Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrusatulat/levyt edessä erilaiset 09/2009 alkaen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 870
    • Kainuu

    Jarrusatulat/levyt edessä erilaiset 09/2009 alkaen...

    Tänään "törmäsin" aiheeseen kun on suunnitelma korjauttaa jarrut ja alustaa. Huomio kiinnittyi erikoisen kokoisiin levyihin, eli 348/30mm. Tutkittuani asiaa huomasin että tuollaiset levyt on ollut OEM tavaraa. Satulamalli on vaihtunut 09/2009, jolloin omassani (on uudempi) on erilaiset jarrusatulat(34116769093/094), johon käy "vain" 330/24mm levyt.

    Siispä jotta saisin nuo jo ostetut isommat levyt sopimaan, pitää uusia jarrusatulat 34116773201/202 tyyppiseksi, jotka olleet 09/2009 muutokseen asti.

    Takana ei muutoksia liene tapahtuneen, ainakin levy sama ja satula..

    Onko muita jotka törmännyt samaan ja mihin ratkaisuun päädyitte?

    Ja mahtuuko tuo 348mm levy vielä 17" tuuman vanteen sisälle, ilmeisesti just ja just...
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1827
    • N/A

    #2
    Originally posted by expertti View Post
    Tänään "törmäsin" aiheeseen kun on suunnitelma korjauttaa jarrut ja alustaa. Huomio kiinnittyi erikoisen kokoisiin levyihin, eli 348/30mm. Tutkittuani asiaa huomasin että tuollaiset levyt on ollut OEM tavaraa. Satulamalli on vaihtunut 09/2009, jolloin omassani (on uudempi) on erilaiset jarrusatulat(34116769093/094), johon käy "vain" 330/24mm levyt.

    Siispä jotta saisin nuo jo ostetut isommat levyt sopimaan, pitää uusia jarrusatulat 34116773201/202 tyyppiseksi, jotka olleet 09/2009 muutokseen asti.

    Takana ei muutoksia liene tapahtuneen, ainakin levy sama ja satula..

    Onko muita jotka törmännyt samaan ja mihin ratkaisuun päädyitte?

    Ja mahtuuko tuo 348mm levy vielä 17" tuuman vanteen sisälle, ilmeisesti just ja just...
    335i:ssä on 348x30 levyt edessä. Niiden kanssa sopii 17" OEM-vanne juuri ja juuri, mutta ei monikaan 17" tarvikevanne.
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • expertti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 870
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by bmw323it View Post
      335i:ssä on 348x30 levyt edessä. Niiden kanssa sopii 17" OEM-vanne juuri ja juuri, mutta ei monikaan 17" tarvikevanne.
      Kiitos tästä. Eli jatkossa pitää sitten koittaa selvittää vannetta tarkemmin jos tarvikevannetta hamuaa. Onko sitten ET luvusta kyse, vaiko vaan vanteen mallista/muodoista?

      Comment

      • mmie
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 504
        • Kouvola

        #4
        Originally posted by expertti View Post
        Kiitos tästä. Eli jatkossa pitää sitten koittaa selvittää vannetta tarkemmin jos tarvikevannetta hamuaa. Onko sitten ET luvusta kyse, vaiko vaan vanteen mallista/muodoista?
        Jarrusatula ottaa kiinni vanteen sisäkehään. Rako satulan ja vanteen välillä ei ole kamalan iso edes oem 18" vanteellakaan eli 17" on kyllä kannattavaa kokeilla paikalleen ennen hankintaa. ET ei mielestäni vaikuta asiaan, kun vanteen kehän pienuus on se, mikä tulee vastaan.
        Last edited by mmie; 04-06-2020, 13:05.
        ex e36 325
        ex e46 328
        e92 335i FBO
        Ducati 900S ie
        KTM 640
        Suzuki GT550
        Honda CBR600

        Comment

        • Calypsocoupe
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 2932
          • EFNU

          #5
          Mielenkiintoista, onhan näitä kesken tuotannon tapahtuneita kustannusten optimointeja tapahtunut toki maailmansivu.

          Mutta asiaan, olen joskus ennenkin kirjoitellut täällä että toi 348/30 on musta liian iso ainakin työmatkakäyttöön täällä periferiassa. Kyllä noille on kaikki omat 17" vanteet käynyt, jossain tilaa voisi enemmänkin olla. Mitään halpiksia en kyllä ole kokeillut, voi olla ronskimpaa valua.

          Mutta jos tollanen modi on ns. tehtaan hyväksymä, niin voisi totetuttaa toisin päin :-P
          - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

          Comment

          • expertti
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 870
            • Kainuu

            #6
            Originally posted by mmie View Post
            Jarrusatula ottaa kiinni vanteen sisäkehään. Rako satulan ja vanteen välillä ei ole kamalan iso edes oem 18" vanteellakaan eli 17" on kyllä kannattavaa kokeilla paikalleen ennen hankintaa. ET ei mielestäni vaikuta asiaan, kun vanteen kehän pienuus on se, mikä tulee vastaan.
            Juuri noin se asia onkin. Pitää vaan löytää nuo isommat jarrusatulat seuraavaksi. Saapa nähä mitä kuluneet pyöränlaakerit tykkää tuosta kun raskaammat levyt tulee tilalle, alkaako seuraavaksi sitten se remppa...

            Comment

            • expertti
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2005
              • 870
              • Kainuu

              #7
              Originally posted by Calypsocoupe View Post
              Mielenkiintoista, onhan näitä kesken tuotannon tapahtuneita kustannusten optimointeja tapahtunut toki maailmansivu.

              Mutta asiaan, olen joskus ennenkin kirjoitellut täällä että toi 348/30 on musta liian iso ainakin työmatkakäyttöön täällä periferiassa. Kyllä noille on kaikki omat 17" vanteet käynyt, jossain tilaa voisi enemmänkin olla. Mitään halpiksia en kyllä ole kokeillut, voi olla ronskimpaa valua.

              Mutta jos tollanen modi on ns. tehtaan hyväksymä, niin voisi totetuttaa toisin päin :-P
              Mitä huonoa mielestäsi noissa isommissa levyissä?

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by expertti View Post
                Juuri noin se asia onkin. Pitää vaan löytää nuo isommat jarrusatulat seuraavaksi. Saapa nähä mitä kuluneet pyöränlaakerit tykkää tuosta kun raskaammat levyt tulee tilalle, alkaako seuraavaksi sitten se remppa...
                En kyllä näe miten ne isommat levyt saisi laakerit nopeammin vaihtokuntoon. Painoa toki tulee vähän lisää, mutta eipä noissa nyt iso ero ole, paljon enemmän tulee eroa kun vaihdat isommat vanteet.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • expertti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 870
                  • Kainuu

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  En kyllä näe miten ne isommat levyt saisi laakerit nopeammin vaihtokuntoon. Painoa toki tulee vähän lisää, mutta eipä noissa nyt iso ero ole, paljon enemmän tulee eroa kun vaihdat isommat vanteet.
                  Juuri tuo massan kasvaminen oli se mitä itse pähkäilin.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by expertti View Post
                    Juuri tuo massan kasvaminen oli se mitä itse pähkäilin.
                    Itse en kyllä näe mitä merkitystä sillä painolla olisi laakerin kannalta. Laakeri joutuu kantamaan auton painon, joka on kuitenkin moni kymmenkertainen. Sen sijaan paksuilla speceilla saa toki laakerin ikää lyhennettyä.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Orvix
                      BTCF Member
                      • Sep 2008
                      • 140
                      • Akaa

                      #11
                      Allekirjoituksen autossa on 330mm halkaisijalla jarrulevyt ja BM Autosportin 18 tuuman BBS LM replica vanteet. Noissa jää juuri ja juuri milli tai pari rakoa satulan ja vanteen väliin. Vanteessa on naarmut siinä kohtaa missä satula on lähimmillään vannetta. Edellisen auton 17 tuuman M5 replicat eivät sopineet viereenkään. Kannattaa kyllä olla tarkkana tarvikevanteiden sopivuuden kanssa.

                      Mä en kyllä keksi ainuttakaan järkisyytä laittaa alkuperäistä isompia jarruja ellei aja myös radalla. Mulla ainakin menee erityisesti takajarrut nopeasti kurjaan kuntoon koska oman teorian mukaan ne ovat tarpeettoman järeät. Suomalaisilla nopeuksilla ja ennakoivalla ajotavalla jarruille tulee liian vähän rasitusta ja alkavat sitten jumittamaan ja ruostumaan.
                      E91 325d -10 M-Sport

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by Orvix View Post
                        Allekirjoituksen autossa on 330mm halkaisijalla jarrulevyt ja BM Autosportin 18 tuuman BBS LM replica vanteet. Noissa jää juuri ja juuri milli tai pari rakoa satulan ja vanteen väliin. Vanteessa on naarmut siinä kohtaa missä satula on lähimmillään vannetta. Edellisen auton 17 tuuman M5 replicat eivät sopineet viereenkään. Kannattaa kyllä olla tarkkana tarvikevanteiden sopivuuden kanssa.

                        Mä en kyllä keksi ainuttakaan järkisyytä laittaa alkuperäistä isompia jarruja ellei aja myös radalla. Mulla ainakin menee erityisesti takajarrut nopeasti kurjaan kuntoon koska oman teorian mukaan ne ovat tarpeettoman järeät. Suomalaisilla nopeuksilla ja ennakoivalla ajotavalla jarruille tulee liian vähän rasitusta ja alkavat sitten jumittamaan ja ruostumaan.
                        Ihan sama minkäkokoiset ne levyt on, taloudellisella & ennakoivalla tavalla ne takalevyt vaan menee kurjaan kuntoon helposti Suomen olosuhteissa. Vaatii säännöllisesti reilumpia jarrutuksia.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • expertti
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2005
                          • 870
                          • Kainuu

                          #13
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Ihan sama minkäkokoiset ne levyt on, taloudellisella & ennakoivalla tavalla ne takalevyt vaan menee kurjaan kuntoon helposti Suomen olosuhteissa. Vaatii säännöllisesti reilumpia jarrutuksia.
                          Reilumpia jarrutuksia ainakaan ei tule puuttumaan... Autoon jo laitettu alustaa uusiksi, mm bilstein b12 sarja, puslia uusittu sinne tänne. Vielä vaihdetaan ympäri kunnostetut satulat ja teräspunos jarruletkut + uudet nesteet. Sitten ajoon.

                          Auttaako spacerit tuohon tilanpuutteeseen mikä aiheutuu isommista satuloista?

                          Comment

                          • mmie
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2012
                            • 504
                            • Kouvola

                            #14
                            Originally posted by expertti View Post
                            Reilumpia jarrutuksia ainakaan ei tule puuttumaan... Autoon jo laitettu alustaa uusiksi, mm bilstein b12 sarja, puslia uusittu sinne tänne. Vielä vaihdetaan ympäri kunnostetut satulat ja teräspunos jarruletkut + uudet nesteet. Sitten ajoon.

                            Auttaako spacerit tuohon tilanpuutteeseen mikä aiheutuu isommista satuloista?
                            Taitaa satulat sijottua niin keskelle vannetta, ettei spacerit tule mitään auttamaan, tai sitten pitää puolivannetta siirtää kaaren ulkopuolelle...

                            Edit. Kävin omastani kurkkaamassa, niin ainakin oem 18" alkaa tekemään heti tilaa kun spacerin laittaa väliin, eli kokeiluhommiksi menenee tuokin homma.
                            Last edited by mmie; 11-06-2020, 12:45.
                            ex e36 325
                            ex e46 328
                            e92 335i FBO
                            Ducati 900S ie
                            KTM 640
                            Suzuki GT550
                            Honda CBR600

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by expertti View Post
                              Reilumpia jarrutuksia ainakaan ei tule puuttumaan... Autoon jo laitettu alustaa uusiksi, mm bilstein b12 sarja, puslia uusittu sinne tänne. Vielä vaihdetaan ympäri kunnostetut satulat ja teräspunos jarruletkut + uudet nesteet. Sitten ajoon.

                              Auttaako spacerit tuohon tilanpuutteeseen mikä aiheutuu isommista satuloista?
                              Riippuu vanteen mallista, kuten tuossa jo todettiin. Tämän näkee helpoiten kun otat yhden irti autosta ja katsot.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎