Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mystinen öljymäärän lisääntyminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PatJ
    Newbiemmer
    • May 2020
    • 7
    • Lieto

    Mystinen öljymäärän lisääntyminen

    Tapahtui tänään hyvin mystinen tapaus. Oma 325i on viimeaikoina syönyt normaalia enemmän öljyä ja olen pitänyt tarkasti silmällä öljytasoja ajatessa. Moottoriöljyn määrä on ollut alhaalla kaksi palkkia viidestä noin viimeiset 2vk, kunnes tänään tapahtui erikoinen käänne, sillä auton mukaan moottoriöljyn taso on maksimissa ilman että yhtään öljyä on lisätty. Vikakoodit olen lukenut eikä mistään antureista tai sensoreista sanonut yhtään mitään.

    Onkos kellään ideoita mikä voisi olla kyseessä. En nimittäin ole kuullut että olisi kehitetty mitään self generating öljyjä.
    Last edited by PatJ; 22-05-2020, 02:13.
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Öljyssä bensan hajua ?
    Ajettu paljon pätkäajoa :think

    Comment

    • Jesse93
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2012
      • 938
      • Mustio

      #3
      Onko öljymäärä tsekattu aina tasaselta maalta ja ootko kattonu kylmästä vai lämpimästä moottorista?
      E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

      Comment

      • hpniemi
        BTCF Member
        • Feb 2020
        • 97
        • Järvenpää

        #4
        Siinähän on kaksi eri öljytasoarvoa,

        Dynaaminen, jota idrive näyttää ja staattinen, jonka voi katsoa esim. Istalla. Dynaaminen on se suhteellinen arvio, joka oletuksena katsotaan parinkymmenen minuutin välein ajon aikana. Staattinen taas on auto sammuksissa ja öljyt pohjalle valuneena se öljyn määrä ennen starttia.

        Itse katsoisin nyt niin, että vaikka viikon ajan seuraisin että mikä tuo staattinen öljymäärä on (aina samassa paikassa tasaisella katsottuna) että lisääntyykö siinä millimetrimäärä. Jos ei, laittaisin muutoksen tuon idriven mittauksen ja olosuhteiden normaalin variaation piikkiin ja jos lisääntyy, epäilisin sitten vuotavia injektoreita ehkä seuraavaksi... Sitä voisi katsoa kait jollain myös, esim. MHD jos on niin WOT:n jälkeen kun kaasulta jalka pois niin lambda pitäs molemmissa bankeissa hypätä samaan aikaan sinne vajaaseen 235een ja jos ei nouse, niin vois vuotaa injektorit...toisaalta jos ne vuotaa, sen pitäs kyllä aamulla käynnistettäessä aiheuttaa häiriötä...
        Last edited by hpniemi; 22-05-2020, 08:41.

        Comment

        • PatJ
          Newbiemmer
          • May 2020
          • 7
          • Lieto

          #5
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Öljyssä bensan hajua ?
          Ajettu paljon pätkäajoa :think
          Bensan hajua en haistanut kun avoin bensakorkin

          Comment

          • PatJ
            Newbiemmer
            • May 2020
            • 7
            • Lieto

            #6
            Originally posted by Jesse93 View Post
            Onko öljymäärä tsekattu aina tasaselta maalta ja ootko kattonu kylmästä vai lämpimästä moottorista?
            Molemmat, kone ollut sekä kylmä, että lämmin kun olen öljymäärän tarkistanut. Maa myös ollut tasainen tarkistuksen aikana

            Comment

            • pablo
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 732
              • Pirkanmaa

              #7
              Mites kylmänä kattominen onnistuu, kun itsellä se ainakaan näytä mitään.. Siis kone täytyy olla tietyn lämpönen, mut puhutaan varmaan jostain 60-70c asteista:think

              Öljytaso kyllä itseäkin arveluttaa, kun se aina näyttää 5/5 palkkia ja joskus saattaa olla 4/5. Kuitenkin joskus kauan sitten tuli varoitus öljyn lisäyksestä. Onkohan siellä anturissa lisäykselle oma lukijansa ton määrännäytön kans? Autona 525i -06

              -Anssi

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Originally posted by PatJ View Post
                Bensan hajua en haistanut kun avoin bensakorkin
                Entä jos avaat öljyn täyttökorkkia ja nuuhkit siitä päästä autoa :think

                Comment

                • hpniemi
                  BTCF Member
                  • Feb 2020
                  • 97
                  • Järvenpää

                  #9
                  Idriven ja check controlin näkymä näyttää dynaamisen öljymäärän ja vain kun kone on lämmennyt ja käynnissä.

                  Staattisen eli "turvallisen käynnistyksen" öljymäärän näkee nimenomaan vain sytytysvirta päällä mieluiten kylmällä tai hetken seisoneella koneella ja vain diagnostiikkasoftalla.

                  Käsitääkseni lisäyksen logiikka menee silleen, että 60mm on ton staattisen öljymäärän raja (omassani e92ssa) ja jos sen alle menee, tulee käsky lisätä. Samoin varmaan jos dynaaminen öljymäärä ajon aikana tippuu alle alarajan. Dynaaminen mitttaa viimeista litraa, eli jos se näyttää tyhjää, se ei ole suinkaan tyhjä, vaan vain viimeinen litra puuttuu, mutta eihän sillä sitten enää paljoa kande ajaa, koska menettää näkymän öljymäärään ja jos se edelleen vajenisi,sitä ei saisi tietoonsa enää kuin diagnostiikalla tai sitten kun öljynpaineet putoaa...

                  Originally posted by pablo View Post
                  Mites kylmänä kattominen onnistuu, kun itsellä se ainakaan näytä mitään.. Siis kone täytyy olla tietyn lämpönen, mut puhutaan varmaan jostain 60-70c asteista:think

                  Öljytaso kyllä itseäkin arveluttaa, kun se aina näyttää 5/5 palkkia ja joskus saattaa olla 4/5. Kuitenkin joskus kauan sitten tuli varoitus öljyn lisäyksestä. Onkohan siellä anturissa lisäykselle oma lukijansa ton määrännäytön kans? Autona 525i -06

                  -Anssi

                  Comment

                  • PatJ
                    Newbiemmer
                    • May 2020
                    • 7
                    • Lieto

                    #10
                    Originally posted by hpniemi View Post
                    Siinähän on kaksi eri öljytasoarvoa,

                    Dynaaminen, jota idrive näyttää ja staattinen, jonka voi katsoa esim. Istalla. Dynaaminen on se suhteellinen arvio, joka oletuksena katsotaan parinkymmenen minuutin välein ajon aikana. Staattinen taas on auto sammuksissa ja öljyt pohjalle valuneena se öljyn määrä ennen starttia.

                    Itse katsoisin nyt niin, että vaikka viikon ajan seuraisin että mikä tuo staattinen öljymäärä on (aina samassa paikassa tasaisella katsottuna) että lisääntyykö siinä millimetrimäärä. Jos ei, laittaisin muutoksen tuon idriven mittauksen ja olosuhteiden normaalin variaation piikkiin ja jos lisääntyy, epäilisin sitten vuotavia injektoreita ehkä seuraavaksi... Sitä voisi katsoa kait jollain myös, esim. MHD jos on niin WOT:n jälkeen kun kaasulta jalka pois niin lambda pitäs molemmissa bankeissa hypätä samaan aikaan sinne vajaaseen 235een ja jos ei nouse, niin vois vuotaa injektorit...toisaalta jos ne vuotaa, sen pitäs kyllä aamulla käynnistettäessä aiheuttaa häiriötä...
                    Joo käynnistäessä en huomaa kuitenkaan mitään normaalista poikkeavaa. toivottavasti kyse pelkästään heittelystä.

                    Comment

                    • hpniemi
                      BTCF Member
                      • Feb 2020
                      • 97
                      • Järvenpää

                      #11
                      Olellista lienee se, että jos se sattuisi vuotamaan injektoreista eikä siihen reagoisi, sulla menisi kohta kiertokangen laakerit.

                      Mutta tosiaan olen antanut itseni ymmärtää, että vuotavat injektorit kyllä pitäs aiheuttaa käyntiongelmaakin.

                      Originally posted by PatJ View Post
                      Joo käynnistäessä en huomaa kuitenkaan mitään normaalista poikkeavaa. toivottavasti kyse pelkästään heittelystä.

                      Comment

                      • pablo
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 732
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by hpniemi View Post
                        Idriven ja check controlin näkymä näyttää dynaamisen öljymäärän ja vain kun kone on lämmennyt ja käynnissä.

                        Staattisen eli "turvallisen käynnistyksen" öljymäärän näkee nimenomaan vain sytytysvirta päällä mieluiten kylmällä tai hetken seisoneella koneella ja vain diagnostiikkasoftalla.

                        Käsitääkseni lisäyksen logiikka menee silleen, että 60mm on ton staattisen öljymäärän raja (omassani e92ssa) ja jos sen alle menee, tulee käsky lisätä. Samoin varmaan jos dynaaminen öljymäärä ajon aikana tippuu alle alarajan. Dynaaminen mitttaa viimeista litraa, eli jos se näyttää tyhjää, se ei ole suinkaan tyhjä, vaan vain viimeinen litra puuttuu, mutta eihän sillä sitten enää paljoa kande ajaa, koska menettää näkymän öljymäärään ja jos se edelleen vajenisi,sitä ei saisi tietoonsa enää kuin diagnostiikalla tai sitten kun öljynpaineet putoaa...
                        Joo istalla saa katottua kylmänä. Aattelin et puhuttiin vaan i-drivesta.

                        Sitä tarkotin tolla kahdella mittauksella, et onko mahdollista et i-drive näyttäis 5/5 palkkia, vaikka todellisuus menis ton 60mm rajan alle. Eli tuleeko sieltä muuta varotusta, ennen kuin öp valo?

                        -Anssi

                        Comment

                        • hpniemi
                          BTCF Member
                          • Feb 2020
                          • 97
                          • Järvenpää

                          #13
                          Ei varmaan oo mahdollista jos anturit on ehjät ja jos ois anturivika, siitä tulisi vikakoodi koska tuskin anturi silleen hajoaisi, että antaisi tasaista järjellistä lukemaa eikä dme sitä huomaisi.

                          Originally posted by pablo View Post
                          Joo istalla saa katottua kylmänä. Aattelin et puhuttiin vaan i-drivesta.

                          Sitä tarkotin tolla kahdella mittauksella, et onko mahdollista et i-drive näyttäis 5/5 palkkia, vaikka todellisuus menis ton 60mm rajan alle. Eli tuleeko sieltä muuta varotusta, ennen kuin öp valo?

                          -Anssi

                          Comment

                          • PatJ
                            Newbiemmer
                            • May 2020
                            • 7
                            • Lieto

                            #14
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Entä jos avaat öljyn täyttökorkkia ja nuuhkit siitä päästä autoa :think
                            Joo hyvä idea

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎