Announcement

Collapse
No announcement yet.

N46 ajoituksen kanssa ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -mikkis-
    Newbiemmer
    • Dec 2018
    • 13
    • Hämeenlinna

    N46 ajoituksen kanssa ongelma

    No niin tulipas tällekin foorumille rekattua itsensä. Alla esitetyn ongelman takia.

    Hommasin syksyllä projekti kuntoisen e90 320i n46b20 koneella.Tässä puolentoista kuukauden aikana pinta myllytetty ja konetta korjailtu. Nyt koneessa on uudet venttiilinvarren kumit, ja uusi jakopää. Tästä päästäänkin ajoitukseen ja siinä ilmeneeseen ongelmaan pako puolen nokka-akselin ja nokkapyörän kanssa. Itse ajoituksen tein seuraavasti.

    - 1. pytty ykk. Käytin tankoa ja heittokelloa en siis lukitus työkalua.
    - nokka-akseleiden lukitukset paikalleen ja nokka pyörien tunnistelevyjen lukitus työkalu kohdilleen.
    - ketjun kiristin työkalu ja jollain tapaa 0.6nm kiristys. Onko tuo oikeasti tarkka juttu?
    - nokkapyörien uudet pultit käsi kireyteen ja tämän jälkeen kiristys 20nm ja 90+90ast astelevyllä.

    Tämän jälkeen irroitin lukitukset/ajoitus työkalut ja pyöritin konetta. Lähes heti huomasin että pako puolen nokka-akseli ja tunnistelevy ei pyörinyt jatkuvasti mukana, mutta itse nokkapyörä kylläkin normaalisti. Eli voima ketjusta ei kunnolla välity akselille?

    Purin pakopuolen nokkapyörän irti ja asensin/ajoitin sen koe mielessä uudelleen samalla pultilla ja samalla tavalla kiristäen uudelleen. Toki tarkistin tässä vaiheessa että nokkapyörä varmasti istui virheettömästi nokka-akselin uriin. Mutta sama nokka-akselin pyörimättömyys vaivasi edelleen kun konetta kampurasta pyöritti.

    Unohdanko jotain tai teenkö jotain ratkaisevasti väärin?

    Bmw ja vanokset ei ole itselleni kovinkaan tuttuja, eli mietin että voiko tuon nokkapyörän/vanospyörän sisällä jokin juttu olla hajonnut mikä aiheuttaa tämän että voima ei välity ketjulta itse akselille ja pyörä vaan pyörii tyhjää? Nokkapyrän pultit ovat tosiaan uusia ja mallia Motonet. Kiristäessä kyllä tuntui että kaikki menee kuten pitääkin. Ainakin ihan voimalla sai kumpaakin pulttia vääntää kiinni nuo 90+90 astetta.

    Se mitä ihmettelin jo purkuvaiheessa että nokkapyöräthän lukitaan itse nokka-akseliin vain tuon yhden pultin tuottaman voiman avulla. Samoin moottorin alapäässä kampuran ketjupyörällä ei ole mitään kiilaa tms. lmeisesti näissä bmw autoissa/moottoreissa nämä ovat ihan normaali juttuja, mutta nopeasti ajateltuna tuntuu aika heikolta ratkaisulta?

    Vinkkejä otetaan vastaan.
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Ensinnäkin kyllä se kampiskseli on lukittava tapilla, koska se on kaiken perusta jotta ajoitus onnistuu.
    ketjunkiristimen esikiristystyökalun rooli ei niin tärkeä jos jakopäitä tehnyt useita ja tietää mitä sillä haetaan. Onnistuneeseen lopputulokseen pääsee ihan normaaliakin kiristintä käyttäessä jos työkalua ei saatavilla.

    Vikahan siellä pakonokkapyörässä on jossei se ole lukittunut perusasentoonsa.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • -mikkis-
      Newbiemmer
      • Dec 2018
      • 13
      • Hämeenlinna

      #3
      Ok,

      Osaatko kertoa millä tavalla tuo nokkapyörä on vioittunut joka aiheuttaisi tämän että ei lukkiudu nokka-akselin kanssa? Onko tämä jotenkin korjattavissa vai onko uusi nokkapyörä hankittava?

      Ihmettelen vaan että ihan toimivina irroitin nämä, ja lojuivat hyllyssä muutaman viikon ennen kuin nyt olin asentamassa takaisin.

      Lisäksi tuntuu aika harvinaiselta vialta kun en vastaavasta aiheesta ole löytänyt keskustelua mistään päin maailmaa.

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #4
        Originally posted by -mikkis- View Post
        Ok,

        Osaatko kertoa millä tavalla tuo nokkapyörä on vioittunut joka aiheuttaisi tämän että ei lukkiudu nokka-akselin kanssa? Onko tämä jotenkin korjattavissa vai onko uusi nokkapyörä hankittava?

        Ihmettelen vaan että ihan toimivina irroitin nämä, ja lojuivat hyllyssä muutaman viikon ennen kuin nyt olin asentamassa takaisin.

        Lisäksi tuntuu aika harvinaiselta vialta kun en vastaavasta aiheesta ole löytänyt keskustelua mistään päin maailmaa.
        Kokeile vielä käännellä nokka-akselista edestakaisin löytyykö siitä ns. kiinteä kohta. Sen pitäisi mennä perusasentoonsa sammuttaessa, aina ei joten voi joutua avaimella avittamaan. On niitä tuolleen mennyt rikki ja uutta osaa silloin tilalle.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3452
          • Janakkala

          #5
          Onhan noita vanosyksiköitä eli nokka pyöriä uusittu kassikaupalla.
          Soittele niin jutskaillaan tarkemmin
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • -mikkis-
            Newbiemmer
            • Dec 2018
            • 13
            • Hämeenlinna

            #6
            Originally posted by Spetke View Post
            Onhan noita vanosyksiköitä eli nokka pyöriä uusittu kassikaupalla.
            Soittele niin jutskaillaan tarkemmin

            Moro Jani,

            Eli Pohjalainen täällä kyselee tyhmiä jos et jo arvannut.

            Tosiaan tein tuohon e90 (josta mainitsinkin kun nähtiin) kyseiset rempat + huohotus järjestelmän puhdistuksen ja alipainepumpun o-renkaat. Nyt vaan kasausvaiheessa ilmeni tällainen ongelma sitten.

            Mutta siis zakspeedin esittämän kuvauksen perusteella vanos yksikkö olisi vounut jäädä jumiin ja aiheuttaa tällaista. Nokkapyörän päässä keskellä (siis se pinta joka tulee nokka-akselia kohden) on muistaakseni neljä reikää joista ilmeisesti öljyä ohjataan vanos solenoidin kautta nokkapyörän sisälle ajoituksen säätöön. Mietin vaan että voiko noista reiistä syöttää varovaisesti paineilmaa ja pyrkiä avaamaan mahdollinen tukos?

            Jakopään ohjurit olivat sitten totaalisesti halki poikki kasassa kun paketin nostin ylös. Eli mahdollisesti muovi sälääkin on voinut kulkeutua öljyn mukana vanoksiin? Öljypohja vielä irroittamatta. Tuleepa samalla sinnekin uudet tiivisteet kun aavistuksen hikoilkut sieltäkin.

            Auton ollessa ajossa se toimi mielestäni ihan ok. Pientä empimistä tyhjäkäynnillä kaasun painallukseen, ja alakierroksilla aika nuhainen.

            Comment

            • -mikkis-
              Newbiemmer
              • Dec 2018
              • 13
              • Hämeenlinna

              #7
              Uusi nokkapyörä saapui tänään, ja homma onnistui sillä. Auto käy ja kukkuu. Kiitos vastanneille.

              Vielä ajattelin tuon vanhan nokkapyörän availla ja katsoa mitä sieltä löytyy mielenkiinnosta. Täytyy vaan tuo viisi sakarainen "torx" hylsy hommata jotta saa pultit auki.

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6937
                • N/A

                #8
                Seuraavaksi sitten se öljypohja auki ja tutki tosi tarkkaan se öljypumppu/sihti.

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3452
                  • Janakkala

                  #9
                  Originally posted by Antti O View Post
                  Seuraavaksi sitten se öljypohja auki ja tutki tosi tarkkaan se öljypumppu/sihti.
                  Ei vaan vaihtaa uuden imusihdin ja ottaa pumpun osiin.
                  Last edited by Spetke; 19-12-2018, 13:07.
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎