Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW e93 kattomekansimin ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • krise1
    Newbiemmer
    • Oct 2019
    • 6
    • Vantaa

    BMW e93 kattomekansimin ongelma

    Tarvitsen nyt kipeästi apuja minun BMW e93 katon ongelmiin. Olisin hyvin kiitollinen, jos jollain olisi kokemusta vastaavasta ongelmasta.

    Kerron lyhyesti miten ongelma oli ilmennyt:

    Olin sulkemassa ajon päätteeksi kattoa kiinni ja katto meni normaalisti kiinni. Sammutin virrat ja ihmettelin kovaa surinaa auton takaosasta. Pienen ajan jälkeen tajusin, että kattomekansimin hydraulipumppu oli jäännyt huutamaan, vaikka katto oli jo kiinni. Tämä aiheutti sen, että pumpun moottori paloi. Tämän jälkeen katto ei enään liikkunut mihinkään suuntaa. (Onneksi katto oli kuitenkin kiinni.)

    Seuraavaksi korjautin tämän hydraulipumpun sähkömoottorin ja tämän jälkeen rupesi tapahtumaan kummia. Katto lähtee aukeamaan noin 10-20cm, jonka jälkeen se ei enään liiku tai sitten katto rupeaa menemään alaspäin. Sen saa kuitenkin kiinni kun painaa "kiinni" asentoa. Lisksi huomasin, että katon avatessa katto ikäänkuin repäseen auki lukoista, jossa tapahtuu semmoinen nykyäisy. Vaikuttaa siltä, että ei avaa lukkoja kunnolla, mutta en ole varma.

    Autoon on nyt vaihdettu/korjattu:
    Hydraulipumpun sähkömoottori, josta ongelmat alkoivat
    Hydraulinesteet vaihdettu
    Hydraulipumpun 2 relettä vaihdettu
    Katon ohjausmoduuli vaihdettu

    Näillä toimenpiteillä ongelma ei ole korjaantunut.

    Onko kellään ollut vastaavanlaista ongelmaa tai tietoa siitä, mistä tämä voi johtua?
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1782
    • Turku

    #2
    Se miten pumppu alunperin hajosi, viittaa siihen että joko ohjausmoduuli oli rikki tai sitten jokin / jotkin mikrokytkimet eivät toimi oikein.

    Tuota nykyistä ongelmaa en ihan täysin ymmärtänyt. Miten se katto painuu alaspäin 10-20 cm jälkeen? Tartkoitatko sitä etummaista moduulia?

    Entä mitä lukkoja tarkoitat? Niitä, jotka ovat tuulilasin yläkarmissa? Voisiko nyt olla kyse vielä samasta ongelmasta, joka poltti sen moottorin? Ts. Ne mikrokytkimet, jotka on tuulilasin yläkarmissa ei toimi oikein.

    Vilahtaako sulla ongelman ilmetessä mittaristossa mitään virheilmoituksia?

    Asettuuko se katto kiinniasennossa kunnolla paikalleen ja lukittuu yläkarmista?

    Minulla ei tosin ole vastaavasta ongelmasta kokemusta tai tietoa, mutta kunhan spekuloin.
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • krise1
      Newbiemmer
      • Oct 2019
      • 6
      • Vantaa

      #3
      Ohjausmoduuli on vaihdettu ja ilmeisesti vika ei ollut siinä. Mikrokytkimiä ei ole vaihdettu ja voi olla hyvin mahdollista, että vika on niissä. :think Onko mitän tietoa enempää näistä mikrokytkimistä? Pystyykö ne vaihdattaa itse?

      Joo eli katto aukee sen 10-20cm ja tämän jälkeen rupee laskemaan ainakin 5cm, vaikka kattoa yrittää avata. Kyse on juuri niistä lukoista, jotka on siinä tuulilasin yläkarmissa.

      Sehän siinä ongelmallista onkin, että mitään ei vilahda missään ja vikakoodit ei anna mitään vastausta.

      Kiinni asennossa kuitenkin asettuu paikoilleen ja lukitukset menevät kiinni. Hyvin mystinen vika tämä on.

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1782
        • Turku

        #4
        Jos ei tiedä mikä mikrokytkin on rikki tai onko mikään niistä, niin ei niitä suin päin kannata varmaankaan yrittää vaihtaa.

        Kaaviokuvasta selviää mitä siellä on: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=54_0376

        Missä liikkeessä tuo moottori ja ohjausyksikkö vaihdettiin? Eikö ne siellä saa mitään virhekoodeja tutkittua tuosta kun se katon aukaisu epäonnistuu?

        Eli tuo siis ensin aukeaa 10-20 cm ja sen jälkeen vaihtaa suuntaa ja liikkuu vielä 5cm takaisin kiinnipäin, kunnes pysähtyy, vaikka koko ajan pitää katon avauspainiketta painettuna?

        Ongelmaa minullakin oli katon kanssa mutta nyt se on taas toiminut.
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • krise1
          Newbiemmer
          • Oct 2019
          • 6
          • Vantaa

          #5
          Varmaan ainut mahdollisuus on viedä sitten Laakkoselle ja ilmoittivat, että täytyy purkaa koko katto ja tulee maksamaan diagnostiikka jo tuntuvasti.

          Moottori ja ohjausyksikkö vaihdettiin itse. Kävin kyllä Laakkosella myös näyttämässä, mutta eivät mitään vikakoodeja saanut tuosta katosta, vaikka ei auennut. Juuri näin, että vaikka pitää avauspainiketta pohjassa, niin aukee ja vaihtaa suuntaa kunnes pysähtyy.

          Pitää kattoo jos talven jälkeen tapahtuisi ihmeitä ja lähtisi ylättäen toimimaan, niinkuin sinulla kävi.

          Muuten joutuu viemään sitten varmaan Laakkoselle....

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5400
            • S:t Karins

            #6
            Ei sitä nyt ensimmäisenä kannata Laakkoselle viedä, hinta hommalle on varmaan tähtitieteellinen. Pääkaupunkiseudulla ja sen läheisyydessä on useita Bemareihin erikoistuneita pieniä korjaamoita. Hintataso on vähän eri luokkaa kuin "marmorilla".
            P.S. Onko järjestelmän ilmaus varmasti onnistunut?
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • krise1
              Newbiemmer
              • Oct 2019
              • 6
              • Vantaa

              #7
              Moi Tommix,

              Osaatko suositella jotain tiettyä/tiettyjä korjaamoita, jotka osaisi mahdollisesti tämän ongelman korjata? Kieltämättä veisin ilomielellä muualle kuin "marmorille".

              Ilmauksesta en ole varma. Yritettiin päästellä siitä ilmaruuvista ainakin ilmaa pihalle, mutta tuloksetta.

              Comment

              • e46 Individual
                Bimmer Rookie
                • Dec 2010
                • 57
                • Porvoo

                #8
                Originally posted by Tommix View Post
                Ei sitä nyt ensimmäisenä kannata Laakkoselle viedä, hinta hommalle on varmaan tähtitieteellinen. Pääkaupunkiseudulla ja sen läheisyydessä on useita Bemareihin erikoistuneita pieniä korjaamoita. Hintataso on vähän eri luokkaa kuin "marmorilla".
                P.S. Onko järjestelmän ilmaus varmasti onnistunut?
                Olen itsekin muutamasta paikasta kysellyt, mutta eivät tunnu olevan kiinnostuneita osaamisen puuttuessa.
                Onko tietoa, missä löytyisi osaamista katon kolinoihin/ongelmiin?
                Last edited by e46 Individual; 28-11-2019, 22:05.
                E93 335i M-sport -10
                Carlyllä onnistuu vikakoodien luku ja koodaukset

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎