Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 lämpeäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • is18
    Newbiemmer
    • Apr 2014
    • 28
    • Nokia

    N54 lämpeäminen

    Moro

    Kuinka helposti tuollaisen 335i N54 koneella pitäisi lämmetä? Itsellä noin 12km työmatka ja eilen -12°C pakkasessa lämpesi kotimatkalla noin 80 asteeseen. Illalla kävin vähä enemmän ajelulla niin kotiin tullessa lämmöt 94. Katsottu siis hidden menusta KTMP-MOM. Tuntuu nihkeästi nousevan tuon 80 jälkeen. Nämähän pitäisi kuitenkin käydä liki 100 asteessa?

    Kannattaako tässä lähteä termostaattikaupoille? Kilsoja noin 215tkm mittarissa.
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1827
    • N/A

    #2
    Originally posted by is18 View Post
    Moro

    Kuinka helposti tuollaisen 335i N54 koneella pitäisi lämmetä? Itsellä noin 12km työmatka ja eilen -12°C pakkasessa lämpesi kotimatkalla noin 80 asteeseen. Illalla kävin vähä enemmän ajelulla niin kotiin tullessa lämmöt 94. Katsottu siis hidden menusta KTMP-MOM. Tuntuu nihkeästi nousevan tuon 80 jälkeen. Nämähän pitäisi kuitenkin käydä liki 100 asteessa?

    Kannattaako tässä lähteä termostaattikaupoille? Kilsoja noin 215tkm mittarissa.
    Minulla on 15km työmatka, ja jäähdytysnesteen lämpötila nousee tuolla matkalla pakkasillakin normaaliin 90-100 C:een. Öljyt eivät ehdi saavuttaa kuin noin 70C lämpötilan. Pitemmällä matkalla jäähdytysnesteen lämpötila asettuu lähelle 100 C astetta ja öljyt 110 C astetta. Auto on käyttäytynyt näin uudesta asti.

    Tältä pohjalta hiukan viileänä tuntuisi autosi käyvän.
    Last edited by bmw323it; 02-12-2021, 17:36.
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • is18
      Newbiemmer
      • Apr 2014
      • 28
      • Nokia

      #3
      Joo itselläkin kerkeää työmatkalla nuo öljyt lämpeemään sinne hieman yli 70°C.
      Täytyy varmaan tilata tuo termostaatti sitten ja koittaa vaihtaa. Josko hieman ripeämmin lämpeis sitten

      Comment

      • mmie
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 507
        • Kouvola

        #4
        Originally posted by is18 View Post
        Joo itselläkin kerkeää työmatkalla nuo öljyt lämpeemään sinne hieman yli 70°C.
        Täytyy varmaan tilata tuo termostaatti sitten ja koittaa vaihtaa. Josko hieman ripeämmin lämpeis sitten
        Kyllä minunkin laite lämpenee kovillakin pakkasilla kohtuu nopsaan 94-96°C paikkeille ja lämpöä alkaa puhaltamaan sisälle hyvinkin nopsaan. Nyt -15 pakkasilla öljyt saavuttaa +70 lämmön n. 15km tasaisen 80km/h ajon jälkeen.
        ex e36 325
        ex e46 328
        e92 335i FBO
        Ducati 900S ie
        KTM 640
        Suzuki GT550
        Honda CBR600

        Comment

        • alfaromeo
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2019
          • 256
          • Suomi

          #5
          Työmatka n.10km ja pakkaset nyt pyörinyt 5-12 astetta pakkasta. Muutaman kilometrin jälkeen alkaa puhaltamaan haaleaa/lämmintä. Pari kilometriä ennen päämäärää öljyt 70c. Koko matka ajetaan 50-60km/h käytännössä ilman kaasua. Jäähd.nest. lämpötilasta ei mitään tietoa.. Todella hyvä talviauto
          E92 335ia
          F11 535ia

          Comment

          • mmie
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 507
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by is18 View Post
            Moro

            Kuinka helposti tuollaisen 335i N54 koneella pitäisi lämmetä? Itsellä noin 12km työmatka ja eilen -12°C pakkasessa lämpesi kotimatkalla noin 80 asteeseen. Illalla kävin vähä enemmän ajelulla niin kotiin tullessa lämmöt 94. Katsottu siis hidden menusta KTMP-MOM. Tuntuu nihkeästi nousevan tuon 80 jälkeen. Nämähän pitäisi kuitenkin käydä liki 100 asteessa?

            Kannattaako tässä lähteä termostaattikaupoille? Kilsoja noin 215tkm mittarissa.
            Koska lienee vesipumppu sulla vaihtunut viimeksi? Tuntuu, että hajoavat n.100tkm välein. Omassa 240tkm taulussa ja kolmas pumppu kiinni. Meinaan vaan, että kannattaisiko vaihtaa koko termari ja pummpu pakettina, kun suunnilleen saman vaivan se vaatii.
            ex e36 325
            ex e46 328
            e92 335i FBO
            Ducati 900S ie
            KTM 640
            Suzuki GT550
            Honda CBR600

            Comment

            • is18
              Newbiemmer
              • Apr 2014
              • 28
              • Nokia

              #7
              Originally posted by mmie View Post
              Koska lienee vesipumppu sulla vaihtunut viimeksi? Tuntuu, että hajoavat n.100tkm välein. Omassa 240tkm taulussa ja kolmas pumppu kiinni. Meinaan vaan, että kannattaisiko vaihtaa koko termari ja pummpu pakettina, kun suunnilleen saman vaivan se vaatii.
              Jaa-a ei mitään käsitystä. Täytyis varmaan tutkia noita kuitteja mitä hanskalokerosta löytyy. Onko tuo kovakin töinen vaihtaa sitte jos pitäis samalla laittaa?

              Comment

              • bmw323it
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1827
                • N/A

                #8
                Originally posted by is18 View Post
                Jaa-a ei mitään käsitystä. Täytyis varmaan tutkia noita kuitteja mitä hanskalokerosta löytyy. Onko tuo kovakin töinen vaihtaa sitte jos pitäis samalla laittaa?
                Ei se nyt vaikea ole vaihtaa, mutta tosi ahdasta siellä on.

                Ainakin mulla pumpun mukana tuli yhteen nurkkaan hiukan liian pitkä pultti, jota ei kannata tietenkään käyttää.
                Nyt:
                BMW 530e (g30)
                BMW 335i (e90)
                BMW 323iC (e36)
                BMW 850i (e31)
                Golf GTE
                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                Comment

                • is18
                  Newbiemmer
                  • Apr 2014
                  • 28
                  • Nokia

                  #9
                  Originally posted by bmw323it View Post
                  Ei se nyt vaikea ole vaihtaa, mutta tosi ahdasta siellä on.

                  Ainakin mulla pumpun mukana tuli yhteen nurkkaan hiukan liian pitkä pultti, jota ei kannata tietenkään käyttää.
                  Joo en oo ruukannu ehjiä osia vaihtaa niin enköhän mä voi sen pumpun vaihtaa mylhemminki ku hajoaa

                  Comment

                  • jessemikkola
                    BTCF Member
                    • Dec 2014
                    • 83
                    • Kuusankoski

                    #10
                    Originally posted by is18 View Post
                    Moro

                    Kuinka helposti tuollaisen 335i N54 koneella pitäisi lämmetä? Itsellä noin 12km työmatka ja eilen -12°C pakkasessa lämpesi kotimatkalla noin 80 asteeseen. Illalla kävin vähä enemmän ajelulla niin kotiin tullessa lämmöt 94. Katsottu siis hidden menusta KTMP-MOM. Tuntuu nihkeästi nousevan tuon 80 jälkeen. Nämähän pitäisi kuitenkin käydä liki 100 asteessa?

                    Kannattaako tässä lähteä termostaattikaupoille? Kilsoja noin 215tkm mittarissa.
                    Ite ajanu 4 talvea 9km työmatkaa ja mullaki lämmöt jossain 80-90 paikkeilla aina ajon jälkeen. Vaihdoin termarinki pari vuotta sitten mut ihan samanlailla lämpee. Et kai se ominaisuus on et nois kilsamäärissä pakkasella ei lämpeä enempää. Oikein koville pakkasilla oon jotain maskinsuojaa koittanu sit laittaa että ajoviima ei jäähdyttäis nii paljon moottoria. Joskus miettiny et jos laatikon termari vuotais nii vaikuttaisko just tollee lämpeämiseen mut ei oo jaksanut tutkia. Tein tälle talvea tost omasta 335xi kesäauton ja vein jemmaa. Nyt ajetaan webastollisel autolla missä lämmöt nousee nopeesti 😁
                    Last edited by jessemikkola; 05-12-2021, 08:28.

                    Comment

                    • mmie
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 507
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by is18 View Post
                      Joo en oo ruukannu ehjiä osia vaihtaa niin enköhän mä voi sen pumpun vaihtaa mylhemminki ku hajoaa


                      Käytännössä sama homma vaihtaako vain toisen vai molemmat palikat.

                      Ymmärrän kyllä, että kynnys vaihtaa ehjää kallista osaa on korkea.

                      Pumpuilla vaan on aika ikävän lyhyt elinaika, on omakohtaista kokemusta omasta ja kaverin autosta (googlaamalla löytyy havaintoja maailmalta). Pumpun toiminta loppui varoittamatta ja meno katkee sitten siihen.
                      ex e36 325
                      ex e46 328
                      e92 335i FBO
                      Ducati 900S ie
                      KTM 640
                      Suzuki GT550
                      Honda CBR600

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎