Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d M47N2 ongelmia (turbo vuotaa pakokaasua)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smistik
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1130
    • Kanta-Häme

    E91 320d M47N2 ongelmia (turbo vuotaa pakokaasua)

    Tuollainen vain 404tkm ajettu 320d alkanut nyt keljuilemaan. :think

    Ongelmana aiemmin oli, että tasaisessa ajossa auto ikäänkuin koittaa välillä kiihdytellä itsekseen, eli pa-kulutusmittari tekin muutaman "kiihdytyksen" ja se myös kuulostin samalta, kuin olisi kaasuttanut hiukan. Lisäksi tietyt kierrosalueet tutui hiukan nuhaisilta.

    Vein auton tutkittavaksi eräälle harrastelijalle ja ilmeni, että DPF tuhka-arvot oli jotain 60 ja viime poltosta oli aikaa. No lähdettiin lenkille ja koitettiin saada poltot käyntiin ohjelmallisesti. Poltot keskeytyi jatkuvasti, koska tuli vikakoodia. (lämmöt pysyi n.84-85 eli termari ei ollut enää 100% iskussa) )Noh, ei voinut muuta kun lähteä kotiin päin ja kävin matkalla hakemassa Motonetista DPF -puhdistusainetta ja lorautin tankkiin. Paukutin motaria 60km, niin huomasin että yhtäkkiä lämmöt nousi 89 ja auto alkoi kulkea ihan eri tavalla. Jatkoin ajamista puolisen tuntia, että poltto varmasti loppuu. Auto toimikin n. 3000km hyvin.

    Nyt tuli kuitenkin taas yhtäkkiä, että auto ei oikein vedä alakierroksilla ja jossain 4000rpm paikkeilla on kohta jossa nyykähtää. 1-2 vaihteilla kiihtyy ihan ok ja ottaa kierroksia, mutta kolmosella pitää olla 2500rpm, että alkaa vetämään. Kolmosella kuitenkin tulee tuolla 3500rpm rpm tuollainen kuollut kohta ja sen jälkeen taas ottaa hiukan kierroksia. DPF laskuri näyttää 3000km, joten uskon sen olevan tuhkaa tms täynnä, mutta poltot ei hajusta päätellen lähde käyntiin vaikka vaihdoin termarinkin uuteen muutama päivä sitten (lämmöt pysyy 87-88) Mitään häiriövaloja ei ole syttynyt. Lisäksi auto käryyttää VAIN lämpinä kabiinin puolelle, mutta ei kylmänä. Vaihdoin autoon ennen noita aikaisempia diagnooseja EGR:n ja lauhduttimen välisen putken, joka oli kauttaaltaan murtunut -> aiheutti varmasti EGR ongelmia ja edesauttoi DPF ongelmia sekä käryytti voimakkaasti kabiiniin kylmänä ja kuumana.

    Mitähän tuolle kanttaisi tehdä? Autolla on pakko ajaa työajoja 120km päivässä ja se toimiikin ihan ok kevyellä kaasulla. Mietin vaan kannattaako dpf tyhjentää ja ohjelmoida, vai vaihtaa vaan uusi DPF, kun virittämistä sinänsä en tähän tarvitse. Paitsi jos sillä pääsee halvemmalla Epäilen että DPF on tullut tiensä päähän ja pieni epäilys on että EGR aiheuttaa noita ongelmia. Ajattelin puhdistaa EGR ja katsoa mitä tapahtuu. Jossain on myynnissä aika halvalla, mutta paljonko tuollainen ei-OEM DPF maksaa näihin? https://auto-parts24.com/de/dieselpa...307798307.html

    Jos joku hiukan lähempänä (Vantaa<->Hausjärvi) oleva harrastaja ehtisi katsoa polton pakottamista, ennen kuin kiikutan pajalle? (nakkaa yv)
    Last edited by Smistik; 25-11-2018, 21:47.
    ex E91 320d käsiaskilla
    ex E46 330dat
    japski
    ranu

    ex E30 316i 4d
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    Pönttö vaan pois, ei auta polttelut enää kun muutama tonni maks kerrallaan. Rahaa ja aikaa menee hukkaan.

    Ei ihan seudulla olla, mutta meillä onnistuu tyhjennys ja uudelleenohjelmointi!
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • Mauritius
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 327
      • KRS

      #3
      Mulla egr aiheutti laiskuutta ja meni muutenkin huonosti, egr:n kun sai pois niin muuttui takas normaaliksi.
      Mutta pönttö kannatta myös ottaa pois koska siitä ei ole kuin harmia.

      Kolme asiaa mitä pitää tehdä nykyajan dieselille

      1. dpf pois
      2. Egr pois
      3. Ohjelmointi esim aj tech (itsellä 269/568 325d:ssä)

      Comment

      • Smistik
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1130
        • Kanta-Häme

        #4
        DPF korjattu ja vaihdoin itse nyt turbon ja pakosarjan välisen tiivisteen, mutta silti käryyttää aika reippaasti tyhjäkäynnillä. Suihkutin saippuavettä turbon päälle, niin kuplii pakopesän tiivisteen välistä ja jostain imu ja pakopesän väliltä myös. Onko kannattavaa kunnostuttaa vai suosiolla uusi turbo? Ja mistähän saisi edullisimmin uuden turbon, onko kellään vinkkiä? Auto kyllä kulkee hyvin ja ahtaa, mutta kaasun kun päästää, niin suhahtaa dumpin lailla, eli viittaisi pakovuotoon ja tuo käry on melkoinen.

        Tässä video tuosta veden kuplinnasta:
        https://flic.kr/p/PoW6He
        Last edited by Smistik; 25-11-2018, 21:45.
        ex E91 320d käsiaskilla
        ex E46 330dat
        japski
        ranu

        ex E30 316i 4d

        Comment

        • Smistik
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1130
          • Kanta-Häme

          #5
          Turbolader.net onnistuisi tilaaminen ok hintaan. Kokemuksia tilaamistavasta/maksamisesta tuonne?
          ex E91 320d käsiaskilla
          ex E46 330dat
          japski
          ranu

          ex E30 316i 4d

          Comment

          • Smistik
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1130
            • Kanta-Häme

            #6
            Tämä keissi ratkeksi uudella turbolla (tehdasuusi Mitsu turbolader.netistä). DPF ja turbon välistä puuttui kokonaan peltitiiviste, joten oli vuotanut 3/4 osalta noesta päätellen ja se oli löyhkän syy. Turbossa oli myös akselivälystä hieman, en osaa sanoa onko ihan lopussa. Nyt uudella turbolla ilman pakovuotoja, ei ylimääräisiä suhinoita kaasun nosto vaiheessa (dumpin kaltainen ääni) auto kulkee erittäin nätisti ja vetoja löytyy hyvin jo ihan alhaalta ja vetää iloisesti punarajalle. Toivon syvästi, että pysyy nyt jonkin aikaa nipussa (410000km mittarissa)

            P.S: jos joku haluaa ostaa tuon vanhan turbon ja koittaa tutkia ja elvyttää, niin pistä privaa niin katsotaan joku sopiva hinta.
            ex E91 320d käsiaskilla
            ex E46 330dat
            japski
            ranu

            ex E30 316i 4d

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎