Tuollainen vain 404tkm ajettu 320d alkanut nyt keljuilemaan. :think
Ongelmana aiemmin oli, että tasaisessa ajossa auto ikäänkuin koittaa välillä kiihdytellä itsekseen, eli pa-kulutusmittari tekin muutaman "kiihdytyksen" ja se myös kuulostin samalta, kuin olisi kaasuttanut hiukan. Lisäksi tietyt kierrosalueet tutui hiukan nuhaisilta.
Vein auton tutkittavaksi eräälle harrastelijalle ja ilmeni, että DPF tuhka-arvot oli jotain 60 ja viime poltosta oli aikaa. No lähdettiin lenkille ja koitettiin saada poltot käyntiin ohjelmallisesti. Poltot keskeytyi jatkuvasti, koska tuli vikakoodia. (lämmöt pysyi n.84-85 eli termari ei ollut enää 100% iskussa) )Noh, ei voinut muuta kun lähteä kotiin päin ja kävin matkalla hakemassa Motonetista DPF -puhdistusainetta ja lorautin tankkiin. Paukutin motaria 60km, niin huomasin että yhtäkkiä lämmöt nousi 89 ja auto alkoi kulkea ihan eri tavalla. Jatkoin ajamista puolisen tuntia, että poltto varmasti loppuu. Auto toimikin n. 3000km hyvin.
Nyt tuli kuitenkin taas yhtäkkiä, että auto ei oikein vedä alakierroksilla ja jossain 4000rpm paikkeilla on kohta jossa nyykähtää. 1-2 vaihteilla kiihtyy ihan ok ja ottaa kierroksia, mutta kolmosella pitää olla 2500rpm, että alkaa vetämään. Kolmosella kuitenkin tulee tuolla 3500rpm rpm tuollainen kuollut kohta ja sen jälkeen taas ottaa hiukan kierroksia. DPF laskuri näyttää 3000km, joten uskon sen olevan tuhkaa tms täynnä, mutta poltot ei hajusta päätellen lähde käyntiin vaikka vaihdoin termarinkin uuteen muutama päivä sitten (lämmöt pysyy 87-88) Mitään häiriövaloja ei ole syttynyt. Lisäksi auto käryyttää VAIN lämpinä kabiinin puolelle, mutta ei kylmänä. Vaihdoin autoon ennen noita aikaisempia diagnooseja EGR:n ja lauhduttimen välisen putken, joka oli kauttaaltaan murtunut -> aiheutti varmasti EGR ongelmia ja edesauttoi DPF ongelmia sekä käryytti voimakkaasti kabiiniin kylmänä ja kuumana.
Mitähän tuolle kanttaisi tehdä? Autolla on pakko ajaa työajoja 120km päivässä ja se toimiikin ihan ok kevyellä kaasulla. Mietin vaan kannattaako dpf tyhjentää ja ohjelmoida, vai vaihtaa vaan uusi DPF, kun virittämistä sinänsä en tähän tarvitse. Paitsi jos sillä pääsee halvemmalla
Epäilen että DPF on tullut tiensä päähän ja pieni epäilys on että EGR aiheuttaa noita ongelmia. Ajattelin puhdistaa EGR ja katsoa mitä tapahtuu. Jossain on myynnissä aika halvalla, mutta paljonko tuollainen ei-OEM DPF maksaa näihin? https://auto-parts24.com/de/dieselpa...307798307.html
Jos joku hiukan lähempänä (Vantaa<->Hausjärvi) oleva harrastaja ehtisi katsoa polton pakottamista, ennen kuin kiikutan pajalle? (nakkaa yv)

Ongelmana aiemmin oli, että tasaisessa ajossa auto ikäänkuin koittaa välillä kiihdytellä itsekseen, eli pa-kulutusmittari tekin muutaman "kiihdytyksen" ja se myös kuulostin samalta, kuin olisi kaasuttanut hiukan. Lisäksi tietyt kierrosalueet tutui hiukan nuhaisilta.
Vein auton tutkittavaksi eräälle harrastelijalle ja ilmeni, että DPF tuhka-arvot oli jotain 60 ja viime poltosta oli aikaa. No lähdettiin lenkille ja koitettiin saada poltot käyntiin ohjelmallisesti. Poltot keskeytyi jatkuvasti, koska tuli vikakoodia. (lämmöt pysyi n.84-85 eli termari ei ollut enää 100% iskussa) )Noh, ei voinut muuta kun lähteä kotiin päin ja kävin matkalla hakemassa Motonetista DPF -puhdistusainetta ja lorautin tankkiin. Paukutin motaria 60km, niin huomasin että yhtäkkiä lämmöt nousi 89 ja auto alkoi kulkea ihan eri tavalla. Jatkoin ajamista puolisen tuntia, että poltto varmasti loppuu. Auto toimikin n. 3000km hyvin.
Nyt tuli kuitenkin taas yhtäkkiä, että auto ei oikein vedä alakierroksilla ja jossain 4000rpm paikkeilla on kohta jossa nyykähtää. 1-2 vaihteilla kiihtyy ihan ok ja ottaa kierroksia, mutta kolmosella pitää olla 2500rpm, että alkaa vetämään. Kolmosella kuitenkin tulee tuolla 3500rpm rpm tuollainen kuollut kohta ja sen jälkeen taas ottaa hiukan kierroksia. DPF laskuri näyttää 3000km, joten uskon sen olevan tuhkaa tms täynnä, mutta poltot ei hajusta päätellen lähde käyntiin vaikka vaihdoin termarinkin uuteen muutama päivä sitten (lämmöt pysyy 87-88) Mitään häiriövaloja ei ole syttynyt. Lisäksi auto käryyttää VAIN lämpinä kabiinin puolelle, mutta ei kylmänä. Vaihdoin autoon ennen noita aikaisempia diagnooseja EGR:n ja lauhduttimen välisen putken, joka oli kauttaaltaan murtunut -> aiheutti varmasti EGR ongelmia ja edesauttoi DPF ongelmia sekä käryytti voimakkaasti kabiiniin kylmänä ja kuumana.
Mitähän tuolle kanttaisi tehdä? Autolla on pakko ajaa työajoja 120km päivässä ja se toimiikin ihan ok kevyellä kaasulla. Mietin vaan kannattaako dpf tyhjentää ja ohjelmoida, vai vaihtaa vaan uusi DPF, kun virittämistä sinänsä en tähän tarvitse. Paitsi jos sillä pääsee halvemmalla

Jos joku hiukan lähempänä (Vantaa<->Hausjärvi) oleva harrastaja ehtisi katsoa polton pakottamista, ennen kuin kiikutan pajalle? (nakkaa yv)
Comment