Onko tietoa miten 330d:n egr venttiilin adaptaatioiden muokkaus vaikuttaa?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
EGR adaptaatiot
Collapse
X
-
Originally posted by aku1979 View PostOnko tietoa miten 330d:n egr venttiilin adaptaatioiden muokkaus vaikuttaa?
-
-
Originally posted by aku1979 View PostItse itselleni vastaten, kun ei löydy tietoa tai halua vastata typerin kysymyksiin. EGR:lle voi syöttää arvoja Max 75 - 87 riippuen ilmeisesti moottorista default arvon ollessa 0 eli täysin auki. Kun arvoa kasvatetaan, saa moottori enemmän puhdasta ilmaa eli kierrätetyn pakokaasun määrä pienenee ja oletettavasti auto vastaa tällöin paremmin kaasuun. Korjatkaa jos olen väärässä ja kertokaa mahdollisista haittavaikutuksista...tai älkää jos ei huvita.
Kokeile muuttaa arvoa. Onnistuu Tool32:lla. Uudemmista ISTA versioista tuki on poistunut.
-Avaat alkuun oikean moottorin tiedoston.
-abgleich_lesen ja parametriksi agr. Tällä näet nykyisen arvon. Pitäisi olla 0
-abgleich_verstellen ja parametriksi agr; ARVO (sun tapauksessa ARVO on luultavasti 87 tai 40 minkä se hyväksyy.)
-abgleich_prog ja parametriksi agr; ARVO
-abgleich_lesen ja parametriksi agr. Tarkistat vielä että muutos meni läpi. Luvun pitäisi olla positiivinen.
Jos parametri agr ei toimi niin kokeile agr_rueck
Parametriksi syötettävä arvo riippuu moottorityyppista, muutama esimerkki
M47, M57 tyypillisesti 87 tai 40
N57/N47 0,7 tai 1,5
B47 0,4
Vanhempien ja uudempien moottorien arvot eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Vanhassa arvo on puhdasta ilmaa mg/isku. Uudemmassa se on vain kerroin.
edit. funktiot
agr_lesen arg
abgleich_verstellen agr;ARVO (käytä pistettä)
abgleich_prog agr:ARVO (käytä pistettä)Last edited by fraatti; 12-03-2021, 14:37.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostHomma toimii myös uudemmissa moottoreissa. Tosin vaikutus ei ole mikään järin suuri.
Kokeile muuttaa arvoa. Onnistuu Tool32:lla. Uudemmista ISTA versioista tuki on poistunut.
-Avaat alkuun oikean moottorin tiedoston.
-abgleich_lesen ja parametriksi agr. Tällä näet nykyisen arvon. Pitäisi olla 0
-abgleich_verstellen ja parametriksi agr: ARVO (sun tapauksessa ARVO on luultavasti 87 tai 40 minkä se hyväksyy.)
-abgleich_prog ja parametriksi agr; ARVO
-abgleich_lesen ja parametriksi agr. Tarkistat vielä että muutos meni läpi. Luvun pitäisi olla positiivinen.
Jos parametri agr ei toimi niin kokeile agr_rueck
Parametriksi syötettävä arvo riippuu moottorityyppista, muutama esimerkki
M47, M57 tyypillisesti 87 tai 40
N57/N47 0,7 tai 1,5
B47 0,4
Vanhempien ja uudempien moottorien arvot eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Vanhassa arvo on puhdasta ilmaa mg/isku. Uudemmassa se on vain kerroin.
Comment
-
-
Originally posted by aku1979 View PostKiitoksia hyvästä vastauksesta! Länttäsin Android-softalla arvoksi 75 ja mukinoitta otti sen vastaan. Luultavasti placeboa, mutta kaasuvaste tuntuu paremmalta ja veto on nätimpää alakierroksilla.
This was a service note or bulletin found by a guy on BMWland
"Whilst cruising at higher speeds, typically on the motorway during constant throttle, there is an intermittent jolt like a misfire. the jolt / misfire / hesitation occurs once only.Typical speeds under which the complaint is present are; 1800 / 2000 rpm @ 60 / 70 mph
During cruising, EGR regulation takes place;- typically when re-applying the accelerator pedal. The actual air consumed by the engine increases but the measured value (actual value from HFM) does not rise proportionally in order for favourable fuelling to take place, this is because the EGR is open and an element of unmetered air negatively effects the calculated. The engine hesitates briefly as a result.
In the event of complaint, carry out the following;
- Adjust the EGR, adjust rate of fresh calculated during EGR to +40
- To do this use the service function of the DDE, adjust it by adding the value 40
- End with programming the DDE using the option in the ABL
- Following successful manipulation, let the vehicle assume sleep mode and then check the status of the EGR by entering the test module once more to ensure the value has taken place before carrying out a thorough road test.
Carrying out the above procedure does not constitute a fault with the engine as the wear characteristics of the engine and ancillaries may necessitate the need to adapt the DDE running parameters accordingly.
It should however, be noted that the air and fuel system should be fault free prior to adopting such a change."Last edited by fraatti; 11-12-2018, 22:33.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostTälläinen bemarin bulletin pyörii myös asiasta netissä:
Tuli selailtua sakemannien noin tuhannen viestin vietiketju asiasta hiljattain. Vastaavaa olivat myös muut raportoineet.
Comment
-
-
Originally posted by aku1979 View PostHyvä tietää! Onko omakohtaista kokemusta koko EGR:n poistosta tai arvojen manipuloinnista?
Funtsitaas vielä hetki näitä: Adjust the EGR, adjust rate of fresh calculated during EGR to +40
Teksti istasta niiltä ajoilta kun arvoa sai vielä pideltyä.
Aikaisemmassa tekstissähän oli maininta että kun EGR on auki ja kaasua painetaan lisää niin ilmamassamittarin kertoma arvo ei pysy perässä ja tämä saattaa aiheuttaa viivettä. Muuttaako tämä oikeasti vain mitatun ilman ilmamäärää(ei todellista). Nyt jos "mitattu" arvo on suurempi kuin mittarin kertoma niin saako tämä aikaiseksi tällöin suuremman polttoainelastin koneen sisuksiin(joka vaikuttaa luonnollisesti myös kiihtyvyyteen)? Eli todellisuudessa polttoaineen määrää lisätään mutta todellinen puhdas ilmamäärä pysyy aivan samana. Jos kyseessä olisi tälläinen tilanne niin silloin EGR:n asento ei muuttuisi yhtään mihinkään... Mahdollisesti tietysti muutos vaikuttaa negatiivisesti polttoaineen kulutukseen... :think
Pysytytkö katsomaan ajossa EGR:n asentoa vaikka vakkari päällä esim 80km/h arvon ollessa -87mg ja vastaavasti arvon ollessa 87mg? Mulla on nyt oma epäilykseni tästä hommasta... Samoin maailmalla oleva "mutu"
tuntuu olevan varsin ristiriitaista.
Osaako foorumin softagurut ottaa asiaan kantaa?Last edited by fraatti; 12-12-2018, 03:14.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
On selvästi sen verran isompi kysymys, että otin tämän omaksi threadiksiE30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Selitys miten arvot käyttäytyvät vanhemmissa ja uudemmissa koneissa:
"... In earlier engines, the air mass could only be changed by a fixed amount (mg / stroke), regardless of the operating point - so the map was shifted in parallel.
For the new motors, an individual additional air mass "b" is defined for each support point "a" (characteristic value above a grid point - see picture). The total air mass "c" at this point thus results according to
c = a + FF * b, where "FF" is the fresh gas factor that can be set to a maximum of "0.7" or "1.5".
The intermediate values of the characteristic map result from interpolation of the surrounding interpolation points."
Teksti ja kuva täältä: https://www.motor-talk.de/forum/agr-...3.html?page=81
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Comment