Viime aikoina ilmastointi tuottanut murheita ja harmaita hiuksia varsinkin kuumimpana kesänä miesmuistiin. Ongelma on, että ilmastointi ei lähde ollenkaan päälle.
Ensimmäisenä vaihdettiin paineanturi kylmäaine linjaan. Luettaessa ilmastoinnin livedataa, näytti 0 painetta, vaikka aineet ja painetta linjassa kyllä on. Paineanturin vaihtaminen ei korjannut varsinaista ongelmaa. Ilmeisesti testerillä sai pakotettua kompuran päälle ja tällöin kylmää ilmaa alkoi tulla, mutta hyvin hitaasti ja heikosti. Tässä vaiheessa ensimmäinen korjaamo nosti kädet pystyyn ja suositteli seuraavaa.
Toisella korjaamolla johtopäätös tutkinnan jälkeen oli, että kompura pitää vaihtaa. Kun ilmastointia pakotettiin päälle, tämän jälkeen kompuran kyljessä oli havaittavissa vuotanutta kylmäainetta. Noh, vaihdettiin käytetty (ja ilmeisesti myös) toimiva kompura tilalle, mutta ei tämäkään auttanut.
Seuraavassa paikassa katsottiin sähköjä tarkemmin. Korkeapainapuolelta anturilta karvan alle 5 bar auton käydessä tai muutenkin. Tämä vaihdettu kompurakin lähtee kyllä pyörimään testerillä, mutta jäähdytysteho heikko, ei normaali. Tarkistettu jopa flektin toiminta, jos ongelma tulisi sieltä.
Mitään vikoja ei ole testerillä luettavissa, ja viimeisimmän perusteella vika olisi kuitenkin mekaaninen.(?) Ei kompura, ei vuotava kylmäaine linja. Entä sitten lauhdutin, höyrystin, vaiko paisuntaventtiili ennen höyrystintä.. Alkaa loppua ideat ja huumori. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai tuoreita ideoita, mitä tehdä?
Ensimmäisenä vaihdettiin paineanturi kylmäaine linjaan. Luettaessa ilmastoinnin livedataa, näytti 0 painetta, vaikka aineet ja painetta linjassa kyllä on. Paineanturin vaihtaminen ei korjannut varsinaista ongelmaa. Ilmeisesti testerillä sai pakotettua kompuran päälle ja tällöin kylmää ilmaa alkoi tulla, mutta hyvin hitaasti ja heikosti. Tässä vaiheessa ensimmäinen korjaamo nosti kädet pystyyn ja suositteli seuraavaa.
Toisella korjaamolla johtopäätös tutkinnan jälkeen oli, että kompura pitää vaihtaa. Kun ilmastointia pakotettiin päälle, tämän jälkeen kompuran kyljessä oli havaittavissa vuotanutta kylmäainetta. Noh, vaihdettiin käytetty (ja ilmeisesti myös) toimiva kompura tilalle, mutta ei tämäkään auttanut.
Seuraavassa paikassa katsottiin sähköjä tarkemmin. Korkeapainapuolelta anturilta karvan alle 5 bar auton käydessä tai muutenkin. Tämä vaihdettu kompurakin lähtee kyllä pyörimään testerillä, mutta jäähdytysteho heikko, ei normaali. Tarkistettu jopa flektin toiminta, jos ongelma tulisi sieltä.
Mitään vikoja ei ole testerillä luettavissa, ja viimeisimmän perusteella vika olisi kuitenkin mekaaninen.(?) Ei kompura, ei vuotava kylmäaine linja. Entä sitten lauhdutin, höyrystin, vaiko paisuntaventtiili ennen höyrystintä.. Alkaa loppua ideat ja huumori. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai tuoreita ideoita, mitä tehdä?
Comment