Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ne imusarjan läpät....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wilco
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 7
    • Siilinjärvi

    Ne imusarjan läpät....

    Varmaan tuhannesti täälläkin esillä ollut ja tuubi on ohjeita täynnä, mutta... Jos ei mikään mekaanikko ole ja vain ns. perusjutut hanskassa (öljyt, suodattimen jne...), niin onko tuo läppien poisto/tulppaus tehtävissä, vai pitääkö jotakin tärkeätä olla tiedossa? Tuttu bemaristi kertoi hommaan pari tuntia menevän. Kyseessä on 2006 330d e90 M57T2. Ohjevideoitten mukaan purkamista ja liittimien irrottelua, eikä mitään salatiedettä, mutta arveluttaa ryhtyä hommaan, kyseessä kuitenkin työkulkine. Mikä tuossa voisi mennä ns. persiilleen? Ajettu on jo 250000 ja loppuun on tuo tarkoitus ajaa, kestää minkä kestää, mutta jos tuon operaation jälkeen olisi yksi huoli vähemmän.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2717
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Wilco View Post
    ...onko tuo läppien poisto/tulppaus tehtävissä, vai pitääkö jotakin tärkeätä olla tiedossa?

    Kyseessä on 2006 330d e90 M57T2.

    Ajettu on jo 250000 ja loppuun on tuo tarkoitus ajaa, kestää minkä kestää, mutta jos tuon operaation jälkeen olisi yksi huoli vähemmän.
    Oma mielipiteeni on, ettei niitä läppiä ole kategorisesti tarpeen lähteä poistamaan ainakaan noissa loppupään M57-moottoreissa, joiden läppärungot ovat vahvempia kuin edeltäjissään. Kyseinen moottori on suunniteltu toimimaan läppien kanssa parhaalla mahdollisella tavalla kulloisetkin päästö- yms. vaatimukset huomioiden. Läppien poistamiseen liittyvä into johtunee aiemmissa moottoriversioissa olleiden läppien heikommasta rakenteesta, jolloin niitä todistetusti imeytyi moottoriin aiheuttaen moottorivaurioita.

    Mikäli moottorilla on ajettu 250 tkm, niin imusarjan irroitus ja huolellinen puhdistus ml. läpät on ihan järkevää tehdä, ja samalla saa tarkastettua myös läppien kunto. Lika ja EGR:n käytön mukanaan tuoma piki ei kerääntyessään läppäärakenteeseen ainakaan paranna niiden toimintaa. Tähän auttaa puhdistus, mikä parantaa läppien liikkumista oikea-aikaisesti.

    Samalla voisi olla paikallaan uusia imusarjan tiivisteet, mikäli ovat alkuperäiset, ja puhdistaa MAP-anturi.

    Mikäli läppärungot akseleineen todetaan selkeästi vauroituneeksi tai jopa rikkootuneeksi, niin läppien poistamisella tietenkin ehkäistään irtoavien läppärakenteiden joutuminen palotilaan.

    Yhteenvetona ehdotan pohtimaan läppien poiston tarpeellisuutta ja pohdinnan tueksi tarkastamaan imusarjan ja läppien kunnon. Mikäli päätös on jo tehty, niin mielipiteeni voi jättää omaan arvoonsa.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Wilco
      Newbiemmer
      • Mar 2010
      • 7
      • Siilinjärvi

      #3
      OK, kiitos infosta.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Yksi varteenotettava vaihtoehto on myös korvaavat alumiinista koneistetut läpät alkuperäisten tilalle.



        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎