Announcement

Collapse
No announcement yet.

E92 335xi, kolina/napina etupäästä, ei alusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -CMS-
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 84
    • Helsinki

    E92 335xi, kolina/napina etupäästä, ei alusta

    Sigun autossa on ilmaantunut ärsyttävä ongelma. Hitaassa vauhdissa (esim. parkkipaikalla tai alle 40 km/h) etupäästä/etuakselistolta kuuluu selkeä klonksuminen ja napina. Ääni muistuttaa väljistä koiranluista lähtevää ääntä ja tuntuu, kuin tuennassa olisi jotain aavistuksen löysällä. Selkeimmin ääni kuuluu pienissä epätasaisuuksissa ja saumakohdissa. Etupäästä kuuluva napina ilmenee motarinopeudessa rengasmelun ylittävänä huminana, joka on hieman ärsyttävää. Kuuluu kovempana huonommalla asfaltilla.

    Alusta on käyty perusteellisesti läpi tolppien irroittamista myöten, eikä ääni lähde alustasta. Koiranluut on vaihdettu muutama viikko takaperin ja reaktiotangot n. kuukausi sitten. Laakerit vuoden vanhat.

    Alusta on hivenen orkkista matalampi. Omat veikkaukset kohdistuvat vetoakselistoon, tasauspyörästöön ja ohjausvaihteeseen. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta ja käsitystä aiheuttajasta? Auto ilmassa etuvetarit liikkuvat hieman sisään ja ulos (n. 0,5 cm) käsin heiluteltaessa - oletan tämän kuitenkin olevan normaalia, vaikka ääntähän siitäkin lähtee.
    Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
    Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
    sigpic
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 609
    • Espoon haja-asutus

    #2
    Jotenkin sopisi olemaan muutama eri vika? Itsellä tullut nelivedossa vastaan:

    - vetopyörästön laakerivika. Nopeuden mukaan lisääntyvä humina/jyrinä, joka peittää muuta melua alleen. Ei kolise.

    - pyöränlaakeri. Aika lailla kuin edellinenkin. Ei kolise.

    - tolpan varren mutteri: satunnaisesti kolinaa töyssyissä. Ei muuta melua tasaisessa ajossa. Esim. Konissa on ei-lukkomutteri ja se pitää laittaa huolella kiinni.

    - koiranluut: aika lailla kuin edellinen. Viimeksi osui muuten huono tarvike Lemförderiltä (Made in Turkki) ja toinen nivelpää irtosi muutama vko asennuksen jälkeen...

    - vakaajan puslat: aika lailla kuin edelliset kaksi

    Etuvetarin särkymisestä ei näissä vehkeissä kokemuksia. Muunmerkkisissä sieltäkin saa kolahtelua, tärinää tai isoa ravistusta tms. riippuen siitä, mistä särki. Sun kuvaus vetareista kuulostaa ihan normaalilta.

    E

    Comment

    • aku1979
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2015
      • 1152
      • Helsinki

      #3
      Oletko etukardaania tarkastellut? Mulla tuo Kardaani piti todella selkeää hetekkamaista nitinää. Mitään tuntuvaa välystä ei ollut kun paikallaan sitä heilutteli. Voi testata myös esim alamäessä vapaalla häviääkö ääni.

      Comment

      • aku1979
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2015
        • 1152
        • Helsinki

        #4
        Ratkesko tämä ongelma?

        Comment

        • Inspector
          Bimmer Rookie
          • Aug 2009
          • 68
          • Suomi

          #5
          Originally posted by ErkkiE View Post
          Jotenkin sopisi olemaan muutama eri vika? Itsellä tullut nelivedossa vastaan:

          - vetopyörästön laakerivika. Nopeuden mukaan lisääntyvä humina/jyrinä, joka peittää muuta melua alleen. Ei kolise.

          - pyöränlaakeri. Aika lailla kuin edellinenkin. Ei kolise.


          E
          Tuon tyyppinen jurina omastakin XI:stä kuuluu ( ja vi*ü**@@), pyöränlaakereissa ei tuntuvaa välystä, näkyisiköhän lämpökameralla :think

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 609
            • Espoon haja-asutus

            #6
            Jyrisevästä vetopyörästöstä usein tulee metallihilettä öljyn mukana ulos. Omassa meni etuperä asennusvirheen (ei oma) takia. Sieltä tuli ihan reippaasti hilettä ulos öljyn mukana ainakin.

            Toisaalta omassa jyrisi myös takapyörän laakeri parikymmentä tkm mutta väljyyttä ei tuntunut siinäkään vaiheessa. Alussa ei saanut edes jouseen tärinää, niin ajoin vikaa ulos. Lopulta tuntui jousessa mutta silloinkaan ei vielä käsin tuntunut välys.

            E

            Comment

            • aku1979
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2015
              • 1152
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by ErkkiE View Post
              Jyrisevästä vetopyörästöstä usein tulee metallihilettä öljyn mukana ulos. Omassa meni etuperä asennusvirheen (ei oma) takia. Sieltä tuli ihan reippaasti hilettä ulos öljyn mukana ainakin.

              Toisaalta omassa jyrisi myös takapyörän laakeri parikymmentä tkm mutta väljyyttä ei tuntunut siinäkään vaiheessa. Alussa ei saanut edes jouseen tärinää, niin ajoin vikaa ulos. Lopulta tuntui jousessa mutta silloinkaan ei vielä käsin tuntunut välys.

              E
              Millainen asennusvirhe?

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 609
                • Espoon haja-asutus

                #8
                Kardaanin stefan vaihto ei mennyt putkeen. Koska tapaus saatiin soviteltua ja laite lopulta kuntoon, niin ei täällä sen enempää.

                E

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4627
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by ErkkiE View Post
                  Kardaanin stefan vaihto ei mennyt putkeen. Koska tapaus saatiin soviteltua ja laite lopulta kuntoon, niin ei täällä sen enempää.

                  E
                  Veikkaus.

                  Todennäköisesti kardaanin laipan kiinnitysmutteri on avattu merkkaamatta sen paikkaa. Jos sitten mutteri vedetään kireämmälle kuin mitä se on ollut niin pinjonin krymppirengas puristuu kasaan lisää ja muuttaa laakerin esijännitystä & hammaspyörien kosketuskulmaa. Sama juttu jos se jää liian löysälle.

                  Todennäköisesti pinjonin laakeri antautui.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • ErkkiE
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 609
                    • Espoon haja-asutus

                    #10
                    Fraatti osui aika lähelle. Joko oli käynyt noin tai sitten irtonaisena (ei siis ollut jäljistä päätellen koskaan ollutkaan paikallaan ja tippui käteen kardaania irrottaessa) ollut lukkorengas. Tai molemmat. Tuli kunnostettu vaihto-osa tilalle, niin ei avattu, mutta sanoisin, että 99% todennäköisyydellä pinionin laakerista tuho liikkeelle.

                    E

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎