Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53 öljyn kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PatJ
    Newbiemmer
    • May 2020
    • 7
    • Lieto

    N53 öljyn kulutus

    Ostin vähän aikaa sitten 2008 325iA, jossa on siis tämä uudempi 3-litranen kone. Vein auton öljyn vaihtoon liikkeeseen jossa vaihdettiin öljyn suodatin, sekä koneeseen laitettiin bmw:n omaa 5w30 öljyä. Samalla vaihdettiin myös tulpat. Kilometrejä oli siis tuolloin 183700.

    Tasan 2000km myöhemmin, eli 185700km kohdalla auto pyysi minua lisäämään 1l öljyä koneeseen (lisäsin koneeseen Castrolin 5w30 öljyä).

    Autolla on nyt ajettu 186100km ja taas on 1 palkki pudonnut öljyn määrästä. Onko tälläinen öljynkulutus normaalia n53 koneelle, olen ymmärtäny ettei n53 koneen kuuluisi syödä öljyä, tai ainakaan näin paljon.
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    #2
    Minulla öljynkulutus kasvoi siten että matka-ajossa meni pahimmillaan jopa litra/1000km. Suuttimien vaihdon jälkeen kulutus rauhoittui n. litra/5000km. Mielestäni tällä foorumilla on alle vuoden vanha ansiokas avaus N53 sielunelämästä jossa mainitaan muitakin vaihtoehtoja miten saada öljynkulutus ehkä kuriin.



    Noista palkeista sellainen havainto että eka ja toka palkki voi hävitä nopeaankin mutta sen jälkeen ehkä hitaammin eli ei ole ihan lineaarinen.
    Last edited by 205/65-15H; 04-05-2020, 22:41. Reason: Linkki lisätty
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • PatJ
      Newbiemmer
      • May 2020
      • 7
      • Lieto

      #3
      Kiitos linkistä. Pitää myös seurata tilannetta

      Comment

      • hpniemi
        BTCF Member
        • Feb 2020
        • 97
        • Järvenpää

        #4
        Kaikki on suhteellista,

        bemarin virallisen kannan mukaan 1l/2500km on normaalia.

        Originally posted by PatJ View Post
        Kiitos linkistä. Pitää myös seurata tilannetta

        Comment

        • alfaromeo
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2019
          • 256
          • Suomi

          #5
          Mulla on toi n53b30 200kw tossa, pyysi viime vklp lisäämään litran ölsiä. Aika tasan kymppitonni veivattu viime vaihdosta.
          E92 335ia
          F11 535ia

          Comment

          • llehik
            Bimmer Rookie
            • Jul 2017
            • 35
            • Vantaa

            #6
            N53 ei tosiaan pitäisi olla yhtä öljysyöppö kuin N52. Itselläni oli myös tuo 200 kW N53B30, johon vaihdoin öljyt 2 kertaa vuodessa. Yleensä lähellä seuraavaa vaihtoa saattoi joutua lisäämään litran öljyä, eli noin 6-7 tkm pystyi ajamaan lisäämättä öljyä. Jos kuluttaa selvästi enemmän, niin suattaapi olla moottorissa vikaa tahi öljyvuotoa jossain, jotka nekin on valitettavan yleisiä näissä.

            En osaa sanoa miten radikaalisti öljynkulutus muuttuu, jos on vähän reilummin rullattu. Omassani oli 135 tkm, kun siirtyi seuraavalle omistajalle.

            Comment

            • puhisxgrim
              Newbiemmer
              • May 2020
              • 8
              • Helsinki, Finland

              #7
              Originally posted by PatJ View Post
              Ostin vähän aikaa sitten 2008 325iA, jossa on siis tämä uudempi 3-litranen kone. Vein auton öljyn vaihtoon liikkeeseen jossa vaihdettiin öljyn suodatin, sekä koneeseen laitettiin bmw:n omaa 5w30 öljyä. Samalla vaihdettiin myös tulpat. Kilometrejä oli siis tuolloin 183700.

              Tasan 2000km myöhemmin, eli 185700km kohdalla auto pyysi minua lisäämään 1l öljyä koneeseen (lisäsin koneeseen Castrolin 5w30 öljyä).

              Autolla on nyt ajettu 186100km ja taas on 1 palkki pudonnut öljyn määrästä. Onko tälläinen öljynkulutus normaalia n53 koneelle, olen ymmärtäny ettei n53 koneen kuuluisi syödä öljyä, tai ainakaan näin paljon.
              Itellä rauhottu (1l/500km noin) huomattavasti huohottimen uusimisella (se on integroitu venttiilikoppaan ja on vähän kalliimpi operaatio, tosin tuleepa koppa ja tiivistekin vaihdettua mikä myös yksi yleisimpiä öljyvuodon lokaatioita). Suuttimet voinee vaikuttaa myös varsinkin jos vuotaa (todennäköisesti tässä koneessa vuotaa). Näillä eväillä ainakin nyt muutama ajettu tuhat, ja pysynyt Castrolin 5w40 ilman tasojen tippumisia.

              Ihan mielenkiinnosta; onko auton kanssa mitään muita oireita?

              Comment

              • Ccccc
                Bimmer Rookie
                • Nov 2015
                • 112
                • Valkeakoski

                #8
                Originally posted by puhisxgrim View Post
                Itellä rauhottu (1l/500km noin) huomattavasti huohottimen uusimisella (se on integroitu venttiilikoppaan ja on vähän kalliimpi operaatio, tosin tuleepa koppa ja tiivistekin vaihdettua mikä myös yksi yleisimpiä öljyvuodon lokaatioita). Suuttimet voinee vaikuttaa myös varsinkin jos vuotaa (todennäköisesti tässä koneessa vuotaa). Näillä eväillä ainakin nyt muutama ajettu tuhat, ja pysynyt Castrolin 5w40 ilman tasojen tippumisia.

                Ihan mielenkiinnosta; onko auton kanssa mitään muita oireita?
                Oireiliko huohotin muuten? Vihelsi, kova alipaine öljykorkissa? Huohottimen saa vissiin vaihdettua venttiilikoppaa avaamatta vaikka integroitu onkin.
                Työkalut M47 dampperin vaihtoon
                INPA ISTA

                Comment

                • puhisxgrim
                  Newbiemmer
                  • May 2020
                  • 8
                  • Helsinki, Finland

                  #9
                  Originally posted by Ccccc View Post
                  Oireiliko huohotin muuten? Vihelsi, kova alipaine öljykorkissa? Huohottimen saa vissiin vaihdettua venttiilikoppaa avaamatta vaikka integroitu onkin.
                  Joo öljynkulutus tuli ensimmäisenä, sitten alko huono tyhjäkäynti / sammuili ja seokset laihalla kun separaattorin kalvo koko ajan auki. Siinä sivussa sitten vinkunaa sun muuta sisäset paineet päin honkia.

                  Joo kaipa ne myy siihen sitä repair kittiä, tosin ite en sille tielle halunnut lähteä. Siinä joutuu sit leikkelemään ja vähän modaamaan

                  Comment

                  • Vanquish
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1961
                    • Hki

                    #10
                    Mitä kustansi huohottimen vaihto kaikkinensa?

                    Comment

                    • puhisxgrim
                      Newbiemmer
                      • May 2020
                      • 8
                      • Helsinki, Finland

                      #11
                      Originally posted by Vanquish View Post
                      Mitä kustansi huohottimen vaihto kaikkinensa?
                      Viitisen sataa tais olla koko setti kaikkineen päivineen.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎