Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 camber säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arkkitehti
    Newbiemmer
    • Jun 2020
    • 2
    • Jämsä

    E91 camber säätö

    Eli E91:stä pitäisi saada takaa camberia pois jonkun verran. Bemarin vakio säädöllä ei oo mitään vaikutusta, johtuuko sitten korkeudesta vai puslat hajalla.

    Oon kattellu noita camber armeja jotka menee wishbonen tilalle mutta E91 on jonkinlainen poikkeus eli nämä E9X camber armit ei käy E91:seen, kysyin vielä race.fi asiakaspalvelusta ja varmistivat että näin on, mainitsivat kuitenkin että jotkut on niitä jotenkin E91:siin asentanut, jos jollain kokemusta nii ois mukava kuulla enemmän. Tai onko näihin esimerkiksi epäkeskopuslia? Itse en ainakaan netistä löytänyt.

    Auto siis 320d 2008 E91 Touring.
    Last edited by Arkkitehti; 07-04-2021, 16:22. Reason: pic
  • Smocchi
    Newbiemmer
    • Nov 2016
    • 4
    • Hyvinkää

    #2
    Lainataanpa tätä vähän jos molemmat saataisiin vastaus.
    Mulla on E91 -07 325d jossa 3 vuotta vanhat madallusjouset Eibach pro kit. Tarkkaa madallusta en osaa varmaks muistaa, olisko edessä 30 tai 35mm ja takana 20mm.
    Nelipyöräsuuntaus on suoritettu pari vuotta sitten viimeksi, lappu ei ikävä kyllä ole tallessa mutta muistaakseni suorittaja ei maininnut että mikään olisi pielessä.

    Kuitenkin niin talvi- kuin kesärenkaatkin (vakiokoko 225/45/17) on molemmat sarjat kuluneet sisäreunasta ihan loppuun. Käytännössä siis n. 20mm leveydeltä sisäreunoissa ei enää ole kuviota. Eli camberia varmaan ihan liikaa? Pitäisikö tuolla madalluksen määrällä olla vielä säädettävissä renkaat suoraan vai tarvitaanko erikoisosia?

    Kattelin ebaysta camberin säätövarsia, mutta kaikki on joko briteissä tai jenkeissä. Luulis niitä Saksassakin olevan, saksalainen auto kun on kyseessä! Ehkä ne on listattu saksaksi sitten... Mutta hintaa niilläkin varsilla oli satasia. Sitten oli jotain säätöpultteja kympeillä mistä mulla ei ole hajua että miten sellaiset toimii :think

    Comment

    • mla
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 81
      • Tampere

      #3
      Omaan autooni säädätin camberit niin pystyyn kuin ne sai, tosin auto on tehtaan urheilualustalla. Tuosta kuvasta näkee säädöt camberille (9-10) ja auraukselle (16-17):


      Onkohan edellinen tekijä saanut mitään säädettyä, oikeasti? Omaani piti vaihtaa alatukivarsien sisäpuslat sekä camberin säätöpultit kun olivat jumissa. Sama juttu aurauksen säätötangoille, pulteille ja puslille. Tekijän kanssa oli juttua, että harvassa ovat ne autot joista saa mitään säädettyä vaihtamatta ensin läjää jumissa olevia osia...

      Comment

      • AdDicti
        Newbiemmer
        • Jul 2019
        • 22
        • Suomi

        #4
        Originally posted by Arkkitehti View Post
        Eli E91:stä pitäisi saada takaa camberia pois jonkun verran. Bemarin vakio säädöllä ei oo mitään vaikutusta, johtuuko sitten korkeudesta vai puslat hajalla.

        Oon kattellu noita camber armeja jotka menee wishbonen tilalle mutta E91 on jonkinlainen poikkeus eli nämä E9X camber armit ei käy E91:seen, kysyin vielä race.fi asiakaspalvelusta ja varmistivat että näin on, mainitsivat kuitenkin että jotkut on niitä jotenkin E91:siin asentanut, jos jollain kokemusta nii ois mukava kuulla enemmän. Tai onko näihin esimerkiksi epäkeskopuslia? Itse en ainakaan netistä löytänyt.

        Auto siis 320d 2008 E91 Touring.
        Itsekin tätä joskus kyselin racelta ja sanoivat että pitäisi mennä E91. En tiedä mikä olisi muuttunut vuodessa. En kuitenkaan itselle ole vielä tilannut ja testannut. Ainakin realoem sanoo että E90 ja E91 on sama osanumero tuolle palikalle niin ihmettelisin jos ei pystyisi E91 asentamaan.

        Comment

        • alfaromeo
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2019
          • 258
          • Suomi

          #5
          Edessä on aurauksen säätö tietenkin ja takana on auraus sekä camberin säätö. Omien kokemusten mukaan takapään camberin saa jopa -2,5 - -3 asteen kulmaan. Itse säädin omasta takapään "tappiin asti", eli sen -3 astetta negatiivista, että kesäpyörät mahtuvat pyörimään.

          Takapään saa luultavasti aika pystyyn, mutta sitten voi ottaa kaareen kiinni, jos on leviämpää vannesta/gummia...

          Sanotaan, että jos mennään yli tuon -3 astetta camberia, niin voi alkaa syömään rengasta. Alle sen, ei pitäisi vaikuttaa juurikaan...

          Ja säätöjärjestys muistaakseni on:

          1. Takapään camber
          2. Takapään auraus
          3. Etupään auraus
          E92 335ia
          F11 535ia

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎