Terve,
Autona BMW 320d M47n2 koneella. Mittarissa kohta 240tkm.
Auto on käytetty Celtic Tuningilla ohjelmoinnissa 2019 heinäkuun alussa. Samalla otettu EGR ja DPF pois käytöstä. DPF pönttö on tyhjennetty.
Ohjelmoinnin jälkeen:
Huomasin etuiskareita vaihtaessa, etä DPF tyhjennys oli tehty siten, että katsurilla tulee varmasti sanomista, oli porattu, hitsattu ja paikattu päälle jollain massalla. Joten vein auton takaisin DPF:n loppuun saattamista varten Celticille. Celticin työntekijä pahoitteli asiaa, koska ei ollut itse tarkastanut DPF:n kuntoa kiinnittämisen jälkeen... Ninnan nunna...
Korjauksen jälkeen:
Tämä jälkeen kuin olivat hitsanneet ja hioneet DPF:n sellaiseksi, että se mielyttää myös omaa silmää: Kun sain auton takaisin, huomasin, että kun antaa 2,3,4 vaihteilla kaasua esim 1900-2400rpm niin kuuluu apukuskin puolelta sellainen ylimääräinen ääni turbon ääntä seuraen mutta ei aina. Siinä noin 3000rpm alueella ääni häviää ja kun lyö lapun lattiaan niin noin 3900rpm jälkeen ääni kuuluu sellaisena ihan kuin olisi jokin imuvuoto jossain. Selkeästi ylimääräinen ääni, jota ei koskaan ole ollut.
Mietin nyt samalla, että kun ohjelmointi tehtiin ekan kerran niin ääntä ei ollut,tuolloin ei DPF:ää otettu irti laisinkaan vaan porattiin ja hitsattiin paikallaan. Toisen kerran kun vein korjaukseen, niin DPF otettiin irti. Mikä on voinut liikkeellä mennä päin vattua?
Tehdyt toimenpiteet (en ole vielä vienyt takaisin Celticille autoa):
Vaihdoin ilmansuodattimen, koska oli muutenkin jo finaalissa. Huomasin, että ilmansuodattimelta turbolle menevän putken keskiosassa oleva liitos joka menee huohottimen suuntaan oli vuotanut ja oli kartassa ulkoa. Putsasin ja pistin kiristimet, joten se asia on kunnossa. Oli aikaisemmin ollut melko huonosti kiinni tuo putkenpätkä joka liittää ilmanputsarin putkelta huohottimelle/venttiilikopalle.
Nyt kun katsoin tarkemmin, niin huomasin, että öljynhuohotin (oil separator) on vuotanut jonkin verran ulos. Voisiko äänen aiheuttaja olla siinä? Pistin osan jo tilaukseen, koska jos on vuotanut sekä on alkuperäinen niin kyllä se pitää vaihtaa.
DPF:n suuntaan katsoin niin hyvin kuin pystyin, on mielestäni kiinnitetty ihan oikealla tavalla takaisin kaikki liitokset jotka siellä löytyy ja ei näytä mitään poikkeavaa.
Turbon siivekkeet kokeilin ja ovat täysin ehjän oloiset.
Osaisiko joku viisaampi neuvoa, että missä voisi äänen aiheuttajan vika olla?
Kuvissa näkyy turbon siivekkeet sekä huohottimelle menevä putki joka oli vuotanut.
Yritän tällä viestillä nyt saada jotain syötettä viisaammilta, jotka osaisivat ohjata oikeaan suuntaan vian suhteen.
Kiitos
Autona BMW 320d M47n2 koneella. Mittarissa kohta 240tkm.
Auto on käytetty Celtic Tuningilla ohjelmoinnissa 2019 heinäkuun alussa. Samalla otettu EGR ja DPF pois käytöstä. DPF pönttö on tyhjennetty.
Ohjelmoinnin jälkeen:
Huomasin etuiskareita vaihtaessa, etä DPF tyhjennys oli tehty siten, että katsurilla tulee varmasti sanomista, oli porattu, hitsattu ja paikattu päälle jollain massalla. Joten vein auton takaisin DPF:n loppuun saattamista varten Celticille. Celticin työntekijä pahoitteli asiaa, koska ei ollut itse tarkastanut DPF:n kuntoa kiinnittämisen jälkeen... Ninnan nunna...
Korjauksen jälkeen:
Tämä jälkeen kuin olivat hitsanneet ja hioneet DPF:n sellaiseksi, että se mielyttää myös omaa silmää: Kun sain auton takaisin, huomasin, että kun antaa 2,3,4 vaihteilla kaasua esim 1900-2400rpm niin kuuluu apukuskin puolelta sellainen ylimääräinen ääni turbon ääntä seuraen mutta ei aina. Siinä noin 3000rpm alueella ääni häviää ja kun lyö lapun lattiaan niin noin 3900rpm jälkeen ääni kuuluu sellaisena ihan kuin olisi jokin imuvuoto jossain. Selkeästi ylimääräinen ääni, jota ei koskaan ole ollut.
Mietin nyt samalla, että kun ohjelmointi tehtiin ekan kerran niin ääntä ei ollut,tuolloin ei DPF:ää otettu irti laisinkaan vaan porattiin ja hitsattiin paikallaan. Toisen kerran kun vein korjaukseen, niin DPF otettiin irti. Mikä on voinut liikkeellä mennä päin vattua?
Tehdyt toimenpiteet (en ole vielä vienyt takaisin Celticille autoa):
Vaihdoin ilmansuodattimen, koska oli muutenkin jo finaalissa. Huomasin, että ilmansuodattimelta turbolle menevän putken keskiosassa oleva liitos joka menee huohottimen suuntaan oli vuotanut ja oli kartassa ulkoa. Putsasin ja pistin kiristimet, joten se asia on kunnossa. Oli aikaisemmin ollut melko huonosti kiinni tuo putkenpätkä joka liittää ilmanputsarin putkelta huohottimelle/venttiilikopalle.
Nyt kun katsoin tarkemmin, niin huomasin, että öljynhuohotin (oil separator) on vuotanut jonkin verran ulos. Voisiko äänen aiheuttaja olla siinä? Pistin osan jo tilaukseen, koska jos on vuotanut sekä on alkuperäinen niin kyllä se pitää vaihtaa.
DPF:n suuntaan katsoin niin hyvin kuin pystyin, on mielestäni kiinnitetty ihan oikealla tavalla takaisin kaikki liitokset jotka siellä löytyy ja ei näytä mitään poikkeavaa.
Turbon siivekkeet kokeilin ja ovat täysin ehjän oloiset.
Osaisiko joku viisaampi neuvoa, että missä voisi äänen aiheuttajan vika olla?
Kuvissa näkyy turbon siivekkeet sekä huohottimelle menevä putki joka oli vuotanut.
Yritän tällä viestillä nyt saada jotain syötettä viisaammilta, jotka osaisivat ohjata oikeaan suuntaan vian suhteen.
Kiitos