Ongelmana on e91 330d, ei tuota ollenkaan ahtopainetta. datalogatessa näytti 0bar 2000rpm kierroksilla, onko näissä yleensä ongelmallisia komponentteja ahtopaineensäädössä? Ei antanut mitään moottorin toimintaan viittavia vikakoodeja, paitsi rikkinäinen kaasuläppä mutta uskoisin sen vaikuttavan vain rauhallisempaan moottorin sammutukseen. Tarkastettuja/ehjiä osia: turbossa ei väljää ja pyörii, ahtoputkista ei löydetty vuotoja ja ne käyty läpi, imusarja ehjä, vnt tanko liikkuu virrat päälle laittaessa, imusarjan map anturi putsattu eikä näyttänyt tukkoiselta. Voiko ahtopaineen/vnt säädin silti olla rikki vaikka vnt säätö vaikuttaisi toimivan, turbon vislausta ei kuulu millään kierroksilla tai vedossa ja kulkee yhtä laiskasti kuin 3.0l vaparidieselin voi olettaa. Voisiko pelkkä viallinen map anturi estää ahtopaineen tuoton kokonaan ?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
330D ei ahda
Collapse
X
-
Originally posted by Turbomies View PostOngelmana on e91 330d, ei tuota ollenkaan ahtopainetta. datalogatessa näytti 0bar 2000rpm kierroksilla, onko näissä yleensä ongelmallisia komponentteja ahtopaineensäädössä? Ei antanut mitään moottorin toimintaan viittavia vikakoodeja, paitsi rikkinäinen kaasuläppä mutta uskoisin sen vaikuttavan vain rauhallisempaan moottorin sammutukseen. Tarkastettuja/ehjiä osia: turbossa ei väljää ja pyörii, ahtoputkista ei löydetty vuotoja ja ne käyty läpi, imusarja ehjä, vnt tanko liikkuu virrat päälle laittaessa, imusarjan map anturi putsattu eikä näyttänyt tukkoiselta. Voiko ahtopaineen/vnt säädin silti olla rikki vaikka vnt säätö vaikuttaisi toimivan, turbon vislausta ei kuulu millään kierroksilla tai vedossa ja kulkee yhtä laiskasti kuin 3.0l vaparidieselin voi olettaa. Voisiko pelkkä viallinen map anturi estää ahtopaineen tuoton kokonaan ?
-
-
Originally posted by expertti View PostMilläs vikakoodit on luettu?Last edited by Turbomies; 28-10-2020, 21:45.
Comment
-
-
Bimmerlinkillä ihmetelty lisää livedataa, parhaimmillaan ahtaa 0.25bar kun pyynti on ~2bar joten ilmeisesti vnt säädin rikki kun rajoittaa paineentuottoa eikä liikuta siipiä vedossa vaikka virrat päälle laittaessa hakee kumminkin asennon. 🤔 Ihmetyttää kun ei mitään vikakoodia siltikään anna?!
Comment
-
-
Originally posted by strandell View PostSoftasta varmana puukotettu vikakoodeja pois ihan urakalla... Vakiosofta tai joku muu hyvä softa sisään ensin, sit on helpompi selvittää syyt.
Tuntuu jotenkin erikoiselta ettei olisi vikakoodeja.
Comment
-
-
Ota vnt tanko tai koko säädin irti ja jumita siivet täysin kiinni jos ahtoja alkaa tällä tempulla tulla, on vika ahtimessa/vnt säätimessä, jos taas ei, koeponnista ahtoputkisto tukkimalla ahtimen imu ja puhaltamalla sisään paineilmaa
Jos ei ahda siivet kepulikonstilla kiinni jumitettuna, annan äänen haljenneelle välijäähdyttimelleE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Jacques View PostToistamiseen joutuu sanomaan että vakioksi kun niitä ihmevikoja esiintyy eikä koodeja tule ulos.
Hyvin mainostetun softapajan kädenjälkeä:
Jokainen sininen 000 tarkoittaa neljää pimennettyä moottorinohjauksen vikakoodia. Onnea vikojen diagnosointiin.
Omasta F11 olen ihan itse poistanut kourallisen vikakoodeja kun minun mielestä se oli tarpeellista ja kivempi ettei turhista jutuista tullut koodeja.
Tuossa on kuitenkin selkeästi tidetty mitä vikakoodeja sieltä on poistettu, eikä mielivaltaisesti vaan vedetty varmuuden vuoksi riittävästi pois.
Korjaus: Näköjään vastasi neljää vikakoodia nuo nollat, okei ehkä onkin sitten varmuuden vuoksi napsittu riittävästi pois.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
.
Komppaan tässä kyllä Makkista.
Jos koodien poisto liittyy johonkin tiettyyn komponenttiin, joka on autosta pois, vaikkapa hitupönttö, egr kaikkinensa, adblue .... niin aiheeseen liittyvä vikakoodikaan ei kyllä enään anna mitään lisäarvoa tilanteeseen.
Mutta sellainen tilanne, jossa asiat perustuu siihen, että kaikki töpselit revitään irti ja sillä saadaan haluttu vaikutus. Lisänä vikadiagnostiikan blokkaus. Niin ei tunnu juuri miltään.
Kohti uusissakaan autoissa (bmw/mb) ei egr,rän tai hiukkassuodattimen poisto vaadi kovin kummoisia toimenpiteitä, monesti ihan on kyse yksittäisistä biteistä. Mutta ongelmana usein on se, että ohjelmalla pitäisi "korjata" viallisen komponentin aiheuttama tilanne. Sitten seuraava omistaja täällä ihmettelee - ja aivan oikeutetustikkin, tilannetta. Tämä ei ole millään lailla harvinainen skenaario.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Jepp. Näinpä, kun harrasteessa on niin DPF-korvausputki, EGR deletet - kaikkea tyypillistä tehty mistä koodeja voisi tulla, on bittistö tämän näköinen:
Kolme aktiivista koodia on minulla esiintynyt ja niiden poistamiseksi 12 koodia joutunut pimentämään.
Ero 12 ja 60 pimennetyn vikakoodin välillä kuitenkin melkoinen. Eihän tässä mitään ongelmaa ole jos a) ohjelmoija ymmärtää mitä on pimentämässä ja tärkeämpänä b) kommunikoi asiakkaalle että nämä vikakoodit pimenevät.
Viimeistään auton myynti seuraavalle, niin tämä tieto katoaa ja vian ilmetessä on suuri kysymysmerkki miten vikojen diagnosointi onnistuu -> kuinka kallista siitä uudelle omistajalle tulee kun osia vaihdetaan mutupohjalta, tai korjauspaja ensimmäisenä työnään laskuttaa ajankäytöstä vakio-ohjelmiston palauttamiseen.
Kuten Tuikku vihjaatkin, on sitten olemassa muitakin keinoja kuin vain koodien eliminointi. No, minä en sitä osaa tehdä ..G30 540i
F32 435d
Comment
-
-
Tarkennusta asiaan! Jostain syystä pyynti on täyskaasuvedossakin vain alta 1bar ?! Ja vnt säätimen toimimattomuus vain seurausta jostain muusta viasta sillä itse säädin on ehjä. Voisiko siis esim. Ilmamassamittari olla rikki vaikkei koodia a annakkaan siitä. Map ja iat anturit ainakin todettu toimiviksi. Muita vianlähteitä ??
Comment
-
-
Ja ahtopaineita saadaan lähemmäs se 2bar kun vnt siivet laittoi pois ala asennosta, eli turbossa tai ahtoputkissa ei ole vuotoja/vikaa, tuntuu kuin jonkinsortin vikatila olisi päällä kun rajoittaa ahtopaineen pyyntiä alle puoleen normaalista. Ilman minkäänlaista vikailmoitusta.Last edited by Turbomies; 02-09-2020, 13:49.
Comment
-
-
Autoon ajettu Aj-techin softa ja egr paineensäädin vaihdettu, tätä nykyä myös ehjä kaasuläppä paikallaan. Ei ollut sinänsä vaikutusta itse vikaan vaikkakin ed. ohjelmasta oli poistettu 1/3 vikakooditaulukoista.. Antaa vieläkin koodeja: 41D1, 4141, 4BD6. Jotka voisivat liittyä tuohon ahtopaineiden poissaoloon. Venttiilikopassa olevan öljyn huohottimen avasin ja vaihdoin sinne uuden suodattimen, vanha oli aivan korppu ja tällä väheni huohotus ja paine öljyntäyttökorkilta. Vielä saattaa siis olla tukoksia tai vuotoja alipainelinjoissa tai ehkä alipainepumppu? rikki kun antaa koodia kaikista alipaineohjatuista komponenteista.Last edited by Turbomies; 28-10-2020, 21:52.
Comment
-
Comment