Announcement

Collapse
No announcement yet.

e93 Terävä kolahdus - Autoni rikottiin takaisinkutsussa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTMD
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 834
    • Helsinki

    e93 Terävä kolahdus - Autoni rikottiin takaisinkutsussa

    E93 Vakio M-sport alustalla ja mittarissa n. 210tkm.

    Vaivana on terävä kolahdus kuskin puolelta kun rattia kääntää reilummin. Se "tuntuu" ikäänkuin kantapäässä ja naksahtaa ihan selvästi.

    - Saattaa kuulua ajossa kun kääntää kunnolla ja hitaammassa vauhdissa
    - Yleensää kuuluu kun aamulla pakittaa ruudusta pois kääntäen rattia reilusti vasemmalle ja siis heti liikkeelle lähtiessä. Uudelleen äänen saaminen ei tahdo onnistua aina kun sitä tarkoituksella yrittää saada esiin.

    -Nosturilla (mikä roikottaa renkaita) ei löydy mitään erikoista tukivarsista ja puslista.

    Autoon hiljattain vaihdettuja osia kolinan alkamisen jälkeen ovat:

    -etuiskareiden yläpäät
    -koiranluut
    -raidetangon päät (kokonaiset)

    Ennen kolinan alkamista:
    -Hammastanko (ehkä 1,5kk ennen)

    Hammastangon kanssa oli erikoinen keissi, kun akkukaapelin takaisinkutsin yhteydessä hajosi FRM moduuli, se vaihdettiin ja Laakkonen yritti päivittää koko auton ohjelmiston, jolloin tehostajan boksi ei suostunut ottamaan ohjelmaa sisään, sillä ilmeisesti pelkkä hammastanko on joskus vaihdettu aiemmin ja sen vaihdon yhteydessä kuuluisi ohjausyksikkökinkin vaihtaa (wut? en tajua selitystä, mutta ihan sama mulle). Tämä johti siihen että ehjä hammastanko vaihdettiin kokonaan uuteen ohjausyksikköä myöden, softa sisään ja homma toimi. Uusi hammastanko teki kuitenkin ohjauksesta selvästi raskaamman pyöritellä. Saattaa olla vain ominaisuus, mutta kerrompa silti.

    Nyt en enää suoriltaan keksi mikää tässä mättää ja jatkuva kulmien uudelleen säätäminen alkaa ottamaan päähän.
    Last edited by JTMD; 31-10-2021, 08:43. Reason: VIka selvillä
    -10 e93 325i
    -04 e46 320i
    -92 e31 850i 6speed
    -92 e30 325 cab
    -93 e36 M3
    -91 e36 325
  • JTMD
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 834
    • Helsinki

    #2
    Nyt on alkanut naksahtelemaan useasti ja jo pienemmistäkin ratin kääntämisestä.

    Parkkiin peruuttaminen ja ratin kääntäminen aiheuttaa vaikkapa 4 naksahdusta ,jotka tuntuvat kuskin lattiassa.

    Iskarin yläpää on uusi, joten iskari sökönä??
    -10 e93 325i
    -04 e46 320i
    -92 e31 850i 6speed
    -92 e30 325 cab
    -93 e36 M3
    -91 e36 325

    Comment

    • JTMD
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 834
      • Helsinki

      #3
      Kaiken reiluuden nimissä, Laakkonen on vastannut virallisesti asiaan ja tarjonnut ratkaisua nyt tänään. Kävi jännäksi, ehkä oikeudenmukaisuutta on vielä jäljellä. BMW tosin ilmeisesti ei ole muuttanut kantaansa.

      Vika on selvillä. Autoon takaisinkutsussa vaihdettu Hammastanko on viallinen.

      BMW kiistää takuun Auto on pian ajokelvoton. Autostani vaihdettiin ehjä ja toimiva osa uuteen rikkinäiseen, joka maksaa tuhansia. Autoni rikottiin takaisinkutsussa ja vaikutti pitkään, että Bavaria Laakkonen on täysin haluton tekemään asialle mitään, heittäytyvät passiiviseksi ja eivät tuoneet asiaan mitään ratkaisua. Harkitsimme kuluttajansuojaan turvautumista. Asiaa ei haluttu heidän puolesta hoitaa keskustelemalla, vaan vaativat tekemään virallisen reklamaation. "Asia on selvityksessä" oli vastaus. Virallinen reklamaatio tehtiin Korjaamopäällikölle.


      Vielä kerran tarina keissistä, missä vein autoni takaisinkutsuun, että se ei syty tuleen:

      Akkukaapelin takaisinkutsin yhteydessä, autoon onnistuttiin aiheuttamaan oikosulku, jonka johdosta FRM moduuli hajosi, se vaihdettiin veloituksetta. FRM modulia päivitettäessä Bavaria Laakkonen yritti päivittää koko auton ohjelmiston kerralla, jolloin ohjausvaihteen ohjausyksikkö ei suostunut ottamaan ohjelmaa sisään. Koska BMW:n ohjelmointipolitiikan johdosta yksittäisiä ohjausyksiköitä ei saa päivittää, Bavaria Laakkonen kertoi että ohjausyksikkö ja hammastanko on pakko vaihtaa. Päätös vaihtaa osat BMW:ltä tuli parissa tunnissa. Tämä johti siihen että ehjä hammastanko vaihdettiin kokonaan uuteen ohjausyksikköä myöden, softa sisään ja auto takaisin minulle.

      ...kunnes hammastanko hajosi ja soppa oli valmis.

      Ehdotimme, että vaihdamme auton uuteen heidän valikoimistansa, mutta itse asia jätettiin kuitenkin ikäänkuin leijumaan ilmaan tämän vanhan auton kohtalon osalta. Suunnitelmissa oli aiemmin myydä tämä auto ja ostaa uusi, mutta se ei ole enää mahdollista muualta kuin Laakkoselta, jos he eivät suostu autosta hyvittämään ehjän auto hintaa tai korjaamaan sitä. Katsotaan mitä käy.

      Varoitus on nyt teillekkin annettu. Olkaa tarkkana mitä autoonne tehdään ja olkaa kriittisiä, ongelmat ovat heti kulman takana.
      Last edited by JTMD; 01-11-2021, 17:02. Reason: Laakkosen vastaantulo, homma ratkeamassa
      -10 e93 325i
      -04 e46 320i
      -92 e31 850i 6speed
      -92 e30 325 cab
      -93 e36 M3
      -91 e36 325

      Comment

      • Zeta
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7552
        • Kotona

        #4
        Melko erikoista jos auto rikotaan korjauksessa eikä virhettä suostuta korjaamaan. :think Voisi uskoa vielä jossain penan-pajassa mutta Laakkosellakin...
        -
        Käyttöautona: F20
        Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
        Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
        -

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1422

          #5
          Mikä on tämän casen taloudellinen intressi eli auton saaminen kuntoon kuluttajahinnoin?

          Kuluttajansuoja-tie kestää vuoden pari ja lopputuloksen voi heittää arvalla. Parempi olisi tsekata oikeusturvavakuutuksesi tilanne ja antaa vakuutusyhtiön maksaman juristin hoitaa homma maaliin. Omat riskinsä on siinäkin.
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • JTMD
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 834
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by 205/65-15H View Post
            Mikä on tämän casen taloudellinen intressi eli auton saaminen kuntoon kuluttajahinnoin?

            Kuluttajansuoja-tie kestää vuoden pari ja lopputuloksen voi heittää arvalla. Parempi olisi tsekata oikeusturvavakuutuksesi tilanne ja antaa vakuutusyhtiön maksaman juristin hoitaa homma maaliin. Omat riskinsä on siinäkin.
            Auto pitää saada kuntoon veloituksetta tai saada aikaa täysi vaihtohyvitys. Jos huoltoliike rikkoo autostasi ehjän osan, et varmaankaan haluaisi itse maksaa siitä 1500€ - 2000€n hintaa.

            Lisätään nyt vielä, eli tietysti me tarvitsemme auton, koska tällä ei pian voi ajaa. Meillä on painetta hoitaa keissi pois alta nopeasti, heillä ei.
            Last edited by JTMD; 31-10-2021, 09:12.
            -10 e93 325i
            -04 e46 320i
            -92 e31 850i 6speed
            -92 e30 325 cab
            -93 e36 M3
            -91 e36 325

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5437
              • S:t Karins

              #7
              Nyt kiinnostaa että mihin syyhyn vedoten BMW kieltäytyi osan vaihtamisesta takuuseen? BMW:hän myöntää varaosille takuun (oliko vuosi vai kaksi).
              PAITSI jos autoon on vaihdettu joku osa takuuseen, niin jos kyseinen osa hajoaa uudestaan takuun aikana niin sitä ei enää korvata. Mutta tästä ei tässä keississä vissiiin ollut edes kyse.
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • JTMD
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2006
                • 834
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Tommix View Post
                Nyt kiinnostaa että mihin syyhyn vedoten BMW kieltäytyi osan vaihtamisesta takuuseen? BMW:hän myöntää varaosille takuun (oliko vuosi vai kaksi).
                PAITSI jos autoon on vaihdettu joku osa takuuseen, niin jos kyseinen osa hajoaa uudestaan takuun aikana niin sitä ei enää korvata. Mutta tästä ei tässä keississä vissiiin ollut edes kyse.
                BMW:n vastaus oli, että kun osa on heidän mielestään vaihdettu Goodwillinä, ei sillä silloin ole takuuta. Tämähän ei tietysti poista Laakkosen virhevastuuta asiassa.
                -10 e93 325i
                -04 e46 320i
                -92 e31 850i 6speed
                -92 e30 325 cab
                -93 e36 M3
                -91 e36 325

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5273
                  • Pirkkala

                  #9
                  Eikai se mitenkään voi olla tehtaan goodwill tapaus, jos Laakkonen, eli siis suomessa toimiva bmw korjaamo /edustaja rikkoo auton.
                  Korjauksen maksaja on tällöin Laakkonen, ei bmw.
                  En käsitä miksi Laakkosen tilaamassa varaosassa ei olisi takuuta.
                  Tuntuu vähän siltä että olis kiva tietää tämän tapauksen kaikki yksityiskohdat tai jopa toisen osapuolen näkemys.

                  Vai ymmärränkö nyt jotakin väärin
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5437
                    • S:t Karins

                    #10
                    Samaa mieltä, jos case meni kuten topicin aloittaja kirjoitti, ei tässä ole kyse mistään BMW:n goodwillistä vaan Laakkosen mokasta jonka heidän tulee korjata. Laakkosen ja BMW:n sotku goodwillistä tai takuusta ei tulisi sinua kosketaa vaan he saisivat tuon asian hoitaa itse.

                    Mutta yhteys vaan kuluttajariitalautakuntaan. Se luo pientä painetta Laakkoselle. Ei ne halua raastupaan saakka lähteä pataan ottamaan.
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #11
                      Originally posted by JTMD View Post
                      BMW:n vastaus oli, että kun osa on heidän mielestään vaihdettu Goodwillinä, ei sillä silloin ole takuuta. Tämähän ei tietysti poista Laakkosen virhevastuuta asiassa.
                      Erikoista nämä takuuasiat, joskus saa nauraa vedet silmissä maahantuojien ja jälleenmyyjien jutuille.

                      Pieni offtopic:
                      Laitoin 12/2020 veljelle uuden liesituulettimen. Laitteesta hajosi polttimo jota ei pysty vaihtamaan, totta ei pysty . No tuuletin irti ja laite vaihtoon bauhausiin. Vaihtoivat laitteen ja ilmoittivat että takuu loppuu 12/2021, mutta laitteen voi palauttaa 30pv kuluessa. Velipoika marssi kassalle ja palautti laitteen heti, myyjä sanoi otatko lahjakorttina vai käteisenä, veli otti lahjakorttina. Kassa sanoi että hän voi viedä laitteen hyllyyn, veli sanoi ettei tartte, hän ostaa sen laitteen sillä lahjakortilla…myyjä ja veli otti kuitin, sanoi että nyt on taas vuoden takuu, lukee kuitissa

                      Comment

                      • JTMD
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 834
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Eikai se mitenkään voi olla tehtaan goodwill tapaus, jos Laakkonen, eli siis suomessa toimiva bmw korjaamo /edustaja rikkoo auton.
                        Korjauksen maksaja on tällöin Laakkonen, ei bmw.
                        En käsitä miksi Laakkosen tilaamassa varaosassa ei olisi takuuta.
                        Tuntuu vähän siltä että olis kiva tietää tämän tapauksen kaikki yksityiskohdat tai jopa toisen osapuolen näkemys.

                        Vai ymmärränkö nyt jotakin väärin
                        Olen koittanut hoitaa tätä hyvässä hengessä, siksi on kiltisti maksettu diagnoosikulut 330€ ja vian takia vaihdetut muut osat vailla muita vaatimuksia, onhan auto vanha. Minuakin todella kiinnostaisi asioiden oikea laita ja haluaisin tietää täydet perustelut BMW:n kannalle. Laakkonen on siis heittäytynyt passiiviseksi ja tuntuu että eivät hae mitään ratkaisua ja eivät hoida asiaa eteenpäin. Se miksi alkuperäinen ”tehostajan” ohjausyksikkö vaihdettiin takaisinkutsussa pois ohjelmointipolitiikan takia oli se, että hammastanko on vaihdettu vian takia viimeksi 2016, mutta silloin ohjausyksikköä ei vaihdettu. Laakkosen mukaan sekä ohjausyksikkö ja hammastanko täytyy aina vaihtaa yhtäaikaa. Tämäkin on vähän jännä, sillä auto tosiaan toimi moitteetta sinne vietäessä ja sanottakoon vielä, että yksittäisen ohjausyksikön ohjelmointi onnistuu kyllä muualla ja heidän oman päätöksensä takia homma meni hankalaksi. Vanhaa ehjää osaa ei voi asentaa takaisin, koska se lähti jo kuulemma takaisin saksaan.
                        -10 e93 325i
                        -04 e46 320i
                        -92 e31 850i 6speed
                        -92 e30 325 cab
                        -93 e36 M3
                        -91 e36 325

                        Comment

                        • jessemikkola
                          BTCF Member
                          • Dec 2014
                          • 83
                          • Kuusankoski

                          #13
                          Joo vähä kettumainen tilanne että saat goodwillinä uuden hammastangon ja se heti hajoaa. Joo jos bmw "antaa" ilmaiseksi uuden osan niin siinä ei ole varaosatakuuta. Jos olisit yhtään uudesta hammastangosta maksanut niin siinä tapauksessa olisit saanut siihen varaosatakuun. Tossa voi valmistaja laitattaa B-osia halvemmalla omaan piikkiin ja sit evätä seuraavan osan vaihdon kun he jo viimeks maksanu uuden osan. Mut tilanne on kaikin puolin kyl tosi monimutkainen ku bemarissa pitää kaikki ohjauslaitteet päivittää samalla mistä lähti toi kierre. Helppoahan se olis vaa vaihtaa uus ohjainlaite rikkoutuneen tilalle ja koodata autoon sopivaksi. Sen takia Laakkonen tuskin haluaa ottaa oikein kantaa tohon hammastankoo ylipäätään kun se oli aikaisemmin vaihdettu silleen että sitä ei voi päivittää. Ei se niitten syy luultavasti ole.
                          Toivottavasti homma päättyy johonkin hyvään ratkaisuun.

                          Comment

                          • Thiibou
                            Newbiemmer
                            • Aug 2020
                            • 2
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Mihinköhän perustuu väittämä, että hammastankoa vaihdettaessa pitää myös ohjausyksikkö vaihtaa?

                            Oma e93 odottelee kevättä ja hammastangon vaihtoa. Schmiedmannilla todettu hammastanko risaksi eikä kyllä mitään puhetta ole ollut ohjausyksikön vaihdosta. Aika arvokas korjaus osista jotka periaatteessa pitäisi kestää auton eliniän. Hammastanko aktiiviohjauksella +3k€ ja ohjausyksikkö oli schmiedmannin mukaan +2k€

                            Comment

                            • alpine3
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2010
                              • 1273
                              • Kajjjaani

                              #15
                              Originally posted by JTMD View Post
                              Laakkonen yritti päivittää koko auton ohjelmiston, jolloin tehostajan boksi ei suostunut ottamaan ohjelmaa sisään, sillä ilmeisesti pelkkä hammastanko on joskus vaihdettu aiemmin ja sen vaihdon yhteydessä kuuluisi ohjausyksikkökinkin vaihtaa (wut? en tajua selitystä, mutta ihan sama mulle). Tämä johti siihen että ehjä hammastanko vaihdettiin kokonaan uuteen ohjausyksikköä myöden, softa sisään ja homma toimi.
                              Mutuilen tässä sen verran, että olisikohan tässä kuitenkin käynyt niin, että autoon on aikaisemmin vaihdettu hammastanko ja sen mukana myös sen ohjainmoduli. Ohjainmoduli on aikalailla kiinteästi kiinni hammastangossa, eikä sille ole edes omaa osanumeroa. Liekö hammastankoja edes saatavana käytettynä ilman ohjainmodulia, ei ainakaan uutena.

                              Hammastangon ohjainmodulin I-level (softaversio) on nyt kuitenkin ollut eri kuin itse auton I-level ja sen takia eivät ole saaneet päivitettyä sitä EPS:n softaa auton muiden modulien kanssa yhtäaikaa sillä ohjelmalla jota merkkihuollossa käyttävät, eivätkä ole ruvenneet taikinoimaan sen kanssa sen enempää koska viralliset työohjeet (vaikka ohjelmat ja menetelmät yksittäisenkin modulin softan päivittämiseen ovat olemassa, ei vaan merkkihuollossa). Sitten kun BMW:n virallinen kanta softapäivityksiin on vielä ilmeisesti se, että kaikki auton modulit päivitetään kerralla samaan softaversioon tai sitten ei ollenkaan, on soppa alkanut keittymään.
                              Last edited by alpine3; 31-10-2021, 21:04.
                              BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                              BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎