Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrusatulat/levyt edessä erilaiset 09/2009 alkaen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 870
    • Kainuu

    #16
    Originally posted by expertti View Post
    Reilumpia jarrutuksia ainakaan ei tule puuttumaan... Autoon jo laitettu alustaa uusiksi, mm bilstein b12 sarja, puslia uusittu sinne tänne. Vielä vaihdetaan ympäri kunnostetut satulat ja teräspunos jarruletkut + uudet nesteet. Sitten ajoon.

    Auttaako spacerit tuohon tilanpuutteeseen mikä aiheutuu isommista satuloista?
    Originally posted by mmie View Post
    Jarrusatula ottaa kiinni vanteen sisäkehään. Rako satulan ja vanteen välillä ei ole kamalan iso edes oem 18" vanteellakaan eli 17" on kyllä kannattavaa kokeilla paikalleen ennen hankintaa. ET ei mielestäni vaikuta asiaan, kun vanteen kehän pienuus on se, mikä tulee vastaan.
    Joo, noinhan se tietenkin on, vanteen sisäkehä on se mihin satula ottaa jos ottaa. Tsekkasin omasta, ja lähellä se on tuo nykyinenkin satula. En tiedä vielä miten paljon paksumpi satula mahtaa olla tuo isompi kokoinen. Satulan keskikohta on se kriittisin, se tulee lähimmäksi sisäkehää.

    Comment

    • Calypsocoupe
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 2932
      • EFNU

      #17
      Originally posted by expertti View Post
      Mitä huonoa mielestäsi noissa isommissa levyissä?
      Sorry vastauksen viipyminen. Itsellä on ollut ongelmia jarrujen lämpöjen kanssa matka-ajossa, etenkin viime talvena kun ajettiin puol vuotta kuraloskap*skassa. Eli se kaivonkannen kokoinen levy on aina kylmä/märkä, mikä helposti johtaa pieneen viiveeseen jarrutuksen alussa noissa olosuhteissa. Jotain tarinointia aiheesta pitäisi löytyä mun vanhoista viesteistä.

      Mainittu jousittamaton massa on toinen, mikä voi konkretisoitua näillä samoilla teillä eli rytkyt kyllä huomaa. Mitä laakereihin tulee, yksi on etunen on vaihdettu ennen aikojaan, samoin vanteita on saanut hylätä itse tuosta syystä edellisen omistajan jäljiltä. Tuli katsottua tuon tuoreemman setin painoja ETK:sta, pari kiloa per nurkka näyttäs olevan eroa vaikkei se mikään kevyt verrokkikaan ole.

      Molemmissa vertailukohtana 320d 300mm tjsp. levyillä, hyvin pitkälle samojen valmistajien osia tulee käytettyä.
      Last edited by Calypsocoupe; 15-06-2020, 08:47. Reason: Typo ja lisää höpötustä.
      - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

      Comment

      • mmie
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 504
        • Kouvola

        #18
        Originally posted by Calypsocoupe View Post
        Sorry vastauksen viipyminen. Itsellä on ollut ongelmia jarrujen lämpöjen kanssa matka-ajossa, etenkin viime talvena kun ajettiin puol vuotta kuraloskap*skassa. Eli se kaivonkannen kokoinen levy on aina kylmä/märkä, mikä helposti johtaa pieneen viiveeseen jarrutuksen alussa noissa olosuhteissa. Jotain tarinointia aiheesta pitäisi löytyä mun vanhoista viesteistä.

        Mainittu jousittamaton massa on toinen, mikä voi konkretisoitua näillä samoilla teillä eli rytkyt kyllä huomaa. Mitä laakereihin tulee, yksi on etunen on vaihdettu ennen aikojaan, samoin vanteita on saanut hylätä itse tuosta syystä edellisen omistajan jäljiltä. Tuli katsottua tuon tuoreemman setin painoja ETK:sta, pari kiloa per nurkka näyttäs olevan eroa vaikkei se mikään kevyt verrokkikaan ole.

        Molemmissa vertailukohtana 320d 300mm tjsp. levyillä, hyvin pitkälle samojen valmistajien osia tulee käytettyä.
        Ei kyllä omissa 348 jarruissa "normaali paloilla" ole normaalikäytössä ollut mitään ongelmaa. Aina on jarrut löytyneet ja pysyneet ihan normaalisti ilman mitään kulmakarvoja kohottavaa viivettä missään tilanteessa "kylmänäkään".

        Luulisi että jarrupalan valinta vaikuttaa eniten. Ainakin ratamoottoripyöräilyhommissa huomasi konkreettisesti miten älyttömät erot jarruihin saa erilaisilla jarrupaloilla.
        ex e36 325
        ex e46 328
        e92 335i FBO
        Ducati 900S ie
        KTM 640
        Suzuki GT550
        Honda CBR600

        Comment

        • expertti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 870
          • Kainuu

          #19
          Originally posted by mmie View Post
          Ei kyllä omissa 348 jarruissa "normaali paloilla" ole normaalikäytössä ollut mitään ongelmaa. Aina on jarrut löytyneet ja pysyneet ihan normaalisti ilman mitään kulmakarvoja kohottavaa viivettä missään tilanteessa "kylmänäkään".

          Luulisi että jarrupalan valinta vaikuttaa eniten. Ainakin ratamoottoripyöräilyhommissa huomasi konkreettisesti miten älyttömät erot jarruihin saa erilaisilla jarrupaloilla.
          Itse tilasin EBC Redstuff Brake Pads ja levyt samasta paikasta.

          Comment

          • expertti
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 870
            • Kainuu

            #20
            Originally posted by Calypsocoupe View Post
            Sorry vastauksen viipyminen. Itsellä on ollut ongelmia jarrujen lämpöjen kanssa matka-ajossa, etenkin viime talvena kun ajettiin puol vuotta kuraloskap*skassa. Eli se kaivonkannen kokoinen levy on aina kylmä/märkä, mikä helposti johtaa pieneen viiveeseen jarrutuksen alussa noissa olosuhteissa. Jotain tarinointia aiheesta pitäisi löytyä mun vanhoista viesteistä.

            Mainittu jousittamaton massa on toinen, mikä voi konkretisoitua näillä samoilla teillä eli rytkyt kyllä huomaa. Mitä laakereihin tulee, yksi on etunen on vaihdettu ennen aikojaan, samoin vanteita on saanut hylätä itse tuosta syystä edellisen omistajan jäljiltä. Tuli katsottua tuon tuoreemman setin painoja ETK:sta, pari kiloa per nurkka näyttäs olevan eroa vaikkei se mikään kevyt verrokkikaan ole.

            Molemmissa vertailukohtana 320d 300mm tjsp. levyillä, hyvin pitkälle samojen valmistajien osia tulee käytettyä.
            Siis mistä syystä vanteita pitänyt hylätä? En heti ainakaan löytänyt tietoa vanteista että olisi eriteltynä tuo muutos sopivuus ehdoissa. Onko jossain nähtävillä että sama vanne ei kävisi enää isommilla satuloilla olevaan autoon?

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #21
              Originally posted by Calypsocoupe View Post
              Sorry vastauksen viipyminen. Itsellä on ollut ongelmia jarrujen lämpöjen kanssa matka-ajossa, etenkin viime talvena kun ajettiin puol vuotta kuraloskap*skassa. Eli se kaivonkannen kokoinen levy on aina kylmä/märkä, mikä helposti johtaa pieneen viiveeseen jarrutuksen alussa noissa olosuhteissa. Jotain tarinointia aiheesta pitäisi löytyä mun vanhoista viesteistä.

              Mainittu jousittamaton massa on toinen, mikä voi konkretisoitua näillä samoilla teillä eli rytkyt kyllä huomaa. Mitä laakereihin tulee, yksi on etunen on vaihdettu ennen aikojaan, samoin vanteita on saanut hylätä itse tuosta syystä edellisen omistajan jäljiltä. Tuli katsottua tuon tuoreemman setin painoja ETK:sta, pari kiloa per nurkka näyttäs olevan eroa vaikkei se mikään kevyt verrokkikaan ole.

              Molemmissa vertailukohtana 320d 300mm tjsp. levyillä, hyvin pitkälle samojen valmistajien osia tulee käytettyä.
              Normaaali ajossa se levy on aina kylmä, jos nyt puhutaan maantieajosta. En ole kyllä kylmästä kelista johtuvaa viivettä huomannut missään autossa, jos siellä on kunnon palat, jotka on tarkoitettu kadulle. Toki joissakin radalle sopivissa paloissa voi olla heikko pito kylmänä, mutta se nyt on sama onko siellä 300 tai 330 levy.

              Paloissa on todella suuria eroja "purevuudessa". Osa ottaa todella herkästi kiinni heti kun jarruun koskeen, joillakin paloilla saa taas ihan tosissaan polkea, kun kylmänä ei tunnu pitoa olevan.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Calypsocoupe
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 2932
                • EFNU

                #22
                Originally posted by mmie View Post
                Ei kyllä omissa 348 jarruissa "normaali paloilla" ole normaalikäytössä ollut mitään ongelmaa. Aina on jarrut löytyneet ja pysyneet ihan normaalisti ilman mitään kulmakarvoja kohottavaa viivettä missään tilanteessa "kylmänäkään".

                Luulisi että jarrupalan valinta vaikuttaa eniten. Ainakin ratamoottoripyöräilyhommissa huomasi konkreettisesti miten älyttömät erot jarruihin saa erilaisilla jarrupaloilla.
                Molemmissa autoissa on saman Ferodon palan sama kehitysversio käytössä. Haluatteko kokeilla uudelleen?

                Originally posted by expertti
                Siis mistä syystä vanteita pitänyt hylätä?
                Monttu/reikä/tjsp. tiessä -> vanteessa heittoa tai halkeama. Sopivuuksista olen kirjoittanut jo aikaisemmin.
                - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                Comment

                • mmie
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 504
                  • Kouvola

                  #23
                  Originally posted by Calypsocoupe View Post
                  Molemmissa autoissa on saman Ferodon palan sama kehitysversio käytössä. Haluatteko kokeilla uudelleen?



                  Monttu/reikä/tjsp. tiessä -> vanteessa heittoa tai halkeama. Sopivuuksista olen kirjoittanut jo aikaisemmin.
                  Ei ollut tarkoitus kyseenalaistaa havaintojasi, pitävät kohdallasi varmasti paikkansa.

                  Omat kokemukseni vain ovat e36, e46 ja myös e92 isoista jarruista semmoiset, että ovat toimineet täysin normaalisti, myös täysjarrurempan jälkeenkin.
                  ex e36 325
                  ex e46 328
                  e92 335i FBO
                  Ducati 900S ie
                  KTM 640
                  Suzuki GT550
                  Honda CBR600

                  Comment

                  • Cunttory
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1772
                    • Kuopio

                    #24
                    Originally posted by mmie View Post

                    Omat kokemukseni vain ovat e36, e46 ja myös e92 isoista jarruista semmoiset, että ovat toimineet täysin normaalisti, myös täysjarrurempan jälkeenkin.
                    Outoa oliskin jos isommat (kuitenkin vakiojarrut) ei toimisi normaalisti. Jos oikein ymmärsin tämä isompi jarru on vakiona esim 335 malleissa. En kyllä koskaan ole kuullu valitettavan jarrujen toiminnasta.

                    Pyöränlaakerikin on sama koko vakiomallisarjassa.
                    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #25
                      Originally posted by Calypsocoupe View Post
                      Molemmissa autoissa on saman Ferodon palan sama kehitysversio käytössä. Haluatteko kokeilla uudelleen?
                      Jos haluat kunnolla matka-ajossa toimivat palat, niin kannattaa jättää ne kisapalat ja hankkia ne BMW:n alkuperäiset palat. Toimivat myös kylmänä ja purevuus ja tuntuman todella hyvä. Pölyää varmasti enemmän, mutta toimii myös siinä ensimmäisessä jarrutuksessa kylmällä palalla. 320d ja 330d näyttäisi olevan sama tehostin, joten ne fedorat toimii varmasti siksi paremmin sen pienemmän levyn kanssa kun pienempi pinta-ala -> enemmän painetta suhteessa pinta-alaan. Isomman levyn kanssa ei tule riittävästi painetta -> ei ole kunnolla jarrutustehoa ennen palan lämpenemistä.

                      Kyllä ne siellä BMW:llä on tienneet kun ovat jarrut suunnitelleet. Ei ne ole sinne laittaneet isompia levyjä, että jarrutusteho huononee. Itse epäilen edelleen sitä jarrupalaa syylliseksi.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • expertti
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 870
                        • Kainuu

                        #26
                        .......edestä jo pyöränlaakerit lopussa, klappia. 176tkm ajettu. Eipä voi laadulla kehua. Taitaa olla kulutustavaraa tässä ja uudemmissa. Eli napoineen vaihtoon(SKF)

                        Ja isommat levyt ja satulat tulossa eteen, kunhan saan auton pajalle. Sitten sen näkee miten ne istuu ja pitäääääää(kö)

                        ....... isommat levyt tuli joskus vahingossa tilattua ja ne on saatava hyödynnettyä. Kukaan niitä tuskin olisi ollut ostamassa poiskaan. Joten..
                        Last edited by expertti; 18-06-2020, 00:34.

                        Comment

                        • expertti
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2005
                          • 870
                          • Kainuu

                          #27
                          ....... no niin, projekti saatu päätökseen. Isommat levyt ja satulat edessä. Rako satulan ja vanteen välissä, sormet mahtuu väljästi väliin. Vanne 18"

                          Talvella toki saa jännittää että miten käy 17" vanteet...
                          Last edited by expertti; 11-07-2020, 18:23.

                          Comment

                          • expertti
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2005
                            • 870
                            • Kainuu

                            #28
                            .........hieman päivitystä kun autolla ajeltu ja jarruja kokeiltu. Ei voi kyllä muuta sanoa kuin että aivan uskomattoman tehokkaat jarrut. Auto tottelee uskomattoman hyvin, nopeudet saa alas hetkessä. Voimaa on pysäyttää todella hyvin. Ja onhan nuo jarrupalatkin (EBC Redstuff ) aivan huippua, suunniteltu ko auton massalle ja tehoille.
                            Eteen satulat meni heittämällä paikoilleen ja hyvin tilaa ainakin 18" vanteilla.
                            Last edited by expertti; 29-07-2020, 17:43.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎