Terve,
Tuli ruvettua tekemaan jakoketjuremonttia 2010 vuotiseen 320xd:hen jossa on 333tkm ajettu N47D20C pata. Kaikki meni siihen asti hienosti kunnes totesin etta koneessa on kiinni tarvikevauhtipyörä, ja siina ei ole koloa johon lukitustapin saisi paikalleen kampiakselin ollessa 1 ja 4 pytyille YKK:ssa (1&4 firing position TDC korjaamokirjassa).
Tein sitten niin, että pyöritin koneen sellaiseen asentoon että nokan ajoitusmerkit osuvat kohdalleen ja nokkien lukitustyökalu klopsahtaa mukavasti paikalleen. Sen jälkeen merkkasin tussilla kampiakselin ja korkeapainepumpun rattaiden asennon. Ongelma/epäilykset piilee siinä, että merkitsemisen jälkeen tutkiskelin vielä tikku reikään -menetelmällä sitä onko 1/4 oikeasti YKK:ssa silloin kun nokkien lukitustyökalu on paikallaan ja huomasin että mäntä on lähtenyt jo noin 0,5-1mm YKK:sta alaspäin kun nokkien työkalu istuu mukavasti paikalleen. Merkintöjen eroaminen voinee varmaan johtua ketjujen venymisestä tai joko siitä että tämä "1/4 firing TDC" ei olekaan todellinen TDC, vaan vähän jälkeen?
Siispä nyt kasausvaiheessa epäilyttää se, että kuuluuko ko. moottorissa kampiakselin olla prikulleen 1 ja 4 pytyissä YKK:ssa samaan aikaan kun nokkien ajoitusmerkit ovat kohdallaan, eli säädänkö ne keskenään "kohdalleen" vai laitanko vanhoille uomilleen tekemieni merkkien mukaan.
Olisiko keltään saatavissa apuja tähän ajoittamiseen ilman vauhtipyörää/onko tuntemusta moottorista miten tuon asian YKK laita voisi olla, vai liekö merkitystä edes noin pienellä heitolla kun on kerta toiminut hyvin ennen purkamista? Harmillista kun nokkapyörässä on pitkät reiät niin joutuu tätä ihmetellä, muutenhan olisi voinut katsoa että miltä näyttää hampaan sivussa suuntaansa. Toisaalta niistä pystyisi jakoa varmaan hienosäätämään jos ei olisikaan millilleen oikein.
Jos on itsellä tietämystä tai satutte tietämään jonkun tutun jolta voisi saada apua, kiitän vuolaasti etukäteen jo kaikkia mahdollisia apuja/vihjeitä! Saa vaihtoehtoisesti myös suoraan soittaa tai laittaa viestiä numeroon 0505542173.
EDIT: Tuli vielä mieleen, että jos jollakin olisi Vaasan lähialueella joko vanha alkuperäinen manuaalin tai automaatin vauhtipyörä lojumassa hyllyssä niin sillähän saisi myös katsottua asian!
-Eero
Tuli ruvettua tekemaan jakoketjuremonttia 2010 vuotiseen 320xd:hen jossa on 333tkm ajettu N47D20C pata. Kaikki meni siihen asti hienosti kunnes totesin etta koneessa on kiinni tarvikevauhtipyörä, ja siina ei ole koloa johon lukitustapin saisi paikalleen kampiakselin ollessa 1 ja 4 pytyille YKK:ssa (1&4 firing position TDC korjaamokirjassa).
Tein sitten niin, että pyöritin koneen sellaiseen asentoon että nokan ajoitusmerkit osuvat kohdalleen ja nokkien lukitustyökalu klopsahtaa mukavasti paikalleen. Sen jälkeen merkkasin tussilla kampiakselin ja korkeapainepumpun rattaiden asennon. Ongelma/epäilykset piilee siinä, että merkitsemisen jälkeen tutkiskelin vielä tikku reikään -menetelmällä sitä onko 1/4 oikeasti YKK:ssa silloin kun nokkien lukitustyökalu on paikallaan ja huomasin että mäntä on lähtenyt jo noin 0,5-1mm YKK:sta alaspäin kun nokkien työkalu istuu mukavasti paikalleen. Merkintöjen eroaminen voinee varmaan johtua ketjujen venymisestä tai joko siitä että tämä "1/4 firing TDC" ei olekaan todellinen TDC, vaan vähän jälkeen?
Siispä nyt kasausvaiheessa epäilyttää se, että kuuluuko ko. moottorissa kampiakselin olla prikulleen 1 ja 4 pytyissä YKK:ssa samaan aikaan kun nokkien ajoitusmerkit ovat kohdallaan, eli säädänkö ne keskenään "kohdalleen" vai laitanko vanhoille uomilleen tekemieni merkkien mukaan.
Olisiko keltään saatavissa apuja tähän ajoittamiseen ilman vauhtipyörää/onko tuntemusta moottorista miten tuon asian YKK laita voisi olla, vai liekö merkitystä edes noin pienellä heitolla kun on kerta toiminut hyvin ennen purkamista? Harmillista kun nokkapyörässä on pitkät reiät niin joutuu tätä ihmetellä, muutenhan olisi voinut katsoa että miltä näyttää hampaan sivussa suuntaansa. Toisaalta niistä pystyisi jakoa varmaan hienosäätämään jos ei olisikaan millilleen oikein.
Jos on itsellä tietämystä tai satutte tietämään jonkun tutun jolta voisi saada apua, kiitän vuolaasti etukäteen jo kaikkia mahdollisia apuja/vihjeitä! Saa vaihtoehtoisesti myös suoraan soittaa tai laittaa viestiä numeroon 0505542173.
EDIT: Tuli vielä mieleen, että jos jollakin olisi Vaasan lähialueella joko vanha alkuperäinen manuaalin tai automaatin vauhtipyörä lojumassa hyllyssä niin sillähän saisi myös katsottua asian!
-Eero
Comment