Announcement

Collapse
No announcement yet.

E92 330i '07 mystinen virran katkeamisongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juhm97
    Newbiemmer
    • Jun 2015
    • 10
    • Lappeenranta

    E92 330i '07 mystinen virran katkeamisongelma

    Iltaa kaikille! Sen verran ollut auton kanssa nyt ongelmaa tämän virran katkeamisen kanssa, että pakko kysellä jos täällä joku tietäisi asiasta jotain. Vika on aika monimutkainen selittää, joten lähdetään liikkeelle oireista mitä autossa on ollut. Kyseessä tosiaan 2007 330i N52 moottorilla.

    Vika ilmeni minulla ensimmäistä kertaa talvella 2018-2019. Olin lähdössä autolla jonnekin, mutta auto ei reagoinut virta-avaimeen millään tavalla ja oli täysin "kuollut". Ihmettelin asiaa hetken, sillä näin ei ollut ennen tapahtunut. Kului ehkä 5min ja auto "heräsi" itsekseen ja siinä meni virrat normaalisti päälle. Kello oli nollautunut, mutta muuta herjaa ei jäänyt. Tämä sama tilanne toistui satunnaisin aikavälein ehkä 3-4 kertaa sinä talvena. Ajattelin vian johtuvan vanhasta akusta. Keväällä ja kesällä vika ei enää ilmennyt ja vaihdoin autoon uuden akun.

    Joulukuussa 2019 vika tuli uudestaan. Auto heräsi jälleen hetken päästä itsekseen. Vika tuli kuukauden sisään 3-4 kertaa jälleen satunnaisesti ja kerran kesti jopa pari päivää, että autoon heräsi virrat takaisin. Tällöin vein auton autosähköliikkeeseen, jossa käytiin läpi vikakoodit, päävirtalinjat ja tyyppivikainen hanskalokeron sulaketaulu, jossa on ollut liittimen sulamisongelmaa. Mitään ei löytynyt. Korjaamokäynnin jälkeen vika ilmeni tammikuussa vielä kerran, jonka jälkeen auto oli taas normaali nelisen kuukautta.

    Nyt keväällä vika on noussut taas esille ja vähän pelottavampana kuin ennen. Muutaman kerran vika on tullut samanlailla kuin aiemmin, mutta kerran auton virrat katkesi suoraan ajosta, lähtiessäni jarruttamaan 130km/h vauhdista ramppiin. Pelästyin ihan helvetisti. Ennen auto ei siis ikinä mennyt tuohon vikatilaan kesken ajon, vaan ainoastaan kun se on ollut parkissa ja ovet lukossa. Kun auto on seisonut ovet auki, vika ei ole ikinä tullut. En tiedä lieneekö vain sattumaa. Vielä viimeksi tänään kun käynnistin auton muutaman päivän seisonnan jäljiltä, auto lähti normaalisti käyntiin, mutta 2-3 sekunnin kuluttua virrat katkesi taas täysin. Mittarien viivat jäi paikoilleen ja avain lukittui virtalukkoon. Auto heräsi parin tunnin sisään jolloin siinä oli virrat ja valot päällä itsekseen.

    Nyt tämänpäiväisen jälkeen tosiaan päätin, että vika on pakko selvittää vihdoin tavalla tai toisella, ennen kuin oikeasti sattuu jotain. Kaikki vinkit otetaan vastaan.

    -Juho
  • juhm97
    Newbiemmer
    • Jun 2015
    • 10
    • Lappeenranta

    #2
    Yritin etsiä vastausta ongelmaan Googlettamalla ja ulkomaisilta foorumeilta tuli vastaan muutama vaihtoehto mikä autossa voisi olla kyseessä oireiden perusteella. Järkevän kuuloisia vaihtoehtoja ovat viallinen IBS (Intelligent Battery Sensor), BST (Battery Safety Terminal) tai jokin viallinen liitos sulaketaulussa. Autolla on edellisellä omistajalla ajettu pieni kolhu, mutta en tiedä olisiko BST lauennut silloin ja mahdollisesti korjattu huonosti jälkeenpäin.

    Comment

    • hpniemi
      BTCF Member
      • Feb 2020
      • 97
      • Järvenpää

      #3
      IBS-vika ei saisi tuollaista aikaan vaan lähinnä akun tyhjenemistä ja yleistä elektroniikan sekoilua. BST taas pitäs näyttää airbagin valoa ja silti edelleen valojen esim. pitäs toimia vian ollessa päällä.


      Vaikka nämä onkin uudemmille:





      ... niin silti epäilisin about samaa:


      "He says: “We can see that they’re using the same connector on both vehicles. It doesn’t look like there is any difference in the main connector to that fuse board.”


      Watchdog has been contacted by others whose BMW 3 series cars have lost power – some while travelling at high speed.


      BMW’s previous recall related to petrol vehicles built between December 2009 and August 2011, a period of production where a particular design of wiring configuration meant that vehicle vibrations could potentially cause frictional corrosion on the plug of the power distributor."



      Koska vika ilmenee noin satunnaisesti ja paranee satunnaisesti, etsisin vikaa kyllä samalla tavalla, kun noissa takaisinkutsuissa eli liitin sulaketauluun tms.




      Originally posted by juhm97 View Post
      Iltaa kaikille! Sen verran ollut auton kanssa nyt ongelmaa tämän virran katkeamisen kanssa, että pakko kysellä jos täällä joku tietäisi asiasta jotain. Vika on aika monimutkainen selittää, joten lähdetään liikkeelle oireista mitä autossa on ollut. Kyseessä tosiaan 2007 330i N52 moottorilla.

      Vika ilmeni minulla ensimmäistä kertaa talvella 2018-2019. Olin lähdössä autolla jonnekin, mutta auto ei reagoinut virta-avaimeen millään tavalla ja oli täysin "kuollut". Ihmettelin asiaa hetken, sillä näin ei ollut ennen tapahtunut. Kului ehkä 5min ja auto "heräsi" itsekseen ja siinä meni virrat normaalisti päälle. Kello oli nollautunut, mutta muuta herjaa ei jäänyt. Tämä sama tilanne toistui satunnaisin aikavälein ehkä 3-4 kertaa sinä talvena. Ajattelin vian johtuvan vanhasta akusta. Keväällä ja kesällä vika ei enää ilmennyt ja vaihdoin autoon uuden akun.

      Joulukuussa 2019 vika tuli uudestaan. Auto heräsi jälleen hetken päästä itsekseen. Vika tuli kuukauden sisään 3-4 kertaa jälleen satunnaisesti ja kerran kesti jopa pari päivää, että autoon heräsi virrat takaisin. Tällöin vein auton autosähköliikkeeseen, jossa käytiin läpi vikakoodit, päävirtalinjat ja tyyppivikainen hanskalokeron sulaketaulu, jossa on ollut liittimen sulamisongelmaa. Mitään ei löytynyt. Korjaamokäynnin jälkeen vika ilmeni tammikuussa vielä kerran, jonka jälkeen auto oli taas normaali nelisen kuukautta.

      Nyt keväällä vika on noussut taas esille ja vähän pelottavampana kuin ennen. Muutaman kerran vika on tullut samanlailla kuin aiemmin, mutta kerran auton virrat katkesi suoraan ajosta, lähtiessäni jarruttamaan 130km/h vauhdista ramppiin. Pelästyin ihan helvetisti. Ennen auto ei siis ikinä mennyt tuohon vikatilaan kesken ajon, vaan ainoastaan kun se on ollut parkissa ja ovet lukossa. Kun auto on seisonut ovet auki, vika ei ole ikinä tullut. En tiedä lieneekö vain sattumaa. Vielä viimeksi tänään kun käynnistin auton muutaman päivän seisonnan jäljiltä, auto lähti normaalisti käyntiin, mutta 2-3 sekunnin kuluttua virrat katkesi taas täysin. Mittarien viivat jäi paikoilleen ja avain lukittui virtalukkoon. Auto heräsi parin tunnin sisään jolloin siinä oli virrat ja valot päällä itsekseen.

      Nyt tämänpäiväisen jälkeen tosiaan päätin, että vika on pakko selvittää vihdoin tavalla tai toisella, ennen kuin oikeasti sattuu jotain. Kaikki vinkit otetaan vastaan.

      -Juho

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17845
        • PKS

        #4
        Ääni myös päävirtakaapelin ja sulakerasian väliselle liitokselle.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • juhm97
          Newbiemmer
          • Jun 2015
          • 10
          • Lappeenranta

          #5
          Kiitos vinkeistä! Löysin jenkkifoorumeiltakin paljon tuohon samaiseen kaapeliin liittyviä ongelmia, joten pitänee tarkistaa se ensimmäisenä.

          Comment

          • _Pietu_
            BTCF Member
            • Oct 2005
            • 3660
            • Kuopio / Maaninka

            #6
            Ja e91:ssä (eli farkussa) ainakin on kontista akulta tulevan kaapelin läpiviennissä ollut hapettumaa.
            BMW F25 xDrive 20d
            ex BMW e91 320dA
            ex BMW e36 325i
            - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
            Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

            Comment

            • juhm97
              Newbiemmer
              • Jun 2015
              • 10
              • Lappeenranta

              #7
              Kiitos kaikille vinkeistä!

              Itselläni ei lopulta aika riittänyt, joten päätin suosiolla viedä auton merkkihuoltoon Laakkoselle. Pelko oli tietysti, että lasku on iso, mutta oletus, että ainakin löytävät vian. Tällä kertaa oli hyvä tuuri ja vika löytyi nopeasti. Virtakaapelin ja sulaketaulun liitos oli sulanut. Korjaus pystyttiin tekemään jonkin sortin lyhyemmällä kaapelin pätkällä ja lopulta kyseisen sähkövian hinnaksi tuli 115€. Helpotus oli suuri kun olin kuitenkin henkisesti valmistautunut nelinumeroiseen laskuun.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎