Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alatukivarren vaihto E91

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dudeb
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 240
    • Nowhere

    Alatukivarren vaihto E91

    BMW 320d, E91, 2007.

    Leimalta tuli vikalistaan: Alatukivarren pallonivel, 1 akseli vasen takimmainen.

    Puslaa tuosta ei irti saa, joten pitänee vaihtaa koko alatukivarsi, jossa pallonivelet kiinni.

    Onko tuossa alapäässä joku hajakokokoinen kuusiokolo kiinni, joka pitää alatukivarren alapäätä (4,5mm)? Tuumakoko tms. Laitan kuvan alle. 5mm kuusikolo siihen ei istu kunnolla.





    Tarviiko tuon vaihdon jälkeen säätää aurauksia uudelleen?
  • dudeb
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 240
    • Nowhere

    #2
    Originally posted by dudeb View Post
    BMW 320d, E91, 2007.

    Leimalta tuli vikalistaan: Alatukivarren pallonivel, 1 akseli vasen takimmainen.

    Puslaa tuosta ei irti saa, joten pitänee vaihtaa koko alatukivarsi, jossa pallonivelet kiinni.

    Onko tuossa alapäässä joku hajakokokoinen kuusiokolo kiinni, joka pitää alatukivarren alapäätä (4,5mm)? Tuumakoko tms. Laitan kuvan alle. 5mm kuusikolo siihen ei istu kunnolla.





    Tarviiko tuon vaihdon jälkeen säätää aurauksia uudelleen?
    Edit:

    Sain väkisellä väännettyä tuon hajakoon kuusiokolon tuonne ja lähti ruuvi pois, mutta ei lähde tukivarsi irti... prkl. Melko tiukassa näyttäs olevan. Lämpöä ei ole mitä käyttää.

    Vinkkejä millä helvetillä sen sait hajottamatta osia sen enempää??? CRCtä ja voimaa käytetty lekalla....

    Tässä junnaava osa:

    Last edited by dudeb; 22-04-2021, 00:37.

    Comment

    • mla
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 83
      • Tampere

      #3
      Moi,

      tästä ohjeita: https://www.btcf.fi/forum/showthread...ght=pallonivel

      Älä nyt enää isommin sitä lekaa käytä, vaan pallonivelen ulosvedintä tai jotain muuta sopivaa työkalua millä painaa pallonivelen kartio ulos. Onhan nuo lujassa, mutta yleensä lämmitys ja kunnollisen työkalun käyttö auttaa.

      -mika

      Comment

      • mikaell
        BTCF Member
        • Jul 2017
        • 422
        • Kla

        #4
        Vasaralla pari kertaa lyöt siihen pyörännavan kylkeen kohtaan missä se pallonivel on kiinni niin varmasti tippuu irti sieltä.
        BMW HUOLLOT JA KORJAUKSET
        ✓ Viritys/aftermarket osien asennukset myös meiltä!
        p. 040 166 7576 / Whatsapp

        Comment

        • MeisterW
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2017
          • 311
          • Uusimaa

          #5
          Sopivalla irrotustyökalulla tai tuohon varmaan myös lyöntihaarukalla pääse hyvin, niin lähtee helposti. Sisemmän pultin kiristys sitten ajokorkeudessa ja pyörien suuntaus kyl paikallaan varsinkin jos tarvikeosaa menee tilalle.
          E39 M5 2002
          E70 X5 3.0sd 2008
          E83 X3 3.0i 2005
          G21 330e

          Comment

          • dudeb
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 240
            • Nowhere

            #6
            Lähtihän se vihdoin

            Lähtihän se vihdoin. Tulikuumaa vettä vedenkeittimestä pussiin ja lämpöä kylkeen ja kova vääntö "haarukalla" ja samalla hakkaus. Melkonen homma kuitenkin oli.

            Miten tuo kiristys kannattas hoitaa, kun ei nosturia käytössä? Kärsiikö ajaa yhtään ennen toimenpidettä, että sanooko pusla kaput hetkessä jos kiristys tehty rengas ilmassa?

            Pitäis olla alkuperäistä vastaava osa (kalliimpi kuin tarvike mutta halvempi kuin alkuperäinen.). Onko tuo suuntaus tosiaan hyvä tehdä, vaikka Alfamerin kirjassa ei mitään asiasta mainittu?
            Last edited by dudeb; 23-04-2021, 09:21.

            Comment

            • MeisterW
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2017
              • 311
              • Uusimaa

              #7
              Jos auto pukeilla niin tunkin kanssa voi nostaa pyörännapaa suunnilleen ajokorkeuteen ja sitten kiristää. Ei se pusla heti väännöstä pitäis hajota, eli ei kannata itselle mitään riskejä ottaa auton alla kiristyksen kanssa. Periaatteessa pitäis aina suunnata kun osia vaihtaa, mut jos menee suoraan, niin ei se toki mikään pakko ole.
              Last edited by MeisterW; 23-04-2021, 15:25.
              E39 M5 2002
              E70 X5 3.0sd 2008
              E83 X3 3.0i 2005
              G21 330e

              Comment

              • Kouris
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 769

                #8
                Originally posted by MeisterW View Post
                Jos auto pukeilla niin tunkin kanssa voi nostaa pyörännapaa suunnilleen ajokorkeuteen ja sitten kiristää. Ei se pusla heti väännöstä pitäis hajota, eli ei kannata itselle mitään riskejä ottaa auton alla kiristyksen kanssa. Periaatteessa pitäis aina suunnata kun osia vaihtaa, mut jos menee suoraan, niin ei se toki mikään pakko ole.

                Juuri näin. Koko operaatio kannattaa aloittaa mittaamalla matka vanteen keskeltä pyöränkaareen niin tietää mihin korkoon tunkkaa.

                Mielestäni pulttien reiät on niin väljiä että vaatisi suuntauksen.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎