Announcement

Collapse
No announcement yet.

APUA N47D20C koneen ajoitukseen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Valeinsinööri
    Newbiemmer
    • May 2021
    • 5
    • Vaasa

    APUA N47D20C koneen ajoitukseen!

    Terve,

    Tuli ruvettua tekemaan jakoketjuremonttia 2010 vuotiseen 320xd:hen jossa on 333tkm ajettu N47D20C pata. Kaikki meni siihen asti hienosti kunnes totesin etta koneessa on kiinni tarvikevauhtipyörä, ja siina ei ole koloa johon lukitustapin saisi paikalleen kampiakselin ollessa 1 ja 4 pytyille YKK:ssa (1&4 firing position TDC korjaamokirjassa).

    Tein sitten niin, että pyöritin koneen sellaiseen asentoon että nokan ajoitusmerkit osuvat kohdalleen ja nokkien lukitustyökalu klopsahtaa mukavasti paikalleen. Sen jälkeen merkkasin tussilla kampiakselin ja korkeapainepumpun rattaiden asennon. Ongelma/epäilykset piilee siinä, että merkitsemisen jälkeen tutkiskelin vielä tikku reikään -menetelmällä sitä onko 1/4 oikeasti YKK:ssa silloin kun nokkien lukitustyökalu on paikallaan ja huomasin että mäntä on lähtenyt jo noin 0,5-1mm YKK:sta alaspäin kun nokkien työkalu istuu mukavasti paikalleen. Merkintöjen eroaminen voinee varmaan johtua ketjujen venymisestä tai joko siitä että tämä "1/4 firing TDC" ei olekaan todellinen TDC, vaan vähän jälkeen?

    Siispä nyt kasausvaiheessa epäilyttää se, että kuuluuko ko. moottorissa kampiakselin olla prikulleen 1 ja 4 pytyissä YKK:ssa samaan aikaan kun nokkien ajoitusmerkit ovat kohdallaan, eli säädänkö ne keskenään "kohdalleen" vai laitanko vanhoille uomilleen tekemieni merkkien mukaan.

    Olisiko keltään saatavissa apuja tähän ajoittamiseen ilman vauhtipyörää/onko tuntemusta moottorista miten tuon asian YKK laita voisi olla, vai liekö merkitystä edes noin pienellä heitolla kun on kerta toiminut hyvin ennen purkamista? Harmillista kun nokkapyörässä on pitkät reiät niin joutuu tätä ihmetellä, muutenhan olisi voinut katsoa että miltä näyttää hampaan sivussa suuntaansa. Toisaalta niistä pystyisi jakoa varmaan hienosäätämään jos ei olisikaan millilleen oikein.

    Jos on itsellä tietämystä tai satutte tietämään jonkun tutun jolta voisi saada apua, kiitän vuolaasti etukäteen jo kaikkia mahdollisia apuja/vihjeitä! Saa vaihtoehtoisesti myös suoraan soittaa tai laittaa viestiä numeroon 0505542173.

    EDIT: Tuli vielä mieleen, että jos jollakin olisi Vaasan lähialueella joko vanha alkuperäinen manuaalin tai automaatin vauhtipyörä lojumassa hyllyssä niin sillähän saisi myös katsottua asian!

    -Eero
    Last edited by Valeinsinööri; 03-05-2021, 12:55.
  • Malagutisti
    BTCF Member
    • Aug 2010
    • 211
    • Kurikka/Tre

    #2
    En ole täysin varma siitä, että kone olisi YKK kun tuo tappi on paikallaan, mutta tikku reiässä-menetelmällä se on, ts. en erottanut.

    Tohdin väittää että ketju on senverran venynyt että siksi merkit eivät täsmää. Kaksi konetta olen rempannut, ja toisessa ei mennyt enää tuo nokkatyökalu paikalleen kun vauhtipyörä on lukittuna. Toisessakin olisi mennyt ihan reippaasti liuskaa väliin.

    Foorumilla on jokunen käyttäjä jotka näitä remppaa myös työkseen. Uskon että joku heistä tietää paremmin, esim. Urpo_rotta
    BMW E46 328i -03 Silbergrau Metallic ratapäivälelu, maybe one day
    BMW E90 320d -08 Sparkling Graphite Metallic
    E46 320d purettua palikkaa tarjolla

    Comment

    • Valeinsinööri
      Newbiemmer
      • May 2021
      • 5
      • Vaasa

      #3
      Loppu hyvin kaikki hyvin, sain käsiini vauhtipyörän jolla sain varmistettua ajoituksen oikeellisuuden. Pieleen olisi mennyt ja aika paljon jos olisi omiin merkkeihin kiristellyt rojut takaisin kiinni, noin 10 mm olivat damperipyörään/öljypohjan jakopintaan tussilla piirretyt viivat sivussa silloin kun vauhtipyörässä oli tappi paikallaan ja nokka-akselin lukitustyökalu tilassaan. Tarkistin myös suuttimenreiästä vielä kepillä että missä kohtaa mäntä on, ja kyllä se näytti olevan todellisessa TDC:ssä silloin kun ajoitusmerkit on kohdallaan (katso aloituspostaus).

      Em.stä voitaneen päätellä että ketjut olivat venyneet huomattavasti, vaikkei niissä sormin vääntelemällä mitään samanlaista vikaa näyttänyt olevan kuin usealla näkemälläni youtubevideolla olevissa ketjuissa joissa lenkit ovat aivan hullun väljiä toisiinsa nähden. Sitä en ole päässyt vielä vertailemaan että kuuluuko 1500-2000 rpm vielä samanlainen pieni siritys mitä ennemmin, mutta ainakin kone pörähti komiasti käyntiin ilman mitään kovin hälyttäviä kalkatuksia ja kolinoita.

      Edit: jakopää hiljeni täysin remontin seurauksena, millään kierrosalueella ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Käytin rempassani FAI Autoparts ketjusarjaa, maksoi virosta 150e.
      Last edited by Valeinsinööri; 13-07-2021, 11:21.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎