Announcement

Collapse
No announcement yet.

Taloudellisimmat E90 ajaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LUMI
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 251
    • kotona

    #16
    Ei litralla pisimmälle voittaja mutta

    smileis per gallon on kohdallaan

    oma -06 e92 335d Aj Techin softa, wagnerin cooleri ja vakio turbot
    445tkm takana josta omaa ajoa 198tkm keskikulutus tankkaamalla mitattuna joka tankillisesta 6,43ltr/100km
    voimaa 404hv ja 840Nm pienin tankillinen himmaamalla 5,11 ltr/100km eli reilusti yli 1000km sillä tankilla

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1964
      • Seinäjoki

      #17
      Meillä ei mitään hirmutarkkaa kirjanpitoa ole kulutuksesta mutta m47 E91 kopassa vie pelkässä matka ajossa alle 6 litraa - todellista. Lukema on tosin usein isompi koska erittäin harvoin tuota puhdasta. Matkajoa tulee paljoa. Mutta alle 7 litran jää kyllä seka ajossa. N47 on tuntuvasti pieniruokisempi vaikka on automaatti j isommassa (f11) korissa. Tuo n47 tuntuu menevän kuuden paikkeille tässä nurkka ajossakin. Tosin pitkässä juoksussa n47 pienemmän kulutuksen hyöty menee remontteihin. M47 on niin varmaa tekniikkaa että korjamiseen ei ole tällä 100tkm jaksolla mennyt oikein mitään. Hehkut vaihdoin ja releen heti kun auto tuli meille sekä termostaatin. Senjälkeen on menty pelkällä huollolla. Molemmat autot on ohjelmoituja, m47 on ilman dpf ja 200hp/400nm penkitetty. N47 on bmw oma power kit eli sen saman 200hp pitäisi olla siinäkin. Tuo n47 8 pykäläisellä automaatilla on huomattavasti parempikulkuinen. Itse kuitenkin tykkään jotenkin tuosta m47/manuaali yhdistelmästä. M47 on enemmän kierroskone, n47 vääntää alempaa. On myös vertailukohtaa kun 150tkm ajelin e60 530d automaatilla joka oli vakio 218hp. Kulutti eniten näistä kolmesta ja kulkupuoli ehkä aika tasan ohjelmoidun m47 kanssa. Tuo n47 kyllä kuljettaa f11 korissa sulavemmin kuin 218hp m57 e60 korissa
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #18
        Originally posted by Supra^ View Post
        No aikamoisia rekan perässä roikkuvia myötätuuleen alamäkiajajia täällä on jos M57:lla mennään viiden litran jatkuvia keskikulutuksia. Jos lukema on ajotietokoneesta tai yhden tankillisen sukkasilteen ajon tulos, ei se kerro juurikaan mitään.
        Tätä samaa ihmettelen itsekin aina kun näitä kulutuslukemia tulee vilkaistua. Ihan sama mikä auto, niin osa väittää alle tehtaan kulutuksien ajelevan. Toki tähän nyt vaikuttaa niin moni asia, että huono vertailla. Esim. se kuinka pitkä ajomatka keskimäärin on, 10km keskimäisellä matkalla kulutus on huomattavasti suurempi kuin 50km.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Tuoppo
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 558
          • Joensuu

          #19
          Kyllä näissä vaan on eroja ja kulutus helposti nousee varusteiden myötä. Automaattivaihteisto, 5/6 vaihteistot, neliveto sekä isot kesäpyörät, kaikki vaikuttaa. E92 325D 6v menee lähes litran vähemmällä, verrattuna E39 lci 525D 5v. E92 tankkausväli oli tavallisesti yli 1000km, kun E39 jäi aina vajaaksi vaikka autossa on isompi tankki.

          Nykyinen E60 530Da Oman kokemuksen mukaan vie tavallisrsti yli 7 ja E90 320Da xdrive ei pääse alle 6 edes ajotietokoneen mukaan vaikka autossa on vain 16 pyörät. E39 530Da gm 5v automaatilla ja 18 kesäpyörillä vienee helposti 8 litraa sekalaisessa ajossa ja näissä taitaa olla vielä usein ajonaikainen wepasto lisävarusteena. X25d mallit taas puolestaan on bemarin ekomalleja isommasta moottorista, joille myös 5 alkavat kulutuslukemat eivät ole mahdottomia kehätien ulkopuolella, jossa ruuhkia ei juuri ole.
          Last edited by Tuoppo; 05-06-2020, 21:52.
          G30 530e xDrive iPerformance -20
          E70 X5 xDrive40d -10

          Comment

          • jessemikkola
            BTCF Member
            • Dec 2014
            • 83
            • Kuusankoski

            #20
            E91 320d n47 automaatti. parhaimmillaa pääs 5,01l/100km normist pyöri 5,5-6,5 välillä (laskettu) . Talvella ku kävi tyhjäkäyntiä nii kulutusmittari saatto näyttää yli 8 mut oikeest paljon vähemmän vei.

            E90 335xi N54 automaatti. työmatka-ajossa 12-14l, matkassa reilu 8 ja bussin imussa 7,6l. Kulutus mittari melko kohillaa, heittää yleensä noin desin verran ku tankkauksen jälkeen laskee.

            Comment

            • tabasco
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 851
              • fin

              #21
              Originally posted by Tuoppo View Post
              Nykyinen E60 530Da Oman kokemuksen mukaan vie tavallisrsti yli 7

              Vähän karkaa topicin speksistä, mutta n. 10 vuotta ja ~200 tkm vastaavalla vanhalla sotaratsulla '04 M57 530dA matkaa taittaneena, reissuajossa päässyt kuuden nurkille parhaimmillaan ja keskimäärin on syönyt vähän seitsemän päälle. Nurkkapyörittelyssä tai kärryn vedossa sitten ehkä litran-puolitoista enemmän. Tokikin G-voimia vältellen vakiorengaskoolla saisi kulutuslukemia kaunisteltua tuostakin, mutta aika kohtuullisilla lukemilla tuo nytkin on mennyt.



              Jos autoa meinaa pitää pitkään, on kulutusta olennaisempaa, paljonko kulkupelin ylläpitoon/remontteihin ajan mittaan joutuu kahisevaa upottamaan...

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1964
                • Seinäjoki

                #22
                Originally posted by tabasco View Post
                Vähän karkaa topicin speksistä, mutta n. 10 vuotta ja ~200 tkm vastaavalla vanhalla sotaratsulla '04 M57 530dA matkaa taittaneena, reissuajossa päässyt kuuden nurkille parhaimmillaan ja keskimäärin on syönyt vähän seitsemän päälle. Nurkkapyörittelyssä tai kärryn vedossa sitten ehkä litran-puolitoista enemmän. Tokikin G-voimia vältellen vakiorengaskoolla saisi kulutuslukemia kaunisteltua tuostakin, mutta aika kohtuullisilla lukemilla tuo nytkin on mennyt.



                Jos autoa meinaa pitää pitkään, on kulutusta olennaisempaa, paljonko kulkupelin ylläpitoon/remontteihin ajan mittaan joutuu kahisevaa upottamaan...
                No juu, pitkään jos pitää niin pikkukoneisen kulutusero tahtoo mennä remontteihin (menee n57 myllyissä myös) eli onko se sitten pikemminkin niin että. M57 jos vertaa n47 moottoriin niin kulutusero hyödyn syö mahdollinen tuleva jakopään remontti. Litran kulutus erokin tekee tosin 200tkm matkalla aika paljon rahaa plus isommat vakuutukset ja vero. Väitän että pikkukoneen voi vaihtaa tuolla erotuksella uuteen 200tkm kohdalla. Tosin onhan se ajamisen elo erilaista kun sylintereitä on pari lisää siitä ei pääse minnekkään. N57 ja n47 moottoreita jos vertaa niin ei sitten enää saadakaan samanlaisia erotuksia koska samat mahdolliset vika paikat ja rahareiät löytyy molemmista. Itse painottaisin hyvään huoltohistoriaan ja pieniin kilsoihin oli kone sitten mikä hyvänsä
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • jluoma
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2015
                  • 685
                  • Lappeenranta

                  #23
                  Kannattaa ajaa semmosella mistä tykkää, niin sitä jaksaa paremmin korjatakin. Pelkällä järjellä jos valitsee, niin jää nautiskelu vähemmälle.
                  Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                  325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                  Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #24
                    Originally posted by jluoma View Post
                    Kannattaa ajaa semmosella mistä tykkää, niin sitä jaksaa paremmin korjatakin. Pelkällä järjellä jos valitsee, niin jää nautiskelu vähemmälle.
                    Tuo oli fiksusti sanottu. Samaa mieltä.

                    Comment

                    • Raimo Miettinen
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 320

                      #25

                      4,12l/100km

                      Siinä Sprit Monitorin yksi alhaisimmista polttoaineenkulutuksista. Tankkauksia yli 400 ja auton 320d lci manuaali. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä minkälainen ajoprofiili tuollaiseen vaaditaan! Hollantilaista tasaista 60km/h -aluetta päivästä toiseen?
                      BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t

                      Comment

                      • tabasco
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 851
                        • fin

                        #26
                        Originally posted by Raimo Miettinen View Post
                        https://www.spritmonitor.de/en/detail/840676.html
                        4,12l/100km

                        Siinä Sprit Monitorin yksi alhaisimmista polttoaineenkulutuksista. Tankkauksia yli 400 ja auton 320d lci manuaali. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä minkälainen ajoprofiili tuollaiseen vaaditaan! Hollantilaista tasaista 60km/h -aluetta päivästä toiseen?

                        Vähän hämmentävän tarkalleen on tullut +60tkm joka vuosi... onkohan tuo ihan todellista ajoa, vai onko tuo laitos ollut jotain myllynkiviä pyörittämässä...

                        Comment

                        • Kenopi_
                          Newbiemmer
                          • Nov 2012
                          • 26
                          • Suomi

                          #27
                          Oma m57 325da vei viime talvena matka painotteisessa ajossa kalibroidun kulutusmittarin mukaan n. 6,3l/100km, ja se oli hyvin linjassa mitattuun kulutukseen. Silloin tuli ajettua vajaa 50km siivua 80-100 alueella. Nyt keväästä lähtien ajo ollut sekalaisempaa nurkissa pyörimistä ja siihen sisältyy suht usein moottoritietä 19” kesiksillä, niin kulutus pyörinyt mittarin mukaan 7-7,5l korvilla.

                          Matalin on tainnut olla n.400km siivulla 5,6l ja silloin tuli ajeltua todella sukkasillaan huonon kelin takia. Eipä talvellakaan ole paljoa yli 850km pääsyt tankillisella ennenkuin olen käynyt tankkaamassa Kaipa nämäkin ovat vähän yksilöitä ja auto tosiaan vakio 197hp.
                          E91 325d LCI M-Sport

                          Comment

                          • KtKtuned
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2013
                            • 127
                            • Finland

                            #28
                            Kyl 335i on selvästi taloudellisin ,yhtään ei mene löpöä.
                            BMW 335i E90 -07

                            Comment

                            • Calypsocoupe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 2932
                              • EFNU

                              #29
                              Originally posted by Raimo Miettinen View Post
                              Siinä Sprit Monitorin yksi alhaisimmista polttoaineenkulutuksista. Tankkauksia yli 400 ja auton 320d lci manuaali. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä minkälainen ajoprofiili tuollaiseen vaaditaan! Hollantilaista tasaista 60km/h -aluetta päivästä toiseen?
                              Oli joskus Ruotsissa lautan lähtöön tuplaten aikaa mitä olisi tarvittu, tuli ajeltua pidempiä ja pienempiä maalaisteitä ja kyllä toi pre-LCI 320d meni niissä olosuhteissa alle neljän todellisiakin kun oikein yritti, olosuhteet toki optimaaliset eli jotain +18 astetta, keskinopeus jossain 70-80km/h kantturoissa.

                              Jossain keskieuroopassa ei ole vastaavia kylmäkäynnistyksiä eikä talvinaftaa rokottamassa ja lähtökohtaisesti pitäisikin tulla eroa pitkässä juoksussa verrattuna tänne periferiaan.

                              Originally posted by Kenopi_
                              Kaipa nämäkin ovat vähän yksilöitä ja auto tosiaan vakio 197hp.
                              Yksilöt löytyy sieltä kuskin ja penkin välistä. Joka toki voi jossain tapauksissa johtaa siihen että autoistakin tulee yksilöitä.

                              Omat tankkausvälit N57 ~1000km ja M47 ~1100km, talvinafta kompensoituu melko tarkaan talvinopeuksilla.
                              - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                              Comment

                              • alfaromeo
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2019
                                • 256
                                • Suomi

                                #30
                                Sekalainen ajotietokoneen mukaan 9,5l/100km ysikasia. Kerran kokeiltu ajella Turku - Lohja - Turku reissu sukkasilteen, tietokoneen mukaan 7,5l/100km.
                                E92 335ia
                                F11 535ia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎