Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF 6HP19 toiminta kylmänä

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mkss_
    Newbiemmer
    • Nov 2020
    • 5
    • Kni

ZF 6HP19 toiminta kylmänä

Morot kaikille,
    Näin uutena tulokkaana ja kyseisen merkin ensiostajana olen törmännyt tässä parin kk:n aikana ominaisuuteen johon itse olen kiinnittänyt huomiota mutta en tiedä tarkkaan onko tämä kyseiselle vaihteistotyypille normaalia toimintaa. Kysyn siis teiltä, jospa joku osaisi antaa vihiä..

Eli siis otsikon mukainen tomaatti kyseessä, autolla ajettu 177000 ja vasta olen tehnyt laatikkoon ensiöljynvaihdon huuhtelemalla sekä suotimen vaihdolla. Muuten toimii ihan ok mutta toiminta kylmänä mietityttää.

Kylmällä laatikolla jos pysähdyt vaikkapa liikennevaloihin, jalka jarrupolkimella. Tuona aikana vaihteisto kytkeytyy kuin vapaalle jossa normaalia pikkuvetoa ei ole. Ja kun taas vapautat jarrun, vaihde kytkeytyy päälle pienen nykäyksen kera. Ilmiö on sitä hitaampi mitä kylmemmät öljyt ovat. Kun kone/vaihteisto normaalilämmössä, kyseistä ilmiötä ei esiinny.

Kysymys siis kuuluuko tämä kyseisen vaihteistotyypin ominaisuuteen?

Kiitokset jo etukäteen
  • Juikee
    Bimmer Rookie
    • Mar 2015
    • 41
    • Tornio

Tarkista öljyn määrä, mulla teki samaa kun oli taso alhaalla ennen öljynvaihtoa. Vuoti läpiviennistä.

Comment

• mkss_
      Newbiemmer
      • Nov 2020
      • 5
      • Kni

Originally posted by Juikee View Post
      Tarkista öljyn määrä, mulla teki samaa kun oli taso alhaalla ennen öljynvaihtoa. Vuoti läpiviennistä.

Öljyt tarkastettu ja vuotoja ei ollut, joten määrän osalta kaikki ok.

Comment

• Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3861
        • Nokia

Mikäs mylly siellä on vaihteiston edessä?

Ei kuulosta normaalilta.
        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

ex. 54*BMW

Comment

• Pete_93
          Bimmer Rookie
          • Aug 2012
          • 92
          • Joensuu

mun tietääkseni 6hp laatikon kuuluukin kytkeytyä "vapaalle" paikoillaan ollessaan polttoaine säästöä varten mutta jos se laatikko oireilee vain kylmänä ja alko huuhtelun jälkee nii oisko mekatroniikkaan jääny paskat sisälle sillee että se ahistaa paksummalla öljyllä venttiilejä / reikiä? omassa laatikossa oli ainaki mekan sisällä aika paljon sellasta mustan vaseliinin näköstä paskaa vaikka oli 2 kertaa huuheltu.
          e36 ///M3 -97
          e92 335d -07

Comment

• raswa
            Bimmer Rookie
            • Sep 2018
            • 39
            • HELSINKI

Voin vastata vaan omasta kokemuksesta, että mulla ainakin kyseinen loota toimii kylmänäkin noissa seisahduksissa ja liikkeellelähdöissä sulavasti ilman nytkähdystä. Mulla on nyt xHP ollut pidemmän aikaa, mutta en usko sillä olevan juurikaan merkitystä. En ainakaan muista kyseistä ongelmaa vakionakaan olleen. Kylmänä toki lämmittää konetta kierrättämällä kyllä korkeammalle vaihtopisteet ja meno voi olla "jousipyssymmän" tuntuista.
            Nyt:
            330e F30

EX:
            335XI E91 LCI
            330D F31
            535D F11

Comment

• mkss_
              Newbiemmer
              • Nov 2020
              • 5
              • Kni

N53:n on mottina. Ja toi kyseinen piirre oli olemassa jo ennen sitä öljynvaihtoa. Toki toivoin että olisi poistunut vaihdon yhteydessä..ei sit niin käynytkään...

Muutenhan vaihteisto toimii kuten kuuluukin, sen verran tomaattia aiemmin ajanut kuitenkin.

Kun lukee tarinoita niin onhan noita, lootan resetointia jne olemassa. Mutta en oikeen tiiä mitä tässä nyt lähtisi kokeilee.

Ja ominaisuuden voi toki passata ajamalla DS jolloin sitä nykäystä ei enää esiinny. Firmispäivitystäkö kaipaa...korjaisko toi mitään.

Comment

• mkss_
                Newbiemmer
                • Nov 2020
                • 5
                • Kni

Originally posted by Pete_93 View Post
                mun tietääkseni 6hp laatikon kuuluukin kytkeytyä "vapaalle" paikoillaan ollessaan polttoaine säästöä varten mutta jos se laatikko oireilee vain kylmänä ja alko huuhtelun jälkee nii oisko mekatroniikkaan jääny paskat sisälle sillee että se ahistaa paksummalla öljyllä venttiilejä / reikiä? omassa laatikossa oli ainaki mekan sisällä aika paljon sellasta mustan vaseliinin näköstä paskaa vaikka oli 2 kertaa huuheltu.

Millanen homma toi mekatroniikan tarkastaus, vaihto tai mitä ikinä vaatikaan, niin voisi olla?

Comment

• ritariässä
                  BTCF Member
                  • Jan 2006
                  • 3642
                  • Raisio

Ei tunnu menevän omassa ns vapaalle, oli kylmä tai lämmin, aina hiukan työntöä kun jalkaa jarrulta keventää.
                  G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

Comment

• mkss_
                    Newbiemmer
                    • Nov 2020
                    • 5
                    • Kni

Originally posted by ritariässä View Post
                    Ei tunnu menevän omassa ns vapaalle, oli kylmä tai lämmin, aina hiukan työntöä kun jalkaa jarrulta keventää.

Eli toisinsanoen, jotain epänormaalia on tossa selvästi. Liekö entinen omistaja tämän jo tiennyt ja pistänyt kiertoon sen takia. Korjattavahan se on, enneku myy eteenpäin..harmittaa vaan

Comment

• _Pietu_
                      BTCF Member
                      • Oct 2005
                      • 3660
                      • Kuopio / Maaninka

Siekkinen huoltaa ja korjaa. Tarvittaessa vahvistaakin : http://www.siekkinen.net/yhteystiedot/
                      BMW F25 xDrive 20d
                      ex BMW e91 320dA
                      ex BMW e36 325i
                      - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
                      Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

Comment

• Pete_93
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2012
                        • 92
                        • Joensuu

Originally posted by mkss_ View Post
                        Millanen homma toi mekatroniikan tarkastaus, vaihto tai mitä ikinä vaatikaan, niin voisi olla?
                        Viikonloppu kannattaa varata jos on ekaa kertaa tekemässä, käytännössä laatikon öljypohja ja johtosarjan liittimen läpivienti holkki irti ja sit mekatroniikasta ne 40 torxit auki nii sen saa irti sieltä. Mekaa jos käytät irti nii samallaha kannattaa tarkistaa mm. Vaimentimista ne kumi "jouset/tuutit", solenoidit ja venttiilien vuodot voi mitata alipaineella. Takaisin laitettaessa kannattaa vaihtaa laatikon puolelta 4 tiiviste holkkia ja se 8 muotone tiiviste ja sähköliittimen holkki.

Tossa muutama kuva hommasta.
                        Last edited by Pete_93; 05-11-2020, 11:43.
                        e36 ///M3 -97
                        e92 335d -07

Comment

• Wesku79
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2019
                          • 99
                          • Raahe

Pete, hommasitko ihan itse nuo ylikokoterät ja jigin vai teetitkö työn jossain? Joitain vuosia sitten kun mekan kunnostusta kyselin kahden venttiilin porausta varten, niin yhdelläkään laatikkopajalla ei vehkeitä (tai pienintäkään kiinnostusta) tuntunut työhön olevan.

Onneksi loota kuitenkin pelaa nyt hyvin pelkällä zip-kitillä ja uusilla solenoideilla.
                          E87 116i N45B16 2007

Comment

• Pete_93
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2012
                            • 92
                            • Joensuu

Juu, itse hommasin jigin ja kalvaimet. Aika ihme homma jos ei laatikkopajalla meka remppaan vehkeitä ole. Ton alipaine mittaus vekottimen tein tosin ite.
                            Last edited by Pete_93; 10-11-2020, 12:33.
                            e36 ///M3 -97
                            e92 335d -07

Comment

• Wesku79
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2019
                              • 99
                              • Raahe

Uskallan väittää, että pajat ei tee muuta kuin vaihtaa suosiolla koko mekan jos oireilee.

Yksi paja olisi pyytämäni työn tehnyt, jos olisin itse ostanut heille terät! Ja toinen kaikkien tuntema paja oli sitä mieltä, että kaikki venttiilit pitää uusia, jos haluaa hyvän. Minäkin tein oman vakuumitesterin, millä näin että ainoastaan kaksi venttiiliä (main pressure ja TC-lock, tjsp) alkoi olla lähelle hylkyrajaa, muut liki uudenveroisia.

En kuitenkaan tohtinut alkaa sijoittamaan useita satasia sonnaxin teriin ja jigiin.
                              E87 116i N45B16 2007

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎