346tkm ajettu E91 pre-lci on alkanut täristää. Alkuperäinen ongelma oli, että 70km/h ja tästä ylöspäin tärinä ratissa ja penkissä paheni sitä mukaa kun vauhti kiihtyi. 120 km/h nopeudessa ajaminen ei ollut mitenkään päin miellyttävää.
Tehdyt toimenpiteet tähän asti:
Reaktiotangot molemmin puolin uusittu, näissä oli lievä välys. Tämän jälkeen kävytin suunnattavana. Kulmat olivat ok ja ongelma siirtyi alkamaan 80km/h nopeudesta. Mutta edelleen sama tärinä ja nopeuden kiihtyessä myös tämä paheni.
Auto taas nosturille ja huomasin kuskin puolen laakerin olevan loppu. Jousessa tuntui selvä rahina. Vaihdoin eilen yöllä laakerin ja taas pikkuisen parani, mutta ei tullut kuntoon. Kuskin puolen reaktiotankoa jouduin käyttämään irti, joten pyörät ovat suunnattava uudestaan. Ja suuntauksen jälkeen ratti jäi vinoon, joten suunnattava se on joka tapauksessa. Mutta edelleen tärisee nopeuden kasvaessa.
Tänään käytin kaikki pyörät rengasliikkeessä ja niihin tehtiin roadforce-tasapainotus ja joka renkaassa oli painoissa heittoa. Renkaat olivat priimaa. Taas parani, mutta ei kuitenkaan tullut kuntoon. Nyt tuntuu, että tärinä on kaikilla nopeuksilla säännöllisen epäsäännöllisesti alkaen 60 km/h.
Onko arvon raadilla mitään ideoita, että mikä voi tämän aiheuttaa. Jarruja en pidä todennäköisinä, kun ei tunnu mitään ravistusta kevyellä tai raskaammallakaan jarrutuksella. Mitään välyksiä en myöskään enää löytänyt tukivarsista, kun nosturilla kävin.
Oheisen linkin ( https://drive.google.com/drive/folde...0M?usp=sharing) takaa löytyy kuva- ja videomateriaalia.
Jäi mietityttämään, että voisiko vetarit aiheuttaa tämän? Autolla on ajettu +346tkm ja vetarit lienevät alkuperäiset. Kardaanin kumilimput vaihdoin kytkinremontin yhteydessä noin 80-60tkm sitten. En tarkkaa km-määrää muista, mutta pari-kolme vuotta siitä on, kun kytkimen ja vauhtipyörän uusin.
Ideoita?
Tehdyt toimenpiteet tähän asti:
Reaktiotangot molemmin puolin uusittu, näissä oli lievä välys. Tämän jälkeen kävytin suunnattavana. Kulmat olivat ok ja ongelma siirtyi alkamaan 80km/h nopeudesta. Mutta edelleen sama tärinä ja nopeuden kiihtyessä myös tämä paheni.
Auto taas nosturille ja huomasin kuskin puolen laakerin olevan loppu. Jousessa tuntui selvä rahina. Vaihdoin eilen yöllä laakerin ja taas pikkuisen parani, mutta ei tullut kuntoon. Kuskin puolen reaktiotankoa jouduin käyttämään irti, joten pyörät ovat suunnattava uudestaan. Ja suuntauksen jälkeen ratti jäi vinoon, joten suunnattava se on joka tapauksessa. Mutta edelleen tärisee nopeuden kasvaessa.
Tänään käytin kaikki pyörät rengasliikkeessä ja niihin tehtiin roadforce-tasapainotus ja joka renkaassa oli painoissa heittoa. Renkaat olivat priimaa. Taas parani, mutta ei kuitenkaan tullut kuntoon. Nyt tuntuu, että tärinä on kaikilla nopeuksilla säännöllisen epäsäännöllisesti alkaen 60 km/h.
Onko arvon raadilla mitään ideoita, että mikä voi tämän aiheuttaa. Jarruja en pidä todennäköisinä, kun ei tunnu mitään ravistusta kevyellä tai raskaammallakaan jarrutuksella. Mitään välyksiä en myöskään enää löytänyt tukivarsista, kun nosturilla kävin.
Oheisen linkin ( https://drive.google.com/drive/folde...0M?usp=sharing) takaa löytyy kuva- ja videomateriaalia.
Jäi mietityttämään, että voisiko vetarit aiheuttaa tämän? Autolla on ajettu +346tkm ja vetarit lienevät alkuperäiset. Kardaanin kumilimput vaihdoin kytkinremontin yhteydessä noin 80-60tkm sitten. En tarkkaa km-määrää muista, mutta pari-kolme vuotta siitä on, kun kytkimen ja vauhtipyörän uusin.
Ideoita?
Comment