Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 akussa ei riitä virta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hanksu
    Newbiemmer
    • Dec 2021
    • 3
    • Vantaa

    E91 akussa ei riitä virta

    Mikähän vois olla vikana? Auto on ollut seisonassa 7kk ja äitini oli jättänyt peräkontin auki ja akku oli tyhjentyny. Autoon oli siis vaihdettu uusi akku just ennenku jäi seisontaan. Auto lähti kyllä kaapeleilla käyntiin ja sen jälkeen toimi normaalisti. Kävin hallilla vaihtamassa takavalot ja huomasin että vasen takavalo oli poksahtanu ja valon kanta oli jumissa. Hetken ku ronklasin nii sain jumittuneen kannan pois. Sitten ku laitoin virrat päälle autosta tarkastaakseni et kaikki toimii, nii hetken päästä akun varoitus lävähti mittaristoon ja sammutin virrat. Kokeilin vielä startata auton ja silloin käynnisty ilman ongelmia. 2-3h meni tästä ja olin lähdössä hallilta nii auto ei enään käynnistynytkään. Lopulta taas lähti kaapeleilla käyntiin. Nyt sitten ongelma on jatkunu ja pahentunut ku pakkaset on tullu. Pääsääntöisesti aina lähtee käyntiin jos kaapeleilla käynnistää, mut nytki oli yön akku laturissa ja laturi näytti melkein täyttä, mutta kun yritti käynnistää ei lähteny käyntiin ja ku löin laturimen takasin kiinni nii väitti akun olevan taas tyhjä. Kävin viikko sitten testaamassa akun ja jännite oli 12,38 ja varaustaso 54%. Tuon jälkeen akkua on valehtelematta ladattu joka päivä. Onko nyt niin että akku on sökö vai onko joku sähkövika? En jaksa uskoa et startissa on häikkää, kun kaapeleilla kuitenkin käynnistyy.
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7431
    • Oulu

    #2
    Minusta tuo kuulostaa oireiden perusteella ihan akkuvialta. Onhan 7kk kuitenkin aika pitkä aika seisoa ilman latausta kun varmaan auto jonkinlaista virtaa kuluttaa vaikka oliskin "sleepissä". Sitä en sitten osaa saanoa vaikuttaa peräkontin aukiolo mihinkään, ite oon kuvitellut että auto kyllä menis sleeppiin myös ovet ja luukut auki ollessa.

    Omaa kokemusta lähinnä vain E39:stä, joka kyllä kestää seisoa ainakin kuukauden tai pari ajamatta ilman että akku tyhjyy. Mutta toi E92 taas starttaa vähän vaivalloisesti jo parin viikon seisomisen jälkeen ja kerran viime talvena sain tuon akkuvaroituksen myös näkyviin. Siihen asensin Defan ylläpitolaturin että ei tartte ihmetellä akun tyhjymistä vaikka olis joskus pitempään ajamatta kun vaan muistaa käyttää välillä piuhaa kiinni vaikka ei ajaiskaan. On toki mahdollista että mulla no E92:ssa akku myös huono.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 07-12-2021, 09:38.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Hanksu
      Newbiemmer
      • Dec 2021
      • 3
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Minusta tuo kuulostaa oireiden perusteella ihan akkuvialta. Onhan 7kk kuitenkin aika pitkä aika seisoa ilman latausta kun varmaan auto jonkinlaista virtaa kuluttaa vaikka oliskin "sleepissä". Sitä en sitten osaa saanoa vaikuttaa peräkontin aukiolo mihinkään, ite oon kuvitellut että auto kyllä menis sleeppiin myös ovet ja luukut auki ollessa.

      Omaa kokemusta lähinnä vain E39:stä, joka kyllä kestää seisoa ainakin kuukauden tai pari ajamatta ilman että akku tyhjyy. Mutta toi E92 taas starttaa vähän vaivalloisesti jo parin viikon seisomisen jälkeen ja kerran viime talvena sain tuon akkuvaroituksen myös näkyviin. Siihen asensin Defan ylläpitolaturin että ei tartte ihmetellä akun tyhjymistä vaikka olis joskus pitempään ajamatta kun vaan muistaa käyttää välillä piuhaa kiinni vaikka ei ajaiskaan. On toki mahdollista että mulla no E92:ssa akku myös huono.
      Joo nytki yritin käydä laittaa autoa käyntiin ku pakkasta sen -15. Naks vaan ja disko päälle. Laitoin nyt taas lataukseen ja näytti tyhjää. Mutta mystisesti nousi 2min puoleen väliin.. Aattelin kokeilla parin tunnin päästä jos föönillä lämmittäisi et mitä se sitten tuumaa. Pakko se on varmaan lähteä akkukaupoille ja kokeilla josko sillä korjaantuis. Sen verran tuohon peräkonttin auki olemiseen, nii jos luukku jää auki nii omassa ainaki myös takakontin valot jää palamaan, eikä sammu ennenku lyö luukun kii.
      Last edited by Hanksu; 07-12-2021, 11:07.

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1845
        • Turku

        #4
        Luultavasti akkua on kuormittanut jokin ja se on pikkuhiljaa tyhjentynyt. Ja sitten kun senkin jälkeen siitä on vielä hitaasti yritetty imeä vähän virtaa, niin akku mennyt sitä myöten pilalle.

        Jos ei pidemmän säilytyksen aikana välillä lataa akkua, niin sitten kannattaa ottaa akku irti. Miinusnavan irroitus jo riittää.
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by Hanksu View Post
          Joo nytki yritin käydä laittaa autoa käyntiin ku pakkasta sen -15. Naks vaan ja disko päälle. Laitoin nyt taas lataukseen ja näytti tyhjää. Mutta mystisesti nousi 2min puoleen väliin.. Aattelin kokeilla parin tunnin päästä jos föönillä lämmittäisi et mitä se sitten tuumaa. Pakko se on varmaan lähteä akkukaupoille ja kokeilla josko sillä korjaantuis. Sen verran tuohon peräkonttin auki olemiseen, nii jos luukku jää auki nii omassa ainaki myös takakontin valot jää palamaan, eikä sammu ennenku lyö luukun kii.
          7kk on turhan pitkä aika pitää akkua kytkettynä autoon, jos sitä ei säännöllisesti latailla. Eli se on luultavasti vetänyt akun ihan tyhjäksi ilman sitä kontin avaamistakin. Lyijyakun voi saada yhdellä kerralla kunnolla tyhjentämällä rikki. BMW:llä taisi olla maksimi aika 6vko akun uudelleen lataamiselle, jos se on kytketty autoon.

          Kun akku näytti 2min latauksella olevan puoliksi täynnä tarkoittaa ettei akku ota juuri virtaa enää vastaan. Toki jos se akku oli -15c ja tyhjä niin luultavasti se jäätyi ja jäätynyttä akkua ei pitäisi ladata. Jos tuota vielä haluaa kokeilla elvyttää, niin akku sisällä lämpenemään yön yli ja sitten kokeilla ladata. Toki katsoo ettei akku ole pullistunut ennen sisälle tuomista, jos akku on halki niin akkuhapot saattaa vuotaa. Jos on pullistunut niin sitten jäätyminen on rikkonut rakenteen ja akku kierrätyskamaa.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Hanksu
            Newbiemmer
            • Dec 2021
            • 3
            • Vantaa

            #6
            Eipä auttanu fööni mitään. Seurailin vähän aikaa mitä laturi sanoo, nii näytti lähes täyttä kunnes hyppäs taas alaspäin. Käytössä siis Defan laturi ja tuo akku on AGM akku. Otin nyt sisälle sen ja katotaan mille se rupeaa. Jos ei sano mitään, nii perjantaina akkukaupoille. Pelottaa vaa jos startti on sökö tai muuta mukavaa. Syöny tuo auto nyt oman arvonsa edestä jo rahaa lyhyen ajan sisällä. Johan tuo lehmä on mulla kohta 5v ollu, eikä ikinä ole näin paljon vittuillu.
            Last edited by Hanksu; 07-12-2021, 15:05. Reason: Kirjotusvirhe

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Kuten sanoin niin akku ongelma siellä nyt on ja se aiheutui tuosta seisomisesta. Jos noin pitkää seisottaa, niin akkua pitää ladata välillä. Uutta akkua ei kyllä tulisi mieleenkään itselle jättää kytkettynä autoona 7kk ajaksi ilman latausta. Käytännössä varma, että pilaa akun. Kun se akku oli tyhjä ja pakkasta -15c, niin se akku jäätyi. Akku ei jäädy, jos se on ladattu, mutta tyhjä akku jäätyy ja yleensä menee silloin piloille, jos ei muuten jo ole.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎