Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä moottorilämmitin: Bmw 330d xdrive N57 2010 Automatic E91

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lippe
    Bimmer Rookie
    • Sep 2019
    • 31
    • Kangasala

    Mikä moottorilämmitin: Bmw 330d xdrive N57 2010 Automatic E91

    Moi,
    Uusi bemaristi stressissä moottorilämmittimen kanssa. Saa kertoa, jos jollakin otiskon kombossa mikä tahansa moottorilämmitin.


    Kerron omat vaihtoehdot - jos niitä on.


    1. Tehdasasenteinen Webasto. On autossa, mutta on ongelmia, jota ei ehdi korjata täksi talveksi. Lisäksi pitäisi tehdä se modaus, jolla Webasto lämmittäisi moottorin.


    2. Säteilylämmitin. Defa:n lämmitin 41389 oli ainoa, joka vaikutti lupaavalta - tarkoitettu N57:lle ja Xdrive:lle. Asennuslaatikon mukana tulleessa asennusohjeessa oli kuitenkin maininta sopivuudesta 330d xDrive Manual:lle, ja mulla on automaatti. Nyt kun tähystin teleskooppipeilillä asennuspaikkaa (lokonn kyljestä !), kaikki näytti lupaavalta, mutta omilla silmilläni lohkossa olevan pultin reikä näyttäisi olevan valettu umpeen, grrrr. Toivottavasti siinä on likaa, tai näen väärin. ... Jos joku on onnistunnut asentamaan ko lämmittimen otsikon kombinaatioon, niin voi ilmoitella. Voi myös ilmotella, jos on törmännyt samaa onglemaan Ei tarvitsis tuthaa mennä kylmään auton alle availemaan pohjamuovia,


    3. Letkulämmitin. Calix:n sivuilla ei ollut e91 N57 malliin letkulämppäriä. Muihin BMW:n malleihin kyllä oli tarjontaa, Kertokaa taas, jos olette jonkin mallin asentannu otsikon autoon. Mahtaako tuo tehdasasenteinen webasto olla esteenä, jos laitan letkulämppärin... Eikös tuo tehdasasenteinen Websto-systeemi jotekin sulje moottorinvesikierron, kun auto ei ole käynnissä.


    Jos tähän olisi madollista asentaa jokin kiertovesipumpullinen malli, niin mihinkä letkuun tuo olisi hyvä asentaa.


    4. Luovutan ja kysyn jostain liikkeestä ideoita,
    2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6708
    • PK-seutu

    #2
    Jos autossa kerran on jo tehdasasenteinen Webasto niin en todella ymmärrä kysymystä. Se kuntoon ja lämmittämään myös moottori
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • Lippe
      Bimmer Rookie
      • Sep 2019
      • 31
      • Kangasala

      #3
      Originally posted by pyroz View Post
      Jos autossa kerran on jo tehdasasenteinen Webasto niin en todella ymmärrä kysymystä. Se kuntoon ja lämmittämään myös moottori
      Tämä se kai on järkevin ratkaisu. Eli Webaston korjaus ja tarvittava vesikierron muutostyö. Ilmeisesti kysyin neuvoa siksi, kun jänistin tämä työn haastavuutta diy-työnä ulkoilmassa.... pitänee etsiä korjaamo kuka tuon modauksen suostuu tekemään. Oman googlailun perusteella vesikierron sarjottaminen (eli modaus) vaatii myös sen kiertopumpun (vai oliko se bypass venttiilin) vaihdon toiseen malliin ja ecu huijaamisen vastuksella, tässä moottorissa.
      2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6708
        • PK-seutu

        #4
        Originally posted by Lippe View Post
        Tämä se kai on järkevin ratkaisu. Eli Webaston korjaus ja tarvittava vesikierron muutostyö. Ilmeisesti kysyin neuvoa siksi, kun jänistin tämä työn haastavuutta diy-työnä ulkoilmassa.... pitänee etsiä korjaamo kuka tuon modauksen suostuu tekemään. Oman googlailun perusteella vesikierron sarjottaminen (eli modaus) vaatii myös sen kiertopumpun (vai oliko se bypass venttiilin) vaihdon toiseen malliin ja ecu huijaamisen vastuksella, tässä moottorissa.
        Letkumuutos riittää. Vitossarjaan (ja muutamiin muihin) taas riittää pelkkä vastus. Itse Webaston korjauksesta on vaikea sanoa mitä vaatii kun ei tiedä mikä vika.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Voi hyvänen aika korjauta se Webasto.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Lippe
            Bimmer Rookie
            • Sep 2019
            • 31
            • Kangasala

            #6
            Yes, soittelin erääseen liikkeeseen ja selvittelevät lämppäreiden suhteen tilanteen. Asennutan ton kotona oleva Defa:n säteilylämmittimen, jos sen pystyy asentaa. Liikkeessä olivat työn puolesta skeptisiä letkulämppärille, jos Defa/Calix ei ole sitä automallille suositellut. Tiedän, ettei mun autoa ole suosituslistoissa. Tiedän kuitenkin tän palstan perusteella, että kiertopumpulliset letkulämppärit ei oo aiheuttannut vikakoodeja....

            Ja se Webasto. Tänä aamuna huomasin, että autokäynnissä webasto ehkä toimii. Ainakin se kärytti koko ajan kun kraappasin ikkunoita, Jo ilman modaustakin tekisi miele tuo webasto korjauttaa.

            Vähän off-topic:a, mutta modaukseen liittyen, Yritin ymmärtää ylipäätään tuon letkukytkennän realoem:sta : https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=64_1676....

            Mun mielestä normikytkentä (en ole varma) on tämä (M=Moot,H=Sisälämmitin,W=webasto,M=Auton moottori, V=vaihtokytkin, * näyttä veden kulkusuunnan. Y=Webaston ja Moottorin vesiletkut yhtyvät

            Kun webasto lämmittää pysähdyksissä, Vaihtokytkinventiili päästää veden webaston oikeanpuoleiseen piiriin ja moottorin vasemmanpuoleisessa ei kulje vesi. Arvaan, että jos webasto pysyy käynnissä, kun auto starttaa, vaihtokytkinventiili päästä veden molempiin piireihin.... muutoin en ymmärrä, miksi webasto jää päälle, kun auto on käynnissä . Kun webasto sammuu, vaihtoventtiili sulkee webaston piirin ja vesi kiertää moottorivesipiirissä.

            Ton normkytkentäkuvan piirtämisen jälkeen ehkä tajuan, miten modauksen voisi tehdä. Tosin siinäkin vähän mietityttää, että vesi virtaisi webaston kiertovesipumpun läpi, silloinkin kun webasto ei ole käynnissä.... mutta sama juttuhan on myös letkulämppäreissä. ... Ja vähän mietityttää, että pitääkö vaihtokytkin kokonaan ohittaa.

            EDIT : SORI, KUVA KUTISTUI, KUN nettisivu poistaa ylimääräiset space:t
            EDIT2: Noniin, laitoin välilyöntin paikalle o kirjaimet täytteeksi ... Hah, on se parempi kuin kutistnnut kuva,
            EDIT3 : Nesteen kiertosuunta korjattu päin vastaiseksi,


            ---------------------------
            | oooooo | ooooo |
            | oooooo | oooooo |
            | oooooo | oooooo |
            | oooooo H ooooo |
            | oooooo * oooooo |
            | oooooo | oooooo |
            * oooooo | oooooo *
            M ooooo V ooooo W
            | oooooo / \ ooooo |
            | oooooo * * ooooo |
            | oooooo | | ooooo |
            --------------- ------------
            Last edited by Lippe; 05-11-2019, 22:02.
            2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

            Comment

            • Lippe
              Bimmer Rookie
              • Sep 2019
              • 31
              • Kangasala

              #7
              Originally posted by pyroz View Post
              Letkumuutos riittää. Vitossarjaan (ja muutamiin muihin) taas riittää pelkkä vastus. Itse Webaston korjauksesta on vaikea sanoa mitä vaatii kun ei tiedä mikä vika.

              Kun tätä muutosta tarpeeksi kauan jauhoin päässäni, niin tulin samaan tulokseen. Pelkkä letkumuutos riittää.


              Kun menin katsomaan letkuja konehuoneen puolelta, niin muutoksia vaativat letkut kulkee tässä moottorissa päällekkäin ja on yllättävänkin hyvin näkyvillä siinä vaihtoventtiilin kohdalla,
              2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

              Comment

              • Lippe
                Bimmer Rookie
                • Sep 2019
                • 31
                • Kangasala

                #8
                Kävin auton alla vielä tarkistamassa Defa:n säteilylämmittimen paikan. Ja kyllä, lämmityselementin kiinnitysmutterin paikka oli valettu umpeen.


                Nyt kun jäljelle jää Webaston korjaus , niin olen tarkkaillut sitä. Parkissa Webasto käynnistyy, savuttaa hetken, konehuoneesta kuluu PLUP PLUP PLUP ääni, jonka jälkee Webasto sammuu ja jättää tuulettimen päälle hetkeksi. PLUP äänet miellän putkiston ääniksi. En osaa sanoa onko tuo kiehuvan nesteen ääntä vai jostai isoista painevaihteluista johtuvaa. Sammumisen jälkeen ei käynnisty kauko-ohjaimesta eikä iDrive:stä.



                Autolla ajaessa Webasto ilmeisesti toimii.Esim ajoin autolla 5 km. Saammutin auton . Webston sunnalta tuulettimen ääntä ja sellaista Webastomaista palaneen hajua.



                Pitänee luetuttaa vikakoodit, että pääsee hommassa eteenpäin.
                2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6708
                  • PK-seutu

                  #9
                  Originally posted by Lippe View Post
                  Kävin auton alla vielä tarkistamassa Defa:n säteilylämmittimen paikan. Ja kyllä, lämmityselementin kiinnitysmutterin paikka oli valettu umpeen.


                  Nyt kun jäljelle jää Webaston korjaus , niin olen tarkkaillut sitä. Parkissa Webasto käynnistyy, savuttaa hetken, konehuoneesta kuluu PLUP PLUP PLUP ääni, jonka jälkee Webasto sammuu ja jättää tuulettimen päälle hetkeksi. PLUP äänet miellän putkiston ääniksi. En osaa sanoa onko tuo kiehuvan nesteen ääntä vai jostai isoista painevaihteluista johtuvaa. Sammumisen jälkeen ei käynnisty kauko-ohjaimesta eikä iDrive:stä.



                  Autolla ajaessa Webasto ilmeisesti toimii.Esim ajoin autolla 5 km. Saammutin auton . Webston sunnalta tuulettimen ääntä ja sellaista Webastomaista palaneen hajua.



                  Pitänee luetuttaa vikakoodit, että pääsee hommassa eteenpäin.
                  Vikakoodit kertonee lisää, mutta tuo kertomus kuulostaa hyvinkin pitkälti perinteiseltä kiertovesipumpun vialta. Eli Webaston lähellä oleva oma erillinen sähköpumppu on tullut tiensä päähän (niinkuin ne näissi tuppaa tekemään), siitä johtuen webaston luona neste keittää nopeasti ja webasto menee pois päältä kun neste ylikuumenee. Auton käydessä moottorin oma vesipumppu pumppaa nesteen niin ei pääse tuota tapahtumaan.

                  Vikakoodit lukuun, mutta varaudu sijoittamaan reilu 100€ pumppuun ja asennus päälle.
                  Last edited by pyroz; 03-11-2019, 19:12.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • Lippe
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2019
                    • 31
                    • Kangasala

                    #10
                    Kiitos. Olisin tyytyväinen, jos korjauksesta selviäisi tässä about tuossa hintaluokassa.
                    2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2673
                      • Tampere

                      #11
                      Webaston toimintaan liittyvän kuvauksen perusteella laite vaikuttaa olevan ainakin pääpiirteittäin toimintakuntoinen, joten ehdottaisin itsekin tarkempaa vianselvitystä ja tilanteen salliessa korjaamista kuntoon, ennen muiden lämmitysratkaisujen miettimistä.
                      B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • Lippe
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2019
                        • 31
                        • Kangasala

                        #12
                        Yep. Tuo on hyvä, kun laitteessa on eloa ja virhe toistuu aina samalla tavalla.
                        2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

                        Comment

                        • Kouris
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 685

                          #13
                          Originally posted by Lippe View Post
                          Yep. Tuo on hyvä, kun laitteessa on eloa ja virhe toistuu aina samalla tavalla.

                          Jos kiertovesipumppu on esillä siten että siihen pääsee koskemaan käsin niin kokeile tuntuuko siinä pieni tärinä silloin kun sen pitäisi käydä. Pieni kopautus saattaa vielä sen laittaa vielä pyörimään -> jos lähtee ja lämmitin pysyy käynnissä niin ei tarvitse edes vikakoodien lukua vaan uusi pumppu tilalle.

                          Comment

                          • protoni
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2008
                            • 1361
                            • Tampere

                            #14
                            Tai pumpulta lähtevää letkua tunnustelemalla lämpeneekö vai ei. Viime viikolla vaihdoin omaani kiertovesipumpun, joka diagnostiikan mukaan luuli toimivansa ok, mutta mykkä se oli. Kovin samankaltaiset oireet oli kuin Lippelläkin.

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by Lippe View Post
                              Kiitos. Olisin tyytyväinen, jos korjauksesta selviäisi tässä about tuossa hintaluokassa.
                              Eikö toi nyt oo aika no brainer valinta korjauttaa se Webasto vaan varsinkin jos on tehdastekonen.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎