Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynvaihtovälikeskustelu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Öljynvaihtovälikeskustelu

    Manufacturers suggest to change oil more often for "severe" driving conditions, such as frequent trailer towing, extensive stop-go driving or idling in traffic, driving in extreme heat or cold, or frequent short-distance driving in which the engine doesn't reach full operating temperature.

    Ts. öljyn voitelukapasiteetin heikkeneminen in "severe" driving conditions yhdistettynä jopa äärimmilleen vietyyn moottorien ns. pyörivien eli polttoaineen kulutusta vähentävien komponenttien painon alentamiseen (mutta samalla komponenttien kestävyyden heikkenemiseen) tarkoittaa mielestäni ainakin Suomen olosuhteissa sitä että huoltokirjan mukainen, jopa 30 tkm:iin venytetty vaihtoväli on selkeä riski. (Itse vaihdan 10 tkm välein, öljyn sekä suodattimen.)

    This post is an oldie but a goodie. Originally written back in 2014, what we have to say in this piece is just as relevant today as it was two years ago -the same things still apply. As someone who…




    What is an oil change, why do you need one, and what oil is best for your BMW? Find out on our website, then schedule your oil change here at The Automaster BMW, serving Burlington, Essex, Winooski & beyond.

    The recommended interval for changing your oil to maintain a healthy engine is every 7,500 miles.

    We strongly recommend having your BMW’s engine oil changed every 6,000 to 7,000 miles, (or one year) approximately half of the factory-specified interval. This shortened drain interval helps to ensure your BMW’s long term engine health and reliability.

    we strongly recommend having your BMW’s engine oil changed every 6,000 to 7,000 miles, (or one year) approximately half of the factory-specified interval.
    Last edited by nullzwei; 20-06-2018, 02:07.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2712
    • Tampere

    #2
    Originally posted by nullzwei View Post
    Ts. öljyn voitelukapasiteetin heikkeneminen in "severe" driving conditions yhdistettynä jopa äärimmilleen vietyyn moottorien ns. pyörivien eli polttoaineen kulutusta vähentävien komponenttien painon alentamiseen (mutta samalla komponenttien kestävyyden heikkenemiseen) tarkoittaa mielestäni ainakin Suomen olosuhteissa sitä että huoltokirjan mukainen, jopa 30 tkm:iin venytetty vaihtoväli on selkeä riski. (Itse vaihdan 10 tkm välein, öljyn sekä suodattimen.)

    https://blog.modbargains.com/15000-m...l-change-myth/
    Ottamatta kantaa tarpeellisen öljynvaihtovälin pituuteen, viestissäsi linkitetyn dokumentin 2014 CBS interval taustasyynä ei ilmeisesti ollut havaitut voiteluongelmat, vaan sähköjärjestelmään liittyvät puutteet, josta on keskusteltu tekstin kommenttiosiossa:

    "BMW didn’t revise the oil change intervals because of gunk build up, they revised it to get vehicles in more often due to issues with the de-coupling alternators. The electric usage was severely miscalculated and caused vehicles to eat batteries. The issue could be fixed with a software update, or even just a regular alternator, however, gas mileage would go down. To avoid a class-action law suit they changed the intervals so they can replace the battery in time."


    Originally posted by nullzwei View Post
    https://www.theautomasterbmw.com/ser...ge-vermont.htm
    The recommended interval for changing your oil to maintain a healthy engine is every 7,500 miles.

    We strongly recommend having your BMW’s engine oil changed every 6,000 to 7,000 miles, (or one year) approximately half of the factory-specified interval. This shortened drain interval helps to ensure your BMW’s long term engine health and reliability.

    we strongly recommend having your BMW’s engine oil changed every 6,000 to 7,000 miles, (or one year) approximately half of the factory-specified interval.
    Edelleen väheksymättä sopivan öljynvaihtovälin tarpeellisuutta, en voi välttyä ajatukselta että onko linkitettyjen BMW-huoltopalveluja tarjoavien yritysten omien suositusten taustalla BMW-autojen todella perusteltu tiheämpi öljynvaihtotarve vai enemmänkin yritysten palveluiden markkinointi vetoamalla autoilijan inhimilliseen tunteeseen halusta pitää hyvää huolta ajoneuvostaan?
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      #3
      Originally posted by JaniLap View Post
      Edelleen väheksymättä sopivan öljynvaihtovälin tarpeellisuutta, en voi välttyä ajatukselta että onko linkitettyjen BMW-huoltopalveluja tarjoavien yritysten omien suositusten taustalla BMW-autojen todella perusteltu tiheämpi öljynvaihtotarve vai enemmänkin yritysten palveluiden markkinointi vetoamalla autoilijan inhimilliseen tunteeseen halusta pitää hyvää huolta ajoneuvostaan?
      Todennäköisesti molempia. Kriittinen analyysi (mitä teit) on aina paikallaan vaikka kaikki mikä on internetissä on absoluuttisen totta

      Pointti oli kuitenkin tämä:

      Manufacturers suggest to change oil more often for "severe" driving conditions, such as frequent trailer towing, extensive stop-go driving or idling in traffic, driving in extreme heat or cold, or frequent short-distance driving in which the engine doesn't reach full operating temperature.

      ... millä tarkoitan pohjoisen Suomen olosuhteita. Sekä "kehittyneempää", eli pienenpikulutuksisempaa, mutta samalla tehokkaampaa moottoritekniikkaa missä mm kaksiriviset nokkaketjut on korvattu kuin polkupyörän ketjua heppoisimmilla ratkaisulla (kielikuva), muistaen vieläpä erilaiset erilaiset koodatut/softatehonlisäykset, mikä jatkumona ilman muuta ulosmitataan, mieluusti heti.

      Sama asia "severe conditions" yms on jopa mainittu autonvalmistajien käyttöohjekirjoissa. Liekö kuinka moni asiaan jaksanut tutustua, jopa 300-sivuisia manuaaleja täynnä pienenpientä fonttia?

      Käyttöautoni (320d 2006) ajotapahtumat vaihtelevat paikallisen korttelipyörityksen ja 500-800 km välillä, vuosittainen ajokm määrä on reilut 30tkm. Voisi ajatella että yksi öljynvaihto (manuaalin mukaan) riittäisi mutta kun... ...kahden "ylimääräisen" öljynvaihdon (LL-04) ja suotimen lisäkustannus on vain noin 65 euroa/vuosi eikä omaa aikaa kulu kuin noin tunti niin ei tuo ainakaan kallista ja aikaa vievää ole.

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2712
        • Tampere

        #4
        Originally posted by nullzwei View Post
        Todennäköisesti molempia. Kriittinen analyysi (mitä teit) on aina paikallaan vaikka kaikki mikä on internetissä on absoluuttisen totta

        Pointti oli kuitenkin tämä: ....
        On varmasti järkevintä tarkastella omia ajo-olosuhteitaan ja tehdä sen mukaan johtopäätöksiä sopivien huoltovälien suhteen, mikäli ne poikkeavat valmistajan suosituksista. Ja kuten mainitsit, ohjekirjoissa on todella kuvattu olosuhteita, joiden perusteella valmistajakin suosittelee lyhentämään huoltoväliä. Todennäköisesti hyvästä syystä johtuen.

        Anekdoottina valmistajan suositteleman huoltovälin muuttumisesta on itselläni kokemusta taloudessa toisena autona olevan ranskattaren osalta. Saman automallin sisällä aiemmin valmistajan taholta suositeltu normaali huoltoväli vaihtelee 30 tkm, 20 tkm tai jopa 15 tkm huoltovälinä moottorityypistä riippuen (ahtamaton bensa/ahdettu bensa/diesel). Erityisen vaativissa olosuhteissa edelleen lyhyemmät huoltovälit. Paikallinen virallinen merkkihuolto suosittelee korkeintaan 20 tkm huoltoväliä.
        Last edited by JaniLap; 20-06-2018, 12:15.
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          #5
          Joku oli näköjään tehnyt jotain...

          Saksalaisilla näyttää olevan oikein oma öljykeskustelusivusto

          Twin Power Turbo, eli M145i ja öljyn laboratoriokoe, 30 tkm (välein).



          Tuloksia näytteen otosta:


          Korkeajännityksistä opitun saksankielen taidolla ymmärrän mitä tarkoittaa gesamtbewertung ACHTUNG

          HUOM: 30 tkm ajosuorituksen aikana öljyä on LISÄTTY kolme litraa.

          ...ja foorumin moderaattorin postaus/vastaus: Ein gutes Beispiel, dass ein voller Longlife Intervall sehr zu Lasten des Motorschutzes und sehr hohem Verschleiß führt! Dann kommen erhöhte Ölverbräuche, Leistungsverluste und Turboschäden zu Stande...

          Yksi esimerkki ei tee kesää tietämättä millaisesta/minkä tyyppisestä ajosuoritteesta on kysymys. Yhden varman johtopäätöksen voi kuitenkin tehdä: Öljyn- ja suodattimen vaihtovälin lyhentäminen tulee aina edullisemmaksi kuin...

          Tuosta lisää öljy"keskustelua"


          ... sekä merkki- että mallikohtaista: (huomaa diesel ja bensiini)

          Comment

          • vaappu
            BTCF Member
            • Sep 2010
            • 1189
            • Rovaniemi/Pyhätunturi

            #6
            Kommentoin vain oma kohtaisilla kokemuksilla.
            Töissä raskasta kalusta kun tulee huollettua päivät. Niin tuntee oman firman koneet aika tarkkaan. Lähes jokaisessa työkoneessa kun tuntimittarin/km määrän lukemat on normi vaihdon aika osoittaa. Sen jälkeen jos singutetaan väliä niin rupee syömään öljyä. Lähes poikkeuksetta huomannut että tietyt tuntimäärät ja km määrän yli kun menee niin ei se lisäämällä siitä parane.

            Ja tuohon henkilö autojen 30tkm vaihto väliin en ole itse uskonut ikinä. Öljyn vaihto on halvinta huoltoa niin mulle opetettiin kersana..
            mb 519 täys pitkä
            mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
            e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
            e31 850i Miljoonan markan bmw.
            e21. Kimppa rassi.
            Awd corolla turbo.+420whp..

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              #7
              BMW-vin:ejä (type 8C51) kaivaessani käytin vahingossa yhtä väärää numeroa ja törmäsin oheiseen:
              SOUTH-KOREA:
              8AF Korean / On-board Documentation Koreanisch / Bordliteratur
              8KH Oelserviceint. 20.000km/18months Oelwartungsint. 20.000km/18monate
              GERMANY:
              8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months Oelwartungsint. 30.000km/24monate

              Auton malli on sama, valmistenumerojen välinen ero on vaivaiset yhdeksän valmistetta.

              Mikä on mahdollisesti peruste tällaiselle erolle?

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17841
                • PKS

                #8
                Originally posted by nullzwei View Post
                Mikä on mahdollisesti peruste tällaiselle erolle?
                Ajo-olosuhteet / paikallinen lainsäädäntö / markkinointi / kulttuuri.
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36
                ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                Muut talouden vehkeet:
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • Agave
                  Newbiemmer
                  • May 2009
                  • 1
                  • Uusimaa

                  #9
                  nullzwei​:
                  "8AF Korean / On-board Documentation Koreanisch / Bordliteratur
                  8KH Oelserviceint. 20.000km/18months Oelwartungsint. 20.000km/18monate
                  GERMANY:
                  8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months Oelwartungsint. 30.000km/24monate
                  Auton malli on sama, valmistenumerojen välinen ero on vaivaiset yhdeksän valmistetta.
                  Mikä on mahdollisesti peruste tällaiselle erolle?"

                  Juuri ihmettelimme Italiassa taipaleensa aloittaneen E91:n CBS:n ilmoittamaa 40 000km matkaa seuraavaan öljynvaihtoon. Selitys löytyykin ilmeisesti varustelistauksesta:
                  884 Italian on-board documentation
                  984 Coding service interval
                  988 Coding service interval, stage 2
                  ​​

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎