318i E90 vm. 2007 hyytyi tammikuun parinkympin pakkasilla seistyään viikon pihassa ajamattomana. Sammui muutaman sadan metrin ajon jälkeen eikä lähtenyt enää käyntiin. Kaikenlaisia vikavaloja syttyi kojelautaan (takakontti auki, moottorivika, öljynpaine (tämä huolestutti)...
Aluksi ajotietokone näytti, ettei koneessa ole muka lainkaan öljyä, mutta sammutin auton ja katsoin uudestaan niin öljymäärä näytti ajotietokoneen mukaan ihan normaalilta.
Viikonloppu tallissa lämmetessä, akku täyteen ladattuna, bensaa tankki lähes täynnä. Auto pyöritti starttia muttei antanut merkkiäkään käynnistymisestä.
Tsekkasin INPAlla vikakoodit ja antoi koodin 2A70. Tämä viittaa ilmeisesti Valvetronicin servomoottoriin. Kokeilin siis startata, startti kyllä pyörittää konetta, mutta mitään elonmerkkejä ei ilmene. Ei varoitusvaloja, ei uusia vikakooodeja. Ja pakoputkesta haisee bensa..
Mistäs kummasta tuota lähtisi haarukoimaan, että missä vika mahtaa piillä? Sytytyspuolessa? Jossain anturissa? Miksi ei enempiä vikakoodia tule? Jossain vaiheessa Carlylla tsekatessani vilahti anturivikakin 2A79, mutten saanut myöhemmin sitä enää toistettua. Paljon kysymyksiä ja kova halu oppia ymmärtämään asioita itse...
Avasin ventiilikopan, otin Valvetronicin servomoottorin irti ja kokeilin, toimiiko se ja iloisestihan se pyöri. Ei muuta kuin takaisin kiinni. Virrat päälle laitettaessa se haki ilmeisesti ääriarvotkin, koska käytti koneiston molemmissa äärilaidoissa.
Startti siis pyörittää moottoria, mutta muuta ei tapahdu. Vikakoodeja on luettu ISTAlla, INPAlla ja Carlylla eikä koodeja enää ole.
Alkuviikosta sain idean, olisiko tankissa mahdollisesti bensan sijasta mennyt dieseliä. Tyhjensin tänään tankin vanhasta polttoaineesta aivan tyhjäksi ja laitoin 10 litraa tuoretta bensaa, mutta ei sekään auta. Ei käynnisty. Bensa nousee kyllä ruiskulle asti, tsekkasin siitä jakotukin paineenpoistoventtiilistä
Olisiko vinkkejä, mitä seuraavaksi lähtisi tutkimaan? Epäilen, että jotain mekaanista vikaa moottoriin on tullut, vaikkei se siltä kuulostakaan kun ei kolise eikä pauku startatessa
Aluksi ajotietokone näytti, ettei koneessa ole muka lainkaan öljyä, mutta sammutin auton ja katsoin uudestaan niin öljymäärä näytti ajotietokoneen mukaan ihan normaalilta.
Viikonloppu tallissa lämmetessä, akku täyteen ladattuna, bensaa tankki lähes täynnä. Auto pyöritti starttia muttei antanut merkkiäkään käynnistymisestä.
Tsekkasin INPAlla vikakoodit ja antoi koodin 2A70. Tämä viittaa ilmeisesti Valvetronicin servomoottoriin. Kokeilin siis startata, startti kyllä pyörittää konetta, mutta mitään elonmerkkejä ei ilmene. Ei varoitusvaloja, ei uusia vikakooodeja. Ja pakoputkesta haisee bensa..
Mistäs kummasta tuota lähtisi haarukoimaan, että missä vika mahtaa piillä? Sytytyspuolessa? Jossain anturissa? Miksi ei enempiä vikakoodia tule? Jossain vaiheessa Carlylla tsekatessani vilahti anturivikakin 2A79, mutten saanut myöhemmin sitä enää toistettua. Paljon kysymyksiä ja kova halu oppia ymmärtämään asioita itse...
Avasin ventiilikopan, otin Valvetronicin servomoottorin irti ja kokeilin, toimiiko se ja iloisestihan se pyöri. Ei muuta kuin takaisin kiinni. Virrat päälle laitettaessa se haki ilmeisesti ääriarvotkin, koska käytti koneiston molemmissa äärilaidoissa.
Startti siis pyörittää moottoria, mutta muuta ei tapahdu. Vikakoodeja on luettu ISTAlla, INPAlla ja Carlylla eikä koodeja enää ole.
Alkuviikosta sain idean, olisiko tankissa mahdollisesti bensan sijasta mennyt dieseliä. Tyhjensin tänään tankin vanhasta polttoaineesta aivan tyhjäksi ja laitoin 10 litraa tuoretta bensaa, mutta ei sekään auta. Ei käynnisty. Bensa nousee kyllä ruiskulle asti, tsekkasin siitä jakotukin paineenpoistoventtiilistä
Olisiko vinkkejä, mitä seuraavaksi lähtisi tutkimaan? Epäilen, että jotain mekaanista vikaa moottoriin on tullut, vaikkei se siltä kuulostakaan kun ei kolise eikä pauku startatessa
Comment