Announcement

Collapse
No announcement yet.

e90 318i hyytyi pakkasilla, ei käynnisty enää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chevy55
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 275
    • Vesilahti

    e90 318i hyytyi pakkasilla, ei käynnisty enää

    318i E90 vm. 2007 hyytyi tammikuun parinkympin pakkasilla seistyään viikon pihassa ajamattomana. Sammui muutaman sadan metrin ajon jälkeen eikä lähtenyt enää käyntiin. Kaikenlaisia vikavaloja syttyi kojelautaan (takakontti auki, moottorivika, öljynpaine (tämä huolestutti)...

    Aluksi ajotietokone näytti, ettei koneessa ole muka lainkaan öljyä, mutta sammutin auton ja katsoin uudestaan niin öljymäärä näytti ajotietokoneen mukaan ihan normaalilta.

    Viikonloppu tallissa lämmetessä, akku täyteen ladattuna, bensaa tankki lähes täynnä. Auto pyöritti starttia muttei antanut merkkiäkään käynnistymisestä.

    Tsekkasin INPAlla vikakoodit ja antoi koodin 2A70. Tämä viittaa ilmeisesti Valvetronicin servomoottoriin. Kokeilin siis startata, startti kyllä pyörittää konetta, mutta mitään elonmerkkejä ei ilmene. Ei varoitusvaloja, ei uusia vikakooodeja. Ja pakoputkesta haisee bensa..

    Mistäs kummasta tuota lähtisi haarukoimaan, että missä vika mahtaa piillä? Sytytyspuolessa? Jossain anturissa? Miksi ei enempiä vikakoodia tule? Jossain vaiheessa Carlylla tsekatessani vilahti anturivikakin 2A79, mutten saanut myöhemmin sitä enää toistettua. Paljon kysymyksiä ja kova halu oppia ymmärtämään asioita itse...

    Avasin ventiilikopan, otin Valvetronicin servomoottorin irti ja kokeilin, toimiiko se ja iloisestihan se pyöri. Ei muuta kuin takaisin kiinni. Virrat päälle laitettaessa se haki ilmeisesti ääriarvotkin, koska käytti koneiston molemmissa äärilaidoissa.

    Startti siis pyörittää moottoria, mutta muuta ei tapahdu. Vikakoodeja on luettu ISTAlla, INPAlla ja Carlylla eikä koodeja enää ole.

    Alkuviikosta sain idean, olisiko tankissa mahdollisesti bensan sijasta mennyt dieseliä. Tyhjensin tänään tankin vanhasta polttoaineesta aivan tyhjäksi ja laitoin 10 litraa tuoretta bensaa, mutta ei sekään auta. Ei käynnisty. Bensa nousee kyllä ruiskulle asti, tsekkasin siitä jakotukin paineenpoistoventtiilistä

    Olisiko vinkkejä, mitä seuraavaksi lähtisi tutkimaan? Epäilen, että jotain mekaanista vikaa moottoriin on tullut, vaikkei se siltä kuulostakaan kun ei kolise eikä pauku startatessa
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7397
    • Oulu

    #2
    En tiedä onko sama moottori, mutta tästä viestistä #19 eteenpäin jotain samankaltaista oiretta ilmeisesti: https://www.btcf.fi/forum/showthread...=268902&page=2
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • kautsi300
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 219
      • Järvenpää

      #3
      Meillä meni kampiakselin asentotunnistin joskus E46 yhtä-äkkiä, pyöritti mutta ei lähtenyt käyntiin. Moottori oli n42, mutta N45 ja N46 samaa sarjaa.

      Comment

      • chevy55
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2013
        • 275
        • Vesilahti

        #4
        Se asentotunnistin olisi varsin helppo ja halpa remontti. Taidan tilata ihan jo varmuudeksi sellaisen. Sitä ihmettelen, ettei mitään vikakoodeja löydy..

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by chevy55 View Post
          Se asentotunnistin olisi varsin helppo ja halpa remontti. Taidan tilata ihan jo varmuudeksi sellaisen. Sitä ihmettelen, ettei mitään vikakoodeja löydy..
          Näkyykö moottorin pyörimistieto (RPM) kun auto yrittää käynnistää?
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • chevy55
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2013
            • 275
            • Vesilahti

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            Näkyykö moottorin pyörimistieto (RPM) kun auto yrittää käynnistää?
            Eli INPAn analog 1 valikossa pitäisi näkyä Engine speed kohdassa jotain lukemia? Ei näy.

            Olisiko se siis anturinvaihtohommia edessä? Se anturi on ilmeisesti vähän hankalassa paikassa startin päällä, yläkautta ei taida osia purkamatta päästä käsiksi?
            Last edited by chevy55; 06-03-2021, 19:28.

            Comment

            • chevy55
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2013
              • 275
              • Vesilahti

              #7
              Tuo kampiakselin anturi onkin sitten hiukkasen hankalassa paikassa. Yläkautta sitä ei edes näe ja alakautta sinne tarvii melkoisen käärmeranteen, että siihen pääsee käsiksi. Tähän mennessä tallin lattialla auton alla maatessa en ole vielä edes saanut kättä sinne asti :-D

              Onpa tuon näemmä moni vaihtanut joten enköhän minäkin onnistu..

              Comment

              • chevy55
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2013
                • 275
                • Vesilahti

                #8
                Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu, nyt näkyy INPAssa pyörimistieto startatessa, mutta ei edelleenkään käynnisty.

                Mitäs seuraavaksi tutkittaisiin?
                Joku epäili jo, että jakoketju olisi hypännyt. Miten sen parhaiten selvittäisi? Ventiilikoppa auki ja ykköspytty yläkuolokohtaan?
                Last edited by chevy55; 10-03-2021, 12:00.

                Comment

                • chevy55
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2013
                  • 275
                  • Vesilahti

                  #9
                  Kipinäkin tulee tulppiin. Jos kerran kaikki elementit syttymiseen alkaa olla kasassa eli polttoainetta ja kipinää niin ajoitusko jää enää vaihtoehdoksi?

                  Comment

                  • chevy55
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2013
                    • 275
                    • Vesilahti

                    #10
                    Eilisen tutkimisen perusteella päättelisin, että jako on hypännyt imunokalla. Kun katselin aiheesta videoita youtubesta niin oikealla kampiakselin asennolla pitäisi saada lukitustyökaluilla lukittua yläkerran osat paikalleen. Omassa moottorissa imunokka on sellaisessa asennossa, ettei sitä lukita millään työkalulla tuohon kohtaan, vaikka pakonokka ja jakopään puoli olisi kohdillaan.

                    Miten tällainen pääsee tapahtumaan? Laahaimet näyttää ehjältä, ketju on kireä ja tosiaan jakopääremontista ei ole kuin 10 tkm.

                    Pitäneepä hankkia tuo lukitustyökalusetti..

                    Comment

                    • 325tds
                      BTCF Member
                      • Aug 2004
                      • 293

                      #11
                      Hurtannut siitä vanoksen kartiosta,olisko kiristys jäänyt vajaaksi.
                      E93 vaimon
                      ex
                      E70 3.0 SD
                      E46x2
                      M5 E39
                      325tds E36
                      M535i E28
                      323i E30
                      323 E21




                      BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

                      Comment

                      • chevy55
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2013
                        • 275
                        • Vesilahti

                        #12
                        Vika löytyi, imunokka oli leikannut kiinni. Vaihtokansi on jo tilattu, mutta nyt pitää myös öljypumppu ja imusihti kyllä tarkistaa. Onnistuuko tuo autotalliolosuhteissa jos auton nostaa pukeille?

                        Comment

                        • 325tds
                          BTCF Member
                          • Aug 2004
                          • 293

                          #13
                          Originally posted by chevy55 View Post
                          Vika löytyi, imunokka oli leikannut kiinni. Vaihtokansi on jo tilattu, mutta nyt pitää myös öljypumppu ja imusihti kyllä tarkistaa. Onnistuuko tuo autotalliolosuhteissa jos auton nostaa pukeille?

                          Onnistuu,etukelkka pitää laskea alas että öljypohja mahtuu pois.
                          Kuusi pulttia pois niin kelkka jää tukivarsien varaan.
                          E93 vaimon
                          ex
                          E70 3.0 SD
                          E46x2
                          M5 E39
                          325tds E36
                          M535i E28
                          323i E30
                          323 E21




                          BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎