Announcement

Collapse
No announcement yet.

E92: M57 kovaa kiihdyttäessä nytkähtää ja veto loppuu/ ei vastaa kaasuun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lambrusco
    Newbiemmer
    • Nov 2020
    • 17
    • Lahti

    E92: M57 kovaa kiihdyttäessä nytkähtää ja veto loppuu/ ei vastaa kaasuun

    M57-TU2D30 - E92 335d kyseessä ajettu 240 000. Vaihdettu syksyllä vaihdelaatikon öljyt.

    Mikähän mahtaa olla vialla kun ohjelmoinnin jälkeen (stage 2 ja xhp stage 3) on nyt viidesti auto hyytynyt kiihdyttäessä. Neljä kertaa manuaaleilla ja kerran D:llä.

    Eli jossain 3-5 vaihteiden kohdalla saattaa yhtäkkisesti tulla kunnon nykäys ja autosta veto loppuu eli ei reagoi ollenkaan kaasuun. Vedän tien sivuun, niin näytössä vaihtelee vaihteet esim D3 -> D6 jne vaikka ollaan paikallaan.

    Sammutan auton ihan normaalisti laittamalla P:lle ja odotan hetken, kunnes käynnistyksen jälkeen lähtee auto täysin normaalisti liikkeelle, eikä vaihteistossa ole normaaliajossa minkäänlaista häikkää.

    Ei tee tätä aina, mutta ei tuo varmaan normaaliakaan ole. Onko muilla ollut samoja ongelmia?
  • Hezman
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 708
    • Jyväskylä

    #2
    Kysyppäs ohjelmoinnin tekijältä neuvoa, jos oire selkeästi yhdistettävissä ohjelmointiin. Jonkin sortin vikatilaan heittää auton. Vikakoodeista pitäis löytyä osviittaa.

    Comment

    • isolohko
      BTCF Member
      • May 2004
      • 902
      • Kymenlaakso

      #3
      No, arvuutellaan koodien puutteessa: Soppaa pyytää enemmän kuin saa? Railipaine? Mikä korkeapainepumppu? Paljonko ao. ohjelmasta pitäisi tulla tehoa/vääntöä

      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

      Comment

      • lambrusco
        Newbiemmer
        • Nov 2020
        • 17
        • Lahti

        #4
        Originally posted by Hezman View Post
        Kysyppäs ohjelmoinnin tekijältä neuvoa, jos oire selkeästi yhdistettävissä ohjelmointiin. Jonkin sortin vikatilaan heittää auton. Vikakoodeista pitäis löytyä osviittaa.
        Vikakoodit kävin lukemassa saksalaisiin erikoistuneessa liikkeessä, jossa auto myös koeajettiin. Vikakoodeista ei löytynyt mitään, kertoi että koodien lukuha haittaa dpf, egr yms. muiden poistaminen.

        Kertoi että ahtopaine kasvaa liian isoksi ja polttoaine loppuu kesken. Eli koska ohjelma ei ole autoon räätälöity (penkissä) niin ohjelma vääntää jostain "ylhäältä" liiikaa ja ahtopaineen kasvaessa sitten lyö pelit seis(?) eikä vastaa kaasuun/veto lakkaa.

        Originally posted by isolohko View Post
        No, arvuutellaan koodien puutteessa: Soppaa pyytää enemmän kuin saa? Railipaine? Mikä korkeapainepumppu? Paljonko ao. ohjelmasta pitäisi tulla tehoa/vääntöä
        Vein ohjelmoijalle, ja hän ihmetteli että voisiko polttoaineen syötössä olla jotain häikkää. Kevensi ohjelmaa ja luki vikakoodit ja hänelle imuilman lämpötilan anturi antoi vikakoodia. Ohjelmasta piti saada noin 400hp ja 850nm.



        Summa summarum: Molemmat samaa mieltä että polttoaineen syöttämiseen liittyvä ongelma. Ohjelmoija sanoi että saattaa tuo imuilman lämpötilan anturi myös liittyä tähän.

        Vaikea nyt keksiä mitä tekee kun tuo ensimmäinen huoltoliikekin sanoi suoraan ettei siinä mitään voi tehdä, että ohjelmaa pienemmäksi tai dynon kanssa säädettynä.

        Voisiko tässä auttaa polttoainepumpun vaihtaminen tehokkaampaan? Tietenkin toi imuilman lämpötilan anturi kannattaa vaihtaa?

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #5
          Aika hiljaista R70 korkeapainepumpulla saada 400 hp. Softasta pyyntöjä pienemmäksi tai vaihdat R90 pumpun tilalle. Ja tietysti se ahtoilman lämpöanturi vaihtoon, vaikka ei suoranaisesti tähän ongelmaan liitykään.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            #6
            Kyllähän sille voi tehdä vaikka mitä, täytyy vaan miettiä mikä on järkevää.
            Lämpäanturi vika kannattaa selvittää ensin, ettei sotke diagnoosia. Epäselväksi jäi, että onko imu- vai ahtoilman anturi. Ovat kaksi eri asiaa. Vai onko tämä vielä niin vanha, että ahtoilman lämpötila-anturia ei ole erikseen.?

            Helpoin keino on vaan laskea pyyntiä ohjelmasta.
            Muita syitä voi olla kuluneet polttoaine puolen osat, suuttimet ja pumppu. Reilu suuttimien ohivuoto tietysti laskee maksimia.

            Comment

            • lambrusco
              Newbiemmer
              • Nov 2020
              • 17
              • Lahti

              #7
              Kiitos vastauksista.

              Originally posted by Hezman View Post
              Kyllähän sille voi tehdä vaikka mitä, täytyy vaan miettiä mikä on järkevää.
              Lämpäanturi vika kannattaa selvittää ensin, ettei sotke diagnoosia. Epäselväksi jäi, että onko imu- vai ahtoilman anturi. Ovat kaksi eri asiaa. Vai onko tämä vielä niin vanha, että ahtoilman lämpötila-anturia ei ole erikseen.?
              Originally posted by Clavurion View Post
              Ja tietysti se ahtoilman lämpöanturi vaihtoon, vaikka ei suoranaisesti tähän ongelmaan liitykään.
              Imuilman lämpötilan anturista sanoi ja kutsui sitä muistaakseni "maffiksi", en tiedä onko erikseen ahtilman lämpötila-anturia. Tuon nyt ainakin vaihdan ensimmäisenä.

              Originally posted by Hezman View Post
              Helpoin keino on vaan laskea pyyntiä ohjelmasta.
              Muita syitä voi olla kuluneet polttoaine puolen osat, suuttimet ja pumppu. Reilu suuttimien ohivuoto tietysti laskee maksimia.
              Originally posted by Clavurion View Post
              Aika hiljaista R70 korkeapainepumpulla saada 400 hp. Softasta pyyntöjä pienemmäksi tai vaihdat R90 pumpun tilalle.
              Softasta on nyt tehoja laskettu, ja kulkee paljon paremmin. Tavoitteena kuitenkin saada enemmän tehoja, ohjelmoida myöhemmin dynossa mutta ennen sitä pitää saada tekniikka kuntoon.

              Pumpusta sen verran, eli onko se tuo Bosch BMW R90 CP3 Fuel Pump:

              -This is a direct replacement Fuel Pump for the BMW EXX M Series Engines. The pump is capable of delivering significantly more fuel compared to the factory R70
              - A R90 CP3 pump has 3 pistons so will feed the rail with a constant pressure, you wont have limp at upper RPM any longer and can increase rail pressure
              - This pump is capable of around 2200 BAR rail pressure but must be coupled with suitable injectors to run this pressure


              Suuttimet pitäisi jotenkin tarkastaa ja mahdollisesti vaihtaa kaikki + suutinten johtosarja?

              Jos jollain kokemusta näistä pumpun (R90) ja suutinten vaihdosta, niin voisi vinkata osien tilaamisessa. Konehan on M57-TU2D30 ja autona 335d e92 vm. 2007.
              Last edited by lambrusco; 21-05-2021, 14:37.

              Comment

              • mmie
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 504
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by lambrusco View Post
                Kiitos vastauksista.





                Imuilman lämpötilan anturista sanoi ja kutsui sitä muistaakseni "maffiksi", en tiedä onko erikseen ahtilman lämpötila-anturia. Tuon nyt ainakin vaihdan ensimmäisenä.





                Softasta on nyt tehoja laskettu, ja kulkee paljon paremmin. Tavoitteena kuitenkin saada enemmän tehoja, ohjelmoida myöhemmin dynossa mutta ennen sitä pitää saada tekniikka kuntoon.

                Pumpusta sen verran, eli onko se tuo Bosch BMW R90 CP3 Fuel Pump:

                -This is a direct replacement Fuel Pump for the BMW EXX M Series Engines. The pump is capable of delivering significantly more fuel compared to the factory R70
                - A R90 CP3 pump has 3 pistons so will feed the rail with a constant pressure, you wont have limp at upper RPM any longer and can increase rail pressure
                - This pump is capable of around 2200 BAR rail pressure but must be coupled with suitable injectors to run this pressure


                Suuttimet pitäisi jotenkin tarkastaa ja mahdollisesti vaihtaa kaikki + suutinten johtosarja?

                Jos jollain kokemusta näistä pumpun (R90) ja suutinten vaihdosta, niin voisi vinkata osien tilaamisessa. Konehan on M57-TU2D30 ja autona 335d e92 vm. 2007.
                Koetapa ettiä tältä foorumilta, täällä on paljonkin ollut juttua kyseisistä viritys asioista.
                ex e36 325
                ex e46 328
                e92 335i FBO
                Ducati 900S ie
                KTM 640
                Suzuki GT550
                Honda CBR600

                Comment

                • isolohko
                  BTCF Member
                  • May 2004
                  • 902
                  • Kymenlaakso

                  #9
                  Kunnossa olevaa autoa kannattaa ohjelmoida/optimoida. R90 on hyvä päivitys. Jos jaksaa täältä lueskella, niin selviää sekin, että diesel dynot enemmäkseen sen varmistamista, että tehty ohjelma toimii, kuten pitää - jos ei, yleensä vika on autossa.

                  e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎