Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 ja venttiilikopan tiiviste - venttiilikoppa vaihtoon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -CMS-
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 84
    • Helsinki

    N54 ja venttiilikopan tiiviste - venttiilikoppa vaihtoon?

    Koitin löytää näkemyksiä netistä, mutta mielipiteet näyttivät olevan vähän jakautuneita. Myös BMW-huollot tuntuivat olevan asiasta vähän eri mieltä, joten kysynpäs nyt vielä täältä.

    Oletteko venttiilikopan tiivisteen vaihdon yhteydessä vaihtaneet koko venttiilikopan samalla, vaikka ei olisi halki tms? Osa on aika arvokas (n. 400e), joten täysin turhaan sitä ei viitsisi tehdä.

    Perusteena puolesta on erityisesti huohotusjärjestelmän portit, jotka auton iän myötä tukkiutuvat ja johtavat paineen siirtymiseen kampikamppioon. Näitä ei ilmeisesti mitenkään järkevästi voi puhdistaa.

    Perusteena vastaan taas on muuten täysin ehjän ja kalliin osan "ylimääräinen" vaihto.

    Uudessa venakopassa tulee lisäksi mukana pultit (26 kpl), jotka erikseen ostettuna maksavat itsessään sen 130 euroa. Esim. Schmiedmann oli sitä mieltä, että pultit pitää aina vaihtaa venakopan avaamisen yhteydessä. Ulkomaisten foorumien näkemys kuitenkin on, että N54:ssä on teräksiset pultit, jotka voi käyttää uudestaan, elleivät ole vahingoittuneet. Mielipiteitä tästä?

    Omalla autolla rullattu n. 176tkm, joten todennäköisesti venakoppa ei ihan uutta vastaavassa kuosissa.
    Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
    Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
    sigpic
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Kyllä niitä tiivisteitä vaihdetaan pelkästäänkin. Kuten jo totesit huohotinkanaviston suhteen niiden toimiva elinikä on tietty. Noita venttiilikoppia tullut joskus pöydällä "paineistettua" ja tutkittua huohotinkanavien ja huohotinventtiilin toiminta. En lähtisi vaihtamaan koppaa turhaan jos ei kauheassa karstassa ole kopan sisus ja venttiilikoneisto yleensäkkään. Tietenkin jos autoa pitkään tarkoitus pitää niin ajatusmaailma on monella siinä vaiheessa toisenlainen.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • mmie
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 502
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by -CMS- View Post
      Koitin löytää näkemyksiä netistä, mutta mielipiteet näyttivät olevan vähän jakautuneita. Myös BMW-huollot tuntuivat olevan asiasta vähän eri mieltä, joten kysynpäs nyt vielä täältä.

      Oletteko venttiilikopan tiivisteen vaihdon yhteydessä vaihtaneet koko venttiilikopan samalla, vaikka ei olisi halki tms? Osa on aika arvokas (n. 400e), joten täysin turhaan sitä ei viitsisi tehdä.

      Perusteena puolesta on erityisesti huohotusjärjestelmän portit, jotka auton iän myötä tukkiutuvat ja johtavat paineen siirtymiseen kampikamppioon. Näitä ei ilmeisesti mitenkään järkevästi voi puhdistaa.

      Perusteena vastaan taas on muuten täysin ehjän ja kalliin osan "ylimääräinen" vaihto.

      Uudessa venakopassa tulee lisäksi mukana pultit (26 kpl), jotka erikseen ostettuna maksavat itsessään sen 130 euroa. Esim. Schmiedmann oli sitä mieltä, että pultit pitää aina vaihtaa venakopan avaamisen yhteydessä. Ulkomaisten foorumien näkemys kuitenkin on, että N54:ssä on teräksiset pultit, jotka voi käyttää uudestaan, elleivät ole vahingoittuneet. Mielipiteitä tästä?

      Omalla autolla rullattu n. 176tkm, joten todennäköisesti venakoppa ei ihan uutta vastaavassa kuosissa.
      Tutki vaan koppa tarkkaan ettei löydy myös halkeamia. Ittellä oli halki öljyntäyttöaukon kohdalta. Heikkenee nähtävästi sekin muovi vanhemmiten.
      ex e36 325
      ex e46 328
      e92 335i FBO
      Ducati 900S ie
      KTM 640
      Suzuki GT550
      Honda CBR600

      Comment

      • JanskiAWD
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 192
        • S:t Karins

        #4
        Itse saman mietinnän juuri läpikäyneenä päädyin vaihtamaan myös kopan.
        Netistä löytyy jonkin verran tarinaa huohottimesta ja halkeilevista kopista.
        Mielestäni kannattaa vaihtaa kaikki kerralla samalla avauksella, koska työnä tuo on aika veemäinen enkä ainakaan itse halua tehdä kuin kerran.

        Mutta jos haluaa päästä halvalla, tai jos vaikka tietää ettei pidä autoa pitkään, niin sitten ehkä pelkkä uusi tiiviste.
        (Omassa on N53 mutta tietääkseni aika vastaava työ kuin N54)
        e92 "330"xiA M-sport
        Mini Cooper R50

        Comment

        • -CMS-
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 84
          • Helsinki

          #5
          Kiitoksia kommenteista! Olen päätymässä JanskiAWD:n linjoille, eli uutta koppaa sisään. Eipähän ainakaan tarvitse murehtia kopan halkeamista iän takia tai huohotuksen tukkeutumista. Lisäksi tuo vaihto näyttäisi olevan sen verran PITA, että mieluiten minimoi tarpeen kyseisen operaation uusimiselle.
          Ex: -09 E92 335xi M-Sport MT Alpinweiß III
          Ex: -03 E39 530dA M-Sport Individual
          sigpic

          Comment

          • Krampus
            BTCF Member
            • Nov 2017
            • 373
            • Keski-Suomi

            #6
            Öljyä vuosi omassa yhden puolan juureen ja kopan keskelle "monttuun". Ajattelin, ensin että vaihdan pelkän tiivisteen. Onneksi tilasin kopan+tiivisteen ennakoivana toimenpiteenä kun vaihtaessa huomasin että koko koppa halki.
            Tämä on motorsporttia



            E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
            F39 X2 Xdrive20D, käyttis
            Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

            Comment

            • tnurmine
              Bimmer Rookie
              • Aug 2012
              • 98
              • Vantaa

              #7
              Täällä vaihtui venakopan tiiviste 2 viikkoa sitten.
              Koppa oli melko siistissä kunnossa, kilometrejä 175t.

              Yllättävän helppo hommahan tuo oli, eikä todellakaan tarvitse uusia pultteja hommata.

              Tässä joitain vinkkejä/huomioita:
              - irroitin myös turbojen yläpuolella olevan lämpösuojapellin (4kpl E8 torx pulttia), koska se oli ihan öljyssä. Sitä ennen solenoidit ja alipainepöntöt myös irti ja pois edestä. Irroitin myös hieman jäähdytinneste säiliötä.
              - Bensatukkiin kannattaa jättää ne suuttimille menevät putket kiinni, niin ei mene sekaisin
              - Hylsyistä sen verran, että motonetin MTX 10mm pitkä hylsy ei toiminut noihin maadoituspultteihin (liian pieni "sisäreikä"), mutta Bilteman toimii.
              - E10 torx pultteihin kannattaa käyttää 1/4 tuuman työkaluja (tai 3/8). Moottorin takaosissa tarvitaan hieman erimittaista jatkovartta ja apukuskin kulmassa jonkinlaista niveltä.
              - Näitä kopan pultteja kannattaa nyppiä irti niin paljon kuin lähtee, se helpottaa kopan irroittamista
              - kopan irroitukseen malttia, varovasti nytkyttelemällä se kyllä pikkuhiljaa antaa periksi

              Comment

              • Krampus
                BTCF Member
                • Nov 2017
                • 373
                • Keski-Suomi

                #8
                Tuommosen ostin maadoituspultteihin. Kuvassa on 17mm, mutta 10mm kumminkin on.



                Zetassa mittarissa 117t. Ei mikään vaikea irroittaa. Uusi koppa jäi vielä eilen laittamatta paikalleen, kun piti tuo hylsy hakea. Zetassa ei tarvitse pahammin purkaa tavaraa tieltä pois kun tilaa on paremmin moottoritilassa kuin 335i:ssä.
                Merkkasin puolat ja bensaputket purkaessa niin menee samanlailla kuin ne oli.
                Tnurmine ohjeet on hyvät.



                Tuossa vielä yhdet ohjeet. Noita kiristysmomentteja kannattaa mielestäni noudattaa, kun heikkoja nämä muovikannet muutenkin on.
                E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
                F39 X2 Xdrive20D, käyttis
                Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎