Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uusi bemaristi e90 330xi kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alfaromeo
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2019
    • 256
    • Suomi

    Uusi bemaristi e90 330xi kysymyksiä

    Ensmäinen baijerilainen hankittu. Muutama kysymys näin alkuun

    1. Kuskin sivupeili ja välillä hanttarinkin säätää itsensä alaspäin. Ei sivuun eikä ylös vaan suoraa linjaa alaspäin. "Peruutuspeili" ominaisuus on pois, säätönappi on oikealla. Missä vika ?

    2. Päiväajovalot päällä mittarivalaistus on pimeänä, normaalia ? Autossa 20w ledisarja etuparkkeina ja ajovalot bmw dynamic xenon.

    3. Lievä jyrinä n.100km/h vauhdissa, tienpinta ehkä hiukan vaikuttaa asiaan. Taaemmat etualatukivarret vaihdettu (vulkanoinnit paskana) ja vasen taka narinapusla väljänä (ei vielä vaihdettu).

    Autolla ajettu 122tkm ja mallivuosi 2008. Moottori 200kw versio.
    E92 335ia
    F11 535ia
  • alfaromeo
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2019
    • 256
    • Suomi

    #2
    Itselleni vastaten

    1. https://www.e90post.com/forums/showt...ghlight=mirror

    Molemmat sivupeilit ja moottorit irroitettu ja pistin crc elektroniikka sprayta kahta eri sorttia liittimiin. BMW:llä on korjausohje kyseiseen ongelmaan, on ilmeisesti erittäin yleinen vika.

    2. Koodattiin nuo "daytime running lights" aktiiviseksi ja siitä alkoi ongelmat. Ilmeisesti pre-faceliftissä tämä homma vielä pahasti lasten kengissä. Huomenna koodataan takaisin, eli valonappi vasemmalla auto-asennossa, niin aina palaa kaikki valot oli päivä tai ilta. Autosta lähtiessä ei herjaa valoista.

    3. Työn alla. Välillä pahempi, välillä menee hienosti. Vaihdetaan tuo väljä vasen taka narinapusla ja ohjauskulmat siihen vielä ja seurataan tilannetta.
    E92 335ia
    F11 535ia

    Comment

    • alfaromeo
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2019
      • 256
      • Suomi

      #3
      Tänään vaihdoin voimansiirron öljyt. Etu ja takaperään Castrol Syntrax Longlife 75w-90. Takaperään löin Forten diff treatmentin. Jakovaihteistoon orkkisöljyn korvike, ilmeisesti ainut kuin valmistaa.

      Takaperästä sai hyvin imuvaihtajalla vanhat ulos. Desi tais jäädä vanhaa litkua.

      Jakolaatikon kanssa meni pari tuntia, perät oli nopea ja helppo.
      E92 335ia
      F11 535ia

      Comment

      • alfaromeo
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2019
        • 256
        • Suomi

        #4
        Mitä arvon raadilla on sanottavaa kyseisestä ongelmasta. Eli jos ajaa 0-70km/h, kulkee tasaisesti "kuin juna". 70-110km/h, ehkä pahimmillaan 80-100km/h alkaa "jurina jyrinä" selvästi takaata. Ratissa ei tunnu mitään.

        Kun vauhti nousee 120km/h tai yli, jurina häviää kuin seinään, samalla tavalla, jos tiputtaa alle 70km/h.

        Jurina tulee suoraan koriin. Koko voimansiirron öljyt on vaihdettu juuri. Onko muilla kokemuksia ?
        E92 335ia
        F11 535ia

        Comment

        • Tomi T
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 3844
          • Nokia

          #5
          Mittarivalot kuuluu olla pimeänä päiväajovaloilla.

          Takapyörien laakerit on varmaan tarkastettu osaavan henkilön toimesta? Itse myös tasapainottaisin takapyörät, vaikket täristyksestä suoraan puhunutkaan (niin monesti tuntuu olevan heittoja, ja pieni toimenpide kyseessä).
          BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
          ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
          ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
          BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
          BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

          ex. 53*BMW

          Comment

          • alfaromeo
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2019
            • 256
            • Suomi

            #6
            Originally posted by Tomi T View Post
            Mittarivalot kuuluu olla pimeänä päiväajovaloilla.

            Takapyörien laakerit on varmaan tarkastettu osaavan henkilön toimesta? Itse myös tasapainottaisin takapyörät, vaikket täristyksestä suoraan puhunutkaan (niin monesti tuntuu olevan heittoja, ja pieni toimenpide kyseessä).
            Joo, näin käsitin ja sanottiinkin JW:llä. Renkaat tasapainoitin heti ensimmäisenä, vanteet ovat saaneet kovia iskuja aikanaan, ovat todella rupiset muutenkin. Pyöränlaakerit oon pyörittänyt pari kertaa läpi, takana kun pyörittää niin simmoinen "mekaaninen ääni", eli kun vetarit,perä,kardaani kaikki pyörii niin luultavasti ihan normaalia. Perinteistä laakerin ääntä ei kyllä kuulu/tunnu.

            Alkais tuntua, että vika on vanteissa/renkaissa. Renkaat on DOT -16 Nokian Nordman Sz, joissa 7-8mm pintaa. Talvisarja on nasta, vähän ikävä koittaa vaikuttaisko

            Vaihdoin eilen vasen taka "narinapuslan", joka todettiin väljäksi tutulla katsurilla kun pyysin alustan tarkastuksen "vetkuttimella". Samalla pistin etumaiset etualatukivarret uusiksi (taaemmat vaihdoin aiemmin jo). Takapäässä kaikki neljä säätöpulttia herkistin ja lopuksi ohjauskulmat kuntoon. Kaikki saatiin säädettyä vihreälle, kaikki arvot ok. Ei vaikuttanut jurinaan, ehkä hiukan "tiukemmaksi" muuttu ajettavuus.

            Pitäisi koittaa toista vanne/rengas setuppia seuraavaksi toimeksi. En usko millään, että olis perä paskana, koska jurina loppuu 110-120 jälkeen.



            E92 335ia
            F11 535ia

            Comment

            • alfaromeo
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2019
              • 256
              • Suomi

              #7
              Viime vklp vaihdoin etujarrulevyt + palat + johto (Brembo). Samaan syssyyn tasapainotin kaikki pyörät. Joka pyörässä 10-40g heittoa En käsitä miten on mahdollista, kun keväällä painotin itse koko sarjan nollaan.

              2.8bar painetta joka nurkkaan. Rauhottui huomattavasti, selkeä jyrinä on poissa. Pientä "maantiejurinaa" on edelleen, mutta nyt ei vaikuta, että olisi jotain mekaanisesti paskana. Lopullisesti selviää, jahka saa talvisarjan alle (jos on kunnossa) tai uuden sarjan vanteita/renkaita. Taitaa bemari olla todella herkkä pyörien epätasapainoisuudelle.

              Seuraava kokeilu on melkeen sitten talvisarjalla. Alusta on näiltä osin tikissä.

              Talvipyörät on hiukan kesympi 225/45-17 orkkissetti.
              E92 335ia
              F11 535ia

              Comment

              • alfaromeo
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2019
                • 256
                • Suomi

                #8
                Bemmi sai uudet pyörät. Japan Racingin vanteet ja Michelinin renkaat, sopii loistavasti. Vanteet 9,5 x 18 ET35. Edessä vaati 5mm spacerin (vanteen sisäreuna otti iskariin kiinni, millistä oli kiinni). Taakse tulee 15mm keskittävät vielä. Lasit on myös tummennettu, takana 20% ja sivut 35%, mun mielestä näyttää todella hyvältä. Huomenna tulee H&R Sport jousisarja, tiputtaa edestä 35mm ja takana 20mm. Alkaa olemaan "omistajansa näköinen" auto pikkuhiljaa

                Edelleen on havaittavissa pientä "jurinaa" 80-110km/h vauhdeissa, ihan kun tulisi kuljettajan takaata tuo. Voiko takapyöränlaakerit aiheuttaa kyseistä ?

                Alle tai yli tuon vauhdin kulkee kuin sukkasilteen. Kardaanin rättinivelet ja kannatinlaakeri vaikuttaa kuin uusilta, samoin vetoakselit. Eikä perässäkään juur tunnu mitään ihmeellistä. Parhaiten huomaa uudella asfaltilla, kuluneella pinnalla jurina häviää rengasmeluun yms jotenka sitä ei huomaa...





                Vaihdoin tuossa myös öljyt + suodattimen ja tein forte käsittelyn samaan syssyyn. Kylmänä tuo hieman naputtaa nostimia (ilmeisesti "tyyppivika"). Koitin motor flush:illa ja top end treatmentilla parantaa tilannetta. Muutaman kerran on ajossa "nypyttänyt" veto päällä tasakaasulla, todella miedosti, mutta kuitenkin huomaa. Ihan kuin kipinä tai polttoaine ei tule halutulla tavalla. Toistaiseksi erittäin harvinainen ilmiö.

                Muuten on kyllä hieno peli ja toiminut hyvin. Mittarissa on nyt 131tkm ja matka jatkuu
                E92 335ia
                F11 535ia

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #9
                  Mä laittaisin ne takapyörien laakerit jo. Meni omasta e90 330:stä ja nimenomaan ensin noissa nopeuksissa, lopulta oli aivan infernaalinen jurina, mutta paikallaan käsin ei tuntenut mitään.
                  Sama case oli myös E39:n kanssa, paikallaan ei käsin pyörittäessä tuntenut mitään mutta huusi kuin perä olisi tehnyt harakiriä.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • alfaromeo
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2019
                    • 256
                    • Suomi

                    #10
                    ^ Kyllä kyllä. Alkais pikkuhiljaa tosiaan laakerivialta vaikuttamaan. Taitaa olla aikamoinen savotta tuo vaihto, käsittääkseni koko olka-akseli pöydälle ja "perinteisesti" prässäten vaihto..
                    E92 335ia
                    F11 535ia

                    Comment

                    • E39Fin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2013
                      • 1761
                      • HKI/Orimattila

                      #11
                      En tiedä onko samanlainen rakenne kuin E60:ssä, mutta ainakin siinä onnistui ilman olka-akselin irroitusta saada napa irroitettua takakautta sopivin työkaluin.

                      Prässiä se itse laakeri toki vaatii ja saattaa olla helpointa tehdä suoraan suosiolla irroittamalla enemmän jos näyttää ahtaalta..
                      Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                      E39 523iA Oxfordgreen

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        #12
                        Originally posted by alfaromeo View Post
                        ^ Kyllä kyllä. Alkais pikkuhiljaa tosiaan laakerivialta vaikuttamaan. Taitaa olla aikamoinen savotta tuo vaihto, käsittääkseni koko olka-akseli pöydälle ja "perinteisesti" prässäten vaihto..
                        Jos on putkimallinen puristin niin onnistuu paikallaan. Näin tein itse.
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • alfaromeo
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2019
                          • 256
                          • Suomi

                          #13
                          Ilmeisesti järkevin (oikea) tapa on vaihtaa laakeri paikallaan (erikoistyökalut). Vien auton paikalliseen bmw-korjaamoon. Ei uskalla alkaa repimään koko tuentaa pöydälle, mahdollisesti rikkoen muita osia. Joskus on ammattimiehenkin nöyrryttävä työkalujen puuttuessa muiden palveluihin

                          Aloitetaan oikealta puolelta ja katsotaan muuttuuko/loppuuko jurina.
                          E92 335ia
                          F11 535ia

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            #14
                            tossa nyt kuitenkin tehtaan vaihto-ohje nähtäville.

                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • alfaromeo
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2019
                              • 256
                              • Suomi

                              #15
                              Takapyörän laakerit tarkastettu ja oikealle vaihdettiin uusi, mistä olikin puhetta. Jurina ei hävinnyt/muuttunut oikeastaan mitenkään.. :think

                              Tosiaan 80-100km/h tasainen veto päällä on pahimmillaan, ehkä tuntuis että kun alakierroksilla vetää ylämäkeen niin pahenisi ja kun höllää kaasusta, hiukan helpottais. Jos oletetaan, että perä ja takavetarit on kunnossa, ei jää kuin kardaani enään vaihtoehdoksi. Kardaanin rätit ja keskilaakeri on nyt kaksi kertaa silmämääräisesti ja kädellä koettaen todettu "kuin uusiksi". Voisiko tuo keskimmäinen kannatinlaakeri tällä tavalla juristaa perseestä kun vauhtia on tuo 80-100 ??
                              E92 335ia
                              F11 535ia

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎