuutin kauppareissun ajaksi, saattaa uudelleen käynnistäessä sammua heti käynnistyksen jälkeen. Käynnistyy kyllä napista yleensä heti, mutta voi sammahtaa parikin kertaa. Välillä ehtii ajelemaan hetken ja sitten sammuu. Parin sammumisen jälkeen on taas toiminut normaalisti.
    Jos pitää parkissa vähänkään pidempään (15-20 min), toimii myös normaalisti.
    Em. sammuilua on tapahtunut nyt muutaman kerran.

    Äsken katselin Torquella vikakoodeja ja antoi tällaisen: P2620 Throttle Position Output Circuit Open. Vikavaloja ei pala mittaristossa.

    Pikaisella googlettelulla vikakoodilla olisi jotain tekemistä kaasuläpän kanssa? Voiko tuo olla syynä sammuiluun vai onko hyviä vinkkejä, mistä muualta vikaa kannattaa alkaa haeskelemaan?
    Näissä menee noita ”kaasuläppiä” (=sammutusläppä) rikki kun alkavat vuotamaan ja ahtopaine puskee öljyistä ilmaa piirilevylle. Vaikka vikakoodi ja oirekuvauskin jo ko. osaan viittaa, niin voit helposti diagnosoida sen varmuudella ottamalla läpältä liitin irti. Silloin läppä on aina auki eikä aiheuta sammuilua kun ei voi seota.
    Jos DPF on vielä paikallaan ja käytössä niin poltto ei toimi jos tuo läppä antaa vikakoodia, menee siis pikkuhiljaa tukkoon eli korjata kannattaa mahdollisimman pian. Jos taas DPF poistettu, niin ei ole niin justiinsa.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • ValtteriT
      Newbiemmer
      • Apr 2018
      • 15
      • Oulu

      #3
      Kiitoksia vastauksesta. Tuo taitaa olla sen sortin osa, ettei saa askarreltua ehjäksi vaan pitää vaihtaa uuteen jos piirilevy on sökönä?

      DPF on käsittääkseni käytössä, joten pitääpä laittaa joutuin kuntoon.

      Comment

      • ValtteriT
        Newbiemmer
        • Apr 2018
        • 15
        • Oulu

        #4
        Sen verran vielä kysymystä tuosta vaihtamisesta, että vaatiiko uusi osa jonkin sortin ohjelmointia? Tuo ei turhan hankalassa paikkaa ole, niin vaihtaisi mielellään itse.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #5
          Originally posted by ValtteriT View Post
          Sen verran vielä kysymystä tuosta vaihtamisesta, että vaatiiko uusi osa jonkin sortin ohjelmointia? Tuo ei turhan hankalassa paikkaa ole, niin vaihtaisi mielellään itse.
          Ei vaadi. Tiiviste kannattanee vaihtaa väliin. Myös ahtoletkuun tuleva tiiviste kannattanee vaihtee samalla jos se on kuolannut siitä välistä kuten tyypillisesti tekevät.



          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • ValtteriT
            Newbiemmer
            • Apr 2018
            • 15
            • Oulu

            #6
            Jos joku sattuu painimaan saman ongelman kanssa niin tuon kaasuläppäkotelon vaihto näytti hoitavan homman. Lisäksi auto sammuu nyt paljon nätimmin, ei enää hyrskähdä sammuttaessa samoin kuin ennen.

            Comment

            • ValtteriT
              Newbiemmer
              • Apr 2018
              • 15
              • Oulu

              #7
              ...ja heti kun pääsi kehumasta niin uutta ongelmaa pukkaa.

              Eli sammui tänään kesken ajon, käynnistyi melko helposti heti uudestaan, kierroslukumittari hyppeli 1000-2000 välillä ja sammui taas. Sama toistui pari kertaa ja sain ajettua sivummalle ja vilkaisin Torquella vikakoodit ja antoi seuraavaa: P0335 Crankshaft position sensor A circuit malfunction

              Hetken ajan päästä starttasin ja tuntui lyhyehköllä ajelulla ja parilla startilla toimivan normaalisti.

              Eli ilmeisesti häikkää kampiakselin asentotunnistimessa tai sen liittimessä? Mistähän päin konetta tuo löytyy?

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎