Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 : Kuljettajan ovi ei aukea

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lippe
    Bimmer Rookie
    • Sep 2019
    • 31
    • Kangasala

    e91 : Kuljettajan ovi ei aukea

    e91 oli huollossa, joka vaati ovipahvin irroitusta. Huoltotoimi ei littynnyt lukitukseen. Huollon pihasta pääsin autoon sisään, mutta kotipihassa kujettajan ovi ei auennut.



    Itsehän tätä en korjaa, mutta maanantaita kuumeisesti odottaessa pohdiskelen mahdollisia syitä. Pelonsekaisin fiiliksin myös mietin kuinka ovipahvin saa irroitettua ovi lukittuna e91:stä,



    Oireet. Kuljettajan ovi ei avaudu ulko/sisäkahvasta, ei kaukosäätimestä, ei avaimella, ei keskusnapista. Oven nappi liikkuu ylös/alas mallikkaasti kaukosäätimellä, ja lukkopesä kuulostaa "sähköisesti" toimivalta. Siis kaikki toimii hyvin. Vain ovi pysyy lukossa.


    Veikkaisin , että elektroonisesti ovi olisi kunnossa sen enempää oven sielunelämää tuntematta.



    Pallottelen oven lukitusvaijerin ja lukkosylinterin mekaniikan välillä. Laittaisin suuremmat kertoimet lukitusvaijjerille, kun kerran oven sisuskaluja on huollossa liikuteltu.



    Onkohan oireissa mitää eroa lukituvaijerin irtoamisen ja lukkosylinterin vian välillä. Oliko tuossa lukkosylinterissä jokin vapautussalpaa, joka voisi hajota,



    Ovi toiminnut tähän asti hyvin.
    Last edited by Lippe; 01-02-2020, 00:31.
    2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)
  • Lippe
    Bimmer Rookie
    • Sep 2019
    • 31
    • Kangasala

    #2
    Jos joku tuntee lukkosylinterin sielunelämää, niin olis kysymys.


    Onko lukkosylinterissä jonkinlainen vapautussalpa, joka katketessaan tai jumiutuessaan voisi aiheuttaa oven jumin.


    Jos sylinterissä on vapautussalpa, niin onko se herkkä jumiutumaan, jos lukkopessään pääsee tahmeaa tai jähmeää nestemäistä ainetta.


    Onkohan tuo lukkosylinteri oven sisäpuolelta kuika suljettu rakenne, vai voisko lukkosylinterin sisälle päästä suihkeen kaltaista ainetta.


    Mulla on pieniä epäilyksiä , mitä on tapahtunnut ....
    2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

    Comment

    • Lippe
      Bimmer Rookie
      • Sep 2019
      • 31
      • Kangasala

      #3
      Luulen, ettei syy ole ainakaan vaijerit. Sisä ja ulkokahvoille on omat vaijerit. Ne tuskin ovat vikaantuneet yhtä aikaa.


      Hmmm, koska ovinappi liikkuu ylös/alas ja lukosta kuuluu napsahdus sähköisessä ja mekaanisessa ovenavausyrityksissä, niin melkein uskoisin lukkopesän olevan hajalla. Lukkopesä (tai se lukkosalpamekanismi) on yhteinen nimittäjä näille kaikille yrityksille avata ovi.



      Mekaanisella avaimella oven pitäisi aueta ainakin. Lukkosylinteri pitäisi olla kunnossa, kun avain istuu hyvin sylinteriin ja kääntyy 90 astetta myötä ja vastapäivää, ja selvästi yrittää avata lukkoa - hento napsahdus kuuluu lukkopesän suunnalta.



      Vaikea sanoa lukkopesää tuntematta onko se mekaanisesti hajalla vai ruostesuoja-aineen takia jumissa. Jos se olisi jumi, niin voisi tietty jotenkin lämmitellä ovea, jos aineet norjistuisi. Jumi se voisi olla, kun lukkopesä on toiminnut täydellisesti tähän saakka... ja nyt sitten huollosta tultaessa heti tilttasi.
      2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

      Comment

      • Lippe
        Bimmer Rookie
        • Sep 2019
        • 31
        • Kangasala

        #4
        Eipä tässä paljoa ole tehtävissä ilman hihojen käärimistä. Jos tämän sittenkin joutuisin korjaamaan, niin voisi ekana tarkistaa lukon aukaisi/sulkija moottoreiden sulakkeet hansikaslokerosta. Mielestäni moottorit toimii, kun ovinappi liikkuu ylös/alas. Toisaalta ei voi olla varma, onko toi ovinappi kytköksissä molempiin vai ainoastaan toiseen moottoriin. Jos sulakkeet on kunnossa niin , sitten olisi ovi avattava kääntämällä lukkopesän salpa oikeaan asentoon. Tämä vaatisi ovipahvin irroituksen. Youtube videolta näki, että ovipellissä on pieni reikä josta voi salvan kääntää ruuvimeisselillä auki asentoon. Ovinappi näytti kiinnityvän lukkopesään samaisesta reijästä. Mahdollisesti joutuisi irroittamaan lukkopesän jos se todella on rikki tai siinä on ruostesuojaa. Irroittaminen ei näyttännyt youtube videossa kovinkaan hankalalta. Elikkä kaikkein riskialttein paikka korjauksessa on ovipahvi irrottaminen ehjänä. Voipi olla että ovipahvia ei tarvisi kuin raottaa , niin voisi yrittää sokkona avata tuo salpa.

        Ulkona yrittännyt rassata lukkoa edestakaisin. Se on kyllä jännä, että ovinapit toimii. Kun nappi on yläasennossa ja yrittää kahvasta avata ovea, ovinappi värähtää etu ja takaosassa noin 1 mm ja lukkopesästä kuuluu etu ja takaovesta heikko naps. Eli kyllä tuo lukkopesä yrittää varmaankin liikuttaa lukkosalpaa, mutta jokin varmaan jumittaa....

        Tuli mieleen että jos tuo ovinapin varsi on huollossa irrotettu ja kiinnitetty huolimattomasti tuohon salvan avausteikään, niin se voisi jotenkin hanata vastaan. Kyllähän tuo ovi kertaalleen aukesi huollon pihassa... olis ollut hyvä että olis hajonnut siinä eikä vasta kotopihassa.
        2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

        Comment

        • Lippe
          Bimmer Rookie
          • Sep 2019
          • 31
          • Kangasala

          #5
          Tämä ovi-case päättyi niin , että ovi saatiin auki ja ovi alkoi pelaamaan normaalisti. Syytä ei löydetty. Ammattikaveri sai ilmeisesti raotettua ovipaneelia tapeeksi ja vapautettua lukkosalvan.


          Pikkasen sydämentyksiä on aiheuttannut kaukosäätimen mykistyminen hetkeksi ja iDriven kielen muuttuminen takaisin saksaksi. Voiskohan tälläiset laittaa heikentyneen akun piikkiin. Akun iästä ei ole mitään hajua.
          2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

          Comment

          • Sallinen
            Bimmer Rookie
            • Apr 2010
            • 96
            • Kuopio

            #6
            Idriven asetukset tallentuu avaimeen ja ovat avainkohtaiset. Jos vaihdoit avainta välissä, niin idrivenkin asetukset muuttuivat.
            e91 320dA xDrive -12
            Porsche 911
            Audi TT

            Comment

            • Lippe
              Bimmer Rookie
              • Sep 2019
              • 31
              • Kangasala

              #7
              Originally posted by Sallinen View Post
              Idriven asetukset tallentuu avaimeen ja ovat avainkohtaiset. Jos vaihdoit avainta välissä, niin idrivenkin asetukset muuttuivat.
              Tosiaan. Kävin vaihtamassa avaimet ennen kuin palautin auton huoltoon. En ole vara-avaimia aikaisemmin käyttänyt niin varmaan niihin jäännyt saksan asetukset. Koko ajan tässä oppii BMW:stä uusia asioita.
              2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎