Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 ja nox-vikakoodi 30EA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Iron_Mike
    Newbiemmer
    • Jan 2016
    • 23
    • Ylöjärvi

    N43 ja nox-vikakoodi 30EA

    Moi!

    Hieman taustaa äskettäin tehdyistä korjauksista:

    - Koneeseen on tehty jakoketjuremontti kokonaisuudessaan
    - Kaikki puolat ja tulpat vaihdettu
    - Nox anturi vaihdettu
    - Nelos sylinterin suutin vaihdettu

    Tosiaan otsikossa oleva vikakoodi ei tunnu millään lähtevän ja tänään paja ilmoitti, että kyseinen vikakoodi johtuu kolmesta tukossa olevasta suuttimesta. Hintalappu näyttäisi olevan melko tuhti tuon korjaamiselle ja samalla näemmä päivitettäisiin moottorin softa. Mikä on mielipide, mahtaako noiden suuttimienkaan vaihto viedä 100% vikaa pois? Tuntuu että nää ongelmat koskettaa melko monia n43 pannuja ja vikoja ei olla saatu pois, vaikka puol konetta on suurinpiirtein käyty läpi.

    Yhtenä ongelmana tuossa tietty on lyhyiden matkojen ajo autolla. Tässä mietiskelly josko pitäisi vaan suosiolla pistää kärry vaihtoon. Jotain luin myös koko nox-ominaisuuden poistamisesta koodaamalla. Liittyneekö tähän ongelmaan millään tavalla?
  • walde
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 947
    • Melkein Espoo

    #2
    NOx-varaaja on sulfatoitunut ja typenoksidien varastointikapasiteetti täten alentunut. Väistämätön ja täysin normaali ilmiö näissä järjestelmissä.

    Ainakin NOx-tunnistin lienee vaihdettu aivan turhaan.

    Sulfaatteja on mahdollista regeneroida korkeissa lämpötiloissa (n. +600 c). Testeristä löytyy toimenpide, jolla pakolämpöjä pyritään nostamaan ajon aikana riittävälle tasolle regeneroinnin aikaansaamiseksi. Tuolla toimenpiteellä olisi varmaan kannattanut aloittaa jo alkuvaiheessa.
    E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
    F20 LCI2 118dA M-Sport '19

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6768
      • PK-seutu

      #3
      Walde on näissä expertti, mutta lisätään yksi omakohtainen kokemus. 3/2009 valmistettu N43B20 ykkössarjassa. Ajettu n. 100tkm. Auto toiminut aina moitteetta, paitsi satunnaisesti jättää muistiin vikakoodin NOX:sta. Regeneroinnitkin kuitenkin toimii.

      Auto oli viime kesänä saamassa takaisinkutsussa valohoitoa ja sen lisäksi auton softat päivitettiin. Autolla ajetaan tällä hetkellä todella lyhyttä matkaa, osa alle 5km, osa 15km pätkiä. Katsoin pitkästä aikaa ISTAlla tilanteen ja miten voikaan olla tuloksena pelkkiä vihreitä bokseja, elikkä nolla vikakoodia.

      Waldea siis kompaten. Regeneroinnin tarkistus ja sitten vaikka pelkkä softapäivitys siihen päälle (ellei maksa erikseen maltaita).
      Last edited by pyroz; 07-11-2018, 20:24.
      S65, S85, H1, N63TU, IB1

      Comment

      • walde
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2008
        • 947
        • Melkein Espoo

        #4
        Originally posted by pyroz View Post
        Walde on näissä expertti, mutta lisätään yksi omakohtainen kokemus. 3/2009 valmistettu N43B20 ykkössarjassa. Ajettu n. 100tkm. Auto toiminut aina moitteetta, paitsi satunnaisesti jättää musitiin vikakoodin NOX:sta. Regeneroinnitkin kuitenkin toimii.

        Auto oli viime kesänä saamassa takaisinkutsussa valohoitoa ja sen lisäksi auton softat päivitettiin. Autolla ajetaan tällä hetkellä todella lyhyttä matkaa, osa alle 5km, osa 15km pätkiä. Katsoin pitkästä aikaa ISTAlla tilanteen ja miten voikaan olla tuloksena pelkkiä vihreitä bokseja, elikkä nolla vikakoodia.

        Waldea siis kompaten. Regeneroinnin tarkistus ja sitten vaikka pelkkä softapäivitys siihen päälle (ellei maksa erikseen maltaita).
        Hyvä lisäys En ole näissä Siemensin järjestelmissä asiaa tutkinut koskaan tarkemmin, mutta Boschin MED-järjestelmien ohjelmistopäivityksissä (muiden autovalmistajien tuotteissa) on softassa yleensä hienosäädetty regenerointi-intervalleja ja / tai loivennettu vikakoodin tallentumisehtoja. Yleensä enemmän jälkimäisennä mainittua ja usein vielä reippaalla kädellä
        E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
        F20 LCI2 118dA M-Sport '19

        Comment

        • Iron_Mike
          Newbiemmer
          • Jan 2016
          • 23
          • Ylöjärvi

          #5
          Hyviä pointteja! Tuolla koslalla on tosiaan ajettu se reipas 198tkm ja jos tuo regenerointi tarkoitti polttoajoa, niin se on myös tehty 2-3 kertaa. Muistaakseni ne sulfaattiarvot on saatu laskemaan tämän kautta, mutta ovat tietty sitten nousseet virheasteikolle aina.

          Minkälaisia haittavaikutuksia tämä virhekoodi tuo auton käytökseen? Mietin lähinnä että poistanko vian ns. mielestä tuolla mahdollisella päivityksellä, joka vie raja-arvoja korkeammaks(ehkä), vai olisiko tuossa järkeä myös miettiä noiden suuttimien vaihtoa. Testeri ei kuulemma näytä virhekoodeja näistä, vaan tarkempi katsanta selvitti että niissä olis ohivuotoa/tukkoisuutta. En nyt just muista termiä millä tuo ilmoitettiin. Sinänsä tuo virhe ei niinkään kiinnosta, ellei se vaikuta jollain tavalla auton käytökseen isommin. Mm. laihaseostoiminnat jne.

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17855
            • PKS

            #6
            Juurikin se laihaseos lähtee pois toiminnasta jos sulfaatin taso karkaa korkeaksi (=laihaseoksella ajaessa kertyy sitä sulfaattia).
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
            ½
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6768
              • PK-seutu

              #7
              Ja tuosta seuraa sitten kohonnut kulutus. Voi nousta jopa litran satasella. Omassa ykkösessä tuo tosiaan toimi ihan hyvin laihaseosmoodissa ja kulutus kohdallaan myös, mutta hetkellisiä raja-arvoja on ylitetty jolloin niitä vikakoodeja sinne muistiin sitten jää, vaikka 99,9% ajasta järjestelmä toimisi oikein. Jos siellä jotain oikeaa vikaa on ja laihaseosmoodi ei toimi, niin siihen ei tietenkään mitkät softahommat ole oikea lääke.
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • Iron_Mike
                Newbiemmer
                • Jan 2016
                • 23
                • Ylöjärvi

                #8
                Näin vähän arvelinkin.. mietinnässä mitä tuon suhteen tekisi, koska remppa noiden suuttimien osalta olisi about 1150e(sis.auton päivitys). Mahtaakohan tuossa noxin disablointi+pöntön tyhjennyksessä olla mitään hyötyä tässä tapauksessa? Eihän tuo tietty millään tavalla lopeta sitä sulfaatin tuottoa, mutta käsittääkseni kone pysyisi pakotetusti laihaseoksella ja tarpeen mukaan rikastetaan. Edellisellä tarkoitan operaatiota jota ollaan tehty mm. tämän https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=292044 threadin loppupuolella.

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17855
                  • PKS

                  #9
                  Niin, eipä se varmaan rikkinäisillä suuttimilla toimi sen paremmin oli NOx-katalysaattorin toiminta kunnossa tai ei... Sen sijaan yhteyttä noilla suuttimilla en näe suoranaisesti suftaanin määrään, se arvo on laskennallinen ja keruuta tapahtuu ainoastaan auton kulkisessa laihaseostilassa. Kerrotko lisää millä perusteella tultiin siihen tulokseen että vikakoodi on seurausta viallisista suuttimista?

                  Vikakoodin selkeämpi selitys olisi että poltto ei tapahdu riittävän usein (=ajotapa) tai raja-ehdot eivät täyty (=jotain vikaa kuten koneen lämmöt alhaalla koska viallinen termari, NOx-anturi viallinen, NOx konsentraatioarvo (ppm) jatkuvasti korkealla -> ehkä tämä voisi johtua suuttimista).
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                  ½
                  G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                  Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • Iron_Mike
                    Newbiemmer
                    • Jan 2016
                    • 23
                    • Ylöjärvi

                    #10
                    Elikkäs, paja mainitsi että katalysaattorin sulfatoituminen ennemminkin johtuu lyhyestä/kaupunki ajosta jota nuo suuttimien vuodot pahentavat entisestään.

                    Ja että katalysaattorin saisi varmasti taas poltettua puhtaaksi, mutta tukkeutuu luultavasti yhtä nopeasti kuin ennenkin, koska polttoaineen suihkutus näissä kolmessa sylinterissä ei ole oikeanlaista.

                    Suuttimet testattiin ajossa, jossa todettiin raja-arvojen ylittyvän sallituista.

                    Comment

                    • baku
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2006
                      • 347
                      • Kausala

                      #11
                      Eikö noita suuttimia voi käyttää puhdistettavana/ testattavana? Hinta on yleensä luokkaa 40-50/ suutin. Ei tarttis mutuilla niiden vaihdon kanssa.
                      F20 116d
                      E63 645
                      E28 528
                      F30 320d x-drive
                      F31 335d x-drive

                      ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                      KTM 1290 Super Adventure
                      K1200S
                      ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                      Comment

                      • 325tds
                        BTCF Member
                        • Aug 2004
                        • 293

                        #12
                        Originally posted by Iron_Mike View Post
                        Elikkäs, paja mainitsi että katalysaattorin sulfatoituminen ennemminkin johtuu lyhyestä/kaupunki ajosta jota nuo suuttimien vuodot pahentavat entisestään.

                        Ja että katalysaattorin saisi varmasti taas poltettua puhtaaksi, mutta tukkeutuu luultavasti yhtä nopeasti kuin ennenkin, koska polttoaineen suihkutus näissä kolmessa sylinterissä ei ole oikeanlaista.

                        Suuttimet testattiin ajossa, jossa todettiin raja-arvojen ylittyvän sallituista.

                        Tuossa mamman autossa pantiin suuttimenpesuaineet tankkiin ja 98 bensa.


                        Toki se on vaatinut syksyn kevään sen polttoajon.



                        Kohta vuoden toiminut KOP KOP .


                        Jotenkin vaan tuntuu että nämä ei ole tarkoitettu 95 bensalle
                        E93 vaimon
                        ex
                        E70 3.0 SD
                        E46x2
                        M5 E39
                        325tds E36
                        M535i E28
                        323i E30
                        323 E21




                        BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

                        Comment

                        • Ozzy #69#
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2006
                          • 1646
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by 325tds View Post
                          Tuossa mamman autossa pantiin suuttimenpesuaineet tankkiin ja 98 bensa.


                          Toki se on vaatinut syksyn kevään sen polttoajon.



                          Kohta vuoden toiminut KOP KOP .


                          Jotenkin vaan tuntuu että nämä ei ole tarkoitettu 95 bensalle
                          Mitä suuttimenpesuainetta tarkalleen käytit?
                          G20 330e M-Sport sunset orange

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6768
                            • PK-seutu

                            #14
                            Originally posted by 325tds View Post
                            Jotenkin vaan tuntuu että nämä ei ole tarkoitettu 95 bensalle
                            Placeboa tai ei, niin tuolla omalla ykkösellä on ajettu vain ja ainoastaan 98:lla viimeiset 3,5 vuotta.
                            S65, S85, H1, N63TU, IB1

                            Comment

                            • 325tds
                              BTCF Member
                              • Aug 2004
                              • 293

                              #15
                              Originally posted by Ozzy #69# View Post
                              Mitä suuttimenpesuainetta tarkalleen käytit?

                              Enhän minä sitä merkkiä muista kun tuolla huollossa sen pistivät

                              E93 vaimon
                              ex
                              E70 3.0 SD
                              E46x2
                              M5 E39
                              325tds E36
                              M535i E28
                              323i E30
                              323 E21




                              BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎