Terve. Alotetaanpa uusi threadi kun en löytänyt apua muualta. Autona siis e93 n54 ja paisuntasäiliössä on öljyt ja vedet sekasin. Kymysys kuuluukin kun moottorin öljykorkissa ei näy sinappia tai muuta sinne kuulumatonta. Moottori on käynyt ja kukkunut, ei nosta lämpöjä normaaleja suuremmiksi, ei sivuääniä ym. Eli kone ei ole oireillut mitenkään, ei tullut savua putkistosta jne. Missä vika?? Jos kannentiiviste paskana niin luulisi että näkyisi myös öljykorkissa?? Apua.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E93 N54 öljyt ja vedet sekaisin paisuntasäiliössä
Collapse
X
-
Tee tuonne kidessodapesu ja uudet (oikeat) jnesteet sisään. Joskus se voi tehdä ihmeitä. Kerran hiukan samantyylisen näin ja siellä oli j.nesteet regoineet keskenään kait jotenkin kummallisesti.
Mitähän rikkoutunut öljyjen lämmönvaihdin tekee?F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by Bmwongelmat123 View PostLöysin autosta lappusen että vaihdettu kyseiset osat: 17117547059 ja 11537558523. Samalla lisätty 3l jäähdytysnestettä. Kuinka paljon tuota nestettä menee kaikenkaikkiaan? Jos vaikka väärää olisi laitettu vanhojen joukkoon. Mutta se ei taida selittää öljyn joutumista paisuntasäiliöön?
Lyön vetoa että sinulla on öljynsuodattimen jalan tiivisteet rikki. Tyyppivika N54:ssa. Tiivisteet maksavat pari kymppiä ja vaihtaa helposti. Itse en kyllä ajaisi yhtään ja öljyt ja jäähdytinnesteet vaihtoon. Jäähdytysjärjestelmä kannattaisi varmaan huuhdella tuosta moskasta.Last edited by bmw323it; 25-08-2018, 20:23.Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Originally posted by bmw323it View PostSiihen on vaihdettu jäähdytin ja yksi letkuista.
Lyön vetoa että sinulla on öljynsuodattimen jalan tiivisteet rikki. Tyyppivika. Tiivisteet maksavat pari kymppiä ja vaihtaa helposti. Itse en kyllä ajaisi yhtään ja öljyt ja jäähdytinnesteet vaihtoon. Jäähdytysjärjestelmä kannattaisi varmaan huuhdella tuosta moskasta.Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Ja nyt kun sinne on sitä öljyä päässyt, niin varaudu henkisesti uusimaan kaikki (oikeasti kaikki) vesiletkut yksi kerrallaan kun kovettuvat nopeutetusti. Saattaa muutama kk mennä niin rupeaa haurastumaan ja vuotamaan.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Voisi olla paikallaan selvittää onko tuo töhnä moottoriöljyä vai esim. keskenään yhteensopimattomien jäähdytinnesteiden tuotosta?
Haiseeko se öljylle ja osoittaako muita merkkejä öljyisestä emulsiosta?
Moottoriöljyäkin voisi harkita valutettavan hieman tyhjennysaukon kautta, että näkisi miltä se öljypuoli vaikuttaa?
Ja kuten edellä ehdotettukin, ainakin sen jäähdytinnesteen ulosvalutuksen ja järjestelmän soodapesun voisi tehdä ihan ensimmäisenä.
Mikäli uusi jäähdytinneste pysyy puhtaana, on mahdollisuus öljyn kanssa sekoittumiseen hyvin pieni. Mikäli ei pysy vaan muodostaa uudelleen emulsiota, niin sitten on aika suunnitella enemmän noita tiivisteiden vaihtoja.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Tosiaan tällä viikolla vaihdatin uudet öljyt koneeseen ja vanhoissa öljyissä ei näkynyt mitään poikkeavaa. Paisuntasäiliössä 99,9% varmuus että on öljyä, tuntuu ja haisee siltä kun kädellä kokeilin. Nyt se on kun liisteriä ei tuolla saa kyllä yhtään mitään hyvää aikaseksi ja seiskööt tallissa kunnes saan hinattua sen johonkin korjaamolle vaihtamaan nesteet ja tarkastuttamaan mistä se öljy oikeen sinne pääsee.Last edited by Bmwongelmat123; 25-08-2018, 23:11.
Comment
-
-
Miksi pitää ruveta arpomaan mistä se öljy sinne menee, se on 99% varmasti kuten tuossa #7 viestissä mainitaan.
Usein tuosta suodattimen jalan välistä rupee öljy hikoilemaan ulos ja se seutu koneesta on öljymoskassa, niin kerkee/huomaa vaihtaa uudet tiivisteet ennen kuin menee vedet ja öljyt sekaisin.
Uudet tiivisteet--> järjestelmän huuhtelu/puhdistus --> kovaa ajoa. Jonkun ajan päästä ite kyllä vaihtaisin öljyt ja nesteet vielä kerran.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostVoisi olla paikallaan selvittää onko tuo töhnä moottoriöljyä vai esim. keskenään yhteensopimattomien jäähdytinnesteiden tuotosta?
Haiseeko se öljylle ja osoittaako muita merkkejä öljyisestä emulsiosta?
Moottoriöljyäkin voisi harkita valutettavan hieman tyhjennysaukon kautta, että näkisi miltä se öljypuoli vaikuttaa?
Ja kuten edellä ehdotettukin, ainakin sen jäähdytinnesteen ulosvalutuksen ja järjestelmän soodapesun voisi tehdä ihan ensimmäisenä.
Mikäli uusi jäähdytinneste pysyy puhtaana, on mahdollisuus öljyn kanssa sekoittumiseen hyvin pieni. Mikäli ei pysy vaan muodostaa uudelleen emulsiota, niin sitten on aika suunnitella enemmän noita tiivisteiden vaihtoja.
Kyseisten tiivisteiden vaihtaminen on halpaa ja helppoa, sekä yleinen vika, joten se kannattaa minimissään tehdä, jos ei muuta niin ennakoivana toimenpiteenä. Siinähän sen sitten näkee tarvitseeko tutkia enempää. Samaan syssyyn litkujen vaihto, ja jäähdytysjärjestelmän huuhtelu.Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Originally posted by bmw323it View PostEikä ne öljyt ja nesteet sattumalta sekoitu, joten on älytöntä ja vastuutonta ehdotella, että asia jotenkin itsestään korjautuisi pelkät nesteet vaihtamalla.
Pointtini oli lähinnä että jos taustasyynä olisi ollut keskenään yhteensopimattomien jäähdytinnesteiden seurauksena syntyvä sakka, niin sitä tuo tiivisteen vaihto ei korjaisi. Toisaalta tilanteen kehittymisen taustoista ei ole varmuutta, mutta ilmeisesti jäähdytysjärjestelmän osia kuitenkin uusittu ja uutta nestettä lisätty, eikä taustatiedoissa ole mainintaa aiemmasta öljyjen ja veden sekoittumisesta. Harvoinpa nämä ilmaantuvatkaan kello kaulassa ja suurempien vahinkojen ennalta ehkäisemiseksi on paikallaan seurata nesteiden kuntoa ja määrää, vaihtovälejä ja mm. moottorin lämpöjä.
Sittemmin ketjun aloittaja kuitenkin varmisti, että kyse on öljystä jäähdytinnesteessä, jolloin loogista olisi vaihtaa tuo tiiviste, kuten aiemmin ehdotitkin.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by bmw323it View PostKyseisten tiivisteiden pettäminen on tyyppivika N54:ssa, ja on johtanut konerikkoihin. Eikä ne öljyt ja nesteet sattumalta sekoitu, joten on älytöntä ja vastuutonta ehdotella, että asia jotenkin itsestään korjautuisi pelkät nesteet vaihtamalla.
Kyseisten tiivisteiden vaihtaminen on halpaa ja helppoa, sekä yleinen vika, joten se kannattaa minimissään tehdä, jos ei muuta niin ennakoivana toimenpiteenä. Siinähän sen sitten näkee tarvitseeko tutkia enempää. Samaan syssyyn litkujen vaihto, ja jäähdytysjärjestelmän huuhtelu.
Alotetaanpa siis sillä. Hyvä tietää kun ei itselle edes tullut mieleen kyseiset tiivisteet. Aina oppii jotain uutta. Eli korjaamolle -> tiivisteet ja puhdistus - >tilanteen seuraaminen ja luultavasti vielä uudestaan järjestelmän putsaus edessä, tuskin kaikki moska lähtee kerralla.
Comment
-
Comment