No niin tulipas tällekin foorumille rekattua itsensä. Alla esitetyn ongelman takia.
Hommasin syksyllä projekti kuntoisen e90 320i n46b20 koneella.Tässä puolentoista kuukauden aikana pinta myllytetty ja konetta korjailtu. Nyt koneessa on uudet venttiilinvarren kumit, ja uusi jakopää. Tästä päästäänkin ajoitukseen ja siinä ilmeneeseen ongelmaan pako puolen nokka-akselin ja nokkapyörän kanssa. Itse ajoituksen tein seuraavasti.
- 1. pytty ykk. Käytin tankoa ja heittokelloa en siis lukitus työkalua.
- nokka-akseleiden lukitukset paikalleen ja nokka pyörien tunnistelevyjen lukitus työkalu kohdilleen.
- ketjun kiristin työkalu ja jollain tapaa 0.6nm kiristys. Onko tuo oikeasti tarkka juttu?
- nokkapyörien uudet pultit käsi kireyteen ja tämän jälkeen kiristys 20nm ja 90+90ast astelevyllä.
Tämän jälkeen irroitin lukitukset/ajoitus työkalut ja pyöritin konetta. Lähes heti huomasin että pako puolen nokka-akseli ja tunnistelevy ei pyörinyt jatkuvasti mukana, mutta itse nokkapyörä kylläkin normaalisti. Eli voima ketjusta ei kunnolla välity akselille?
Purin pakopuolen nokkapyörän irti ja asensin/ajoitin sen koe mielessä uudelleen samalla pultilla ja samalla tavalla kiristäen uudelleen. Toki tarkistin tässä vaiheessa että nokkapyörä varmasti istui virheettömästi nokka-akselin uriin. Mutta sama nokka-akselin pyörimättömyys vaivasi edelleen kun konetta kampurasta pyöritti.
Unohdanko jotain tai teenkö jotain ratkaisevasti väärin?
Bmw ja vanokset ei ole itselleni kovinkaan tuttuja, eli mietin että voiko tuon nokkapyörän/vanospyörän sisällä jokin juttu olla hajonnut mikä aiheuttaa tämän että voima ei välity ketjulta itse akselille ja pyörä vaan pyörii tyhjää? Nokkapyrän pultit ovat tosiaan uusia ja mallia Motonet. Kiristäessä kyllä tuntui että kaikki menee kuten pitääkin. Ainakin ihan voimalla sai kumpaakin pulttia vääntää kiinni nuo 90+90 astetta.
Se mitä ihmettelin jo purkuvaiheessa että nokkapyöräthän lukitaan itse nokka-akseliin vain tuon yhden pultin tuottaman voiman avulla. Samoin moottorin alapäässä kampuran ketjupyörällä ei ole mitään kiilaa tms. lmeisesti näissä bmw autoissa/moottoreissa nämä ovat ihan normaali juttuja, mutta nopeasti ajateltuna tuntuu aika heikolta ratkaisulta?
Vinkkejä otetaan vastaan.
Hommasin syksyllä projekti kuntoisen e90 320i n46b20 koneella.Tässä puolentoista kuukauden aikana pinta myllytetty ja konetta korjailtu. Nyt koneessa on uudet venttiilinvarren kumit, ja uusi jakopää. Tästä päästäänkin ajoitukseen ja siinä ilmeneeseen ongelmaan pako puolen nokka-akselin ja nokkapyörän kanssa. Itse ajoituksen tein seuraavasti.
- 1. pytty ykk. Käytin tankoa ja heittokelloa en siis lukitus työkalua.
- nokka-akseleiden lukitukset paikalleen ja nokka pyörien tunnistelevyjen lukitus työkalu kohdilleen.
- ketjun kiristin työkalu ja jollain tapaa 0.6nm kiristys. Onko tuo oikeasti tarkka juttu?
- nokkapyörien uudet pultit käsi kireyteen ja tämän jälkeen kiristys 20nm ja 90+90ast astelevyllä.
Tämän jälkeen irroitin lukitukset/ajoitus työkalut ja pyöritin konetta. Lähes heti huomasin että pako puolen nokka-akseli ja tunnistelevy ei pyörinyt jatkuvasti mukana, mutta itse nokkapyörä kylläkin normaalisti. Eli voima ketjusta ei kunnolla välity akselille?
Purin pakopuolen nokkapyörän irti ja asensin/ajoitin sen koe mielessä uudelleen samalla pultilla ja samalla tavalla kiristäen uudelleen. Toki tarkistin tässä vaiheessa että nokkapyörä varmasti istui virheettömästi nokka-akselin uriin. Mutta sama nokka-akselin pyörimättömyys vaivasi edelleen kun konetta kampurasta pyöritti.
Unohdanko jotain tai teenkö jotain ratkaisevasti väärin?
Bmw ja vanokset ei ole itselleni kovinkaan tuttuja, eli mietin että voiko tuon nokkapyörän/vanospyörän sisällä jokin juttu olla hajonnut mikä aiheuttaa tämän että voima ei välity ketjulta itse akselille ja pyörä vaan pyörii tyhjää? Nokkapyrän pultit ovat tosiaan uusia ja mallia Motonet. Kiristäessä kyllä tuntui että kaikki menee kuten pitääkin. Ainakin ihan voimalla sai kumpaakin pulttia vääntää kiinni nuo 90+90 astetta.
Se mitä ihmettelin jo purkuvaiheessa että nokkapyöräthän lukitaan itse nokka-akseliin vain tuon yhden pultin tuottaman voiman avulla. Samoin moottorin alapäässä kampuran ketjupyörällä ei ole mitään kiilaa tms. lmeisesti näissä bmw autoissa/moottoreissa nämä ovat ihan normaali juttuja, mutta nopeasti ajateltuna tuntuu aika heikolta ratkaisulta?
Vinkkejä otetaan vastaan.
Comment