Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d N57 karkea käynti n. 5s kylmäkäynnistyksen jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lippe
    Bimmer Rookie
    • Sep 2019
    • 31
    • Kangasala

    330d N57 karkea käynti n. 5s kylmäkäynnistyksen jälkeen

    Moi,


    Oire: Aamuisin "kylmä" käynnistyksessä moottori alkaa värähtelemään n.5 s starttauksen jälkeen. Alkuun moottori käy tasaisen normaalisti kunnes värähtely alkaa. (En ole aivan varma, mutta värähtely saattaa alkaa samaan aikaan, kun auton ilmastointi/tuuletusläpät alkavat liikkumaan ,tai jotain tapahtuu hattuhyllyn sisällä...)


    En osaa sanoa heiluuko moottori vain, vai pätkiikö moottori.



    Värähtelyn saa estettyä pitämällä muutamia sekuntteja kierrokset 1000 r/min. Sen jälkeen tyhjäkäynti toimii normaalisti.



    Ongelma esiintyy vain ensimmäisessä kylmästartissa ja sen jälkeen moottori toimii normaalisti ajossa ja tyhjäkäynnillä



    Yksi vikalähde on jo eliminointu. Kaikki hehkut ja hehkukontrolleri on vaihdettu. Näistä sain jatkuvaa vikakoodia, ja ne poistui remontin jälkeen. Tarkkaillessani vikakoodeja hehkuongelman aikaan, satunnaisesti tuli vikakoodia EGR-venttiilin (ja imusarjan läppien) asennosta. Enään ei ole tullut EGR:stä vikakoodia, eikä muitakaan vikakoodeja.



    Autoon on tehty viiimeakoina myös muuta huoltoa. Voisikohan jokin vaikuttaa :
    - Automaatilaatikko öljyt vaihdettu
    - Jakolaatikko öljyt vaihdettu (jompaan kumpaan myös tehty adaptaatiot)
    - Etu/Takaperä öljyt vaihdettu + takalaakerit, ja etulaakerit huolto tilattu
    - Moottoriöljyt ja suodatin vaihdettu. En tiedä mitä on ennen käytetty, mutta nyt käytän Shell:n 5w-30
    - Ja hehkuremppa (aikamoinen operaatio)




    Voisko toi oireilu viitata suutinvikaan. Vai voisko olla jokin alipaineletkuvika. Eikös noi moottorin tuet ole ohjattu alipaineella ?. EGR:kin on mietinnässä .


    Yritän tätä miettiä ekana itse, kun ei viitsisi jatkuvasti laittaa rahaa huoltoon. Sinänsä "hyvä " vika, kun se ei juurikaan häiritse normaaliajoa.
    2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)
  • Lippe
    Bimmer Rookie
    • Sep 2019
    • 31
    • Kangasala

    #2
    Suuttimen korjausarvoja n.93 C lämpimäksi ajaetulle koneelle. Arvot taitaa olla melko ok, tosin se epätasainen käynti onkin vain hetken startin jälkeen.


    (min,max)
    C1 : (-0.1 , 0.1)
    C5 : (0.0 , 0.5)
    C3: (-0.9 , 0.0)

    C6: (0.0 , 0.2)
    C2: (0.0 , 1.2)
    C4: (-0.6, 0.0)


    Tuntuisi epätasainen käynti startissa riippuvan ulkoilman lämpötilasta. Kun kylmästarttaa +20 asteen tuntumassa, epätasaisen käynnin juuri ja juuri huomaa kun taas 10:ssa asteessa ravistaa selvästi.

    Edit: Lisäys, että mitää nykimistä ei ajaessa tunnu, jos lähtee ajamaan heti startin jälkeen, aikaisemmin kuin 5 s startista.
    Last edited by Lippe; 09-07-2020, 18:35.
    2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

    Comment

    • Lippe
      Bimmer Rookie
      • Sep 2019
      • 31
      • Kangasala

      #3
      Uusi havainto. Nyt kun aamulla lämpötiila tippunnu plus 5 asteeseen, niin useinmiten kylmästartti toimii normaalisti ilman tärinää.

      Edit: Meni katsastuksesta just läpi, ni ei pitäis olla moottorin lämpötila-antureissa vikaa.
      Last edited by Lippe; 24-09-2020, 16:13.
      2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎