Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nelivetoisen etupään apurungosta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 594
    • Espoon haja-asutus

    Nelivetoisen etupään apurungosta?

    Millainen nelivetoisen E9X:n etupään apurunko on kiinnitykseltään?

    Kyseessä auto, joka saanut osuman oikeaan etupyörään, ja osuman jälkeen etupyörä oli selvästi siirtynyt taaksepäin (pari senttiä ehkä). Autosta on vaihdettu osuman saaneen puolen alatukivarret, napa-asetelma ja molemman puolen iskaritolpat, millä tilanne merkittävästi korjaantunut. Noista käsittääkseni tukivarsilla oli oleellinen vaikutus, mutta osia vaihdeltu yksi kerrallaan. Edelleen on hieman setbackiä (oikea etupyörä aavistuksen taaempana sopien osumaan, tosin toleransseihin nähden "vihreällä", trigonometrialla laskien jotain viitisen milliä eroa) ja casterien ero on jonnin verran yli sallitun 30' (asteminuutin, ja oikealla puolella caster pienempi sopien taas saadun osuman suuntaan).

    Nelivetoisen apurunkohan on ihan teräksestä tehty eikä mikään hienostunut alumiinikikkula. Onko kellään tietoa, onko siellä jonkinlaiset kumityynyt apurungon ja korin välissä? Ja onko apurungon kiinnitys sellainen, että se "keskittää" itse itsensä kohdilleen, vai voiko se "muljahtaa" asennostaan osuman myötä ? Vääntyä se toki voi, mutta tietenkään muutamien millimetrien vääntymiä ei ole kamalan helppo havaita silmillä tai mitalla.

    E
    Last edited by ErkkiE; 24-05-2019, 11:30.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #2
    Eiköhän apurungon kiinnityksessä ole napsun verran pelivaraa. Eli apurungon pultit löysälle, oikealla apurunko vedätykseen eteenpäin ja pultit kiinni.

    Sitten ottaa vielä pituussuunnassa löysät pois myös reaktiotangon puslakiinnityksessä apurunkoon. (Puslan kiristys paino navalla ja vetoa eteenpäin.)
    Last edited by Clavurion; 24-05-2019, 13:22.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 594
      • Espoon haja-asutus

      #3
      Löytyisiköhän jostain pk-seudun suunnalta (ehkä plusmiinus sadan km säteellä?) tekijää, joka osaisi laittaa apurungon mahdollisesti kohdilleen ja lisäksi löytyisi vehkeet pyöränkulmien säätöön ja ihan erityisesti osaamista tällaiseen hommaan? Saa suositella tai ottaa yv:llä yhteyttä. Autoa siis pyöritelty merkkiliikkeessä pitkällisesti tähän asti uskomatta, että pelkkiä kulmia hieromalla tuo caster-ero ei korjaudu, mutta ehkä merkkiliikkeen osaaminen ei oikein osu tämäntyyppisen homman korjaamiseen.

      Tosiaan caster on aavistuksen yli rajan (noin 35' rajan ollessa 30') ja setbackia noin 10'. Sen verran katsoin itse, että apurungon takakiinnikkeissä näkyi kiinnityspulttien prikkojen jättämät vanhat "ruosterinkulat", joiden perusteella apurunko ollut pultteihin nähden hiukan eri kohdassa aiemmin.

      E

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #4
        Originally posted by ErkkiE View Post
        Löytyisiköhän jostain pk-seudun suunnalta (ehkä plusmiinus sadan km säteellä?) tekijää, joka osaisi laittaa apurungon mahdollisesti kohdilleen ja lisäksi löytyisi vehkeet pyöränkulmien säätöön ja ihan erityisesti osaamista tällaiseen hommaan? Saa suositella tai ottaa yv:llä yhteyttä. Autoa siis pyöritelty merkkiliikkeessä pitkällisesti tähän asti uskomatta, että pelkkiä kulmia hieromalla tuo caster-ero ei korjaudu, mutta ehkä merkkiliikkeen osaaminen ei oikein osu tämäntyyppisen homman korjaamiseen.

        Tosiaan caster on aavistuksen yli rajan (noin 35' rajan ollessa 30') ja setbackia noin 10'. Sen verran katsoin itse, että apurungon takakiinnikkeissä näkyi kiinnityspulttien prikkojen jättämät vanhat "ruosterinkulat", joiden perusteella apurunko ollut pultteihin nähden hiukan eri kohdassa aiemmin.

        E
        Kysäisepä Nummelasta Leskiseltä. Siellä on vaikeammatkin tapaukset saatu raiteilleen.

        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎