Jatkoa "DIY" sarjalle, tälläkertaa kirjotellaan kojelaudan vaihdosta ja iDriven retrofitistä.
Japanian maalta löyty muuten itselle sopiva e90, mutta vakkari ja iDrive puuttu... Ensin alotin lueskelemaan ulkomaan foorumia kojelaudan vaihdon osalta ja siitä jäi semmonen kuva, ettei todellakaan kannata ees yrittää. Rupesin kuitenkin miettimään, että eihän se voi hommana olla kovinkaan monimutkanen.
Sitten tulikin paljon muuta tekemistä ja unohdin välissä koko homman. Yksipäivä sattui kuitenkin tulemaan kojelauta ja pikkunäytöllinen mask-2 vastaan halvalla, joten siitäpä se idea lopullisesti lähti. Kytkentäkaaviot auki ja tekemään johtosarjat idrivelle, Schmiedmannilta sopivat liittimet ja muut tarvikkeet ja sen jälkeen odoteltiinkin autoa vielä jokunen viikko saapuvaksi Hankoon. Siinä jo odottelun aikaan päätin, että maski joutaa myyntiin ja hommaan CIC tilalle.
Jos haluaa homman katsoa videomuodossa, niin löytyy TÄSTÄ
Kun auto sitten vihdoin ja viimein saapui, näky oli suorastaan järkyttävä. Pioneerin navi tv soitinhässäkkä pultattu kiinni kojelaudan listaan...
Autoa sitten tallille ja tässävaiheessa aikaa oli kulunut n. 1,5h
Näin ekakertalaiselta otti suunnilleen 2,5h kojelaudan irroitus.
Sitten tuli se hankalin vaihe, purkaa pois Japanian miehen asennukset.. Katon väliin meni kaapelia, lattiamaton alla metritolkulla kaapelia ja joku boxi.. Sen jälkeen kytkin idriven johtosarjat junction boxille, uus kojelauta paikalleen ja nyt räikkä jo hyvinkin kirimispuolella.
Nyt oli kaikki "tärkeet" kasattu ja hetihän se kiinnosti tuleeko virtoja mihinkään saatika lähteekö auto vielä käyntiin. Eikun akunkenkä paikalleen, kaikki heräsi henkiin ja autokin starttasi, nou hätä. Kasaus jatkuu loppuun asti.
Sisusta saatiin kasattua loppuun ja eikun auto pikana koodaukseen Harri Sonniselle (Harrison), CIC, FRM2 retrofit, mittariston vaihto ja vakkari retrofit koodaukseen.
Koodatessa selvisi, että CIC head unit oli valmiiksi rikki, eli eikun sitten uutta etsimään.. Nyt löyty sopivasti PRO setti niin vaihdettiin soitin ja näyttö.
Lopputulos vielä päivänvalossa.
Aikaa meni n. 13h kaikkineen, mutta oli ehottomasti sen arvonen homma! Onnistuu keltä vaan, kunhan perehtyy asiaan ja rupeaa tekemään
Listaa tarvittavista osista (päivitellään sitämukaa kun huomaa jotain unohtuneen)
Kojelauta
Keskikonsolin lista CIC reijällä
Itsetehdyt johtosarjat 2kpl
Lämmönsäätöpaneelin muovi
Soittimen suojamuovi
Soitin + ohjain + näyttö
Kaapeli näytön ja soittimen väliin
Jos olisi pysytty pelkässä mask2 niin hintaa koko hommalle n. 450e, nyt pro CIC + vielä myöhemmin asennettava combox niin ollaan n. 1ke hintaluokassa kaikkineen.
Japanian maalta löyty muuten itselle sopiva e90, mutta vakkari ja iDrive puuttu... Ensin alotin lueskelemaan ulkomaan foorumia kojelaudan vaihdon osalta ja siitä jäi semmonen kuva, ettei todellakaan kannata ees yrittää. Rupesin kuitenkin miettimään, että eihän se voi hommana olla kovinkaan monimutkanen.
Sitten tulikin paljon muuta tekemistä ja unohdin välissä koko homman. Yksipäivä sattui kuitenkin tulemaan kojelauta ja pikkunäytöllinen mask-2 vastaan halvalla, joten siitäpä se idea lopullisesti lähti. Kytkentäkaaviot auki ja tekemään johtosarjat idrivelle, Schmiedmannilta sopivat liittimet ja muut tarvikkeet ja sen jälkeen odoteltiinkin autoa vielä jokunen viikko saapuvaksi Hankoon. Siinä jo odottelun aikaan päätin, että maski joutaa myyntiin ja hommaan CIC tilalle.
Jos haluaa homman katsoa videomuodossa, niin löytyy TÄSTÄ
Kun auto sitten vihdoin ja viimein saapui, näky oli suorastaan järkyttävä. Pioneerin navi tv soitinhässäkkä pultattu kiinni kojelaudan listaan...
Autoa sitten tallille ja tässävaiheessa aikaa oli kulunut n. 1,5h
Näin ekakertalaiselta otti suunnilleen 2,5h kojelaudan irroitus.
Sitten tuli se hankalin vaihe, purkaa pois Japanian miehen asennukset.. Katon väliin meni kaapelia, lattiamaton alla metritolkulla kaapelia ja joku boxi.. Sen jälkeen kytkin idriven johtosarjat junction boxille, uus kojelauta paikalleen ja nyt räikkä jo hyvinkin kirimispuolella.
Nyt oli kaikki "tärkeet" kasattu ja hetihän se kiinnosti tuleeko virtoja mihinkään saatika lähteekö auto vielä käyntiin. Eikun akunkenkä paikalleen, kaikki heräsi henkiin ja autokin starttasi, nou hätä. Kasaus jatkuu loppuun asti.
Sisusta saatiin kasattua loppuun ja eikun auto pikana koodaukseen Harri Sonniselle (Harrison), CIC, FRM2 retrofit, mittariston vaihto ja vakkari retrofit koodaukseen.
Koodatessa selvisi, että CIC head unit oli valmiiksi rikki, eli eikun sitten uutta etsimään.. Nyt löyty sopivasti PRO setti niin vaihdettiin soitin ja näyttö.
Lopputulos vielä päivänvalossa.
Aikaa meni n. 13h kaikkineen, mutta oli ehottomasti sen arvonen homma! Onnistuu keltä vaan, kunhan perehtyy asiaan ja rupeaa tekemään
Listaa tarvittavista osista (päivitellään sitämukaa kun huomaa jotain unohtuneen)
Kojelauta
Keskikonsolin lista CIC reijällä
Itsetehdyt johtosarjat 2kpl
Lämmönsäätöpaneelin muovi
Soittimen suojamuovi
Soitin + ohjain + näyttö
Kaapeli näytön ja soittimen väliin
Jos olisi pysytty pelkässä mask2 niin hintaa koko hommalle n. 450e, nyt pro CIC + vielä myöhemmin asennettava combox niin ollaan n. 1ke hintaluokassa kaikkineen.
Comment