Announcement

Collapse
No announcement yet.

330D ei ahda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Turbomies
    Newbiemmer
    • Jun 2019
    • 25
    • Tuusula

    330D ei ahda

    Ongelmana on e91 330d, ei tuota ollenkaan ahtopainetta. datalogatessa näytti 0bar 2000rpm kierroksilla, onko näissä yleensä ongelmallisia komponentteja ahtopaineensäädössä? Ei antanut mitään moottorin toimintaan viittavia vikakoodeja, paitsi rikkinäinen kaasuläppä mutta uskoisin sen vaikuttavan vain rauhallisempaan moottorin sammutukseen. Tarkastettuja/ehjiä osia: turbossa ei väljää ja pyörii, ahtoputkista ei löydetty vuotoja ja ne käyty läpi, imusarja ehjä, vnt tanko liikkuu virrat päälle laittaessa, imusarjan map anturi putsattu eikä näyttänyt tukkoiselta. Voiko ahtopaineen/vnt säädin silti olla rikki vaikka vnt säätö vaikuttaisi toimivan, turbon vislausta ei kuulu millään kierroksilla tai vedossa ja kulkee yhtä laiskasti kuin 3.0l vaparidieselin voi olettaa. Voisiko pelkkä viallinen map anturi estää ahtopaineen tuoton kokonaan ?
    Last edited by Turbomies; 30-08-2020, 00:02.
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 883
    • Kainuu

    #2
    Originally posted by Turbomies View Post
    Ongelmana on e91 330d, ei tuota ollenkaan ahtopainetta. datalogatessa näytti 0bar 2000rpm kierroksilla, onko näissä yleensä ongelmallisia komponentteja ahtopaineensäädössä? Ei antanut mitään moottorin toimintaan viittavia vikakoodeja, paitsi rikkinäinen kaasuläppä mutta uskoisin sen vaikuttavan vain rauhallisempaan moottorin sammutukseen. Tarkastettuja/ehjiä osia: turbossa ei väljää ja pyörii, ahtoputkista ei löydetty vuotoja ja ne käyty läpi, imusarja ehjä, vnt tanko liikkuu virrat päälle laittaessa, imusarjan map anturi putsattu eikä näyttänyt tukkoiselta. Voiko ahtopaineen/vnt säädin silti olla rikki vaikka vnt säätö vaikuttaisi toimivan, turbon vislausta ei kuulu millään kierroksilla tai vedossa ja kulkee yhtä laiskasti kuin 3.0l vaparidieselin voi olettaa. Voisiko pelkkä viallinen map anturi estää ahtopaineen tuoton kokonaan ?
    Milläs vikakoodit on luettu?

    Comment

    • Turbomies
      Newbiemmer
      • Jun 2019
      • 25
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by expertti View Post
      Milläs vikakoodit on luettu?
      Kertaalleen istalla, bimmerlinkillä, autodelphillä ja sitten vielä launchilla, jolla logattiin myös ja luettiin laatikon arvoja. Ei anna minkäänlaista vikailmoitusta ajaessakaan vaikka kaikki tehot hukassa tuon ahtopaineen poissaolon takia.
      Last edited by Turbomies; 28-10-2020, 21:45.

      Comment

      • Turbomies
        Newbiemmer
        • Jun 2019
        • 25
        • Tuusula

        #4
        Bimmerlinkillä ihmetelty lisää livedataa, parhaimmillaan ahtaa 0.25bar kun pyynti on ~2bar joten ilmeisesti vnt säädin rikki kun rajoittaa paineentuottoa eikä liikuta siipiä vedossa vaikka virrat päälle laittaessa hakee kumminkin asennon. 🤔 Ihmetyttää kun ei mitään vikakoodia siltikään anna?!

        Comment

        • strandell
          BTCF Member
          • Oct 2016
          • 95
          • Sipoo

          #5
          Softasta varmana puukotettu vikakoodeja pois ihan urakalla... Vakiosofta tai joku muu hyvä softa sisään ensin, sit on helpompi selvittää syyt.
          Ex.
          F20 LCI M140i
          E91 LCI 335dA
          E91 LCI 335iA xDrive
          F31 328iA
          E39 530dA

          Comment

          • expertti
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 883
            • Kainuu

            #6
            Originally posted by strandell View Post
            Softasta varmana puukotettu vikakoodeja pois ihan urakalla... Vakiosofta tai joku muu hyvä softa sisään ensin, sit on helpompi selvittää syyt.
            Tämä on erittäin hyvä huomio ja keino selvittää asiaa tuolta kantilta.

            Tuntuu jotenkin erikoiselta ettei olisi vikakoodeja.

            Comment

            • Jacques
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 573
              • pk

              #7
              Toistamiseen joutuu sanomaan että vakioksi kun niitä ihmevikoja esiintyy eikä koodeja tule ulos.

              Hyvin mainostetun softapajan kädenjälkeä:


              Jokainen sininen 000 tarkoittaa neljää pimennettyä moottorinohjauksen vikakoodia. Onnea vikojen diagnosointiin.
              G30 540i
              F32 435d

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5273
                • Pirkkala

                #8
                Ota vnt tanko tai koko säädin irti ja jumita siivet täysin kiinni jos ahtoja alkaa tällä tempulla tulla, on vika ahtimessa/vnt säätimessä, jos taas ei, koeponnista ahtoputkisto tukkimalla ahtimen imu ja puhaltamalla sisään paineilmaa
                Jos ei ahda siivet kepulikonstilla kiinni jumitettuna, annan äänen haljenneelle välijäähdyttimelle
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5152
                  • Kouvola, Savisto

                  #9
                  Originally posted by Jacques View Post
                  Toistamiseen joutuu sanomaan että vakioksi kun niitä ihmevikoja esiintyy eikä koodeja tule ulos.

                  Hyvin mainostetun softapajan kädenjälkeä:

                  Jokainen sininen 000 tarkoittaa neljää pimennettyä moottorinohjauksen vikakoodia. Onnea vikojen diagnosointiin.
                  Rippuu tietysti mitä on pyydetty, mutta kyllähän tietyissä tilanteissa joitain vikakoodeja vaan poistetaan.

                  Omasta F11 olen ihan itse poistanut kourallisen vikakoodeja kun minun mielestä se oli tarpeellista ja kivempi ettei turhista jutuista tullut koodeja.

                  Tuossa on kuitenkin selkeästi tidetty mitä vikakoodeja sieltä on poistettu, eikä mielivaltaisesti vaan vedetty varmuuden vuoksi riittävästi pois.
                  Korjaus: Näköjään vastasi neljää vikakoodia nuo nollat, okei ehkä onkin sitten varmuuden vuoksi napsittu riittävästi pois.
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    #10
                    .
                    Komppaan tässä kyllä Makkista.
                    Jos koodien poisto liittyy johonkin tiettyyn komponenttiin, joka on autosta pois, vaikkapa hitupönttö, egr kaikkinensa, adblue .... niin aiheeseen liittyvä vikakoodikaan ei kyllä enään anna mitään lisäarvoa tilanteeseen.

                    Mutta sellainen tilanne, jossa asiat perustuu siihen, että kaikki töpselit revitään irti ja sillä saadaan haluttu vaikutus. Lisänä vikadiagnostiikan blokkaus. Niin ei tunnu juuri miltään.

                    Kohti uusissakaan autoissa (bmw/mb) ei egr,rän tai hiukkassuodattimen poisto vaadi kovin kummoisia toimenpiteitä, monesti ihan on kyse yksittäisistä biteistä. Mutta ongelmana usein on se, että ohjelmalla pitäisi "korjata" viallisen komponentin aiheuttama tilanne. Sitten seuraava omistaja täällä ihmettelee - ja aivan oikeutetustikkin, tilannetta. Tämä ei ole millään lailla harvinainen skenaario.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • Jacques
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 573
                      • pk

                      #11
                      Jepp. Näinpä, kun harrasteessa on niin DPF-korvausputki, EGR deletet - kaikkea tyypillistä tehty mistä koodeja voisi tulla, on bittistö tämän näköinen:


                      Kolme aktiivista koodia on minulla esiintynyt ja niiden poistamiseksi 12 koodia joutunut pimentämään.

                      Ero 12 ja 60 pimennetyn vikakoodin välillä kuitenkin melkoinen. Eihän tässä mitään ongelmaa ole jos a) ohjelmoija ymmärtää mitä on pimentämässä ja tärkeämpänä b) kommunikoi asiakkaalle että nämä vikakoodit pimenevät.
                      Viimeistään auton myynti seuraavalle, niin tämä tieto katoaa ja vian ilmetessä on suuri kysymysmerkki miten vikojen diagnosointi onnistuu -> kuinka kallista siitä uudelle omistajalle tulee kun osia vaihdetaan mutupohjalta, tai korjauspaja ensimmäisenä työnään laskuttaa ajankäytöstä vakio-ohjelmiston palauttamiseen.

                      Kuten Tuikku vihjaatkin, on sitten olemassa muitakin keinoja kuin vain koodien eliminointi. No, minä en sitä osaa tehdä ..
                      G30 540i
                      F32 435d

                      Comment

                      • Turbomies
                        Newbiemmer
                        • Jun 2019
                        • 25
                        • Tuusula

                        #12
                        Tarkennusta asiaan! Jostain syystä pyynti on täyskaasuvedossakin vain alta 1bar ?! Ja vnt säätimen toimimattomuus vain seurausta jostain muusta viasta sillä itse säädin on ehjä. Voisiko siis esim. Ilmamassamittari olla rikki vaikkei koodia a annakkaan siitä. Map ja iat anturit ainakin todettu toimiviksi. Muita vianlähteitä ??

                        Comment

                        • Turbomies
                          Newbiemmer
                          • Jun 2019
                          • 25
                          • Tuusula

                          #13
                          Ja ahtopaineita saadaan lähemmäs se 2bar kun vnt siivet laittoi pois ala asennosta, eli turbossa tai ahtoputkissa ei ole vuotoja/vikaa, tuntuu kuin jonkinsortin vikatila olisi päällä kun rajoittaa ahtopaineen pyyntiä alle puoleen normaalista. Ilman minkäänlaista vikailmoitusta.
                          Last edited by Turbomies; 02-09-2020, 13:49.

                          Comment

                          • strandell
                            BTCF Member
                            • Oct 2016
                            • 95
                            • Sipoo

                            #14
                            Vaihda ehjä kaasuläppä tilalle. Ja tosiaan vaihtaisin softan niin selviää viat helpommin.
                            Ex.
                            F20 LCI M140i
                            E91 LCI 335dA
                            E91 LCI 335iA xDrive
                            F31 328iA
                            E39 530dA

                            Comment

                            • Turbomies
                              Newbiemmer
                              • Jun 2019
                              • 25
                              • Tuusula

                              #15
                              Autoon ajettu Aj-techin softa ja egr paineensäädin vaihdettu, tätä nykyä myös ehjä kaasuläppä paikallaan. Ei ollut sinänsä vaikutusta itse vikaan vaikkakin ed. ohjelmasta oli poistettu 1/3 vikakooditaulukoista.. Antaa vieläkin koodeja: 41D1, 4141, 4BD6. Jotka voisivat liittyä tuohon ahtopaineiden poissaoloon. Venttiilikopassa olevan öljyn huohottimen avasin ja vaihdoin sinne uuden suodattimen, vanha oli aivan korppu ja tällä väheni huohotus ja paine öljyntäyttökorkilta. Vielä saattaa siis olla tukoksia tai vuotoja alipainelinjoissa tai ehkä alipainepumppu? rikki kun antaa koodia kaikista alipaineohjatuista komponenteista.
                              Last edited by Turbomies; 28-10-2020, 21:52.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎