Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320i Moottori täristää/käy huonosti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommi84
    Newbiemmer
    • Mar 2019
    • 20
    • pieksämäki

    E91 320i Moottori täristää/käy huonosti

    Auto käynyt korjaamolla jakopää remontissa,koska moottorinvikavalo syttyi.Ketjukiristäjä rikkoutunut palasiksi ja osat tippuneet öljypohjaan.Jako siirtynyt yhden hampaan,ketju hieman venynyt.Remontissa vaihdettiin Ketju,kiristäjä,vtt raattaat,kaikki pultit sekä kampiakselin stefa ja tietysti öljyt.Öljy pumpun sihti ja vanoksen solenoidisihdit putsattu,sekä öljypohja pesty.Jakopääremontti suoritettu asiaan kuuluvilla jakopään korjaus työkaluilla ja jako tarkistettu pyörittämällä konetta muutaman kerran ja sovittamalla tapit reikiin,joten jako on kohdallaan. Moottori tärisi yhtälailla ennen jakopääremonttia, luulin sen johtuvan jakopäästä,mutta tärinä vaan jatkuu.ennen jakopääremonttia antoi kyllä koodin tuosta etummaisesta lämmitys lambdasta,sekä ensimmäisen katalysaattorin jälkeisestä lambdasta.Moottorissa kuitenkin tuntuisi ihan hyvin vetoja olevan,mutta täristää ja pitää sellaista ääntä,kuin olisi kutoskone,eli käy epäpuhtaasti neljäsylinteriseksi.

    Oireet:
    -Moottori täristää joka kierrosalueella,huomaa varsinkin suuremmilla kierroksilla.(paikallaan sekä ajossa)
    -käy tyhjäkäyntiä humputtamalla,(huomaa pakoputkesta kun tärisee huomattavasti).
    -Savuttaa sinistä,varsinkin oltuaan tyhjäkäynnillä jonka jälkeen nostattaa kierroksia.
    -Kierrokset heittelee 500-700 välillä aika-ajoin tyhjäkäynnillä sekä käy epäpuhtaasti.(paikallaan kokeiltuna nopealla kierrosten laskulla myös sammunut parikertaa.
    -Valvetronicin epäkeskoakselin moottori pitää lievää "säksätystä".

    Tässä vikakoodit joita olen koneella saanut pihalle.
    2A6F?
    2C6D lambda anturi (katalysaattorin yksi jälkeen)
    2CA2 lambda anturi etummainen(lämmityksen lambda)

    Aijemmin herjasi myös:
    2A59 sekä vtt:n joku toinen anturi,koodia en muista.
    Nämä vikakoodit ei ole uusinut,kun koodit poistettu ekakerran ja liitin putsattu öljykorkin vierestä.

    Että mistähän kannattaa aloittaa,voiko lambda anturit sekoittaa valvetroniccia vai toisinpäin.Eli voisiko nuo lambda anturit ja valvetronicci vaikuttaa toisiinsa vai onko lähdettävä uusimaan kaikkia?
  • AnttiJuhani
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 2056
    • Kittilä

    #2
    Haiskahtaa hieman valvetronic vialta, se kun antaa jos vaikka mitä vikakoodia. Mutta enempää piruja en maalaile seinille kun voi olla mikä vaan. Ota töpseli irti valvetronicin anturista, siitä öljykorkin vierestä, ja kokeile alkaako käymään paremmin. Jos alkaa, niin sitten valvetronicin akseli tai muut osat voi olla kuluneet. Myös viallinen vtt moottori voi aiheuttaa tätä, niitäkin on vaihdettu.

    Comment

    • Tommi84
      Newbiemmer
      • Mar 2019
      • 20
      • pieksämäki

      #3
      Kiitos vastausesta.Töpseliä nyt käytetty auton käydessä muutamaan otteeseen irti,ei vaikutusta.kun töpselin ottaa irti,kone meinaa sammua ja sit jatkuu samanlaisena käynti.

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17845
        • PKS

        #4
        Siis N46 koneella.

        Viat viittaa tosiaan Valvetroniciin. Ja siis venttiilin nostoon. Onko Valvetronic nokka kunnossa, ei kulunut pyöreäksi? Mitäs Valvetronicin asentotunnistin, uiko liitin öljyssä (huono kontakti)?

        Takalambda ei vaikuta käyntiin tuolla tavalla mutta etulambda kannattaa vaihtaa. Tuo koodi ei syyttä tule.

        Sinistä se auto pölläyttelee kuluneiden venttiilivarrenkumien vuoksi, se on eri ongelma.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Tommi84
          Newbiemmer
          • Mar 2019
          • 20
          • pieksämäki

          #5
          Oiskohan tossa nyt viisainta koodata tuo valvetronic pois käytöstä.

          Comment

          • AnttiJuhani
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 2056
            • Kittilä

            #6
            Siitä tuskin harmiakaan on, jos vain edullisesti sen saat jossain teetettyä. Huomattavasti tuo valvetronicin poisto alavääntöä ainakin N42:ssa vähentää, mutta ennemmin niin entä maksaa maltaita osista joilla uusii sen koko systeemin. Ilmeisesti ei riitä pelkästään esim uusi akseli vaan kaikki pitää olla sitten uutta.

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3452
              • Janakkala

              #7
              Originally posted by Tommi84 View Post
              Oiskohan tossa nyt viisainta koodata tuo valvetronic pois käytöstä.
              Mielestäni olisi viisainta viedä auto ihan ensimmäiseksi asiantuntevalle kaverille / korjaamolle. Sen jälkeen tietäisi mikä autossa on vikana ja kustannukset mitä maksaa korjaus.
              En lähtisi poistamaan valvetroniccia ihan tosta vaan. Tulee täydellinen mopo ajaa.
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • Tommi84
                Newbiemmer
                • Mar 2019
                • 20
                • pieksämäki

                #8
                [ATTACH]152842[/ATTACH]
                Attached Files

                Comment

                • Tommi84
                  Newbiemmer
                  • Mar 2019
                  • 20
                  • pieksämäki

                  #9
                  Originally posted by Tommi84 View Post
                  [ATTACH]152842[/ATTACH]
                  Tän näkönen on tuo valvetronicin epäkeskoakseli.Oiskohan tuo liian kulahtanut.Moottorin testasin testerillä,se ainakin näytti testerin mukaan toimivan ja ei ole jumissa kun pyörittämällä lähti helposti rattaalta.Kyllä aikomus olikin korjaamon tehdä korjailut,mut kustannusten pienentämiseksi tutkin ensin itse tätä vikaa,kun on hyvät tilat ja vehkeet tehdä.Aijon kyllä korjaamolla vaihdattaa osat mitä sitten tarvii.Mun mielestä tossa on nyt vaihtoehtona toi akseli ja sit toi anturi tossa akselin nokassa.Mitäs olette mieltä akselista? Kiitos kovasti vastauksista.

                  Comment

                  • saki
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 247

                    #10
                    Ei mainintaa että puristuksia olisi mittailtu? Jonkinlainen venttiili/mäntä kosketus lienee hyvin mahdollinen jos kiristin on pettänyt.
                    BMW i3 REX

                    Comment

                    • Tommi84
                      Newbiemmer
                      • Mar 2019
                      • 20
                      • pieksämäki

                      #11
                      Ei ole viellä mitattu,mutta kolmossylinteri käy noin 50 astetta läpimämpänä,kuin muut sylinterit.huomenna meinasin mittailla puristuksia,kun isoveli toi ton mittarin kotoaan vasta äsken,kerkesin jo avaamaan ton venakopan,kohtahan se on jo takas kiinni.

                      Comment

                      • Tommi84
                        Newbiemmer
                        • Mar 2019
                        • 20
                        • pieksämäki

                        #12
                        [QUOTE=Tommi84;4098031]Ei ole viellä mitattu,mutta kolmossylinteri käy noin 50 astetta läpimämpänä,kuin muut sylinterit.huomenna meinasin mittailla puristuksia,kun isoveli toi ton mittarin kotoaan vasta äsken,kerkesin jo avaamaan ton venakopan,kohtahan se on jo takas kiinni.On vaan antanu vikakoodia tuolta valvetronicin puolelta.

                        Comment

                        • Freak
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 2560
                          • .

                          #13
                          Himputti soikoon. Onko moottorinrakentaja-Dietrich käyttänyt epäkeskoakselin aihiona vanhoja Tzernobylin ylijäämäsauvoja? :think
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • Tommi84
                            Newbiemmer
                            • Mar 2019
                            • 20
                            • pieksämäki

                            #14
                            Varmaa

                            Comment

                            • Tommi84
                              Newbiemmer
                              • Mar 2019
                              • 20
                              • pieksämäki

                              #15
                              Paineet mitattu. tasasesti oli paineita sylinterit 1)13.2 kg 2)13.3 kh 3)13.3 kg 4)13.5 kg. En sit tiedä mitä tässä autossa pitäs paineiden olla kiloissa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎