Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53B30, 2A98 ja 2AEC vikakoodit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • minurmi
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 222
    • Pirkanmaa

    N53B30, 2A98 ja 2AEC vikakoodit

    Pari kertaa on viime viikkoina tullut Engine fault ruudulle. Poistuu uudelleenkäynnistettäessä. Vikakoodeina tullut 2A98 ja 2AEC. Näissä on siis viittauksia ilmeisesti nokka-akselin asentovikaan ja NOx-anturiin? Kone toimii muuten ok, ei käyntihäiriötä tai starttivaikeuksia tms. Vian ilmestyminen osuu mielestäni kylmästä liikkeelle lähdettäessä.

    Yhtenä vaihtoehtona nokka-akselin asentovikaan voisi kai olla vanoksen solenoidi. Onko siitä kannattava lähteä liikkeelle, 80€/kpl, joten vaihtaako se suoraan uuteen? Vai onko kuitenkin asentotunnistin itse ongelma? Mistä liikkeelle?

    Entäpä tuo NOx? Autoon on kertaalleen NOx-anturi vaihdettu, kun autolla oli ajettu 37tkm. Nyt mittarissa 110tkm. Joko se on muka taas paskana?

    Itsellä ei isompaan ihmettelyyn ole tiloja, joten asiantuntevat ja osaavat tyypit esim. Tampereen suunnalla voivat myös ilmoittautua...kiitos.
    ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
    ex. E46 330 Ci M-Sport -03
    ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
    ex. E36 316i -92
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    #2
    Tuolta emulaattori niin ei tarvi nox anturin kanssa murehtia enää.
    NOXEM series NOx emulator will restore the initial power, economy and smooth run of your car’s engine! an alternative for OEM NOx sensors: 11787587129 11787587130 11787590402 developed for: BMW N43 & N53 ENGINES BMW Models Read more…
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • VolvoTDi
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1576
      • Tampere - Pori

      #3
      Ei emulaattoreita kannata laittaa vaan tehdään tuo homma kunnolla eli poistetaan ohjelmasta NOX-järjestelmä niin ei tule enää koskaan ongelmia sen suhteen ja kulutukseenkin vaikuttaa vähentävästi. Oleppa yhteydessä niin hoidetaan auto kuntoon.
      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
      Check:
      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
      Tampere 044-5867096

      Comment

      • minurmi
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2003
        • 222
        • Pirkanmaa

        #4
        Jep, kiitos vastauksista. NOx-homman suhteen ehkä tulen juuri näistä jompaankumpaan ratkaisuun päätymään.

        Tuohon toiseen vikakoodiin vielä olisi vinkit tervetulleita...
        ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
        ex. E46 330 Ci M-Sport -03
        ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
        ex. E36 316i -92

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #5
          Originally posted by minurmi View Post
          Jep, kiitos vastauksista. NOx-homman suhteen ehkä tulen juuri näistä jompaankumpaan ratkaisuun päätymään.

          Tuohon toiseen vikakoodiin vielä olisi vinkit tervetulleita...

          Voi olla Vanoksen hetkellinen toimintahäiriö, mutta jos vika on jatkuva niin tulee ilmestymään uudelleen ja sitten vasta kannattaa tehdä toimenpiteitä.
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17845
            • PKS

            #6
            2A98 (P0016) Crankshaft intake correlation value outside ref range

            Koita vaihtaa vanos solenoidit ristiin ja katso mitä tapahtuu. Kannattaa myös katsoa livedataa minkä on imupuolen vanoksen pyynti vs toteutunut. Jossain kauhupuolella voisi kyseessä olla venynyt nokkaketju tai antautunut ketjunkiristin/ohjuri, mutta ei nyt lähdetä siihen leikkiin vielä.
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
            ½
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • minurmi
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 222
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Dualfun View Post
              2A98 (P0016) Crankshaft intake correlation value outside ref range

              Koita vaihtaa vanos solenoidit ristiin ja katso mitä tapahtuu. Kannattaa myös katsoa livedataa minkä on imupuolen vanoksen pyynti vs toteutunut. Jossain kauhupuolella voisi kyseessä olla venynyt nokkaketju tai antautunut ketjunkiristin/ohjuri, mutta ei nyt lähdetä siihen leikkiin vielä.
              Tämä koodi on nyt generoitunut muutamaan otteeseen.

              Eikös tämä solenoidien vaihto onnistu ihan ilman sen kummempia, ilmanohjaimet ym. pois tieltä ja solenoidien vaihto ristiin? Ja uskaltaa tiivisteen kiristää toiseenkin kertaan?

              Livedataa en taida saada omin vehkein luettua. INPA löytyy kyllä, mutta en muista toimiiko se täysin (joku huono kräkätty versio). Pitää katsoa.
              Last edited by minurmi; 02-01-2019, 12:45.
              ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
              ex. E46 330 Ci M-Sport -03
              ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
              ex. E36 316i -92

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #8
                Originally posted by minurmi View Post
                Tämä koodi on nyt generoitunut muutamaan otteeseen.

                Eikös tämä solenoidien vaihto onnistu ihan ilman sen kummempia, ilmanohjaimet ym. pois tieltä ja solenoidien vaihto ristiin? Ja uskaltaa tiivisteen kiristää toiseenkin kertaan?

                Livedataa en taida saada omin vehkein luettua. INPA löytyy kyllä, mutta en muista toimiiko se täysin (joku huono kräkätty versio). Pitää katsoa.
                Voi vaihtaa ristiin. Eiköhän se o-rengas useammankin kiristyksen kestä.
                Jos livedataa haluat ihmetellä ja omissa laitteissa on bitti poikittain niin ota yhteyttä.

                Originally posted by volvotdi
                Ei emulaattoreita kannata laittaa vaan tehdään tuo homma kunnolla eli poistetaan ohjelmasta NOX-järjestelmä niin ei tule enää koskaan ongelmia sen suhteen ja kulutukseenkin vaikuttaa vähentävästi. Oleppa yhteydessä niin hoidetaan auto kuntoon.
                Mitäs operaatio maksaa ja mitä etua siitä on emulaattoriin nähden?
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • billie
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2014
                  • 60
                  • Pääkaupunkiseutu

                  #9
                  Originally posted by VolvoTDi View Post
                  Ei emulaattoreita kannata laittaa vaan tehdään tuo homma kunnolla eli poistetaan ohjelmasta NOX-järjestelmä niin ei tule enää koskaan ongelmia sen suhteen ja kulutukseenkin vaikuttaa vähentävästi. Oleppa yhteydessä niin hoidetaan auto kuntoon.

                  Lukenut lehdistä, että jatkossa auton myyjällä on suurempi vastuu informoida ostajaa/vastaanottajaa auton kunnosta, myös yksityisellä.

                  Tämä on hyvä asia.

                  Voiko tulla kiusallinen tilanne, jos kysytään, onko autosi laillinen ja tehtaan mukaisessa formaatissa.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4629
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by billie View Post
                    Lukenut lehdistä, että jatkossa auton myyjällä on suurempi vastuu informoida ostajaa/vastaanottajaa auton kunnosta, myös yksityisellä.
                    Tämä on hyvä asia.

                    Voiko tulla kiusallinen tilanne, jos kysytään, onko autosi laillinen ja tehtaan mukaisessa formaatissa.
                    Hinta taisi olla salaisuus.

                    Softan osalta palautus ei ennalleen ei ole mikään mahdoton mutta jos pöntöstä menee hakkaamaan sisuskalut hajalle niin sitten ennalleen palauttaminen on helpompaa. Emulaattorin kanssa moisia ongelmia ei ole.

                    Näissähän on siis moottorinohjaimissa itsessään sellaista taipumusta että jotkut softaversiot eivät toimi kuten pitäisi. Anturin vaihto saattaa siksi olla laiha ilo.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • tiakri
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 208

                      #11
                      Jos tuon NOX:in koodaa pois käytöstä, niin näkyykö sen jotenkin erilaisena käyttäytymisenä katsastuksen yhteydessä nykyään suoritettavassa OBD-päästötestissä?

                      Aika tarkkaa tuntui olevan ja itsellä jäi kiinni siitä kun lyhytaikaiset seoksen korjausarvot eivät vaihdelleet riittävästi.
                      E90lci'09

                      Comment

                      • Tomi T
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 3851
                        • Nokia

                        #12
                        Originally posted by tiakri View Post
                        Jos tuon NOX:in koodaa pois käytöstä, niin näkyykö sen jotenkin erilaisena käyttäytymisenä katsastuksen yhteydessä nykyään suoritettavassa OBD-päästötestissä?

                        Aika tarkkaa tuntui olevan ja itsellä jäi kiinni siitä kun lyhytaikaiset seoksen korjausarvot eivät vaihdelleet riittävästi.
                        Voitko laittaa tarkan hylkäys(?)tekstin?

                        Tämä oli varmaan kirkkaana mielessä katsurilla?

                        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                        ex. 53*BMW

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17845
                          • PKS

                          #13
                          NOx =/ taka-lambda. Taka-lambdan arvon pitää vaihdella minuutin testimittaussyklin aikana, tai ainakin se pitää saada heräämään kaasun polkaisulla. Jos jatkuvasti 0V -> hylky.
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          ½
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • tiakri
                            BTCF Member
                            • Jan 2008
                            • 208

                            #14
                            Originally posted by Tomi T View Post
                            Voitko laittaa tarkan hylkäys(?)tekstin?

                            Tämä oli varmaan kirkkaana mielessä katsurilla?

                            https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/...mbda_arvot.pdf
                            Tuonne toiseen ketjuun jo aiemmin laittelinkin

                            https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...67&postcount=9

                            Alkuperäistä lappua ei enää ole kun kävin uusintakatsastuksessa. Tuossa kohti vika oli siis katin jälkeisissä lambda-antureissa, ei nox-sensorissa. Kunhan muuten mietin että voiko tuossa uudessa OBD-päästötestissä (eikä siis pakoputken päästä tehtävässä) näkyä että NOX on disabloitu.
                            E90lci'09

                            Comment

                            • AP535
                              BTCF Member
                              • Feb 2004
                              • 34
                              • Hollola

                              #15
                              Originally posted by tiakri View Post
                              Tuonne toiseen ketjuun jo aiemmin laittelinkin

                              https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...67&postcount=9

                              Alkuperäistä lappua ei enää ole kun kävin uusintakatsastuksessa. Tuossa kohti vika oli siis katin jälkeisissä lambda-antureissa, ei nox-sensorissa. Kunhan muuten mietin että voiko tuossa uudessa OBD-päästötestissä (eikä siis pakoputken päästä tehtävässä) näkyä että NOX on disabloitu.
                              Kävin just katsastamassa auton mistä on NOX ohjelmoitu pois, ei ollut mitään ongelmaa.
                              Kyseessä n43.
                              2000 touring tii-->2002-->e30 318i-->e28 528i-->e28 535i+e90 320i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎