Announcement

Collapse
No announcement yet.

325i E90 nakutus & "lotkotus" N52B25?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harmaahapsi
    Newbiemmer
    • May 2018
    • 1
    • Kotka

    325i E90 nakutus & "lotkotus" N52B25?

    Moi!

    En löytänyt äkkiseltään keskustelua N52:n nakutusongelmista, joten kyssäriä kehiin.

    Hankin vuoden vaihteessa 325i:n vm. 2005, mittarissa 160tkm. Auton nakutus on pahentunut pikkuhiljaa ja vaimeni hetkeksi viime kuussa tehdyn öljynvaihdon ja öljykanavien huuhtelun jälkeen. Auto nykii kylmiltään muutaman sataa metriä ellei sille anna heti himan kenkää. Autoon on vaihdettu viime vuonna kannen tiiviste, mutta tarina ei kerro onko siitä aiheutunut muita ongelmia. Ainakin koneen kylki oli kovin öljyinen.

    Tube-linkissä ääninäyte vasemman eturenkaan kohdalta ja ääni voimistuu alaspäin. Etupuolelta se ei ole yhtä voimakas eikä se kuulu sisälle.



    Kun sain auton perjantaina viimeisimmästä huollosta (öljyvuotoa), huolto kertoi auton myös savuttavan startissa (en ole itse kuskin paikalta huomannut) ja nakutuksen lisäksi "lotkottavan". Syytä eivät osanneet kertoa. Siksi kyselen olisiko tällä jengillä kokemuksia ratkaisuista.

    Auto on muutenkin ollut hieman nuhainen kulkemaan ellei vaihteisto ole S-asennossa ja pedaali syvällä. Perusajossa pedaalin painaminen ei aina aiheuta oikein mitään reaktiota. Kun edelliset autot ovat olleet käänteisessä järjestyksessä 535d (E61 LCI) ja 530d (E60), vertailukohtakin on tietty erilainen...
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1016
    • Pikis

    #2
    Youtube linkki ei tuntuisi toimivan?

    Aika kuminauhamainen tuo N52 on ehjänäkin isoon dieseliin verrattuna.

    Tässä tyypillinen nostajan tikitys, jos sulla kuuluu vasemmalta alhaalta niin on jotain muuta.

    https://www.youtube.com/watch?v=EhLP-RkFGXM

    Kannentiivisteitä noista harvemmin menee vaihtoon että jotain erikoista on siihen ollut syynä. Onko varmasti vaihdettu kannen eikä vaan venakopan tiiviste?
    Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17837
      • PKS

      #3
      Siinä olikin useampi ongelma, otetaan yksi kerrallaan.

      N52 koneessa on ongelmia jonkin verran hydraulinostimien kanssa. Googlella löytyy paljonkin juttua, lifter tick. Taitaapa BMW:llä olla jopa oma ohjeistuskin tehty asiaan. Jenkeissä vaihdettiin kokonaisia sylinterikansia noihin aikoinaan takuuseen

      Nostimien ilmausprosessilla saa ongelman kuriin hetkellisesti, mutta lopullinen korjaus taitaa olla nostimien vaihto.

      Täällä lisää juttua, sekä ohjeet ilmauksn tekemiseen (mutta kuten sanottua, suhtaudu siihen varauksella onko mitään hyötyä) -


      Öljynpölläys on useimmiten oire kuluneista venttiilivarrenkumeista. Saattaahan se on olla myös jumiutuneiden männänrenkaiden syytä, joiden ansiosta öljyä saattaa kulua jopa 1l/1000km.

      Nuhaisuus on useimmiten jumiutuneiden (karstoittuneiden) DISA venttiilien syytä. N52 on kaksi venttiiliä, joiden vaikutus moottorin luonteeseen on hurja. Saattaa pahimmissa tapauksessa olla myös säätöakseli jommasta kummasta poikki, ja koko läppä poikittain imussa matkalla sylinteriin. Kannattaa siksikin tutkia paremmin asiaa ettei tule täystuhoa.
      Last edited by Dualfun; 21-05-2018, 12:25.
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • ripaxp86
        Bimmer Rookie
        • Jan 2020
        • 43
        • jkl

        #4
        Oma N52B25AF alkoi häiritsevästi naputtaa Muuttui työmatka tosi lyhyeksi ja pätkäajo pahensi naputusta. Ääni loppui kun kone lämpesi. Pitkän matka-ajon jälkeen kylmäkäynistyksessä ei naputusta kuulunut. Vain toistuvien pätkäajojen jälkeen.

        Vaihdoin öljyt, engineflushia ja vanos filtteritkin, mutta naputus jäi.

        Tuosta https://www.motonet.fi/fi/tuote/6080...dditive-300-ml sain apua ja ei naputa enään.

        Onko muilla kokemuksia lisä-äineista tai millä öljyillä ootte ajanut?
        Ite ajanut magnatecillä 5w40
        -e60 525 LCI - Honda X11

        ex. -e36 323 -e46 316 -e46 325

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 2003
          • Tampere/kainuu

          #5
          "Lotkotus" ääni voi kuulua myös alipainepumpusta tai kytkin/vauhtipyörä paketista. Ei välttämättä vaarallista.

          Öljynkulutusta 2005 vuotisessa esiintyy myös pakoventtiilien ohjureista, jotka vain 5mm niissä ja kuluvat väljäksi ajansaatossa + venttiilinvarrenkumit kun vielä kovettuu siitä päältä.

          2006 mallissa on jo 6mm pako-ohjurit/venttiilin varret.

          Omassani oli kaikki nämä öljynkulutusta lisäävät tekijät eli varrenkumit, ohjurit ja jumiutuneet männänrenkaat. Vei öljyä noin litran / 200km. Kunnostuksen jälkeen öljynkulutus luonnollisesti loppui.

          Mielestäni N52 on hienoin vapaasti hengittävä bmw moottori pl. S moottorit. Todella pitkä käyttö-alue ja voimaakin tuottava kone.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • alfaromeo
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2019
            • 258
            • Suomi

            #6
            Originally posted by zakspeed View Post
            Mielestäni N52 on hienoin vapaasti hengittävä bmw moottori pl. S moottorit. Todella pitkä käyttö-alue ja voimaakin tuottava kone.
            N53 on vielä hienompi
            E92 335ia
            F11 535ia

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎